AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #1 Skrevet 9. juni 2022 Synes det er så mange som tar selvmord i Norge sammenlignet med andre steder i verden. Hvorfor? Anonymkode: 70a16...c27
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #2 Skrevet 9. juni 2022 Er det mange per 100 000? Trodde noen land skåret høyere, f.eks Japan. Anonymkode: 6b851...39e 1
Bålkaffe Skrevet 9. juni 2022 #3 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det mange per 100 000? Trodde noen land skåret høyere, f.eks Japan. Anonymkode: 6b851...39e Ifølge FHI ligger den på 12,1 tilfeller per 100.000 i 2021. https://www.fhi.no/hn/helseregistre-og-registre/dodsarsaksregisteret/selvmord-i-dodsarsaksstatistikken/
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #4 Skrevet 9. juni 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Synes det er så mange som tar selvmord i Norge sammenlignet med andre steder i verden. Hvorfor? Anonymkode: 70a16...c27 Er det flere i Norge enn mange andre steder i verden, da? Anonymkode: 5dc93...cb0 4
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #5 Skrevet 9. juni 2022 Fordi norge er så jævla kjedelig. Anonymkode: 4ede5...35a 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #6 Skrevet 9. juni 2022 https://worldpopulationreview.com/country-rankings/suicide-rate-by-country Sammenlignet med velstanden, nasjonal sikkerhet og velferdssystemet kan raten virke høy i Norge. Min personlige teori er at mange har for høye forventninger til hva livet egentlig skal inneholde. Høyeste risiko for selvmord gjelder menn i aldergruppa 75+. Der tenker jeg at disse takler pensjonisttilværelsen dårlig fordi de har lagt hele sin identitet i arbeidslivet og tapet blir for stort å bære. Anonymkode: 9c13a...27c 12
Laraa Skrevet 9. juni 2022 #7 Skrevet 9. juni 2022 Ensomhet. Følelsen av å være frakoblet verden,at man ikke har sin plass eller rolle og spiller noen forskjell fra eller til og at man ikke kommer tett på andre mennesker, at kjærlighet og omsorg ikke er noe man tar seg tid til å gi seg selv eller andre i en hektisk hverdag. Jeg skulle ønske at folk tok seg tid til å holde rundt hverandre oftere og til å SE hverandre 4 3 4
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #8 Skrevet 9. juni 2022 De fleste som begår selvmord er menn, og de fleste er de som har mistet tilknytning til arbeidslivet, det sosiale og partner (eller aldri har hatt en partner). Sannsynligvis vil vi se mer av dette etter som vi beveger oss mot løsere tilknytning til arbeidslivet (gig economy) og kortere, flyktigere forhold (som kun er positivt for dyktige sjekkere). Mulige tiltak for å bøte på dette er å øke status, lønn og stabilitet i relevante yrker, samt tilby sosiale arenaer for alle, uansett alder og kjønn. I dag legges det mye tid og innsats i å hjelpe ungdom i utenforskap og å heve lavlønte kvinneyrker, men det på sikt bør en nok også se litt på den evig single barnløse mannlige søppeltømmeren som nærmer seg 50. Spesielt i en liten by er det en stor sjanse for at han blir sittende for seg selv til han til slutt ikke orker mer. Anonymkode: 1657c...78d 2
Katten.2.0 Skrevet 9. juni 2022 #9 Skrevet 9. juni 2022 Selvmord er noe som har utfordret forskere siden 1800-tallet. Det er mange teorier, men det er lite som er definitivt. Man antar f.eks. at selvmord er sosialt smittsomt, da det gjerne kommer i bølger, men aner ikke hvorfor/hvordan.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #10 Skrevet 9. juni 2022 2 minutter siden, Katten.2.0 said: Selvmord er noe som har utfordret forskere siden 1800-tallet. Det er mange teorier, men det er lite som er definitivt. Man antar f.eks. at selvmord er sosialt smittsomt, da det gjerne kommer i bølger, men aner ikke hvorfor/hvordan. Små plasser er også ekstra utsatt for disse bølgene. Hvis man kun skal se på selvmordsbølger på små plasser som årsak, er det heller ikke så snodig med tanke på at mange nordmenn bor på små plasser. Anonymkode: d0914...68b
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #11 Skrevet 9. juni 2022 Jeg har også hørt at det er smittsomt. Men hvordan? Hvis noen tar livet sitt, ser man jo hvor ødeleggende det er for familien som sitter igjen. Jeg bor på en liten plass med ca 1500 innbyggere. Vi har seriøst 1 selvmord her i året. På en så liten plass, berører et selvmord ganske mange. Anonymkode: cb040...ccd
Katten.2.0 Skrevet 9. juni 2022 #12 Skrevet 9. juni 2022 9 minutter siden, AnonymBruker said: Små plasser er også ekstra utsatt for disse bølgene. Hvis man kun skal se på selvmordsbølger på små plasser som årsak, er det heller ikke så snodig med tanke på at mange nordmenn bor på små plasser. Anonymkode: d0914...68b Det er enkelt å tenke slik, samtidig har - i forskningen jeg har - det vært vanskelig å finne direkte koblinger, spesielt når bølgene gjerne rammer større områder. Mistet to barndomskompiser i en slik bølge selv.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #13 Skrevet 9. juni 2022 Hva skal man gjøre da når man ikke får hjelp og ikke makter mer? Anonymkode: f4250...a4e 2 5
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #14 Skrevet 9. juni 2022 21 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har også hørt at det er smittsomt. Men hvordan? Hvis noen tar livet sitt, ser man jo hvor ødeleggende det er for familien som sitter igjen. Jeg bor på en liten plass med ca 1500 innbyggere. Vi har seriøst 1 selvmord her i året. På en så liten plass, berører et selvmord ganske mange. Anonymkode: cb040...ccd Tror ikke noen har klart å finne ut hvordan det "smitter", men det er vel sannsynlig å tenke at man gjerne blir ekstra påvirket når man er så nære hverandre som man blir på små plasser? Har ei venninne som vokste opp på en plass med rett under 1000 innbyggere. Der var veldig mange i familie med hverandre i tillegg. Da en klassekamerat tok livet sitt fulgte det et ras med forsøk blant ungdommene, og det så ut som hvert nye forsøk fulgte med seg en ny bølge av forsøk. Anonymkode: d0914...68b
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #15 Skrevet 9. juni 2022 Kompleks, men tror mye av årsaken er at vi er veldig fokusert på det materialistiske. Dette flytter fokuset vekk fra medmenneskelighet, omsorg, aksept, natur, riktig næring, følelser etc. Alt som er naturlig for oss har blitt byttet ut med det unaturlige og da er fallhøyden ekstremt høy når man faller utenfor. Vi stresser mye, har liten tid, vil tjene mest mulig, best mulig utdannelse, prestere, klare mest mulig etc. Vi har enormt med uskrevne normer som bidrar til mye psykisk sykdom fordi vi ikke har aksept for ulikheter, vi dømmer mye. Mange skammer seg og isolerer seg når man ikke føler man er velykket, i stede for å oppsøke hjelp. Vi lever ikke i nuet, men alltid i fortid og fremtid. Det medfører at vi ikke lever her og nå, men alltid higer etter noe mer. Vi blir ikke fornøyde. Anonymkode: cc788...2c9 4 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #16 Skrevet 9. juni 2022 Norge har ett nasjonalt kompetansesenter for selvmordsforskning og forebygging. I tillegg har vi fem regionale ressurssenter som også jobber med å forske på selvmordsforebygging. Det brukes store summer på å holde mange sysselsatt med å forske på selvmord og selmordsforebygging i Norge, uten at det vises en eneste liten fartshump i selvmordsstatistikken. Tallene går ikke merkbart verken opp eller ned over tid uansett hvor mange milliarder som er pøst inn i psykiatri og selvmordsforebygging de siste ti årene. Kanskje det bare er sånn at noen av oss dør av selvmord og det ikke er mulig å påvirke utfallet? Kanskje det hadde vært bedre å fokusere innsatsen på dødsårsaker som kan påvirkes? Brystkreft f.eks.? Kreftregisteret meldte nettopp om 25% økning i brystkreftforekomsten fra 2020 til 2021, uten at det ser ut til å ha gitt gjenlyd. Anonymkode: 6820d...41a 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #17 Skrevet 9. juni 2022 Selvmord er trist og beklagelig, men som mye annet, nokså naturlig at det skjer fra tid til annen. Jeg synes vi ligger omtrent der vi hører hjemme på den globale statistikken. https://www.fn.no/Statistikk/selvmord Anonymkode: be3b9...170 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #18 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Synes det er så mange som tar selvmord i Norge sammenlignet med andre steder i verden. Hvorfor? Anonymkode: 70a16...c27 Hvis du sjekker linken som anonym…..170 la ut så ser du at vi ikke har mange selvmord sammelignet med andre. Vi ligger sånn «midt på treet». Det er mange både nordiske og europeiske land som ligger over oss. Jeg har ingen kilde på det jeg skal skrive nå, jeg vet bare at jeg har lest det et sted. Det gikk på at bak flertallet av selvmord i Norge så er det ikke psykisk sykdom som er hovedårsaken, men livskriser som tap av jobb, samlivsbrudd og ikke minst store økonomiske problemer. Enkelte føler da at de har mistet identiteten sin, ikke har noe å leve for og/eller det er knyttet til skam (spesielt for menn, og menn er jo i definitivt overtall mht selvmord i Norge). Kvinner har kanskje litt flere verktøy når det gjelder å snakke om bekymringer og vi har gjerne identiteten vår knyttet til flere ulike ting, ikke bare én (som f.eks jobb). Det er vel også muligens fremdeles litt tabu knyttet til menn og mestring/det å være vellykket? Noe som da forsterker at de ikke deler problemene sine med noen. Det var en ganske høy prosentandel der det var null tegn på forhånd. Ikke verken depresjon eller personlighetsendringer. Det sier litt om alt enkelte går og bærer på i stillhet. Selvmord er alltid trist, men vi topper i alle fall ikke statistikken per 100 000 innbygger selv om det ofte blir sagt. Har hørt det flere ganger jeg også, at Norge ligger på topp evt på topp blant i-land, men statistikken viser at det er helt feil. Uansett - ett selvmord er ett for mye. Anonymkode: d3e83...1d3 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #19 Skrevet 9. juni 2022 Selvmord er ett av de vanligste dødsårsakene, topper i enkelte grupper både kreft og hjerte/kar. Veldig mange under 20 år dør slik, synes å huske det var den høyeste dødsårsaken for unge mennesker. Hvorfor snakker man ikke om dette? Det har jeg lurt på lenge. Anonymkode: 4292b...6c3
Gjest Luna Llena Skrevet 9. juni 2022 #20 Skrevet 9. juni 2022 Lange køer i psykiatrien og ikke alle søker hjelp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå