Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg har en leilighet som er bygget ut til et loft i et borettslag, av ulike årsaker vil det nå være mulig å utvide den noe.

Siden jeg allerede har bygget ut, krever styret samtykke fra de andre enhetene i oppgangen.

Det er deler av to boder andre enheter disponerer jeg må ta i bruk, disse to eierne aksepterer dette mot en (svært vesentlig) økonomisk kompensasjon.

Dette er for så vidt helt fint, men er det noe juridisk problematisk rundt det å gi en "gave" på noen hundre tusen til en annen person, for å få et samtykke til en utvidelse av denne typen? Det er ikke snakk om å kjøpe bodene, siden man kun disponerer dem, men kan det være noe jeg må tenke på når det gjelder skatt?

Mange takk!

Anonymkode: 98a0f...cf2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva om de som eier boden selger leiligheten med tilhørende bod?
Du bør kjøpe den delen av bodene du bruker, slik at der ikke kommer en ny eier som ønsker å bruke boden selv og dermed ikke gir deg tilgang.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, selve kjøpet av bodarealet er uproblematisk, det er en sak mellom borettslaget og meg, det jeg må betale eierne for er et samtykke til at de gir fra seg bodene (slik at borettslaget aksepterer å selge arealet videre), om det ga mening.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, selve kjøpet av bodarealet er uproblematisk, det er en sak mellom borettslaget og meg, det jeg må betale eierne for er et samtykke til at de gir fra seg bodene (slik at borettslaget aksepterer å selge arealet videre), om det ga mening.

Men de har vel boder tilhørende leiligheten de eier/leier. Og da skal vel det kompenseres dersom de blir stående uten bod. 

Anonymkode: da3bf...a61

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig skal du betale for dette.

Anonymkode: 0d9c4...483

Skrevet

Borettslaget eier som utgangspunkt alle leiligheter, fellesområder og boder. Andelseierne har bruksrett på sin respektive andel.

Jeg ville brukt noen kroner på advokat bare for å være på den sikrer siden. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

? Så det er borettslaget som eier bodene, og du skal kjøpe de av borettslaget. Men må betale mye til de som gir fra seg sin rett på bod ?

Burde ikke deres kompensasjon i såfall gå gjennom borettslaget, altså at du betaler ekstra til borettslaget som de da betaler videre til de leilighetene som selger sin rettighet til å bruke bod. Litt mer tungvindt, men om du betaler de direkte så må dere i hvertfall skrive ett juridisk bindende papir på avtalen så de ikke kan lage styr om dette senere.

Skrevet
15 minutter siden, Mt3 said:

? Så det er borettslaget som eier bodene, og du skal kjøpe de av borettslaget. Men må betale mye til de som gir fra seg sin rett på bod ?

Burde ikke deres kompensasjon i såfall gå gjennom borettslaget, altså at du betaler ekstra til borettslaget som de da betaler videre til de leilighetene som selger sin rettighet til å bruke bod. Litt mer tungvindt, men om du betaler de direkte så må dere i hvertfall skrive ett juridisk bindende papir på avtalen så de ikke kan lage styr om dette senere.

Litt mer tungvint men så absolutt riktig. Jeg er styreleder i et borettslag og ser mange problemer med denne løsningen. Jeg hadde vippet den over til juridisk avdeling hos forretningsfører/BBL samt ekstern advokat for å dekke alle ender og bukter. Borettslagetmodellen er anderledes på så mange måter.

AnonymBruker
Skrevet
Voksenmann skrev (3 minutter siden):

Litt mer tungvint men så absolutt riktig. Jeg er styreleder i et borettslag og ser mange problemer med denne løsningen. Jeg hadde vippet den over til juridisk avdeling hos forretningsfører/BBL samt ekstern advokat for å dekke alle ender og bukter. Borettslagetmodellen er anderledes på så mange måter.

Hvis kontrakten sier at man får med bruk av bod, må de som har rett på bod godkjenne og kompenseres for det vil jeg tro. Hvis, du kjøper leilighet med rett på bod. Hvis ikke må man vel bygge ny bod til dem, når det er kontrakt festet. 

Anonymkode: da3bf...a61

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar.

Som jeg skriver har jeg ingen problemer med kompensasjonen, hele prosessen er grei nok, og alle er fornøyd, jeg er kun usikker på om jeg setter meg selv eller de som mottar pengene i en vanskelig situasjon, eller om det er juridisk ok å betale en annen person for at de skal gi sitt samtykke.

Du har sikkert rett @Voksenmann, like greit å ta en telefon til forretningsfører.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...