AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #1 Skrevet 9. juni 2022 Hei, Jenta mi går i 2. klasse og hun har noen veninner i nabolaget. Ikke at dem bor helt in til oss, men ikke så langt unna heller. Jeg synnes det er kjempebra at de er sosiale utenom skolen også. Det er bra at de leker sammen og besøker hverandre. Men i det siste har jeg stusset litt over den ene jenta. Hun er bestandig hos oss. I helgene, hos oss store deler av dagen, eller så er de i nærområdet. På hverdgene kommer hun over til oss og spør enten om å komme inn eller om jenta mi vil være med ut å leke. Her om dagen rakk jeg så vidt å komme inn døra etter jobb, før hun ringte på. Og da er de ute til kl 7-8.. Har hun trening, så kommer hun til oss etter treniing. Om jeg sier at vi skal noe, so spør hun om å få bli med. Helt ærlig, jeg har ikke noe imot at jenta kommer over til oss. Jeg serverer både middag og kveldsmat osv osv.. men jeg stusser over at hvordan hun får tid til alt dette? Og hva tenker foreldrene hennes om at de bruker svært lite tid med henne. Jeg skjønner ærlig talt ikke når hun får gjort leksene sine. Vi får besøk fra andre jenter i klassen også, og jenta vår besøker dem. Men det er liksom 1-2 ganger i uka... Eller er det bare vi som føler at tiden er knapp etter jobb? Man skal jo lage middag, gjøre lekser, jenta skal evt på trening, og så vil jeg gjerne ha litt tid med henne jeg også... Mulig jeg overdramatiserer her... hva tenker dere? Anonymkode: 6213c...493
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #2 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hei, Jenta mi går i 2. klasse og hun har noen veninner i nabolaget. Ikke at dem bor helt in til oss, men ikke så langt unna heller. Jeg synnes det er kjempebra at de er sosiale utenom skolen også. Det er bra at de leker sammen og besøker hverandre. Men i det siste har jeg stusset litt over den ene jenta. Hun er bestandig hos oss. I helgene, hos oss store deler av dagen, eller så er de i nærområdet. På hverdgene kommer hun over til oss og spør enten om å komme inn eller om jenta mi vil være med ut å leke. Her om dagen rakk jeg så vidt å komme inn døra etter jobb, før hun ringte på. Og da er de ute til kl 7-8.. Har hun trening, så kommer hun til oss etter treniing. Om jeg sier at vi skal noe, so spør hun om å få bli med. Helt ærlig, jeg har ikke noe imot at jenta kommer over til oss. Jeg serverer både middag og kveldsmat osv osv.. men jeg stusser over at hvordan hun får tid til alt dette? Og hva tenker foreldrene hennes om at de bruker svært lite tid med henne. Jeg skjønner ærlig talt ikke når hun får gjort leksene sine. Vi får besøk fra andre jenter i klassen også, og jenta vår besøker dem. Men det er liksom 1-2 ganger i uka... Eller er det bare vi som føler at tiden er knapp etter jobb? Man skal jo lage middag, gjøre lekser, jenta skal evt på trening, og så vil jeg gjerne ha litt tid med henne jeg også... Mulig jeg overdramatiserer her... hva tenker dere? Anonymkode: 6213c...493 Det kan jo være at det ikke er så greit hjemme hos henne feks mye krangling. La henne være hos dere. Anonymkode: b6401...1eb 8 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #3 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kan jo være at det ikke er så greit hjemme hos henne feks mye krangling. La henne være hos dere. Anonymkode: b6401...1eb Har møtt foreldrene flere ganger. De virker veldig hyggelige folk faktisk. Veldig snille også. Dette tviler jeg veldig på. Men tja..., man vet jo aldri. Anonymkode: 6213c...493 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #4 Skrevet 9. juni 2022 Kan du snakke med jenta? Spørre litt om hva hun pleier å gjøre med foreldrene, bli kjent med henne, høre om hun har søsken, hvordan rommet hennes ser ut osv? Enkle og hyggelige spørsmål som kan gi deg mer innsikt? Og din egen datter kan du spørre f. Eks om hun vet når/om X gjør lekser? Min 3. Klassing har full kontroll på hvem som gjør lekser i klassen, selv om jeg vet at læreren deres ikke fokuserer på det for å henge ut noen. Og hvis du etter en tid ikke føler noe skurrer utifra svarene til jentene ville jeg invitert foreldrene over på grilling eller kaffe eller noe "siden jentene er så mye sammen så vil vi gjerne treffe dere". Hvis du oppdag noe alvorlig er barnevernet rett instans, men hvis det er "mindre ting" som foreldre som jobber mye eller søsken som får all oppmerksomheten ville jeg prøvd å være romslig, men selvsagt også sette grenser. Legg opp en dag i uka til kvalitetstid for familien f. eks, der det ikke er besøk. ❤️ Anonymkode: 0c86b...e59 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #5 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har møtt foreldrene flere ganger. De virker veldig hyggelige folk faktisk. Veldig snille også. Dette tviler jeg veldig på. Men tja..., man vet jo aldri. Anonymkode: 6213c...493 De fleste foreldre virker hyggelige og snille blant andre folk. Hvordan virker relasjonen mellom foreldrene og barnet, de gangene du har møtt dem? Uansett kan det tenkes at jenta bare er veldig glad i å være hos dere, selv om jeg skjønner at du reagerer over hyppigheten. Anonymkode: d10ac...d9a
Luckiness Skrevet 9. juni 2022 #6 Skrevet 9. juni 2022 Kan du ikke be henne komme tilbake et visst klokkeslett? Fortelle at dere er opptatt frem til det. Eller evt si at etter kl 18 er dere opptatt, men at de kan leke frem til det. Så begrenses det litt. Blir vel litt mye hvis hun nærmest hver dag skal spise middag og/eller kvelds hos dere. Eventuelt foreslå «x kan jo kanskje være hos deg i dag siden dere var hos oss i går?». Regler for lekebesøk bør jo også snakkes om med din datter. Ikke at det trengs mye regler. Men hvis besøk avtales uten å forhøre seg med dere foreldre så bør kanskje det endres på. Hvis hun vegrer seg for å dra hjem igjen når du ber henne komme tilbake eller absolutt ikke virker som hun vil at din datter kommer hjem dit så er det selvsagt noe annet. Da bør man evt tenke at barnet ikke har det helt ok hjemme. Men det er jo ikke gitt at det er slik. Noen barn er gjerne bare mer pågående enn andre. Du kan også om det blir litt mye snakke med foreldrene og foreslå at de er litt hos dem også. 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #7 Skrevet 9. juni 2022 Sånn var vanlig i vår barndom. Vi satt ikke inn/hjemme, vi var ute av døra etter frokost og kom kanskje hjem til middag. Det kan også være de gjør lekser rett etter skolen, eller at hun gjør lekser om kvelden. Vi har hatt noen barn som har vært mye hos oss også, men har funnet ut at det er fordi våre barn har likt best å være hos oss... Anonymkode: 82f86...129 4 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #8 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det kan jo være at det ikke er så greit hjemme hos henne feks mye krangling. La henne være hos dere. Anonymkode: b6401...1eb Huff, dette er farlig å begynne med slike ideer på TS uten å vite noe mer. Anonymkode: 82f86...129 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #9 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Huff, dette er farlig å begynne med slike ideer på TS uten å vite noe mer. Anonymkode: 82f86...129 Hvorfor er det farlig? Ts klarer vel å tenke selv? Anonymkode: d10ac...d9a 1
Arkana Skrevet 9. juni 2022 #10 Skrevet 9. juni 2022 Jeg ville tenkt at det er hyggelig at de er gode venner og tilbringer mye tid sammen. Barn har jo hele ettermiddagen og kvelden til rådighet så jeg skjønner ikke helt hva du lurer på i forhold til tid? Hva skulle hun ellers gjøre? Lekser er sannsynligvis gjort rett etter skolen, før hun kommer til dere. Når det gjelder det at de bare er hos dere så er det helt normalt. Barna mine har også enkelte venner hvor de tilbringer 90% av tiden de er sammen hos oss. Noen barn trives best hjemme, noen barn synes det er mer gøy å være hos andre enn hos seg selv osv. Det er helt vanlig. 5 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #11 Skrevet 9. juni 2022 Jeg må innrømme at jeg har veldig lite «tid» med barna mine nå. Ikke fordi jeg ikke har tid, men fordi de er jo ute og leker hele tiden. Tenker vi får ta igjen familietid, mor-barn tid, i sommerferien eller om det blir regn en dag før det. Vi bor i barnevennlig område med kort vei til venner og barna er ute før middag, etter middag og i helgene. Leker og leker, de elsker å være ute på denne årstiden og har det så gøy med venner. Ser ut som om det gjelder alle i gaten her. Så trenger ikke å bety at foreldrene ikke «vil» være med henne. Anonymkode: 2f1c2...49c 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #12 Skrevet 9. juni 2022 Da jeg var på den alderen var jeg bare inne til middag, enten var vi ute og lekte, eller så var vi hjemme hos en av oss, som oftest hos den ene som hadde størst rom. Jeg hadde det i hvert fall ikke fælt hjemme, vi likte bare bedre å leke enn å henge med mamma og pappa. Anonymkode: c75fc...e0b 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #13 Skrevet 9. juni 2022 Det er stor sannsynlighet for at det ikke er noe galt i det hele tatt. Jeg har en datter i 5 klasse som elsker å være med nabojenta/klassevenninnen hjem. Hun er der nesten hver dag etter skolen, og er der i mange timer. Kommer jo såklart hjem til middag, men det hender hun spør om å spise der også fordi de spiser tidigere middag enn oss. Hun har også overnattet der mye i det siste, og jeg ser ikke hvorfor jeg skal si nei da de er så glade over å få lov og finner på ting som å sove i telt i hagen, drar ut med bobil og sånt. De gjør lekser sammen også i ukedager. Jeg har sagt til min datter at de gjerne kan være her også og at denne venninnen kan sove her eller komme på middag, men hun tør visst ikke sove borte og liker bare å være hos seg selv. Foreldrene til venninnen vet ikke at jeg har sagt dette til datteren vår, men jeg regner med de vet at sin egen datter liker best å være hjemme hos seg selv. Igjen så har vi et annet litt eldre barn som nesten alltid er hjemme da han liker best det å ha venner hit. Det er ingenting galt i vårt hjem, og alle har det bra. Skal jeg trenge å bekymre meg nå for at naboen tenker sitt om oss fordi datter er der så mye? Skal jeg begynne å nekte jentene å være så mye sammen der, bare fordi jeg skal vise at at datter også er hjemme? Vi bor jo rett over veien også. Slutt og tenk så negativt med en gang, føler folk leter etter feil. Bli kjent med foreldrene til dette barnet da, ikke sitt på kg og spør råd fra ukjente som ihvertfall ikke vet noe om akkurat denne familien. Noe kan ikke folk på et forum gi deg riktig svar på synes jeg. Anonymkode: 1737d...b52 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #14 Skrevet 9. juni 2022 Så heldig barnet ditt er, som har en så god lekevenn! Man må ikke begynne å automatisk bli mistenkelig fordi barn ønsker å leke sammen. Leke med barn, fremfor å sitte hjemme med foreldrene. Jeg tenker at dette er ett sunnhetstegn. I dag, med all skjermtiden som florerer i de fleste hjem, burde man applaudere frilek, og barns egen lek! Er de ute i tillegg, er det jo fantastisk! Vi har også en lekevenn som kommer ofte på besøk i perioder. Jeg synes det bare er veldig, veldig koselig. Kan være her i flere timer av gangen. Barna koser seg, og da har de det bra! Anonymkode: 02879...5f1 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #15 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da jeg var på den alderen var jeg bare inne til middag, enten var vi ute og lekte, eller så var vi hjemme hos en av oss, som oftest hos den ene som hadde størst rom. Jeg hadde det i hvert fall ikke fælt hjemme, vi likte bare bedre å leke enn å henge med mamma og pappa. Anonymkode: c75fc...e0b Nettopp! Vi var ofte hos hun ene venninnen som ikke hadde små søsken, enn hos meg med lillebror som skulle sove og ville hilse på/plage osv. Men jeg hadde det ikke vondt hjemme og alt var bra, men å være med venner var også bra. Anonymkode: 2f1c2...49c 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #16 Skrevet 9. juni 2022 Ta det som et kompliment at jenta liker å være hos dere! Det betyr at dere er trivelige folk og hun koser seg 😊 Vi har alltid hatt barnas venner mest hos oss. Aldri tenkt det er fordi de ikke har det bra hjemme, men at de har det ekstra trivelig her 😊 Anonymkode: b4a4c...9ee
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #17 Skrevet 9. juni 2022 Oss meg har vi 6 ekstra barn hver dag fordi alle vennene heller vil være hos oss. Koselig det 😊 Absolutt ikke noe feil med de hjemme. Men i 2 klasse er ikke foreldre så viktig for mange barn. Det holder de ses på morgenen og kvelden. Selv om mine barn er hjemme ser jeg dem nesten ikke. De er for opptatt med venner 😅 De er 6, 9 og 12. Ringer foreldrene deres svarer de bare at de heller vil være her og spise her. Jeg sier altid ja så lenge det er greit for de voksne. Anonymkode: cdb8f...0cf
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #18 Skrevet 9. juni 2022 Jeg kommer fra et hjem der det nok tilsynelatende kunne se greit ut fra utsiden, men det var det virkelig ikke. Utrolig glad for den ene nabojenta jeg var mye med på barneskolen, jeg hadde tom tannbørste hos henne. Familien der gjorde mitt liv mye lettere. Jeg vokste opp med mye vold, og helt klart de burde rapportert det, men jeg hadde ihvertfall et sted å være innimellom. For jenta var jeg kun kul nok når det passet, så aldri på skolen, og på ungdomsskolen gled vi fra hverandre, da fikk vi begge andre venner og andre klikker. Likevel takknemlig tross det var vondt at hun f.eks ikke ville gå med meg til skolen. Litt ut i ungdomsskolen flyttet ei annen inn som jeg også overnattet en del hos. Også veldig takknemlig for henne. En vet aldri hva som foregår hjemme hos folk, så det er fint å se at TS gir mat og slipper henne inn osv for en vet aldri. Begge mine foreldre hadde gode jobber, og var anselige. Anonymkode: b44c5...a06 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #19 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hei, Jenta mi går i 2. klasse og hun har noen veninner i nabolaget. Ikke at dem bor helt in til oss, men ikke så langt unna heller. Jeg synnes det er kjempebra at de er sosiale utenom skolen også. Det er bra at de leker sammen og besøker hverandre. Men i det siste har jeg stusset litt over den ene jenta. Hun er bestandig hos oss. I helgene, hos oss store deler av dagen, eller så er de i nærområdet. På hverdgene kommer hun over til oss og spør enten om å komme inn eller om jenta mi vil være med ut å leke. Her om dagen rakk jeg så vidt å komme inn døra etter jobb, før hun ringte på. Og da er de ute til kl 7-8.. Har hun trening, så kommer hun til oss etter treniing. Om jeg sier at vi skal noe, so spør hun om å få bli med. Helt ærlig, jeg har ikke noe imot at jenta kommer over til oss. Jeg serverer både middag og kveldsmat osv osv.. men jeg stusser over at hvordan hun får tid til alt dette? Og hva tenker foreldrene hennes om at de bruker svært lite tid med henne. Jeg skjønner ærlig talt ikke når hun får gjort leksene sine. Vi får besøk fra andre jenter i klassen også, og jenta vår besøker dem. Men det er liksom 1-2 ganger i uka... Eller er det bare vi som føler at tiden er knapp etter jobb? Man skal jo lage middag, gjøre lekser, jenta skal evt på trening, og så vil jeg gjerne ha litt tid med henne jeg også... Mulig jeg overdramatiserer her... hva tenker dere? Anonymkode: 6213c...493 Høres ut som at ting ikke er helt bra hjemme hos hun. Hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg selvfølgelig ønsket hun hjertelig velkommen inn til oss, og holdt et ekstra godt øye med - ville også ringt på hos foreldrene en dag. Slått av en prat "hei ja jentene leker så mye sammen så jeg ville bare hilse på… bla bla.". Kanskje prøve å lure med et spørsmål om hvordan ting går? Vet ikke. Jeg ville ihvertfall holdt øyne og øre åpne, og ville vært kjapp med å melde inn en bekymring til barnevernet. Barn og unge fortjener å ha et trygt hjem å være i, og hvis dem ikke har det - da trenger familien hjelp og veiledning. Det kan potensielt redde liv Anonymkode: 8abcb...04a
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #20 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Huff, dette er farlig å begynne med slike ideer på TS uten å vite noe mer. Anonymkode: 82f86...129 Nei det er ikke farlig, flere mennesker her i landet trenger å bry seg mer. Hvis TS reagerer så syntes jeg hun skal gå bort til foreldrene å slå av en prat. Det burde være rimelig normalt når barna er såpass mye sammen, viktig at foreldrene også prater da. Hvis TS merker at noe ikke er som det skal så får det være, men da burde hun også gjøre noe med det. Melde ifra til rette instanser. Men blir dumt å spekulere her på et forum, når de er naboene dine - det er bare å tusle bort og ringe på, slå av en prat spørre om å ta en kaffe en dag imens jentene leker for å bli bekjent. Viktig at folk bryr seg. Altfor mange her i landet har skylapper på og bryr seg ene og alene om seg og sitt. Og tør ikke si ifra om en dritt! Anonymkode: 8abcb...04a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå