AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #1 Skrevet 9. juni 2022 Jeg begynner å bli ganske lei nå. Jeg antar de fleste har møtt denne type personer. Personer som skal komme med "råd", er bedrevitere, avfeier andres meninger osv. Dessverre må jeg omgås noen jevnlig, bekjente, kolleger, familie. Jeg vet man kan la det prelle av uten å si noe, men jeg syns ikke alltid det er på sin plass at slike folk skal få holde på slik de gjør hele tiden. Kan komme noen eksempler. F.eks de som vet "alt" om en bil, men hvis man selv kommer med korrekte/nye opplysninger, så blir man ledd av hånlig, fordi man ikke har peiling. Bedreviteren vet alltid best så klart! Familiemedlemmet som alltid skal komme med "råd" angående barneoppdragelse. "Gjør slik, eller slik, det er det som skal til". "Vi gjorde slik, er ikke noe problem å få det til". "Alle vet at....". Eller typen som skal blande seg i alt. Alt fra oppussing til bilkjøp. De blir ikke spurt om råd en gang, men kommer med klare innvendinger om hva andre skal kjøpe/gjøre. Og hvis de får en forklaring og begrunnelse for valget, så er man uansett bare dum som ikke hører på de. Hva svarer dere slike folk? Det jeg er mest lei av er selve innblandingen. De er ikke spurt om råd. De er ikke eksperter heller på noe av det andre prater om. Anonymkode: 1ac9c...a39
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #2 Skrevet 9. juni 2022 Vel, det første og beste tipset er jo å godta at folk er dumme, teite, mobbende eller hva de nå enn har valgt å være. Folk er som de er fordi de ønsker å være slik - de har tatt mange hundre valg i livet som har ført dem dit. Du må vite at det ikke er realistisk at de velger å endre seg bare fordi de er støtende, irriterende etc (det vet de at de er. De ønsker å være slik). Når du betalt folk er som de er fordi de valget å være slik så entrer du aksept. Folk er slik. Ditt valg er å enten omgås dem eller ikke omgås dem. Velg det siste. Er dette slekt? Fas dem sakte ut. Treff dem en gang i tiåret, om du får noe utav å treffe slekt. Men du må ikke treffe slekt - om du ikke får noe utav å treffe dem er det eneste rasjonelle å la være. Er dette valgte folk i livet ditt (venner, partner etc)? Velg dem bort. Dine venner og bekjente er folk du har valgt. Du er når som helst fri til å velge dem bort. Og velg folk du liker neste gang. Er dette naboer du må hilse på? Gjør nettopp det. Hils høflig distansert. Hold distanse, høflig. Er dette folk du jobber med? Igjen - høflig distansert. Hold deg til fag, og ikke snakk med dem om biler, barn, ferie eller annet. Gir de deg råd? La dem gi råd. Ikke responder. Ikke takk, ikke nikk, ikke diskuter. Når det er din tur å snakke - endre tema og samtalepartner. Anonymkode: 67ca1...606
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #3 Skrevet 9. juni 2022 Jeg har vært litt sånn og det bunnet i dårlig selvtillit, behov for å vise at jeg duger til noe og et sneversynt syn på ting. Jeg har liksom aldri blitt hørt, blitt mye misforstått og gått igjennom mye. Men har endret meg mye nå. Jeg tror det beste er å validere det de sier, men samtidig snu det litt om hvis du skjønner. "Jeg setter pris på meningene/råd/tips, men ønsker å prøve noe annet" "God ide, men....." Eller så kan du bare si rett ut på en allright måte at du ikke synes om å få råd med mindre du spør. Og at alt er ikke svart hvitt og at man er ulike og ting fungerer ulikt for folk. Vi har ulike preferanser osv. Anonymkode: 0fb1d...14d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå