AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #1 Skrevet 9. juni 2022 Nyutdannet her. Etter 6 mnd i arbeidslivet har jeg nå kommet inn i hamsterhjulet som alle andre. Jobb, dra hjem, spise middag, sove, jobb igjen… Og dette blir livet de neste 40 årene. Kjenner jeg blir motløs og lurer på meningen med dette her. Flere? Anonymkode: 59819...1c1 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #2 Skrevet 9. juni 2022 Er det en KG-trend, dette snakket om hamsterhjulet? Faktum er at vi trenger mat, husly, klær og andre ting for å overleve. Det er vel knapt noen i menneskets historie som har jobbet så lite av døgnets timer og fått så mye igjen for det som vi gjør i dag. Det er du som velger å ikke gjøre noe mer ut av fritiden din enn å sove og spise. Jeg jobber fulltid, og noen ganger overtid, og har jo da hele kvelder, helger, helligdager og ferie hvor jeg kan gjøre hva jeg vil. Det er et hav av fritid sett i forhold til de fleste andre mennesker i menneskets historie - og mesteparten av verdens befolkning i dag. Anonymkode: 6b665...fb8 8 1
rainbow_dash Skrevet 9. juni 2022 #3 Skrevet 9. juni 2022 Les boka «The 4 hour workweek» av Tim Ferris, og begynn å jobbe deg ut av hamsterhjulet nå. Det er uendelig mange måter å skape inntekt på, og det er ingenting som tilsier at du er nødt til å jobbe 8-4 hver dag i 40 år framover. 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #4 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det en KG-trend, dette snakket om hamsterhjulet? Faktum er at vi trenger mat, husly, klær og andre ting for å overleve. Det er vel knapt noen i menneskets historie som har jobbet så lite av døgnets timer og fått så mye igjen for det som vi gjør i dag. Det er du som velger å ikke gjøre noe mer ut av fritiden din enn å sove og spise. Jeg jobber fulltid, og noen ganger overtid, og har jo da hele kvelder, helger, helligdager og ferie hvor jeg kan gjøre hva jeg vil. Det er et hav av fritid sett i forhold til de fleste andre mennesker i menneskets historie - og mesteparten av verdens befolkning i dag. Anonymkode: 6b665...fb8 Tja. Det er mange som jobber 12-15 timers dager i kunnskapsyrker, og som i praksis hverken har helger eller ferie. Så arbeidslivet er tøft for mange. Når det er sagt, så er det jo gjerne typer jobber man ikke har hele livet, så det blir nok tid til å ta det litt mer med ro i etterkant, når man har etablert seg mer. Sånn er faktisk livet, det er beinhardt for de fleste i en periode. Det må man innfinne seg med. Anonymkode: 13983...5f4 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #5 Skrevet 9. juni 2022 28 minutter siden, AnonymBruker said: Tja. Det er mange som jobber 12-15 timers dager i kunnskapsyrker, og som i praksis hverken har helger eller ferie. Så arbeidslivet er tøft for mange. Når det er sagt, så er det jo gjerne typer jobber man ikke har hele livet, så det blir nok tid til å ta det litt mer med ro i etterkant, når man har etablert seg mer. Sånn er faktisk livet, det er beinhardt for de fleste i en periode. Det må man innfinne seg med. Anonymkode: 13983...5f4 Man trenger ikke ha yrker hvor man jobber 12-15 timer hvis det ikke er noe man trives med. Jeg kunne ikke tenke meg å jobbe slik og har derfor ikke valgt et slikt yrke. Anonymkode: 6b665...fb8
Knirke Skrevet 9. juni 2022 #6 Skrevet 9. juni 2022 Nå blir vel dette "hamsterhjul" begrepet først og fremst brukt om folk som har barn som de skal levere i barnehage, skoler, trening, hjelpe med lekser etc, slik at de aldri har tid til seg selv. Folk med 100% jobb uten barn har per definisjon masse tid til seg selv. Når det er sagt er det flere enn deg som sliter med 8-16 hverdagen, fordi man får utnyttet fritiden sin fryktelig dårlig. Det funker i hvert fall ikke for meg. Jeg ender opp med å bli grinete hver søndag, og grinete over å måtte ha ferie når hele resten av verden skal sitte ved siden av meg på flyet og på stranda (eller uansett hvor jeg reiser). Du sier ikke hva du har utdannet deg til og jobber med, eller om det går an å få en jobb med andre arbeidstider, men jeg tipper nei siden du spør. Du sier heller ikke hvor gammel du er eller hvor lang utdannelsen var. Løsningen kan være å ta en helt ny utdannelse. 4
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #7 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Man trenger ikke ha yrker hvor man jobber 12-15 timer hvis det ikke er noe man trives med. Jeg kunne ikke tenke meg å jobbe slik og har derfor ikke valgt et slikt yrke. Anonymkode: 6b665...fb8 Mange har ikke noe valg, enten fordi de ikke får en annen jobb eller fordi bransjen de jobber i er slik. Anonymkode: 13983...5f4
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #8 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nyutdannet her. Etter 6 mnd i arbeidslivet har jeg nå kommet inn i hamsterhjulet som alle andre. Jobb, dra hjem, spise middag, sove, jobb igjen… Og dette blir livet de neste 40 årene. Kjenner jeg blir motløs og lurer på meningen med dette her. Flere? Anonymkode: 59819...1c1 Du får bli litt mer kreativ med alle de andre timene i døgnet. Anonymkode: 3dfab...959
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #9 Skrevet 9. juni 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Mange har ikke noe valg, enten fordi de ikke får en annen jobb eller fordi bransjen de jobber i er slik. Anonymkode: 13983...5f4 Mange har et valg. De kunne utdannet seg til noe annet i første omgang eller skiftet beite. Slutt å ta fra folk evnen til å bestemme over eget liv. Jeg vet det er bekvemt å være et offer, men jeg tror mange hadde vært lykkeligere om de forsto at de faktisk har medbestemmelse over eget liv. Anonymkode: 6b665...fb8
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #10 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nyutdannet her. Etter 6 mnd i arbeidslivet har jeg nå kommet inn i hamsterhjulet som alle andre. Jobb, dra hjem, spise middag, sove, jobb igjen… Og dette blir livet de neste 40 årene. Kjenner jeg blir motløs og lurer på meningen med dette her. Flere? Anonymkode: 59819...1c1 Du har gått i samme feller som mange andre, tror livet handler om jobb og utdannelse. Vi trenger en revolusjon i verden, der kapitalismen fjernes. I mellomtiden kan du gå ned til 80%. Eller jobb først minst 12mnd, så du kan si opp å gå på dagpenger etterpå. Anonymkode: 0dced...e9e
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #11 Skrevet 9. juni 2022 Jeg følte det sånn da jeg var i feil yrke. Da hadde jeg ikke barn en gang. Nå har jeg barn, men er i riktig yrke, og føler at dagene er veldig fine. Eller kanskje du trenger en hobby? Treffe venner mer? Anonymkode: 4c5fc...0b9
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #12 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg følte det sånn da jeg var i feil yrke. Da hadde jeg ikke barn en gang. Nå har jeg barn, men er i riktig yrke, og føler at dagene er veldig fine. Eller kanskje du trenger en hobby? Treffe venner mer? Anonymkode: 4c5fc...0b9 Ikke alle har overskudd til venner/hobby etter arbeidstiden. Anonymkode: 0dced...e9e
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #13 Skrevet 9. juni 2022 Jeg er enig. Men jeg trives heller ikke i lavlønt yrke om jeg skulle jobbet deltid. Samtidig gjør "alle" andre det samme så det er heller ikke lett å treffe venner og kjente om jeg hadde hatt mer fritid. Et tips er å ikke få barn. Da slipper du det ansvaret utenom. Anonymkode: 07b0e...925
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #14 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Mange har et valg. De kunne utdannet seg til noe annet i første omgang eller skiftet beite. Slutt å ta fra folk evnen til å bestemme over eget liv. Jeg vet det er bekvemt å være et offer, men jeg tror mange hadde vært lykkeligere om de forsto at de faktisk har medbestemmelse over eget liv. Anonymkode: 6b665...fb8 Ja, mange har det, men det er også mange som ikke har det. Det er dessverre ikke alle evnen som f. eks. har evne og/eller økonomi til å ta en ny utdannelse i høyere alder. Fint for de som har det, og som har råd til det, men det gjelder jo slett ikke alle. Anonymkode: 13983...5f4
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #15 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke alle har overskudd til venner/hobby etter arbeidstiden. Anonymkode: 0dced...e9e Da er man enten syk eller i et veldig utmattende yrke. Som jeg var i da jeg var i feil yrke. Nå er jeg i riktig yrke og har mye overskudd. Anonymkode: 4c5fc...0b9 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #16 Skrevet 9. juni 2022 Samme. Står opp, drar på jobb, drar hjem, spiser middag, drar på trening og legger meg etterpå. Er så drittlei. Hvis jeg hadde hatt et sosialt nettverk rundt meg, så kanskje jeg hadde følt på et litt større mening ved alt dette. Nå skulle jeg ønske jeg bare slapp og jobbe. Anonymkode: 13265...c33
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #17 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da er man enten syk eller i et veldig utmattende yrke. Som jeg var i da jeg var i feil yrke. Nå er jeg i riktig yrke og har mye overskudd. Anonymkode: 4c5fc...0b9 Nei, så enkelt er det ikke. Alle mennesker er forskjellig, ikke alle har behov for arbeidslivet. Noen 50%, andre 20% eller lignende. Feilen er at vi mennesker blir diktert hvordan vi skal leve. Anonymkode: 0dced...e9e 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #18 Skrevet 9. juni 2022 Hvis du blir så sliten av å jobbe så du ikke orker å gjøre noen ting annet enn å spise og sove, så bør du ta deg en tur til legen og sjekke om alt er bra med deg. Anonymkode: 6a046...cff 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #19 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, så enkelt er det ikke. Alle mennesker er forskjellig, ikke alle har behov for arbeidslivet. Noen 50%, andre 20% eller lignende. Feilen er at vi mennesker blir diktert hvordan vi skal leve. Anonymkode: 0dced...e9e Hvem skal betale utgiftene dine hvis du bare jobber 20%? Anonymkode: 6a046...cff 2
Katten89 Skrevet 9. juni 2022 #20 Skrevet 9. juni 2022 Les om FIRE- bevegelsen /økonomisk uavhengighet. Handler om å leve svært sparsomt og investere nok til å kunne trappe ned jobbing og leve av avkastning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå