AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #1 Del Skrevet 8. juni 2022 Matpose med mat Anonymkode: d0579...75f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #2 Del Skrevet 8. juni 2022 Hvis du har blitt stoppet med matpose i baksete altså Anonymkode: d0579...75f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #3 Del Skrevet 8. juni 2022 Eh nei, hvorfor i all verden skulle jeg fått bot? Anonymkode: ac60e...743 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #4 Del Skrevet 8. juni 2022 Før hva da? Anonymkode: 8b161...ac7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #5 Del Skrevet 8. juni 2022 Jeg setter posen på gulvet i så fall. Og nei, har aldri fått bot for noenting. Anonymkode: 87203...d11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #6 Del Skrevet 8. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Eh nei, hvorfor i all verden skulle jeg fått bot? Anonymkode: ac60e...743 Fordi hvis du bråbremser så fyker melka inni ruta og knuser ruta og kanskjd dreper menneske i bilen du krasjet med? Eller hvorfor fikk man så streng beskjed når man tok førerkortet at ting ikke skulle ligge løst i bilen? Anonymkode: d0579...75f 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hjerte Skrevet 8. juni 2022 #7 Del Skrevet 8. juni 2022 Nei. Men om ikke gubben er med plasserer jeg gjerne posene i dørken bak førersetet. Hr. Lastsikring er nøye på å bruke bagasjerommet, helst skal posene stroppes fast. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #8 Del Skrevet 8. juni 2022 Å sette handleposene i baksetet er jo ikke akkurat det smarteste du kan gjøre. Den melkekartongen kan gjøre stor skade når den fyker rundt i bilen ved en frontkollisjon, for ikke å snakke om pakka med frossen sei. Anonymkode: f6b5d...ee0 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #9 Del Skrevet 8. juni 2022 ♥ skrev (1 minutt siden): Nei. Men om ikke gubben er med plasserer jeg gjerne posene i dørken bak førersetet. Hr. Lastsikring er nøye på å bruke bagasjerommet, helst skal posene stroppes fast. Ville ikke satt noe bak førersetet i tilfelle det faller ut og ruller frem til pedalene Anonymkode: ac60e...743 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 8. juni 2022 #10 Del Skrevet 8. juni 2022 Nei, men jeg har vært involvert i en ulykke der en matpose med juice-/melkekartonger, syltetøyglass, hermetikkbokser etc. inne i kupeen sannsynligvis ville ha drept meg. Så jeg de som er for late til å sette varene i bagasjerommet bør egentlig få bøter, ja! 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #11 Del Skrevet 8. juni 2022 Leo skrev (2 minutter siden): Nei, men jeg har vært involvert i en ulykke der en matpose med juice-/melkekartonger, syltetøyglass, hermetikkbokser etc. inne i kupeen sannsynligvis ville ha drept meg. Så jeg de som er for late til å sette varene i bagasjerommet bør egentlig få bøter, ja! Enig, er lite fokus på faren. Vi hadde åpen bagasjerom som var stappfull. Fikk en 1,5 liter flaske ut frontruten, kom fra bagasjerommet. Rundt 80-90 km/t, bråstopp i tunellveggen. Vi hadde død eller blitt skadet for livet om vi hadde fått den brusflasken i bakhodet. Jeg fikk en sko og en kjekspakke i fanget som kom fra bagasjerommet, satt i forsetet. Lå flere matvarer bak bilen som hadde fløyet ut bakruten eller sideruten som knuste, og juickartongene, var 10 stk i bilen, som eksploderte i bagasjerommet. Klær og matvarer lå i poser, var flere store, tunge bagger med klær på toppen av alt i tillegg, men mye av varene havnet inne i kupeen til tross for baggene som skulle holde det på plass. Pappa fikk bot for farlig lastet bil i forbindelse med ulykken. For det kunne ha drept oss. Aldri hørt om at noen har fått bot uten at man er i en ulykke slik som oss, men teknisk sett så kan man jo det. For det er jo snakk om dårlig sikring av last. Tror de fleste får bare en muntlig beskjed og "opplæring"/påminnelse. Tror ikke at noen får bot for å ha hatt en rema pose med matvarer usikret i bilen. Vi har blitt stoppet i diverse kontroller tidligere med helt lik pakket bagasjerom på vei til hytta, aldri fått bot. Fikk det kun fordi vi allerede var i en ulykke og politiet så jo faren det utgjorde den dagen, spesielt den livsfarlige brusflasken. Jeg legger aldri matvarer løst i kupeen lengre. Den ulykken førte til at foreldrene mine nå terper på dette hos meg og mine søsken. Alt skal bak i sikret bagasjerom eller sikres skikkelig i kupeen, ingen unntak. Anonymkode: 5f19d...7e2 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #12 Del Skrevet 9. juni 2022 Nei, og fra butikken og til meg, så er det fartsgrense 40 km, så tror ikke det hadde gjort så stor skade. Ser jo heller ikke for meg en ulykke der, siden jeg kjører pent, og rekker og bremse når det er så lav fart. Anonymkode: 2135d...278 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #13 Del Skrevet 9. juni 2022 Nei, kjører daglig med åpen handveske med PC, samt poser og annet, i baksetet. I bynære strøk. Har hatt et-par bråstopp, men eneste som skjer er at ting fyker på gulvet bak, og at det er irriterende å samle sammen innholdet. Prøver å være flink når jeg skal kjøre lengre, og farten bikker 40kmt (maksfart hjem-jobb-butikk). Men hender det blir glemt, selv om jeg kan teorien veldig godt. Anonymkode: 83d3b...263 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #14 Del Skrevet 9. juni 2022 En dag kan de matvarene være det som redder livet ditt i en kollisjon. Når hodet ditt smeller mot frontruta, vil du være glad dersom det snek seg inn en pose lapskaus eller en kartong med matfløte, og tok imot for noe av kraften. Så dette kan slå ut begge veier. Unngå boksemat. Anonymkode: a07eb...0f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #15 Del Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): En dag kan de matvarene være det som redder livet ditt i en kollisjon. Når hodet ditt smeller mot frontruta, vil du være glad dersom det snek seg inn en pose lapskaus eller en kartong med matfløte, og tok imot for noe av kraften. Så dette kan slå ut begge veier. Unngå boksemat. Anonymkode: a07eb...0f0 Haha😅 Stygt å le, men høres litt komisk ut da. Ser for meg overskrift i avisen etter en ulykke: "Reddet av en lapskauspose og 2 bananer som snek seg inn langs frontruta". Vil nok satse på at airbag gjør større nytte😅 Har faktisk selv aldri tenkt over hvor farlig det kan være å sette poser i baksetet. Skal bli flinkere til å sette de i bagasjen. Anonymkode: 61e9a...483 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 9. juni 2022 #16 Del Skrevet 9. juni 2022 Det er bare 30-sone hjem fra butikken, så jeg setter posen der jeg har lyst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #17 Del Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nei, og fra butikken og til meg, så er det fartsgrense 40 km, så tror ikke det hadde gjort så stor skade. Ser jo heller ikke for meg en ulykke der, siden jeg kjører pent, og rekker og bremse når det er så lav fart. Anonymkode: 2135d...278 En ipad vil veie 12 kg i en kollisjon på 50 km/t. https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/mange-slurver-nar-de-pakker-bilen---slik-sikrer-du-vinterferiebagasjen?publisherId=2126680&releaseId=17879655 Er en grunn til at pappa fikk en bot for usikret last. Det er dere som sier "Det er jo bare....." som trenger å oppleve en bilulykke for å virkelig forstå at det er ingenting som heter "bare", når det gjelder bil og ulykke. Husk at du er ikke alene på veiene, og det er mange som lager sine egne fartsgrenser og som aldri skulle ha vært bak rattet. Da hjelper det deg jævlig lite at du kjører pent når andre ikke gjør det. Anonymkode: 5f19d...7e2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #18 Del Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Er en grunn til at pappa fikk en bot for usikret last. Det er dere som sier "Det er jo bare....." som trenger å oppleve en bilulykke for å virkelig forstå at det er ingenting som heter "bare", når det gjelder bil og ulykke. Husk at du er ikke alene på veiene, og det er mange som lager sine egne fartsgrenser og som aldri skulle ha vært bak rattet. Da hjelper det deg jævlig lite at du kjører pent når andre ikke gjør det. Anonymkode: 5f19d...7e2 Når man googler er det veldig mye "kan" drepe. Og et par artikler om skader som følge av dette. Men finner ingenting, selv tilbake i tid, om dødsfall. Er det noen som har noe statistikk på det? Har som sagt hatt et-par bråbrems opp gjennom, blant annet i krasj i tunnel i 90. Og har ikke opplevd annet enn at gjenstanden "velter" fremover. (riktignok veske/pose i baksete, og ikke en 1,5l cola på bagasjebrettet) Anonymkode: 83d3b...263 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #19 Del Skrevet 9. juni 2022 Takk for at du tok dette opp. Jeg har hatt førerkort i 20 år men har faktisk aldri tenkt over den potensielle faren med matvarer. Jeg plasserer alltid i baksetet eller i passasjersetet evt på gulvet. For å svare på spørsmålet ditt; jeg har aldri fått bot for noe sånt. Veldig flott at du setter fokus på dette! Anonymkode: baf86...d93 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #20 Del Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Når man googler er det veldig mye "kan" drepe. Og et par artikler om skader som følge av dette. Men finner ingenting, selv tilbake i tid, om dødsfall. Er det noen som har noe statistikk på det? Har som sagt hatt et-par bråbrems opp gjennom, blant annet i krasj i tunnel i 90. Og har ikke opplevd annet enn at gjenstanden "velter" fremover. (riktignok veske/pose i baksete, og ikke en 1,5l cola på bagasjebrettet) Anonymkode: 83d3b...263 De opplyser så å si aldri om detaljert dødsårsak i forbindelse med bilulykke. Det er kun når det er snakk om rettssak om noen blir dømt for for eksempel uaktsom kjøring. De opplyser bare om at folk dør, ikke hva de døde av helt spesifikt. Aldri hørt noe om en så detaljert statistikk i forbindelse med bilulykke. De kan si hodeskade, men de sier ikke hvordan vedkommende fikk den hodeskaden. Om det var en løsgjenstand eller dørkarmen sier de ingenting om. Det er forskjell å ha noe i bilsetet eller fullastet åpenbagasjerom opp til taket, og å ha noe i gulvet. Men om du snurrer rundt eller at bilen havner oppå en kant av noe slag slik at bilen løftes opp i en stor hastighet, så vil det i gulvet ikke lenger ligge i gulvet og da er du like langt. Alt handler om flaks og "enn hvis". Men som sagt, det er ingen "er bare..." når det kommer til bilulykke. Pappa hadde vært i 6 bilulykke i sitt liv før den siste. Yrkessjåfør, fått to selvmordssjåfører i fronten i 100 sone. Aldri fått mer enn et skrubbsår og blåmerker etter bilbelte. Han ble skadet for livet i ulykken vår. Alle de 6 ulykkene tidligere hjalp han ikke. Hjalp ikke han å si "men jeg har klart meg fint tidligere, så en krasj til går helt fint". Er ikke slik det fungerer. Den gjenstanden kan velte den gangen, neste gang kan du få den i bakhodet og bli hjerneskadet for livet om du er heldig. Anonymkode: 5f19d...7e2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå