Gå til innhold

Jeg er transseksuell (kvinne til mann). Spør meg om hva som helst.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har du forståelse for at det, biologisk sett, bare er to kjønn? Og at selv om du føler at du skulle vært et annet kjønn så vil du alltid være, biologisk sett, det kjønnet genene dine ble til da du ble lagd i din mors mage?

Anonymkode: df0b9...8d1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke bare leve som en maskulin kvinne? Slik som feks Anja Edin. 

Anonymkode: b597c...a60

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva tenker du om å få hormonbehandling i tidlig alder for endre kjønn. Har forstått at der ofte blir best resultatet ved å gjøre transformasjonen før gjennomgått pubertet men ulempen er at dettte er en veldig ung alder å ta et veldig stort valg som ikke er lett å reversere skulle en angre. 

Anonymkode: d771c...74d

Her til lands er det slik at en ikke kan få hormoner (altså østrogen og testosteron) før en er 16 år. På generelt grunnlag mener jeg det er bra å sette grensa her. Samtidig må en ta i betraktning at folk modnes i ulikt tempo, nettopp fordi det å transisjonere medisinsk er et stort valg. Lise på 19 kan være mer umoden og usikker på identiteten sin enn Per på 17, og jeg mener at en må prioritere folks helse fremfor regelrytteri. Bare fordi en kan starte på hormonbehandling som 16-åring er det ikke dermed sagt at alle bør gjøre det. 

Anonymkode: eb574...181

• Liker 3
Skrevet

Liker du å bli hetset, siden du lager en tråd om dette på KG? Det er bare så sinnsykt mange ignorante personer inne her, som antagligvis ikke stiller spørsmål "in good faith". Les de som antar du er en transkvinne selv om det kommer tydelig frem i tittelen at du identifiserer deg som en mann 🤦

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du forståelse for at det, biologisk sett, bare er to kjønn? Og at selv om du føler at du skulle vært et annet kjønn så vil du alltid være, biologisk sett, det kjønnet genene dine ble til da du ble lagd i din mors mage?

Anonymkode: df0b9...8d1

Selvsagt. Når det er sagt utdanner jeg meg til maskiningeniør, ikke biolog. Er derfor ikke dypt nok inne i materien til å si så mye vettugt om biologisk kjønn.

Slik jeg har forstått det er en biologisk hunnkjønn om en produserer store kjønnsceller, og biologisk hannkjønn om en produserer små. Det er denne definisjonen jeg går ut fra her.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Anonymbruker*** skrev (7 minutter siden):

Liker du å bli hetset, siden du lager en tråd om dette på KG? Det er bare så sinnsykt mange ignorante personer inne her, som antagligvis ikke stiller spørsmål "in good faith". Les de som antar du er en transkvinne selv om det kommer tydelig frem i tittelen at du identifiserer deg som en mann 🤦

Ekstra respekt til ts for å ha laget tråden og ville gi informasjon tiltross for hets , eller risiko for hets, sier jeg . 

• Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Anonymbruker*** said:

Generelt går hets lite innpå meg, om det gjør det i det hele tatt. Det tenker jeg kan være en fordel i en situasjon som denne. Det koster meg ingenting å informere andre om hva det vil si å være transperson. For en annen transperson ville det å lag en tråd som denne være å «ofre» seg, men jeg ser det ikke slik, til tross for at jeg skjønner såpass at mange (de fleste?) ikke stiller spørsmål i «good faith». 

Jeg bryr meg ikke om folk antar jeg er transkvinne. De som tok feil burde heller bekymre seg over leseferdighetene sine, som tydelig ligger under et gjennomsnittlig nivå.

• Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor ikke bare leve som en maskulin kvinne? Slik som feks Anja Edin. 

Anonymkode: b597c...a60

Det prøvde jeg på i 18 år, og det gikk særdeles dårlig.

Om en inntar et kynisk perspektiv: det viktigste utgangspunktet for å være en bidragsyter i samfunnet er å ha god psykisk helse, noe jeg oppnådde gjennom å transisjonere medisinsk. Jeg ville altså ikke vært særlig til samfunnsborger hadde det ikke vært for det. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Biologisk hunnkjønn? Ikke sant, her kommer det. Du vet jo at du ikke er det. Du vet vel at du ikke er en ekte kvinne? 

Anonymkode: f9be3...ee1

tirben skrev (1 time siden):

Det er vel nettopp det hun er? Hun er født kvinne, med kvinnelige kjønnsorganer og føler seg som hankjønn. 

FruR skrev (1 time siden):

Ts er født kvinne , eller det var kjønnet vedkommende ble tildelt ved fødsel, og så transformert til mann eller føler seg som mann .  Hvis jeg ikke har misforstått m. Mener du fremdeles at hen ikke er biologisk kvinne ? 

Greit, beklager. Jeg bommet. Ts er en tramsmann, ikke en transkvinne. Min feil🙋🏼‍♀️

Anonymkode: f9be3...ee1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du vært igjennom hormonbehandling ? Hvordan var det ? 

1. En må ta hormoner resten av livet, forutsatt at en ønsker å se ut som det kjønnet som kjønnsidentiteten stemmer overens med. Altså er det ikke noe jeg har vært gjennom like mye som noe jeg gjennomgår. 

2. For å svare enkelt og greit: det er mindre katastrofalt enn det fremstilles som.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, FruR said:

Ville også bare si at jeg synes det er fint at du starter tråden . Vi trenger mer opplysning og informasjon i samfunnet ☺️🏳️‍🌈

Takker og bukker

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Generelt går hets lite innpå meg, om det gjør det i det hele tatt. Det tenker jeg kan være en fordel i en situasjon som denne. Det koster meg ingenting å informere andre om hva det vil si å være transperson. For en annen transperson ville det å lag en tråd som denne være å «ofre» seg, men jeg ser det ikke slik, til tross for at jeg skjønner såpass at mange (de fleste?) ikke stiller spørsmål i «good faith». 

Jeg bryr meg ikke om folk antar jeg er transkvinne. De som tok feil burde heller bekymre seg over leseferdighetene sine, som tydelig ligger under et gjennomsnittlig nivå.

Jeg tenker det kanskje ikke er så mye nytte i å informere de som stiller spørsmål med hensikt om å hetse/kritisere. Men koster det deg ingenting, skader det jo heller ikke. Du sier hets ikke påvirker deg i det hele tatt. At du lar anonyme kommentarer på nett prelle av deg er en ting, men hva med hets og fordommer fra personer du omgås eller eget nettverk? Eller har du sluppet det? Tror personlig jeg hadde slitt litt med det, dersom folk tvilte på jeg var en kvinne...

De som tok feil har et å annet å jobbe med ja. Ordet trans må jo nærmest være et triggerord for dem. Boogyman al la stereotyp dragqueen. 

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Du sa at du er født biologisk hunkjønn, når vil du si at du er biologisk hankjønn?

Beklager hvis spørsmålet er litt frekt, men lurer oppriktig på det, fordi noen transpersoner virker som er både det ene og det andre kjønnet avhengig av dag.

Anonymkode: cbe2f...6d1

Parafraserer meg selv her for å få med premisset: 

Jeg utdanner meg til maskiningeniør, ikke biolog. Er derfor ikke dypt nok inne i materien til å si så mye vettugt om biologisk kjønn utenom det mest fundamentale vi lærer på ungdomsskolen. 

Slik jeg har forstått det er en biologisk hunnkjønn om en fra naturens side produserer store kjønnsceller, og biologisk hannkjønn om en produserer små. 

Er en det ene, kan en ikke bli det andre. Det en kan gjøre er å transisjonere medisinsk, noe som endrer ens sekundære kjønnskarakteristika. Dette vil i mange tilfeller også få sosiale implikasjoner i form av at en leses som det motsatte kjønn. På daglig basis er det dette som er relevant.

Her tar jeg kun utgangspunkt i reproduktivt kjønn. Jeg er klar over at hormonelt kjønn mm. også er en del av det en kaller «sexual differentiation», men dette ligger utenfor mitt kompetanseområde. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

1. Sett i forhold til gjennomsnittet, sannsynligvis. Ut fra mitt eget perspektiv vil jeg derimot ikke si at dette har vært særlig problematisk. 

2. Om en ser for seg en skala hvor 0 er kvinne, 50 er androgyn, og 100 er mann, vil jeg si jeg ligger et sted mellom 65 og 75. Er mer presist å si at jeg ser ut som en gutt. Når en tilfører kroppen det motsatte hormonet går en gjennom puberteten til det motsatte kjønn. Det tar derfor (selvsagt) tid før en ligner det motsatte kjønn til den grad at ingen stiller spørsmålstegn ved hvilket kjønn man er. 

3. Det kan jeg ikke svare på, rett og slett fordi jeg ikke har et forhold til kjønnsorganene mine. Har ikke sjekka, med andre ord, og ønsker heller ikke å gjøre det med det første. 

Du har ikke et forhold til kjønnsorganene dine? Hva vil det si? Kjenner du ikke på sexlyst? Har du sex med partner? Føler du deg kpmfortabel med underlivet ditt sammen med partner? 

Det ble mange underlivstanker her, men jeg har alltid tengt at det er en stor del av hvem man er som mann/kvinne. Det er kanskje ikke sånn? Har du noen tanker rundt det?

Synes det er flott med en slik tråd ☺👍

Anonymkode: f088c...9b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker said:

Føler du aksept og støtte fra familie og venner? 

Dette er jeg redd for å si høyt, men jeg lurer på om enkelte unge som strever med psyken kan gå inn i transing fordi det er noe som lugger og akkurat nå er det litt trendy... opplys meg gjerne om at jeg tar feil?

Er du tiltrukket av menn, kvinner eller er kjønn uviktig? Definerer du deg f.eks som en heterofil mann?

Takk for at du vil svare, håper ikke dette var for frekke eller nærgående spørsmål. 

Anonymkode: f22a8...b70

1. I stor grad, ja.

2. Det tviler jeg på at vi har grunnlag til å si noe om på grunn av manglende forskning på feltet. Jeg er ikke fan av at folk uten kompetanse, som meg selv og sannsynligvis også deg, tenker seg frem til slike konklusjoner. Det må vi overlate til fagfolk. 

3. Jeg er heterofil, altså tiltrekkes jeg av kvinner.

• Liker 7
Skrevet

Hva er en mann for deg? Siden du føler det er det kjønnet du er?

Er du en del av, og føler deg hjemme i transbevegelsen?
Og støtter du transkvinner sin rett til å konkurrerer i kvinnesport, gå i kvinnegarderober, bruke krisesentre for kvinner og fengsler for kvinner før de har tatt kjønnskorrigerende operasjoner?

Føler du selv deg komfortabel med å bruke herregarderobe, spille i herresport, gå i fengsel for herrer?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Syntes du «non-binary» folk burde grupperes under trans-kategorien når de verken tror på biologisk kjønn eller har kjønnsdysfori?

Anonymkode: bcc5f...0f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Anonymbruker*** said:

Jeg tenker det kanskje ikke er så mye nytte i å informere de som stiller spørsmål med hensikt om å hetse/kritisere. Men koster det deg ingenting, skader det jo heller ikke. Du sier hets ikke påvirker deg i det hele tatt. At du lar anonyme kommentarer på nett prelle av deg er en ting, men hva med hets og fordommer fra personer du omgås eller eget nettverk? Eller har du sluppet det? Tror personlig jeg hadde slitt litt med det, dersom folk tvilte på jeg var en kvinne...

De som tok feil har et å annet å jobbe med ja. Ordet trans må jo nærmest være et triggerord for dem. Boogyman al la stereotyp dragqueen. 

Her er jeg uenig med det. Jeg vil gå så langt som å si at et slikt syn er defaitistisk. Vi må forsøke å informere folk så langt det lar seg gjøre. Ingenting går av seg selv. Det gjelder alt fra teknologiske nyvinninger til bedring av levekår for minoriteter.

Jeg har ikke opplevd mye hets eller fordommer fra folk jeg omgås med. De fleste er tolerante eller har nok med seg selv til å bry seg om hva jeg driver med. Folk har så klart sagt feil navn og pronomen her og der, men de fleste gjør ikke dette intensjonelt. Og om de gjør det, kan jeg til syvende og sist ikke bestemme hva de skal gjøre, si, eller tenke. I første omgang gir jeg beskjed om at jeg ikke godtar slikt. Dersom det ikke bedres, kutter jeg kontakten. Jeg har ikke rett til å bestemme over andre, men jeg har rett til å bestemme hvem jeg vil omgås.

Men generelt: folk er ikke like tøffe i trynet i virkeligheten som på internett. Og det er tross alt i den fysiske verden vi tilbringer mest tid i. 

Når det er sagt synes jeg det hadde det vært fint om folk hadde vært mer villige til å dele det de tenker (i akseptable ordlag, så klart). Da kunne vi snakka sammen heller enn å snakke forbi hverandre. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har ikke et forhold til kjønnsorganene dine? Hva vil det si? Kjenner du ikke på sexlyst? Har du sex med partner? Føler du deg kpmfortabel med underlivet ditt sammen med partner? 

Det ble mange underlivstanker her, men jeg har alltid tengt at det er en stor del av hvem man er som mann/kvinne. Det er kanskje ikke sånn? Har du noen tanker rundt det?

Synes det er flott med en slik tråd ☺👍

Anonymkode: f088c...9b1

Dette har jeg svart på tidligere. 

AnonymBruker
Skrevet

1. Har tenkt jeg var født i feil kjønn fra 4-årsalderen, altså fra det tidspunktet jeg hadde tilegna meg en viss forståelse for hva kjønn er. 

2. Det avhenger av hva du legger i det å være «sikker». Jeg har alltid vært sikker på hvem jeg er, men begynte ikke å transisjonere medisinsk før jeg var 18.

Måtte ta noen runder med meg selv for å være sikker på at jeg ikke kunne leve med kjønnsdysfori, altså manglende samsvar mellom biologisk kjønn og kjønnsidentitet. Å gjennomgå en medisinsk transisjon har flere implikasjoner enn det rent fysiske, deriblant på det sosiale plan. Det å skifte kjønn er altså ikke noe en skal ta lett på. 

Det hadde selvsagt vært best om det var mulig å leve med kjønnsinkongruensen, både for meg selv, familie, etc. Etterhvert viste det seg at det var mest hensiktsmessig for alle at jeg transisjonere medisinsk. 

Tusen takk for svar. Jeg har en sønn på 15 år, som nylig sa han er trans. Men han vil ikke prate med noen om det, ikke ta hormoner, opereres, vil ikke ha noe jenteklær. Og han har alltid vært en typisk gutt, aldri tenkt at han kunne føle seg som jente. Jeg støtter han uansett hva han skulle velge. Vet han sliter litt med at han føler seg annerledes enn sine kompiser, da han har en del sære interesser. Men vi får nok bare ta tiden til hjelp og se.

Anonymkode: 5ea00...b50

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...