Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har søkt meg inn på sosialt arbeid til høsten og har noen spørsmål til dere som går på studie eller har fullført det.

Var det god spredning av aldersgrupper eller var det flest i begynnelsen av tyveårene? Jeg nærmer meg 30 år med stormskritt og begynner å føle meg gammel i studiesammenheng. 

Var pensumet tungt, og måtte dere lese mye på egenhånd?

Hvor hadde dere praksis og var det givende?

Hadde dere deltidsjobb som miljøarbeider eller lignende ved siden av studiet?

Var det vanskelig å få jobb etter utdanning, og hva jobbet du eventuelt innenfor?

Dere som hadde jobbet tidligere, fikk dere ansiennitet i deres første jobb som nyutdannet? Jeg er selv helsesekretær med noen års erfaring og er usikker på om det vil bli regnet med som ansiennitet.

Har lest på tidligere tråder her inne som har samme tema, men alle jeg fant var noen år gamle, så håper noen vil svare!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Bøker skrev (På 9.6.2022 den 0.06):

Hei, jeg har søkt meg inn på sosialt arbeid til høsten og har noen spørsmål til dere som går på studie eller har fullført det.

Verdens beste studie, gled deg :) 

Var det god spredning av aldersgrupper eller var det flest i begynnelsen av tyveårene? Jeg nærmer meg 30 år med stormskritt og begynner å føle meg gammel i studiesammenheng. 

Vi var fra 21 til 55, stor spredning i alder, og det var helt utrolig flott for miljø og faglige refleksjoner.

Var pensumet tungt, og måtte dere lese mye på egenhånd?

Mye lesing på egenhånd, ja- det vil det være uansett hva du velger. Du må lese!! Les jevnt!

Hvor hadde dere praksis og var det givende?

Vi hadde en lang periode i 3dje året, og noen 2-3 dagers som var mer observasjonspraksis.

Hadde dere deltidsjobb som miljøarbeider eller lignende ved siden av studiet?

Jeg hadde ikke det, men kunne fint ha hatt 3dje hver helg eller en dag eller to innimellom. Hadde aldri klart 50%, men noen jobbet opp mot 80. 

Var det vanskelig å få jobb etter utdanning, og hva jobbet du eventuelt innenfor?

Valgte gå videre. Mange jobber i barnevern, psykiatri og nav fra mitt kull.

Dere som hadde jobbet tidligere, fikk dere ansiennitet i deres første jobb som nyutdannet? Jeg er selv helsesekretær med noen års erfaring og er usikker på om det vil bli regnet med som ansiennitet.

Har lest på tidligere tråder her inne som har samme tema, men alle jeg fant var noen år gamle, så håper noen vil svare!

Anonymkode: fe3f5...364

AnonymBruker
Skrevet

Det var god spredning i alder. Blant dem jeg studerte sammen med var det to over femti og flere i førtiårene. 

Jeg syntes mye av pensum var interessant, og ikke så veldig tungt. Det varierer nok litt etter hvilke interesser en har hva en tenker om det. Flere, inkludert meg, syntes jussen var litt tung, men jeg vet også at det var noen som syntes det var det mest spennende av alt. Det var mye lesing på egenhånd. Men en kan også lære mye på forelesing. Jeg er skippertaksmenneske, leste det jeg syntes var spennende og utsatte resten til rett før eksamen. Anbefales ikke, men det gikk det også. 

Jeg hadde praksis i NAV. Det var lærerikt. Men jeg konkluderte også med at det ikke var det jeg ønsket å jobbe med. 

Jeg hadde en liten deltidsjobb som ikke var relevant for studiet. 

Det var vanskelig å få jobb i hjembyen hvor jeg studerte. Jeg hadde ikke noe relevant arbeidserfaring, og ønsket ikke å jobbe på praksis-stedet. Det var ikke noe ledig der heller, men flere i klassen min fikk en fot innenfor der de hadde vært i praksis 3. året. Jeg hadde imidlertid mulighet til å flytte, og fikk jobb som miljøterapeut innen rusomsorg i en annen by. Senere flyttet jeg tilbake, og med erfaring var det mye lettere å få jobb. Jeg har fortsatt å jobbe som miljøterapeut innen rus og barnevern. 

Anonymkode: 40dd3...f2a

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Valgte gå videre. Mange jobber i barnevern, psykiatri og nav fra mitt kull.

Anonymkode: fe3f5...364

Hva gikk du videre med om jeg kan spørre? Mye videreutdanning som virker interessant også.

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det var god spredning i alder. Blant dem jeg studerte sammen med var det to over femti og flere i førtiårene. 

Jeg syntes mye av pensum var interessant, og ikke så veldig tungt. Det varierer nok litt etter hvilke interesser en har hva en tenker om det. Flere, inkludert meg, syntes jussen var litt tung, men jeg vet også at det var noen som syntes det var det mest spennende av alt. Det var mye lesing på egenhånd. Men en kan også lære mye på forelesing. Jeg er skippertaksmenneske, leste det jeg syntes var spennende og utsatte resten til rett før eksamen. Anbefales ikke, men det gikk det også. 

Jeg hadde praksis i NAV. Det var lærerikt. Men jeg konkluderte også med at det ikke var det jeg ønsket å jobbe med. 

Jeg hadde en liten deltidsjobb som ikke var relevant for studiet. 

Det var vanskelig å få jobb i hjembyen hvor jeg studerte. Jeg hadde ikke noe relevant arbeidserfaring, og ønsket ikke å jobbe på praksis-stedet. Det var ikke noe ledig der heller, men flere i klassen min fikk en fot innenfor der de hadde vært i praksis 3. året. Jeg hadde imidlertid mulighet til å flytte, og fikk jobb som miljøterapeut innen rusomsorg i en annen by. Senere flyttet jeg tilbake, og med erfaring var det mye lettere å få jobb. Jeg har fortsatt å jobbe som miljøterapeut innen rus og barnevern. 

Anonymkode: 40dd3...f2a

Hvor var det du studerte siden det var vanskelig å få jobb etterpå? 

Godt å høre at det er god spredning i alder, da slipper jeg nok å føle meg gammel og utenfor.

Jeg tror jeg kommer til å synes at det meste er veldig interessant, men kommer nok til å slite litt med jussen. Slet med det da jeg gikk på helsesekretær også, men jeg kommer meg nok gjennom det. Jeg ønsker tross alt å bli en veldig god sosionom.

AnonymBruker
Skrevet

Jussen er ikke vanskelig, det er for det meste lov om sosiale tjenester, barnevernsloven& folketrygd.

Jeg synes ikke fagene eller studiet var vanskelig, man må jo lese og interesserer man seg for fagene så går det fint.

Jeg skrev alltid oppgaver med tanke på individ, gruppe og samfunnsnivå og alltid med yrkesetisk dokument, fikk bra karakterer på det.

Jeg var ferdig når jeg var 27, aldersgruppen varierte fra 23- 50.

Anonymkode: 428eb...bcd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...