AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #41 Skrevet 9. juni 2022 11 minutter siden, Narad said: Hva er en mann for deg? Siden du føler det er det kjønnet du er? Er du en del av, og føler deg hjemme i transbevegelsen? Og støtter du transkvinner sin rett til å konkurrerer i kvinnesport, gå i kvinnegarderober, bruke krisesentre for kvinner og fengsler for kvinner før de har tatt kjønnskorrigerende operasjoner? Føler du selv deg komfortabel med å bruke herregarderobe, spille i herresport, gå i fengsel for herrer? 1. Jeg misliker termen å «føle seg» som det kjønnet en er. Jeg vil tørre å påstå at de færreste går rundt å «føler på» dette. Min erfaring er ikke nødvendigvis at jeg «føler» meg som en mann, men heller at jeg ikke føler meg som kvinne: det er ikke kjønnsidentiteten jeg føler, men inkongruensen. Altså at kjønnsidentitet og kjønn ikke stemmer overens. Dette var noe som hovedsakelig var problematisk før jeg transisjonerte. Den dag i dag tenker jeg lite, om noe, på min egen kjønnsidentitet. 2. Jeg har aldri forstått hva transbevegelsen er eller hva dette innebærer. 3. Kvinnesport: kommer an på når de transisjonerte, men i all hovedsak nei. Krisesentre og garderober: ja, såfremt de har startet en medisinsk transisjon. Argumentene mot sistnevnte er som regel at transkvinner er menn i forkledning som vil glane på kvinner og barn i garderobene. Dette henger ikke på greip. Det finnes ingen lov som forbyr folk fra å gå inn i garderoben til det motsatte kjønn, altså ville en mann med slike intensjoner kunne gå inn om han ønsket det når som helst. Mange knytter også dette opp mot loven om endring av juridisk kjønn fra 2016 (denne sier i korte trekk at en ikke behøver å sterilisere seg for å endre juridisk kjønn): altså at menn som identifiserer seg som menn kan endre juridisk kjønn for å gå inn i kvinnegarderoben. Her er det jeg skrev ovenfor relevant. I tillegg er det ikke er sjakktrekk å endre juridisk kjønn alene. Jeg har selv erfart at en kan slite ganske godt med å komme seg inn i land en skal feriere i om kjønn, navn og bilde i passet ikke stemmer overens med personen som står foran han eller hun som skal slippe en inn. Vi har heller ikke sett et renn av mannfolk inn i kvinnegarderobene siden 2016, altså er ikke dette et samfunnsproblem. 4. Garderobe: nei. Liker tilværelsen som ikke-banka-opp. Sjansen er nok liten for st noe ville skje, men det er bedre å være på den sikre siden. Sport: har ikke vært relevant Fengsel: har ikke vært relevant. Anonymkode: eb574...181 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #42 Skrevet 9. juni 2022 19 minutter siden, AnonymBruker said: Syntes du «non-binary» folk burde grupperes under trans-kategorien når de verken tror på biologisk kjønn eller har kjønnsdysfori? Anonymkode: bcc5f...0f8 De ikke-binære folka jeg har møtt har i all grad trodd på biologisk kjønn. De har også hatt kjønnsdysfori. Det er en misoppfatning at transpersoner «ikke tror på» biologisk kjønn (hermetegn, fordi biologisk kjønn ikke er noe en kan velge å tro- eller ikke tro på). Det står heller på det at noen stiller spørsmålstegn ved om viktigheten biologisk kjønn skal prioriteres over kjønnsidentitet i stor deler av dagliglivet. Anonymkode: eb574...181 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #43 Skrevet 9. juni 2022 Er det noen kvinneklær du savner? Som mann er det tabu å gå med noe annet enn boxershorts, bukse og t-skjorte/genser. Nå får du jo ikke lov til å bruke noe annet. Anonymkode: a3320...a5c
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #44 Skrevet 9. juni 2022 Jeg har byttet mellom mannlig og kvinnelig kjønnsuttrykk hele livet. Jeg har aldri vurdert operasjon. Jeg levde i mange år med et mannlig kjønnsuttrykk. Ble gjenkjent som mann ute på gaten, og av fremmede. Nå har jeg tatt meg noen år som kvinne. Fullt mulig at jeg går tilbake igjen. Tror du sånne som meg ville blitt akseptert i FTP foreningen? Anonymkode: eb4ef...77e 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #45 Skrevet 9. juni 2022 18 minutter siden, AnonymBruker said: Tusen takk for svar. Jeg har en sønn på 15 år, som nylig sa han er trans. Men han vil ikke prate med noen om det, ikke ta hormoner, opereres, vil ikke ha noe jenteklær. Og han har alltid vært en typisk gutt, aldri tenkt at han kunne føle seg som jente. Jeg støtter han uansett hva han skulle velge. Vet han sliter litt med at han føler seg annerledes enn sine kompiser, da han har en del sære interesser. Men vi får nok bare ta tiden til hjelp og se. Anonymkode: 5ea00...b50 Bra å høre at du støtter sønnen din. Spesialistene jeg har møtt har vært tydelige på at støtte fra venner og familie kan være avgjørende, ettersom det reduserer risikoen for selvmord betraktelig. Så igjen: du gjør en svært viktig jobb! Noe som hjalp meg tidlig i prosessen var å minne meg selv på at jeg hadde nok av tid. Det å transisjonere er ikke noe en skal stresse seg gjennom, tvert imot. Anonymkode: eb574...181 5
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #46 Skrevet 9. juni 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har byttet mellom mannlig og kvinnelig kjønnsuttrykk hele livet. Jeg har aldri vurdert operasjon. Jeg levde i mange år med et mannlig kjønnsuttrykk. Ble gjenkjent som mann ute på gaten, og av fremmede. Nå har jeg tatt meg noen år som kvinne. Fullt mulig at jeg går tilbake igjen. Tror du sånne som meg ville blitt akseptert i FTP foreningen? Anonymkode: eb4ef...77e Det kan jeg ikke si noe sikkert om, men jeg vil anta at de vil ta deg imot med åpne armer. Jeg er ikke medlem selv, så er nok best å ringe dem/sende mail. Anonymkode: eb574...181
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #47 Skrevet 9. juni 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Er det noen kvinneklær du savner? Som mann er det tabu å gå med noe annet enn boxershorts, bukse og t-skjorte/genser. Nå får du jo ikke lov til å bruke noe annet. Anonymkode: a3320...a5c Det er ikke så mye for meg å savne: jeg har alltid gått i gutte/manneklær. Og strengt tatt har menn lov å gå i kvinneklær. Det hele koker vel ned til om en er klar til å håndtere de konsekvensene det medfører å stille opp på jobbintervju i kjole og høye hæler. Anonymkode: eb574...181 5
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #48 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): De ikke-binære folka jeg har møtt har i all grad trodd på biologisk kjønn. De har også hatt kjønnsdysfori. Det er en misoppfatning at transpersoner «ikke tror på» biologisk kjønn (hermetegn, fordi biologisk kjønn ikke er noe en kan velge å tro- eller ikke tro på). Det står heller på det at noen stiller spørsmålstegn ved om viktigheten biologisk kjønn skal prioriteres over kjønnsidentitet i stor deler av dagliglivet. Anonymkode: eb574...181 Det er ikke en misoppfatning, jeg har jo sett tonnevis påstå dette selv. Både i trans forum på reddit, trans youtubere og aktivister i nyheter. I den nye dokumentaren «what is a woman» påstår den ene transkvinnen at hun ikke er trans lenger, bare kvinne. Men bra du vet at det finnes da. AnonymBruker skrev (16 minutter siden): 1. Jeg misliker termen å «føle seg» som det kjønnet en er. Jeg vil tørre å påstå at de færreste går rundt å «føler på» dette. Min erfaring er ikke nødvendigvis at jeg «føler» meg som en mann, men heller at jeg ikke føler meg som kvinne: det er ikke kjønnsidentiteten jeg føler, men inkongruensen. Altså at kjønnsidentitet og kjønn ikke stemmer overens. Dette var noe som hovedsakelig var problematisk før jeg transisjonerte. Den dag i dag tenker jeg lite, om noe, på min egen kjønnsidentitet. 2. Jeg har aldri forstått hva transbevegelsen er eller hva dette innebærer. 3. Kvinnesport: kommer an på når de transisjonerte, men i all hovedsak nei. Krisesentre og garderober: ja, såfremt de har startet en medisinsk transisjon. Argumentene mot sistnevnte er som regel at transkvinner er menn i forkledning som vil glane på kvinner og barn i garderobene. Dette henger ikke på greip. Det finnes ingen lov som forbyr folk fra å gå inn i garderoben til det motsatte kjønn, altså ville en mann med slike intensjoner kunne gå inn om han ønsket det når som helst. Mange knytter også dette opp mot loven om endring av juridisk kjønn fra 2016 (denne sier i korte trekk at en ikke behøver å sterilisere seg for å endre juridisk kjønn): altså at menn som identifiserer seg som menn kan endre juridisk kjønn for å gå inn i kvinnegarderoben. Her er det jeg skrev ovenfor relevant. I tillegg er det ikke er sjakktrekk å endre juridisk kjønn alene. Jeg har selv erfart at en kan slite ganske godt med å komme seg inn i land en skal feriere i om kjønn, navn og bilde i passet ikke stemmer overens med personen som står foran han eller hun som skal slippe en inn. Vi har heller ikke sett et renn av mannfolk inn i kvinnegarderobene siden 2016, altså er ikke dette et samfunnsproblem. 4. Garderobe: nei. Liker tilværelsen som ikke-banka-opp. Sjansen er nok liten for st noe ville skje, men det er bedre å være på den sikre siden. Sport: har ikke vært relevant Fengsel: har ikke vært relevant. Anonymkode: eb574...181 Dette er ikke helt sant, Poenget her er jo at om en mann skulle gjøre dette så blir han kastet ut fra stedet, man kan også ringe politiet. Men nå kan man jo ikke det lenger hvis de påstår at de er trans. Anonymkode: bcc5f...0f8 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #49 Skrevet 9. juni 2022 Føler du deg akseptert av mannlige venner og kollegaer som mann? Anonymkode: f5c6f...142
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #50 Skrevet 9. juni 2022 Så hvorfor tror/føler du at du er en mann? Jeg så du skrev at siden du ikke følte deg som kvinne, så er du en mann? Er det virkelig bedre å ikke ha et forhold til kroppen/kjønnsorganene sine enn å bare være et menneske i den kroppen man har? 🤷♀️ Anonymkode: 8661f...1a9 4
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #51 Skrevet 9. juni 2022 Ts, ville du klart deg bra i mannlig sport? Har du vurdert å bli proffutøver nå som du har blitt trans? Anonymkode: e0c1a...cca
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #52 Skrevet 9. juni 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det er ikke en misoppfatning, jeg har jo sett tonnevis påstå dette selv. Både i trans forum på reddit, trans youtubere og aktivister i nyheter. I den nye dokumentaren «what is a woman» påstår den ene transkvinnen at hun ikke er trans lenger, bare kvinne. Men bra du vet at det finnes da. Dette er ikke helt sant, Poenget her er jo at om en mann skulle gjøre dette så blir han kastet ut fra stedet, man kan også ringe politiet. Men nå kan man jo ikke det lenger hvis de påstår at de er trans. Anonymkode: bcc5f...0f8 1. Da tror jeg du må sette deg mer inn i temaet og lese mer. Det er ingen som fornekter at vi mennesker enten produserer små eller store kjønnsceller. Om en går ut fra at noen benekter eksistensen av biologisk kjønn, vil kjønnsinkongruens-diganosen i forlengelse av dette ugyldiggjøres: en kan ikke føle at kjønnsidentiteten er på kollisjonskurs med ens biologiske kjønn om sistnevnte ikke finnes. Relevant for Norge: Tenk litt taktisk. Et slikt syn får et utfall som ville påvirket transpersoner negativt, ettersom det i dag er denne diagnosen som utløser behandlingstilbud i Norge. 2. En kan selvsagt kaste ut transpersoner om de ikke følger de lovene og reglene vi har i Norge. En er ikke fritatt fra disse fordi en er trans. Anonymkode: eb574...181 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #53 Skrevet 9. juni 2022 7 minutter siden, AnonymBruker said: Så hvorfor tror/føler du at du er en mann? Jeg så du skrev at siden du ikke følte deg som kvinne, så er du en mann? Er det virkelig bedre å ikke ha et forhold til kroppen/kjønnsorganene sine enn å bare være et menneske i den kroppen man har? 🤷♀️ Anonymkode: 8661f...1a9 Dette har jeg svart på tidligere. Anonymkode: eb574...181
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #54 Skrevet 9. juni 2022 12 minutter siden, AnonymBruker said: Føler du deg akseptert av mannlige venner og kollegaer som mann? Anonymkode: f5c6f...142 Ja. Anonymkode: eb574...181
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #55 Skrevet 9. juni 2022 Har ingen spørsmål, men håper du har det bra. 🥰 Anonymkode: 99a5c...789 2 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #56 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): I den nye dokumentaren «what is a woman» påstår den ene transkvinnen at hun ikke er trans lenger, bare kvinne. Anonymkode: bcc5f...0f8 Beklager, dette er muligens en avsporing. Men mener du denne filmen er en god kilde til informasjon? Jeg så traileren til den, virket som en veldig useriøs film. Han som laget den virket veldig usaklig og hatefull også når jeg så på profilen hans. Anonymkode: 07e78...cbc 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #57 Skrevet 9. juni 2022 7 minutter siden, AnonymBruker said: Ts, ville du klart deg bra i mannlig sport? Har du vurdert å bli proffutøver nå som du har blitt trans? Anonymkode: e0c1a...cca 1. I den sporten jeg driver med, ja. 2. Planla aldri å bli proffutøver før transisjon, og gjør det heller ikke etter. Anonymkode: eb574...181 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #58 Skrevet 9. juni 2022 Føler du at du blir behandlet annerledes/sett på annerledes desto lenger inn i overgangen du kommer, altså at samfunnet var annerledes mot deg når du var mer kvinne? Beklager at jeg ikke finner en bedre og mer respektfull måte å spørre på! Anonymkode: 74e40...266
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #59 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Dette har jeg svart på tidligere. Anonymkode: eb574...181 Nei Anonymkode: f088c...9b1 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #60 Skrevet 9. juni 2022 Hvordan kan du føle deg som mann all den tid du ikke vet hvordan det føles å være mann? Anonymkode: 9e13c...5b5 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå