AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #1 Skrevet 9. juni 2022 Jeg er selv over halvveis i graviditeten og har også ei venninne som jeg skal arrangere babyshower for snart. Det er naturlig for meg å dele noe babyrelatert i sosiale medier fra tid til annen. Bør jeg sørge for å skjule dette for venninne som har opplevd flere spontanaborter? Hun skulle feks hatt termin omtrent samtidig som venninnen som det snart skal arrangeres babyshower for... Anonymkode: f0505...cd4
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #2 Skrevet 9. juni 2022 Det er ikke naturlig å ekskludere din venn, nei. Hvorfor tenker du det? Om din venn føler at hun må skjerme seg? Da setter hun inn tiltak retning skjerming. Men der ligger forskjellen - at dere ikke deler med henne er å ekskludere. At hun velger å ikke få opp bilder, delinger eller delta i diskusjoner er skjerming. Ingen tredjeperson kan skjerme en myndig voksen - det kalles ekskludering, i alle tilfeller. Man kan skjerme et barn eller en umyndig voksen. Men det er en annen diskusjon. Husk bare: man kan aldri skjerme en myndig voksen. Det er ikke en tanke man bør gjøre seg, fordi det ikke er mulig innenfor normale etiske regler. Anonymkode: cfaeb...0a1 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #3 Skrevet 9. juni 2022 Nei, det blir litt som utestenging. Men hvis det passer så kan du gjerne kommunisere at du skjønner det er vanskelig for henne, og at dere kan sørge litt sammen. For det må være en enorm sorg. Det går an å bære sorg og samtidig være glad på andre sine vegne. På samme måte som du er glad for at alt ser ut til å gå fint for deg og din andre venninne men føler med henne som har mistet. Hvis venninnen din takker nei til deltakelse i feks babyshower bør dere ha forståelse for det. Anonymkode: e744c...260 4
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #4 Skrevet 9. juni 2022 Ta heller å ring henne og spør hvordan hun ønsker det Gi uttrykk for at dere gjerne vil ha henne der, men at dere forstår at det er vanskelig for henne. Spør om dersom babyshower blir banskelig, om dere heller skal ta en god lunsj en annen dag Anonymkode: 89835...aa8 5
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #5 Skrevet 9. juni 2022 Takk for innspill. Jeg vil jo absolutt ikke gjøre noe som kan virke sårende for henne, jeg er bare så fryktelig redd for å gjøre vondt verre/strø salt i såret e.l. Anonymkode: f0505...cd4
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #6 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Takk for innspill. Jeg vil jo absolutt ikke gjøre noe som kan virke sårende for henne, jeg er bare så fryktelig redd for å gjøre vondt verre/strø salt i såret e.l. Anonymkode: f0505...cd4 Det beste da er nok å ta en prat med henne om det. At du skjønner om det er vanskelig for henne. Da får hun selv velge å formidle hennes behov. Anonymkode: 707ef...d80 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #7 Skrevet 9. juni 2022 Dette er grunnen til at jeg ikke har fortalt noen om min spontanabort. Orker ikke blikkene, omtanken, og at temaet blir tatt opp i alle sammenhenger. Ja, det er tøft å se at broren min fikk en liten en 2 mnd før vi skulle hatt en, at den babyen er 9 mnd, og jeg har fortsatt ingen. Men det som hadde vært mye verre er om jeg ikke fikk være med på babyshower, sett de samme bildene som andre, ikke ble snakket til om babyting, ikke fikk besøk, ikke fikk holde den osv. Bare for at jeg skulle taes hensyn til. Vil bli behandla helt normalt. Sorgen er stor og tung, men om jeg skulle blitt ekskludert og skjermet i tillegg hadde eg følt meg helt aleine i verden samtidig. Kan fortsatt glede meg over andres lykke, selv om eg bearbeider egen sorg. Anonymkode: 7e32a...b3c 2 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #8 Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 9.6.2022 den 11.37): Takk for innspill. Jeg vil jo absolutt ikke gjøre noe som kan virke sårende for henne, jeg er bare så fryktelig redd for å gjøre vondt verre/strø salt i såret e.l. Anonymkode: f0505...cd4 Jo, men hun klarer selv å skru av notifications osv. Anonymkode: e69cb...1f7
Tufsla Skrevet 25. juni 2022 #9 Skrevet 25. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 9.6.2022 den 11.57): Dette er grunnen til at jeg ikke har fortalt noen om min spontanabort. Orker ikke blikkene, omtanken, og at temaet blir tatt opp i alle sammenhenger. Ja, det er tøft å se at broren min fikk en liten en 2 mnd før vi skulle hatt en, at den babyen er 9 mnd, og jeg har fortsatt ingen. Men det som hadde vært mye verre er om jeg ikke fikk være med på babyshower, sett de samme bildene som andre, ikke ble snakket til om babyting, ikke fikk besøk, ikke fikk holde den osv. Bare for at jeg skulle taes hensyn til. Vil bli behandla helt normalt. Sorgen er stor og tung, men om jeg skulle blitt ekskludert og skjermet i tillegg hadde eg følt meg helt aleine i verden samtidig. Kan fortsatt glede meg over andres lykke, selv om eg bearbeider egen sorg. Anonymkode: 7e32a...b3c Det er akkurat slik jeg føler det. Vi har vært prøvere i ni år og har seks SP bak oss. Nå gravid i uke 26+6. Jeg har sjeldent fortalt noen at vi prøver, eller har abortert, nettopp fordi jeg vet at folk kommer til å ikke vite hva de skal si eller behandle meg anneledes. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå