Gå til innhold

Noen som har erfaring med mennesker som ikke klarer å velge seg en utdanning fordi det er for mange å velge mellom?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags tips ville dere gitt til en sånn person, er det egt bare å velge noe å bli ferdig med det?

Anonymkode: 175be...c00

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe vedkommende heller mest mot? Kanskje begynne med å spørre om vedkommende helst vil jobbe med mennesker, dyr eller ting?

Hvis mennesker: Salg eller omsorg? Med unge eller eldre? Osv.?

Anonymkode: 1ae28...d92

Gjest Ghostface
Skrevet

Jeg var en av dem for mange år siden og til slutt bare tok jeg noe. Hadde ingen anelse om hva jeg ville bli eller gjøre.

AnonymBruker
Skrevet
Ghostface skrev (2 minutter siden):

Jeg var en av dem for mange år siden og til slutt bare tok jeg noe. Hadde ingen anelse om hva jeg ville bli eller gjøre.

Hva tok du?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også en av dem.  Jeg er deprimert og derfor føler jeg for absolutt ingenting.  Dermed er det vanskelig å bare velge noe.  Klarer ikke bestemme meg.  

Anonymkode: 25915...836

AnonymBruker
Skrevet

👋 Er også der. Men har to utdanninger fra før da som jeg ikke kan jobbe med lenger. Og kan ikke velge hva som helst av utdanning grunnet helsen. 

Anonymkode: 3ef82...2ea

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hva slags tips ville dere gitt til en sånn person, er det egt bare å velge noe å bli ferdig med det?

Føler du snakker om meg her... ha ha ha. Er i denne situasjonen nå! Jeg har valgt for å "bli ferdig med det", har likevel nå tenkt å bytte studie.. Anbefales ikke.

Anonymkode: 8a6cb...f6f

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler på det sterkeste å skaffe seg en god karriereveileder tidlig. Vurdere ting som

- personlighet
-verdier
-interesser
-livsstil

Anonymkode: 8a6cb...f6f

AnonymBruker
Skrevet

Du må eliminere de egenskapene som kan være i hvert yrke/fag. Vil du jobbe med mennesker eller jobbe for deg selv i et kontor? Vil du ha en fysisk jobb eller ikke? Vil du jobbe med helse eller tall, eller ingen av delene? Har du anlegg for realfag?

Med meg feks så hadde jeg en lang liste over ting jeg ikke er flink til/ikke har interesse av.

Jeg ville ikke: jobbe innenfor helse, økonomi, juss, salg, lærer, politi ++. Hadde ikke anlegg for realfag.

Jeg ville: Jobbe på kontor, ha rolige dager, ikke jobbe fysisk, ha lite kontakt med kunder/brukere og lignende.

Så kombinerte jeg hva jeg ville og ikke ville til mine interesser: samfunnsfag, natur, arkitektur. 

Jeg tenkte først å bli markedsfører, men jeg fant fort ut at det var vanskelig å få jobb i det uten å være "influencer", blogger osv. 

Jeg ble til slutt arealplanlegger (studerte samfunnsfag og planlegging) og har en nokså rolig jobb i kommunen i dag. 

Anonymkode: 4e5b7...e32

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sånn.. hadde ingen ide hva jeg ville etter ungdomskolen.. ikke etter videregående, endte med å velge noe jeg helt fint trivdes med, men som verken var godt betalt eller ga meg noe mentalt. Tok en ny utdanning i voksen alder og nå elsker jeg jobben min. 

Jeg gjorde det ikke spesielt bra på skolen, men det tror jeg var fordi jeg aldri forsto verdien av det eller hadde noe å jobbe mot. hvis jeg la inn en innsats så hadde jeg potensiale jeg ikke forsto den gangen.

I voksen alder når jeg tenker tilbake, så skulle jeg ønske noen hadde utfordret meg mer på hva min fremtid egentlig skulle bli, og hvor stor del av livet som går til jobb. Selvfølgelig først og fremst hva man trives med å liker, men også det økonomiske/tryggheten i å få en utdannelse. jeg har forstått i ettertid at det å ikke ha en vei å gå gjorde meg usikker å litt tafatt. 

Nå er det riktig nok mange år siden jeg skulle velge videregående og utdanning etter det, men jeg hadde hatt utrolig godt av å bli fortalt litt om hva jeg kunne valgt, alt som finnes av yrker utenom de mest åpenbare og kanskje også noen som tok tak i oss som ikke var målbevisst.  

Jeg hadde også fått det mye bedre sosialt om jeg var engasjert i skolen, skulle ønske noen ga meg en pep talk allerede på ungdomskolen.

Anonymkode: 581fb...431

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...