AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #1 Skrevet 9. juni 2022 Leser støtt og stadig tråder om sykepleiere/helsepersonell som er lei av turnus, aften-dagvakter, jobbe i høytider, ferieønsker som går i vasken osv. Har dere noen tanker om hva som kunne gjort turnusen mer positiv? Og som burde vært mulig å gjennomføre? Jeg har selv noen ideer: Der jeg jobbet tidligere hadde vi langhelg torsdag-søndag hver 6.uke. Kunne ha dagvakt onsdag og aftenvakt påfølgende mandag for lengre fri. Løste det med langvakter enkelte andre dager eller på helg for de som ønsket å fast jobbe langvakter. Ikke alle ønsket å jobbe langvakter, men de fikk gjerne fri hver 6. uke fredag, lørdag, søndag. Lederen vår var god på å tilpasse turnuser etter ønsker. Sykefraværet sank betraktelig når leder forsøkte å tilpasse ønsker. Vinn-vinn! Anonymkode: 75c7b...073
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #2 Skrevet 9. juni 2022 Problemet med å tilpasse turnusen etter ønsker er at "ingen" vil ha de kjipe vaktene og "alle" vil ha langhelg. Anonymkode: 890f3...38f
Blåjojo Skrevet 9. juni 2022 #3 Skrevet 9. juni 2022 At man ikke veksler for ofte fra Aften til Dagvakter. Heller lengre vanlige dagvakter som kan generere ekstra fridager enn mange korte. Langvakter, særlig i helgene slik at det blir færre helger man jobber. 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #4 Skrevet 9. juni 2022 Ønsketurnus fungerer mange steder. Jeg ble ødelagt av kombinasjoner som A-D-A-D hvor aftenvaktene varte til klokka 23, og du skulle være smilende opplagt, nystriglet og ferdig skiftet klokka 07.30. Nå bruker jeg kompetansen min i en dagtidsjobb😊 Anonymkode: c8a68...0ce 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #5 Skrevet 9. juni 2022 Kveld - dag er i hvert fall drepen, så minst mulig slike i hvert fall. Anonymkode: a073b...37d 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #6 Skrevet 9. juni 2022 Jeg tenker det er viktig å lytte til hva hver enkelt ønsker. F.eks så liker jeg bedre å ha fri en onsdag midt i uka enn fredag og få langhelg. De færreste kollegaene mine er enige i det 😄 Anonymkode: 7e0f2...1eb 4
Bacteria Skrevet 9. juni 2022 #7 Skrevet 9. juni 2022 Blåjojo skrev (1 time siden): At man ikke veksler for ofte fra Aften til Dagvakter. Heller lengre vanlige dagvakter som kan generere ekstra fridager enn mange korte. Langvakter, særlig i helgene slik at det blir færre helger man jobber. Enig i disse to tiltakene. Går også an å tilpasse slik at de som jobber til 22 slipper å starte kl 07 dagen etter. 1
Bacteria Skrevet 9. juni 2022 #8 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Problemet med å tilpasse turnusen etter ønsker er at "ingen" vil ha de kjipe vaktene og "alle" vil ha langhelg. Anonymkode: 890f3...38f Kjipe vakter må gå på omgang. Rettferdighet.
Blåjojo Skrevet 9. juni 2022 #9 Skrevet 9. juni 2022 Bacteria skrev (Akkurat nå): Enig i disse to tiltakene. Går også an å tilpasse slik at de som jobber til 22 slipper å starte kl 07 dagen etter. Det gjør det. Men det er uansett ikke ideelt å gå fra Aften til dag.
Bacteria Skrevet 9. juni 2022 #10 Skrevet 9. juni 2022 Blåjojo skrev (1 minutt siden): Det gjør det. Men det er uansett ikke ideelt å gå fra Aften til dag. Det er sant. Det beste er å ha dag-og afttenvakter samlet. Problemet er at alle ikke vil eller kan gå slik turnus. Langvakter kan også være en utfordring, der kan både familiesituasjon og hvor travel man har det på jobb spille inn.
Blåjojo Skrevet 9. juni 2022 #11 Skrevet 9. juni 2022 Bacteria skrev (Akkurat nå): Det er sant. Det beste er å ha dag-og afttenvakter samlet. Problemet er at alle ikke vil eller kan gå slik turnus. Langvakter kan også være en utfordring, der kan både familiesituasjon og hvor travel man har det på jobb spille inn. Derfor er ønsketurnus en fordel. Og ellers gjøre det man kan for å unngå aften-dag problematikken. 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #12 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Leser støtt og stadig tråder om sykepleiere/helsepersonell som er lei av turnus, aften-dagvakter, jobbe i høytider, ferieønsker som går i vasken osv. Har dere noen tanker om hva som kunne gjort turnusen mer positiv? Og som burde vært mulig å gjennomføre? Jeg har selv noen ideer: Der jeg jobbet tidligere hadde vi langhelg torsdag-søndag hver 6.uke. Kunne ha dagvakt onsdag og aftenvakt påfølgende mandag for lengre fri. Løste det med langvakter enkelte andre dager eller på helg for de som ønsket å fast jobbe langvakter. Ikke alle ønsket å jobbe langvakter, men de fikk gjerne fri hver 6. uke fredag, lørdag, søndag. Lederen vår var god på å tilpasse turnuser etter ønsker. Sykefraværet sank betraktelig når leder forsøkte å tilpasse ønsker. Vinn-vinn! Anonymkode: 75c7b...073 Lag tre turnuser: de som ønsker å jobbe dagtid men med lavere lønn, de som ønsker å jobbe kveldstid med bedre lønn. Turnus for de som kun jobber helger og røde dager som ønsker høy lønn og få arbeidsdager, typisk studenter. Og egen turnus til de som kun jobber natt og ønsker å tjene ekstra godt. Anonymkode: f9688...767
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #13 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Lag tre turnuser: de som ønsker å jobbe dagtid men med lavere lønn, de som ønsker å jobbe kveldstid med bedre lønn. Turnus for de som kun jobber helger og røde dager som ønsker høy lønn og få arbeidsdager, typisk studenter. Og egen turnus til de som kun jobber natt og ønsker å tjene ekstra godt. Anonymkode: f9688...767 Haha, ble fire turnuser. Sånn går det når man er trøtt, sorry 😂🙈 Anonymkode: f9688...767
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #14 Skrevet 10. juni 2022 På mim arbeidsplass er erfaringen at det er umulig å gjøre alle fornøyde. Noen vil helst ha turnuser med lange strekk med mange vakter etterhverandre dersom det utløser hele friuker. Andre blir altfor slitne av å jobbe f.eks ti dager på rad, så de synes ikke friuke da er verdt det. Disse vil heller spre avspaseringen utover. Mange vil helst ha lange vakter, fordi det og utløser noen fridager. Andre synes det er slitsomt. Men fellesnevneren er som regel at folk vil jobbe få helger. Og folk vil ikke begynne veldig tidlig (som kl 6). Dette er ikke helsevesenet, men likevel døgnbemannet Anonymkode: c3f13...e0e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå