Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser det har vært flere tråder her inne med tips om hvordan man kan skjule at man ikke drikker på jobbfester o.l., når det er for tidlig å si at man er gravid. Det virker som de fleste er med likevel.

Jeg er 8+3, har tatt tidlig UL med hjerteslag og fortalt de aller nærmeste. Iom. at det fortsatt er tidlig har jeg ikke fortalt utvidet familie og venner eller sjef/kolleger. 

Vi har ganske mye sosialt med jobb, og disse festene inkluderer også en del alkohol. Normalt er jeg med på veldig mye av det, spesielt i tiden før jeg ble gravid, da ting hadde åpnet opp etter covid. Den siste måneden har det vært ganske mange opplegg med jobb, og jeg har ikke hatt lyst i det hele tatt.  Jeg er kvinne uten barn i typisk fertil alder og fast forhold, så uansett hva jeg ville sagt om jeg tok meg en Solo så ville det stått "gravid" i pannen.

Jobben min er heller ikke så flinke til å tilrettelegge slikt. Det er en del faglige ting som blir blandet med fest, og det er vanskelig å ta det ene uten det andre. Mens store deler av Oslos uteliv etterhvert har et ganske godt utvalg av alkoholfri øl, mocktails osv. henger firmafester litt etter, der det ofte bare er øl, vin og f.eks. mozell. En av festene på vårparten var også med vinservering ved bordet, uten mulighet til å forsyne seg selv.

Resultatet er at jeg rett og slett har uteblitt fra det meste. En av gangene sa jeg at jeg var syk. Det kan godt hende noen på jobben skjønner tegninga, og da er det lite jeg kan gjøre med det...Mannen min mener jeg bare skal si det, men jeg er fortsatt redd, jeg er ikke en person som ville taklet å måtte gå til sjefen og si at jeg har mistet. Mannen min virker av en eller annen grunn overbevist om at det ikke skjer.

Jeg er jo også trøttere enn før, så det frister iblant litt mer å se The Office på repeat med litt surt godteri på sofaen, enn å stå edru blant en stor gjeng fulle mennesker på kontoret. Men jeg er jo ganske tidlig i graviditeten og tenker at dette kan bli langtekkelig om jeg allerede har meldt meg ut...

Er dere alle sosiale som før? Jeg ser gravide på sosiale medier som fyker rundt og lever livet, og jeg føler meg litt traust nå 😅

Anonymkode: d4916...349

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var så dårlig frem til uke 20 at alt sosialt (både på jobb og privaten) utgikk. Hadde så to gode uker, før bekkenløsningen kom og begrenset meg. Jeg kunne dra litt ut, men måtte da på arrangement hvor jeg kunne sitte behagelig, og kun være der 1-2 timer. Mitt råd er derfor å dra ut dersom du har lyst til det. Plutselig blir du dårlig, og å sitte hjemme og stirre i veggen i 9 måneder er IKKE noe gøy!

Ang alkohol har jeg ikke noen tips, men dersom du plutselig ikke blir med på noen arrangement med alkohol, er ikke det også litt mistenkelig? 

Anonymkode: bdaed...d62

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg var så dårlig frem til uke 20 at alt sosialt (både på jobb og privaten) utgikk. Hadde så to gode uker, før bekkenløsningen kom og begrenset meg. Jeg kunne dra litt ut, men måtte da på arrangement hvor jeg kunne sitte behagelig, og kun være der 1-2 timer. Mitt råd er derfor å dra ut dersom du har lyst til det. Plutselig blir du dårlig, og å sitte hjemme og stirre i veggen i 9 måneder er IKKE noe gøy!

Takk for svar. 

Problemstillingen er vel at jeg ikke har så veldig lyst, men føler at jeg burde hatt lyst.

Mannen og jeg er mye ute og spiser, og jeg treffer et par venninner som har baby selv, går tur og tar en kaffe etc. Så det er ikke som om jeg bare sitter inne. Vi planlegger å reise bort på ferie også. Men fest har jeg bare droppet.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ang alkohol har jeg ikke noen tips, men dersom du plutselig ikke blir med på noen arrangement med alkohol, er ikke det også litt mistenkelig? 

Jo antakeligvis. Alt dette med å skjule graviditeten synes jeg er slitsomt, så det er nok en del av meg som resignerer litt også. "Skjønner de, så får det bare være". Kolleger eller sjefer kan uansett ikke konfrontere meg med det...

TS

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke snike med deg en flaske alkoholfri vin/øl i vesken da? Hvis det er steder der de serverer, så kan du jo høre om de kan servere deg diskret av den alkoholfrie drikken. Utover kvelden er vel de fleste forbi det punktet om de enser om du drikker eller ikke. 

Anonymkode: 0fe41...b6f

AnonymBruker
Skrevet

Om du ikke har lyst til å dra på fest så syns jeg det er helt innafor å ikke dra på fest, gravid eller ikke!

Om du først kommer deg dit, er det to mulige strategier: åpent ikke drikke, og ha en forklaring om noen spør (det enkleste er å kjøre - selv om det fins medisiner du ikke kan ta med alkohol så høres "antibiotikakur" ut som kode for "er gravid men vil ikke si det ennå" for de fleste). Det andre alternativet er rett å slett å late som man drikker - om man henter seg ting i baren er bartendere vant til problemstillingen og heller gjerne alkoholfri øl i vanlig glass, osv. Evt late som man nipper fra et vinglass, og lignende - ingen legger merke til at du ikke faktisk drikker av det. 

Anonymkode: a7834...f31

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Takk for svar. 

Problemstillingen er vel at jeg ikke har så veldig lyst, men føler at jeg burde hatt lyst.

Mannen og jeg er mye ute og spiser, og jeg treffer et par venninner som har baby selv, går tur og tar en kaffe etc. Så det er ikke som om jeg bare sitter inne. Vi planlegger å reise bort på ferie også. Men fest har jeg bare droppet.

Jo antakeligvis. Alt dette med å skjule graviditeten synes jeg er slitsomt, så det er nok en del av meg som resignerer litt også. "Skjønner de, så får det bare være". Kolleger eller sjefer kan uansett ikke konfrontere meg med det...

TS

Dersom du ikke har lyst så blir du hjemme. Tror nok de færreste har det slik det fremstilles på Instagram 😅 Tror de færreste egentlig farter og er så mye på fest som gravid.

Dersom du har sett et bankende hjerte i uke 8 er vel sjansen for SA veldig liten? Jeg hadde nok bare latt kollegaer tenke sitt, de kan jo som du sier ikke si noe på det enda uansett. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var med på det jeg hadde mulighet til uten å bli oppdaget. Fester hvor jeg tok med egen "alkohol" var jeg med på. Men droppet restaurantbesøk hvor det hadde vært unaturlig å gå i baren og bestille underveis. En gang "skulle jeg" opp tidlig for å følge min mor på sykehuset etter restaurant ig byen med kolleger. Da "kjørte" jeg. 

Forstår godt at du vil vente. Selv om alle vet det kan gå galt første tiden, så er det likevel noe man kanskje ikke er klar for å være tvunget å dele med en gang, bare fordi man har fortalt det tidlig. 

Anonymkode: 16025...7f3

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som vi har ganske like arbeidsplasser. Jeg meldte meg ut litt frem til jeg var klar til å fortelle (rundt uke 11-12), da føltes det vanskelig og ganske likt som du beskriver. Når jeg hadde fortalt det var det helt greit å ta en solo osv, men orka sjelden noe særlig fest i første trimester. Men fra andre trimester var jeg mye ute, frem til termin omtrent. Men altså, ikke ute ute som før - men ble med på en del sosialt og dro hjem tidlig 🤭 mye enklere når alle vet du er gravid. Men jeg syntes det var slitsomt at i den settingen, hvor de fleste drikker litt og blir mer pratsomme, så ville alle bare prate om at jeg var gravid og om jeg gruet meg til fødsel osv. Så ja, dro hjem tidlig.

Anonymkode: 589b0...28a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri forstått helt den problemstillingen. Jeg er med på det sosiale som gravid, men drikker bare ikke. Ingen spør eller kommenterer på det, hva de tenker inni seg har jo ingen betydning. Om du skulle gå gjennom SA nå (redusert sannsynlighet så lenge du har hørt hjertelyden), så er det jo bare å late som ingenting. 

Anonymkode: b5e2d...df0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg angrer litt nå på at jeg droppet mye sosialt i graviditeten... vært stuck hjemme med baby i 4 mnd og skulle gjerne vært mer sosial (altså har jo vært noe sosial men det er minimalt og jeg har ikke kunnet gå fra baby på kveldstid/mer enn 1-2 timer ennå... savner å bare gå på en middag med andre voksne uten baby). 

Anonymkode: 65b18...72c

Skrevet

Har du en kollega du er litt nærmere enn andre? Kan du fortelle en kollega og få hjelp til å dekke over f.els? Altså hvis du har lyst til å gå da. Hvsi du ikke har lyst kan du bare droppe det. Kan juge på det noe diffus sykdom som gjør deg utslitt og legen prøver å finne ut hva det er, venter på blodprøvesvar eller noe sånt? «Kanskje det er noe post covid greier» eller noe sånt? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...