AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #61 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan kan du føle deg som mann all den tid du ikke vet hvordan det føles å være mann? Anonymkode: 9e13c...5b5 Fordi hun ikke føler seg som en kvinne, så da blei det mann istedet Anonymkode: e0c1a...cca
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #62 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Beklager, dette er muligens en avsporing. Men mener du denne filmen er en god kilde til informasjon? Jeg så traileren til den, virket som en veldig useriøs film. Han som laget den virket veldig usaklig og hatefull også når jeg så på profilen hans. Anonymkode: 07e78...cbc Ja. Uansett hva du syntes om skaperen så er jo intervjuene av ekte personer på «andre siden» av hans syn. Se dokumentaren kanskje før du uttaler deg om den. Og det jeg refererte til er altså en kjent transkvinne (som er kirurg) som selv avbrøt han da han refererte til henne som trans og sa at hun ikke er trans.. uansett hvor «useriøs» du syntes han er så var det hva som skjedde og ingen «filmtriks» kan legge opp til det. Se det selv før du snakker..ikke liker jeg Matt walsh selv heller men dokumentaren var faktisk bra laget.. Anonymkode: bcc5f...0f8 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #63 Skrevet 9. juni 2022 Bør det være straffbart å omtale deg som kvinne/hunkjønn? Har du hatt andre problemer mtp psykisk helse? Anonymkode: 50660...5dd
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #64 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Fordi hun ikke føler seg som en kvinne, så da blei det mann istedet Anonymkode: e0c1a...cca Hvorfor kan vi ikke bare føle oss som mennesker? Jeg «føler» meg heller ikke så voldsomt kvinnelig (hva skal jeg egentlig føle da 🤷♀️) men en titt nedenfor beltestedet avslører at jeg er dame og jeg har også produsert barn. Så har godtatt som en selvfølge at jeg er kvinne av arten menneske, og forholder meg til det. Selv om jeg av og til irriterer meg grønn over medkvinner og alt tullballet deres. Anonymkode: 9e13c...5b5 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #65 Skrevet 9. juni 2022 Jeg leste en lignende Spør meg om ting fra en kvinne som skulle bli mann, han sa at i det hormonene kicket inn skikkelig, så sluttet han å tenke "all over the place" men mer konkret og rasjonellt, det var ikke så mye "drama" og ubesluttsomhet, føler du det og? Anonymkode: 74e40...266
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #66 Skrevet 9. juni 2022 Just now, AnonymBruker said: Føler du at du blir behandlet annerledes/sett på annerledes desto lenger inn i overgangen du kommer, altså at samfunnet var annerledes mot deg når du var mer kvinne? Beklager at jeg ikke finner en bedre og mer respektfull måte å spørre på! Anonymkode: 74e40...266 Dette er et av de spørsmålene jeg liker best å bli stilt. Ja, på godt og vondt. En grei oppsummering er at jeg som kvinne havnet i kjipe situasjoner fordi folk undervurderte meg, mens jeg nå havner i kjipe situasjoner fordi folk overvurderer meg. Som kvinne opplevde jeg, som forventet (dessverre), mer seksuell trakassering. Jeg har alltid vært tiltrukket av kvinner, men det er det mange som ikke respekterer når en selv er kvinne. I tillegg opplevde jeg ofte å ikke bli trodd i mannsdominerte felt. Satt ofte med Google oppe på telefonen for å kunne verifisere påstandene mine når det uunngåelige «det kan ikke stemme, du tar nok feil» kom fra mannlige kollegaer/studenter. Jeg hadde som regel rett fordi jeg måtte: konsekvensene av å ta feil var større for meg enn det var for de andre. Folk forklarte meg også oftere ting som jeg hadde kompetanse innenfor. Favorittsituasjonen min er definitivt når en kamerat skulle forklarte meg hvordan jeg skulle bruke en fysikkformel, til tross for at han aldri hadde tatt noen fysikkfag. Det hadde vært imponerende om han hadde hatt rett. Dette går litt i det samme, men jeg opplevde også ofte at folk stilte spørsmålstegn ved om jeg virkelig interesserte meg for det jeg var interessert i fordi de var stereotypisk guttete. Ble ofte fortalt at det bare var ting jeg drev med for å tiltrekke meg kjærester (altså gutter). Som mann opplever jeg faktisk noe av det samme, men litt «snudd på hodet». Jeg kommer ikke på et konkret eksempel, men folk antar oftere at jeg er mer kompetent enn det jeg egentlig er. Det var uvant i starten fordi jeg var vant med det motsatte. Det kan være flatterende, men også stressende fordi det da blir vanskeligere å spørre om veiledning. En annen ting jeg merker er at kvinner og jenter er mer nervøse rundt meg enn de var før. Opplever ofte at hyggelige gester oppfattes som flørting når jeg kun prøver å hjelpe noen eller rett og slett å være grei med dem. Det tok litt tid å bli vant med. Mye er likevel som det alltid har vært. Jeg har alltid vært stereotypisk guttete, og har ofte uttrykket meg på en måte en ofte assosierer med gutter og menn. Dette har selvsagt sine implikasjoner. Anonymkode: eb574...181 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #67 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): 1. Da tror jeg du må sette deg mer inn i temaet og lese mer. Det er ingen som fornekter at vi mennesker enten produserer små eller store kjønnsceller. Om en går ut fra at noen benekter eksistensen av biologisk kjønn, vil kjønnsinkongruens-diganosen i forlengelse av dette ugyldiggjøres: en kan ikke føle at kjønnsidentiteten er på kollisjonskurs med ens biologiske kjønn om sistnevnte ikke finnes. Relevant for Norge: Tenk litt taktisk. Et slikt syn får et utfall som ville påvirket transpersoner negativt, ettersom det i dag er denne diagnosen som utløser behandlingstilbud i Norge. 2. En kan selvsagt kaste ut transpersoner om de ikke følger de lovene og reglene vi har i Norge. En er ikke fritatt fra disse fordi en er trans. Anonymkode: eb574...181 1. her er et random eksempel jeg fant ved å se i 2 sekunder på reddit. https://www.reddit.com/r/honesttransgender/comments/uqtvm6/calling_people_whos_sexual_characteristics_have Jeg er enig i det du sier ang. at hvis man benekter biologisk kjønn så gir ikke trans noe mening. Men altså at folk nekter for biologisk kjønn er en greie. Jeg tror vi to er på mer eller mindre samme bølgelengde om dette men det eneste jeg ikke liker er når folk nekter for dette. Hadde vært bedre om du sa at «noen tror dette men ikke alle» enn å si at det er en misoppfatning. Blir litt gaslighting... 2. Samme med dette, ja kanskje i Norge akkurat nå. Men på samme måte som hun feministen nå har blitt anmeldt for å si at biologisk mann ikke kan være mor, så kommer det nok til Norge snart at man ikke kan be menn gå ut av garderoben. Noe som allerede har skjedd i USA. Der damen som klagde ble hetset grovt av masse transaktivister. Blir liksom for dumt å si «ja men det skjer ikke», når vi ser at det skjer.. bare ta avstand fra det istedet for å stikke hodet i sanden? Anonymkode: bcc5f...0f8 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #68 Skrevet 9. juni 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg leste en lignende Spør meg om ting fra en kvinne som skulle bli mann, han sa at i det hormonene kicket inn skikkelig, så sluttet han å tenke "all over the place" men mer konkret og rasjonellt, det var ikke så mye "drama" og ubesluttsomhet, føler du det og? Anonymkode: 74e40...266 Det er jo egentlig en utrolig tåpelig ting å si, at kvinner er irrasjonelle, ubesluttsomt og tenker all over the place... I såfall er jeg kanskje mann? Hva vet vel jeg? Anonymkode: 8661f...1a9 4 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #69 Skrevet 9. juni 2022 8 minutter siden, AnonymBruker said: Bør det være straffbart å omtale deg som kvinne/hunkjønn? Har du hatt andre problemer mtp psykisk helse? Anonymkode: 50660...5dd 1. Nei, absolutt ikke. Jeg mener at av utsagn, så er det hovedsakelig trusler som skal straffes. Dette har jeg skrevet om tidligere her, men kort oppsummert: det er feil å tvinge folk til å tenke og si ting på bestemte måter. Strengt tatt kan folk få si hva de vil, men de må være beredt på at noen utsagn vil få sosiale konsekvenser. Men i de aller fleste tilfeller mener jeg det er feil å blande inn loven. 2. Nei. Anonymkode: eb574...181 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #70 Skrevet 9. juni 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: 1. her er et random eksempel jeg fant ved å se i 2 sekunder på reddit. https://www.reddit.com/r/honesttransgender/comments/uqtvm6/calling_people_whos_sexual_characteristics_have Jeg er enig i det du sier ang. at hvis man benekter biologisk kjønn så gir ikke trans noe mening. Men altså at folk nekter for biologisk kjønn er en greie. Jeg tror vi to er på mer eller mindre samme bølgelengde om dette men det eneste jeg ikke liker er når folk nekter for dette. Hadde vært bedre om du sa at «noen tror dette men ikke alle» enn å si at det er en misoppfatning. Blir litt gaslighting... 2. Samme med dette, ja kanskje i Norge akkurat nå. Men på samme måte som hun feministen nå har blitt anmeldt for å si at biologisk mann ikke kan være mor, så kommer det nok til Norge snart at man ikke kan be menn gå ut av garderoben. Noe som allerede har skjedd i USA. Der damen som klagde ble hetset grovt av masse transaktivister. Blir liksom for dumt å si «ja men det skjer ikke», når vi ser at det skjer.. bare ta avstand fra det istedet for å stikke hodet i sanden? Anonymkode: bcc5f...0f8 1. Slik jeg forsto Reddit-posten er at biologisk kjønn ikke bestemmes av reproduksjonsevne og kromosomer alene, noe jeg har skrevet litt om tidligere om du blar lenger bak. Om du leser det innlegget legger du merke til at jeg har skrevet at biologi er utenfor mitt kompetanseområde. Hvis du selv er biolog eller du kjenner noen som er det, må du/dere gjerne skrive mer. 2. Du skriver selv at dette ikke skjer i Norge. Det var dette jeg tok stilling til. Anonymkode: eb574...181 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #71 Skrevet 9. juni 2022 17 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg leste en lignende Spør meg om ting fra en kvinne som skulle bli mann, han sa at i det hormonene kicket inn skikkelig, så sluttet han å tenke "all over the place" men mer konkret og rasjonellt, det var ikke så mye "drama" og ubesluttsomhet, føler du det og? Anonymkode: 74e40...266 Jeg har hørt at noen opplever dette, men jeg har ikke merket noen forskjell psykologisk utenom at jeg generelt har bedre psykisk helse. Jeg tenker med andre ord som jeg alltid har gjort. Anonymkode: eb574...181 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #72 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Bra å høre at du støtter sønnen din. Spesialistene jeg har møtt har vært tydelige på at støtte fra venner og familie kan være avgjørende, ettersom det reduserer risikoen for selvmord betraktelig. Så igjen: du gjør en svært viktig jobb! Noe som hjalp meg tidlig i prosessen var å minne meg selv på at jeg hadde nok av tid. Det å transisjonere er ikke noe en skal stresse seg gjennom, tvert imot. Anonymkode: eb574...181 Takk. Jeg har og sagt til han, at han kan bruke så mye tid han bare vil. Og samme hva han velger så støtter jeg han. Anonymkode: 5ea00...b50 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #73 Skrevet 9. juni 2022 28 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan kan du føle deg som mann all den tid du ikke vet hvordan det føles å være mann? Anonymkode: 9e13c...5b5 Jeg er ingen nevrolog, men jeg vil tørre å påstå at følelsene sitter i hodet på toppen, ikke det hodet en har i buksa. Anonymkode: eb574...181 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #74 Skrevet 9. juni 2022 15 minutter siden, AnonymBruker said: Det er jo egentlig en utrolig tåpelig ting å si, at kvinner er irrasjonelle, ubesluttsomt og tenker all over the place... I såfall er jeg kanskje mann? Hva vet vel jeg? Anonymkode: 8661f...1a9 Godt sagt. Anonymkode: eb574...181
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #75 Skrevet 9. juni 2022 Tror du vi flere ville hatt behov for kjønnokorregering eller å definere seg som trans hvis samfunnet generelt hadde vært mindre opptatt av kjønn og det hadde vært mer likestilling og mindre forskjeller mellom kjønnene? Anonymkode: d771c...74d 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #76 Skrevet 9. juni 2022 18 minutter siden, AnonymBruker said: 1. Nei, absolutt ikke. Jeg mener at av utsagn, så er det hovedsakelig trusler som skal straffes. Dette har jeg skrevet om tidligere her, men kort oppsummert: det er feil å tvinge folk til å tenke og si ting på bestemte måter. Strengt tatt kan folk få si hva de vil, men de må være beredt på at noen utsagn vil få sosiale konsekvenser. Men i de aller fleste tilfeller mener jeg det er feil å blande inn loven. 2. Nei. Anonymkode: eb574...181 Hva mener du med "sosiale konsekvenser"? Bør man miste jobben? Ikke få publisert skriftlige ytringer? Anonymkode: 50660...5dd 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #77 Skrevet 9. juni 2022 Foretrekker du å være sammen med transer selv? Anonymkode: 59711...6ff
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #78 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette er et av de spørsmålene jeg liker best å bli stilt. Ja, på godt og vondt. En grei oppsummering er at jeg som kvinne havnet i kjipe situasjoner fordi folk undervurderte meg, mens jeg nå havner i kjipe situasjoner fordi folk overvurderer meg. Som kvinne opplevde jeg, som forventet (dessverre), mer seksuell trakassering. Jeg har alltid vært tiltrukket av kvinner, men det er det mange som ikke respekterer når en selv er kvinne. I tillegg opplevde jeg ofte å ikke bli trodd i mannsdominerte felt. Satt ofte med Google oppe på telefonen for å kunne verifisere påstandene mine når det uunngåelige «det kan ikke stemme, du tar nok feil» kom fra mannlige kollegaer/studenter. Jeg hadde som regel rett fordi jeg måtte: konsekvensene av å ta feil var større for meg enn det var for de andre. Folk forklarte meg også oftere ting som jeg hadde kompetanse innenfor. Favorittsituasjonen min er definitivt når en kamerat skulle forklarte meg hvordan jeg skulle bruke en fysikkformel, til tross for at han aldri hadde tatt noen fysikkfag. Det hadde vært imponerende om han hadde hatt rett. Dette går litt i det samme, men jeg opplevde også ofte at folk stilte spørsmålstegn ved om jeg virkelig interesserte meg for det jeg var interessert i fordi de var stereotypisk guttete. Ble ofte fortalt at det bare var ting jeg drev med for å tiltrekke meg kjærester (altså gutter). Som mann opplever jeg faktisk noe av det samme, men litt «snudd på hodet». Jeg kommer ikke på et konkret eksempel, men folk antar oftere at jeg er mer kompetent enn det jeg egentlig er. Det var uvant i starten fordi jeg var vant med det motsatte. Det kan være flatterende, men også stressende fordi det da blir vanskeligere å spørre om veiledning. Anonymkode: eb574...181 Dette viser jo med all tydelighet at kvinner og menn fortsatt blir behandlet ulikt i arbeidslivet. Kvinner blir ansett som mindre kompetente enn menn. Det samme erfarte en kollega som gikk andre veien, fra mann til kvinne. Hun beholdt jo samme jobben som hun hadde hatt i 15 år, og hadde selvsagt akkurat samme utdanning og kompetanse og erfaring som før. Likevel endret arbeidsdagen hennes seg da hun skiftet kjønnsuttrykk Plutselig telte liksom ikke hennes meninger like mye som før. Menn tok over hennes ideer, veldig subtilt, og tok æren for dem, de trodde sikkert selv at de hadde kommet på dem. Ideene ble ikke tatt opp til vurdering før en mann hadde bifalt. Hun ble ikke tatt like seriøst, løsninger hun kom med måtte plutselig dobbeltsjekkes før man kunne ta dem ibruk, hun ble avbrutt mens hun snakket i møter, hun be ikke konsultert i saker hun hadde kompetanse i, og menn satte også igang å forklare henne ting som hun vissste mye bedre enn dem. Hun mistet liksom plutselig den faglige tygden hun hadde hatt da hun fremsto som mann. Hun måtte rett og slett stå hardt på krava og insistere mye mer for å bli tatt seiøst og få den plassen som hennes kompetanse og erfaring tilsa, og som hun hadde hatt og tatt for gitt uten ofre det en tanke da hun fremsto mann. Sorry, det var en avsporing fra trådens tema. Jeg blir bare litt oppgitt når folk (stort sett menn) påstår at kvinner og menn er likestilte i arbeidslivet. Det er ikke helt sant. Anonymkode: 6ed43...6aa 2 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #79 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): 1. En må ta hormoner resten av livet, forutsatt at en ønsker å se ut som det kjønnet som kjønnsidentiteten stemmer overens med. Altså er det ikke noe jeg har vært gjennom like mye som noe jeg gjennomgår. 2. For å svare enkelt og greit: det er mindre katastrofalt enn det fremstilles som. Anonymkode: eb574...181 Dette går jo ikke. En transmann som slutter på hormoner vil fortsatt se ut som en mann? Håret i ansiktet, de grove trekkene, det tynnere håret og den mer markerte kjeven forsvinner vel ikke bare fordi transmannen slutter på testosteron? En transkvinne som sluttet på hormoner og testosteronhemmere vil derimot kunne bli mer mandig igjen? Det er vel igså ekstremt mye enklere hormonmessig å gå fra kvinne til mann enn omvendt? Transmenn som går på testosteron blir ofte roligere fordi de ikke har de kvinnelige hormonene som går opp og ned og påvirker humøret i sykelig grad? Ikke overraskende at du føler det har gått greit når du går den veien du gjorde kanskje? Jeg synes det er rart at du ikke vet om underlivet ditt har forandret seg, du vasker deg vel? Anonymkode: 4cfa7...d05 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #80 Skrevet 9. juni 2022 Just now, AnonymBruker said: Tror du vi flere ville hatt behov for kjønnokorregering eller å definere seg som trans hvis samfunnet generelt hadde vært mindre opptatt av kjønn og det hadde vært mer likestilling og mindre forskjeller mellom kjønnene? Anonymkode: d771c...74d Dette er nok en litt upopulær mening, men det tror jeg ikke. Om en antar at det å ha kjønnsdysfori ikke er nevrologisk betinget, så tror jeg at kjønnsavvikling ville gjøre at færre ville hatt behov for kjønnskorrigerende behandling. Men nå er det en gang slik at vi ikke lever i en slik verden enda, og at det å transisjonere er en måte å «overleve» på i det systemet vi har i dag. Anonymkode: eb574...181 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå