AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #1 Skrevet 9. juni 2022 Har funnet en 3-roms som med sikkerhet vil øke i verdi på 2 år (og skal bo der i tillegg) sånn som prisene har vært. Nå snakkes det om fallende boligpriser… skal jeg ta sjansen eller ikke? Er i Bergen Anonymkode: 394f3...9c3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #2 Skrevet 9. juni 2022 Glemte å skrive at jeg ikke får 3-roms så billig her andre steder,men er et område i vekst Anonymkode: 394f3...9c3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #3 Skrevet 9. juni 2022 Det er aldri sikkert at noe vil øke i verdi. Man kan si noe med sannsynlighet, men ikke sikkerhet. 2 år er akkurat i underkant av det jeg ville tenkt var lurt når det kommer til planlagt botid i en kjøpt leilighet. Det blir mest sannsynlig ingen krise, men med mindre du kjenner markedet godt eller planlegger å pusse opp på egenhånd, så kan det godt hende du taper litt, sannsynligvis ikke mye. Om markedet er nede om 2 år, har du mulighet til å bo der litt lengre? Om du har det, så er det en mye tryggere investering. Anonymkode: daf31...f0a
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #4 Skrevet 10. juni 2022 Hvis alternativet er å ikke eie noe så er svarer klart ja, kjøp. Anonymkode: 00a43...5af
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #5 Skrevet 10. juni 2022 Sannsynligvis bør man nå eie i minst 5 år for å ikke tape penger på bolig (det koster mye å selge, ev dokumentavgift, omkostninger, megler, flytting). Prisoppgangen skal være stor før det lønner seg i løpet av 2-3 år, og med den usikkerheten som nå er, ville jeg ikke kjøpt om jeg visste jeg skulle selge igjen om 2 år. Men ingen vet sikkert, og så kommer det an på beliggenhet og objekt. Anonymkode: 3cdfe...aac
newman01 Skrevet 10. juni 2022 #6 Skrevet 10. juni 2022 23 hours ago, AnonymBruker said: Har funnet en 3-roms som med sikkerhet vil øke i verdi på 2 år (og skal bo der i tillegg) sånn som prisene har vært. Nå snakkes det om fallende boligpriser… skal jeg ta sjansen eller ikke? Er i Bergen Anonymkode: 394f3...9c3 Du er ikke garantert at markedet går særlig opp fremover. Du har sikkert fått med deg inflasjonsspøkelset, frykt for stagflasjon og dårligere fremtidsutsikter. I tillegg har du muligens kostnader til dokumentavgift om det er selveierleilighet (25'000 i avgift pr. million leiligheten koster) og på toppen av dette igjen skal en eiendomsmegler ha 70-100'000 i honorar for å selge etterpå. Så på to år får du altså kostnader på kanskje 175'000 på en leilighet til 3 millioner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå