AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #1 Skrevet 9. juni 2022 Jeg har en svært vimsete sønn på 11 år og klær og diverse utstyr er forbruksvarer her i huset.. Han mister alt og klarer aldri å passe på, siden nyttår har han mista 3 fotballer, 4 nye jakker, ukjent antall gensere, en sokk i ny og ne og tilogmed kommet hjem uten sko 😩 det aller meste kommer aldri til rette igjen og jeg blir så frustrert.. Møkklei av å kjøpe nytt hele tiden.. Han har alltid vært slik, men jeg tenker jo at han blir eldre og burde være flinkere å ta vare på tingene sine, jeg kan jo ikke følge han ut hele tiden, jeg ber han hver gang han går ut om å ta med seg alt hjem igjen, men det nytter ikke, vi har flere ganger måtte gå ut igjen for å lete opp igjen alt han mister,stoert sett uten hell, jeg føler han ikke bryr seg. I fjor mista han sykkelen sin, har nekta å kjøpe ny.. På skidag med skolen kom hjem med en slalom sko for lite, luer blir brukt kun én gang for de er bortevekk.. Jeg har heller ikke råd til å kjøpe alt nytt og har ikke noen å arve fra.. Vurderer nå å kun kjøpe brukt til han for å slippe noe billigere unna.. Flere som har slike barn? Noen som har gode råd og tips til en skikkelig frustrert mor? Anonymkode: 2d7b3...17c
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #2 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg har en svært vimsete sønn på 11 år og klær og diverse utstyr er forbruksvarer her i huset.. Han mister alt og klarer aldri å passe på, siden nyttår har han mista 3 fotballer, 4 nye jakker, ukjent antall gensere, en sokk i ny og ne og tilogmed kommet hjem uten sko 😩 det aller meste kommer aldri til rette igjen og jeg blir så frustrert.. Møkklei av å kjøpe nytt hele tiden.. Han har alltid vært slik, men jeg tenker jo at han blir eldre og burde være flinkere å ta vare på tingene sine, jeg kan jo ikke følge han ut hele tiden, jeg ber han hver gang han går ut om å ta med seg alt hjem igjen, men det nytter ikke, vi har flere ganger måtte gå ut igjen for å lete opp igjen alt han mister,stoert sett uten hell, jeg føler han ikke bryr seg. I fjor mista han sykkelen sin, har nekta å kjøpe ny.. På skidag med skolen kom hjem med en slalom sko for lite, luer blir brukt kun én gang for de er bortevekk.. Jeg har heller ikke råd til å kjøpe alt nytt og har ikke noen å arve fra.. Vurderer nå å kun kjøpe brukt til han for å slippe noe billigere unna.. Flere som har slike barn? Noen som har gode råd og tips til en skikkelig frustrert mor? Anonymkode: 2d7b3...17c Høres ut som min bror da han var på samme alder. Han fikk tilslutt ikke ha nøkkel til huset fordi han mistet de, så pappa ordnet en nøkkelbok i stedet. Han mistet også jakker, sko og utstyr. Og det var stort sett min mor og far som måtte være med å finne tingene fordi han ikke klarte det selv. Dersom det var ting han ikke måtte ha sa de at så lenge han ikke kunne ta vare på ting kunne de ikke kjøpe nytt. Unntak var jakker og sko, som man nesten må ha, men de understrekte at så lenge han ikke tok bare på dette kunne han ikke få dyre ting. Han ble bedre på dette da han gikk på ungdomsskolen. Jeg har ingen råd, men om det er en trøst har han ikke vært sånn i voksen alder. Anonymkode: f2b07...116
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #3 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Høres ut som min bror da han var på samme alder. Han fikk tilslutt ikke ha nøkkel til huset fordi han mistet de, så pappa ordnet en nøkkelbok i stedet. Han mistet også jakker, sko og utstyr. Og det var stort sett min mor og far som måtte være med å finne tingene fordi han ikke klarte det selv. Dersom det var ting han ikke måtte ha sa de at så lenge han ikke kunne ta vare på ting kunne de ikke kjøpe nytt. Unntak var jakker og sko, som man nesten må ha, men de understrekte at så lenge han ikke tok bare på dette kunne han ikke få dyre ting. Han ble bedre på dette da han gikk på ungdomsskolen. Jeg har ingen råd, men om det er en trøst har han ikke vært sånn i voksen alder. Anonymkode: f2b07...116 Nøkkelboks* Anonymkode: f2b07...116
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #4 Skrevet 9. juni 2022 Du vurderer å kjøpe brukt? Hvorfor har du ikke gjort det for lenge siden? Vi kjøper myyyye brukt. Det er unødvendig å kjøpe masse nye ting når mye brukt er helt fint. Å frem til han kan ta vare på ting så bør han heller ikke få noe nytt. Anonymkode: d4b9b...de9 5
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #5 Skrevet 9. juni 2022 Noen er bare vimsete, men det kan hjelpe å gi konsekvenser for dette: Kommer han hjem uten ting, må han selv lete etter tingene. Roter han bort ting han ikke trenger (leker, sportsutstyr etc.), får han ikke nytt (før han ev har spart opp ukepenger til det). Roter han bort ting han trenger (klær) får han gå med noe som er lite pent/ubehagelig (kjøp noe gammelt ræl på bruktbutikken). Anonymkode: 8a6dd...db4 1
Rosatoast Skrevet 9. juni 2022 #6 Skrevet 9. juni 2022 Frem til han klarer å ta vare på ting burde han ikke få nye ting heller, jakke og sko er en ting - som en må ha, men når dette skjer hele tiden må en bli konsekvent. Tydelig at gutten ikke passer på tingene, og da må du lære gutten at han må begynne å passe på. Ingen ny fotball, ingen nye dyre ting. Du burde også helst kjøpe brukt, får masse pent billig som er brukt. Er helt på trynet å ha alle disse tingene og bruke de som forbruksvare. Vi er på et sted i verden, og i tiden - der det er mer og mer viktig å ikke bruke ting som dette som typisk forbruksvare. Så her er det flere viktige ting sønnen din trenger å lære, tydeligvis. Og han er mer enn stor nok til å forstå - han må bare få gjort ting til en positiv vane så dette ikke skjer lengre. 1
Rosatoast Skrevet 9. juni 2022 #7 Skrevet 9. juni 2022 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Noen er bare vimsete, men det kan hjelpe å gi konsekvenser for dette: Kommer han hjem uten ting, må han selv lete etter tingene. Roter han bort ting han ikke trenger (leker, sportsutstyr etc.), får han ikke nytt (før han ev har spart opp ukepenger til det). Roter han bort ting han trenger (klær) får han gå med noe som er lite pent/ubehagelig (kjøp noe gammelt ræl på bruktbutikken). Anonymkode: 8a6dd...db4 Trenger ikke være billig ræl selv om det er kjøpt brukt, man trenger ikke gå rundt og praktisktalt drite seg ut fordi man mister ting. Men å være konsekvent og ikke gi gutten flere ting, helt klart. Flere ting han trenger å lære som er viktig. Jakke, sko, sportsutstyr og andre ting skal ikke bli brukt som en forbruksvare. Det er ting man skal ta godt vare på uavhengig hvor billig det er. Endret 9. juni 2022 av Rosatoast
Vimsepims Skrevet 9. juni 2022 #8 Skrevet 9. juni 2022 Er dere innom glemmekassa på skolen? Har du satt på navnelapper med tlfnr?
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #9 Skrevet 9. juni 2022 2 minutter siden, Vimsepims said: Er dere innom glemmekassa på skolen? Har du satt på navnelapper med tlfnr? Ja alle klær er merket mer enn en plass 😅 gjenglemt esker blir ofte sjekket, både på skole. Og andre steder han går.. Vi har funnet igjen noe, men det hører sjeldenhetene til Anonymkode: 2d7b3...17c
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #10 Skrevet 9. juni 2022 Slik er sønnen min også. Han er 9 år, da, men like fullt en del av hans personlighet å være litt vimsete. Vi prater mye om det, han må få vite at ting koster penger, og at det er dårlig for miljøet og forbruke på den måten. Akkurat bevissthet rundt miljø og forbruk er viktig for meg, og noe jeg jobber hardt med å lære alle barna mine. Det hjelper i perioder med min før det sklir ut igjen. Han har også mistet jakke og ytterklær, og en gang oppdaget jeg dette først når han skulle dra. Da måtte han gå uten (dette var høst). Aldri hatt så dårlig samvittighet. Men jeg hadde ingen ekstra, og syns ikke han kunne holdes hjemme pga det. Men jeg tenker at han må lære seg å ta ansvar for tingene sine. Det høres lurt ut å kjøpe brukt det du må erstatte, ellers tenker jeg han får klare seg uten sykkel, ski og ting han ikke må ha når han mister på det. Lisa Tønne fortalte en gang at hun erstattet tapte luer og votter med rosa. For noen gutter hjelper den trusselen😉 Anonymkode: 549fb...e4c 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #11 Skrevet 9. juni 2022 Her må de betale av egen lomme. De har mistet en del og fikk nok. Når jakka ble borte for 5 gang fikk den ene ta sine egne penger å handle. Minste har også den regelen. Jeg er ikke en pengemaskin. Greit å være vimsete, men de må faktisk ta ansvar for sine egne ting. Det er bare dårlige unnskyldninger og da kjøper man ikke nytt hele tiden. Anonymkode: bcc9e...a32 2
Hulderen Skrevet 9. juni 2022 #12 Skrevet 9. juni 2022 Er du sikker på at han bare glemmer, og ikke blir mobbet? Det kan jo tenkes at noen stjeler fra ham.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #13 Skrevet 9. juni 2022 4 minutter siden, Hulderen said: Er du sikker på at han bare glemmer, og ikke blir mobbet? Det kan jo tenkes at noen stjeler fra ham. Han blir ikke mobbet, han har en god og trygg vennegjeng, så er nok ikke det som skjer. Han er også flink å gi beskjed om noen skulle begå urett mot han sa jeg er ikke bekymret.. Han er ellers en pliktoppfyllende og snill gutt, men dette her er så utrolig kjedelig gang på gang.. Anonymkode: 2d7b3...17c
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #14 Skrevet 9. juni 2022 54 minutter siden, AnonymBruker said: Slik er sønnen min også. Han er 9 år, da, men like fullt en del av hans personlighet å være litt vimsete. Vi prater mye om det, han må få vite at ting koster penger, og at det er dårlig for miljøet og forbruke på den måten. Akkurat bevissthet rundt miljø og forbruk er viktig for meg, og noe jeg jobber hardt med å lære alle barna mine. Det hjelper i perioder med min før det sklir ut igjen. Han har også mistet jakke og ytterklær, og en gang oppdaget jeg dette først når han skulle dra. Da måtte han gå uten (dette var høst). Aldri hatt så dårlig samvittighet. Men jeg hadde ingen ekstra, og syns ikke han kunne holdes hjemme pga det. Men jeg tenker at han må lære seg å ta ansvar for tingene sine. Det høres lurt ut å kjøpe brukt det du må erstatte, ellers tenker jeg han får klare seg uten sykkel, ski og ting han ikke må ha når han mister på det. Lisa Tønne fortalte en gang at hun erstattet tapte luer og votter med rosa. For noen gutter hjelper den trusselen😉 Anonymkode: 549fb...e4c Skal prøve med rosa luer 😅sykkel får han ikke ny på lenge, mobil får han heller ikke da de og har blitt mista, så han føler seg desverre litt utenfor når alle vennene hans har egen mobil. Ny fotball må han desverre ha da det er krav fra fotballtrener at alle barn har egen ball med på trening, men nå har vi én han kun får ha med på trening og. Ikke ellers.. Men denne mistes fort. På veien til eller fra😩 jeg skjønner ikke at det går an... Har flere barn men kun han her som er slik 😳 han er også godt kjent i område vi bor i for å tusle rundt uten sko og gjerne med en fot bar 😬 Anonymkode: 2d7b3...17c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå