Gå til innhold

80 % sykemeldt og "pålagt" ferie

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er no 80 % sykemeldt, etter planen skulle jeg og familien på ferie 3 veker i sommer, men er nå avlyst pga helsen min. 

Pratet litt med arbeidsgiver og ferien, og nevnte forsiktig om det er mulig å få ta att ferien senere når jeg er frisk. Blei et klart nei, siden jeg bare var 80 % sykemeldt, måtte være 100 % for å få ta igjen ferie senere. Så jeg måtte ta 3 veker ferie no. 

Aldri vært i situasjonen før om sjukemelding og ferie, prøvd å Google meg litt til regler men vanskelig å skjønne. 

Noen som har erfaring? Jobber i privat firma med delta som fagorganisasjon😊

Anonymkode: f9385...1cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Arbeidsgiver har rett

Anonymkode: 56e22...61a

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det stemmer. Men hvis helsen er så dårlig at det er grunnlag for 100% sykemelding så kan du jo gå til fastlegen.

Anonymkode: a2549...213

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kom øverst da jeg googlet, så veldig vanskelig var det ikke: https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/sykmelderveileder/ferie-og-sykmelding

Sitat: 

Ferieloven sier blant annet at den som har vært helt arbeidsufør i ferien, kan kreve at et tilsvarende antall virkedager gis som ny ferie senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes uten ugrunnet opphold etter at arbeidet er gjenopptatt.

Endret av Teatrica
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Arbeidsgiver har rett, kun ved 100% sykmelding man har anledning til å be om å få utsatt ferie. 

Anonymkode: 8b4d2...066

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Arbeidsgiver har nok rett, men du verden så smålig. Heldigvis har jeg en arbeidsgiver som viser forståelse og tvinger ikke folk til å ta ferie når de er sykemeldt. 

Anonymkode: 52a3b...66d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Arbeidsgiver har nok rett, men du verden så smålig. Heldigvis har jeg en arbeidsgiver som viser forståelse og tvinger ikke folk til å ta ferie når de er sykemeldt. 

Vel vel. Arbeidsgiver skal også tjene penger. Er man frisk nok til å være litt på jobb så er man frisk nok til å ha ferie er vel utgangspunktet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Arbeidsgiver er også pålagt at arbeidstaker tar ut ferie i et bestemt tidsrom, så skjønner godt at de er strenge.

Anonymkode: 42a16...baa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her kan du nok ikke si så mye, utsatt ferie pga. sykdom krever at man er 100% sykmeldt, og det er jo ikke du. Da har arbeidsgiver også plikt til å påse at du faktisk tar ut ferie, så jeg kan godt forstå at det har blitt bestemt slik. 

Anonymkode: 70296...e69

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
MapleSirup skrev (På 9.6.2022 den 1.58):

Vel vel. Arbeidsgiver skal også tjene penger. Er man frisk nok til å være litt på jobb så er man frisk nok til å ha ferie er vel utgangspunktet.

Er man frisk nok til å være i 100% jobb, så er jeg enig. Er man kun 1 dag i uka, er det eksremt smålig av arbeidsgiver å påtvinge arbeidstakeren ferie når han/hun i realiteten er 80% sykemeldt i denne perioden.

Det at de har juridisk rett til å pålegge folk til å ta ferie, betyr ikke at det er det riktige å  gjøre. Dette avhenger også av hvorfor man er sykemeldt. Jeg er tilveldigvis i en slik situasjon der jeg jobber 20-30 prosent etter å ha vært utbrent. Dette er noe jeg ønsker selv, for å prøve meg gradvis i arbeid. Arbeidsgiver har selvsagt sagt at det ikke er aktuelt å pålegge meg noe som helst ferie i denne tiden, da de er fullt klar over at det er mange dårlige dager også som på ingen måte er å regne som ferie, og at jeg plutselig må være 100% borte noen uker igjen.

Jeg er stor tilhenger av å gi og ta. Arbeidsgiver kan selvsagt være nådeløs og følge alle regler til punkt og prikke, men da kan de heller ikke forvente at arbeisdstaker heller er veldig smidig og fleksibel. Hos oss er det slik at vi stiller opp for HVERANDRE og har derfor en fantastisk arbeidsplass. Når sjefen ringer og ber om at man skal ta i et ekstra tak, så ofrer alle sammen seg for dette og stiller opp, vel vitende om at de får igjen så det monner når det går andre veien. Hvis jeg vil, kan jeg slå av telefonen etter endt arbeidstid og gjøre meg fullstendig utilgjengelig frem til neste arbeidsdag. Det har jeg 100% rett til, akkurat som arbeidsgiver har rett til å tvinge folk som er 90% sykemeldt til å svi av hele ferien sin. Men gjør vi det? Selvsagt ikke.

Jeg ønsker meg raskest mulig tilbake i arbeid, men kan ikke gå inn 100% umiddelbart. I samtale med lege har vi derfor bestemt at jeg først må prøve meg med 20-30%. Arbeidsgiver er helt enig, og er fullt klar over at om jeg dundrer løs i 100% så er det stor fare for at det blir ny smell senere og ny langtidsperiode.

Vil bare si at jeg er svært fornøyd med at min arbeidsgiver ser sine ansatte, og ikke bare businessen. Jeg kan garantere deg at de har ekstremt mye igjen for det, og bedriften går da også så det dundrer, og har gjort det over lang lang tid. Arbeidsmiljøet er svært godt.

Men ja, du har helt rett i at de selvsagt kan tvinge allle til å ta ferie om de så bare var 5% sykemeldt.

AnonymBruker skrev (På 9.6.2022 den 10.17):

Her kan du nok ikke si så mye, utsatt ferie pga. sykdom krever at man er 100% sykmeldt, og det er jo ikke du. Da har arbeidsgiver også plikt til å påse at du faktisk tar ut ferie, så jeg kan godt forstå at det har blitt bestemt slik. 

Anonymkode: 70296...e69

De har overhodet ikke plikt til å påse at du tar ut ferie når du er sykemeldt. De skal etterstrebe at ferie tas ut i aktuelt kalenderår, men det er fullt mulig å overføre ferien til året etter.

Når jeg leser slikt innser jeg hvor ufattelig heldig jeg er med min arbeidsplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gå til legen å be om 100% sykemelding så kan du utsette ferien. 

Anonymkode: adec8...469

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er man frisk nok til å være i 100% jobb, så er jeg enig. Er man kun 1 dag i uka, er det eksremt smålig av arbeidsgiver å påtvinge arbeidstakeren ferie når han/hun i realiteten er 80% sykemeldt i denne perioden.

Det at de har juridisk rett til å pålegge folk til å ta ferie, betyr ikke at det er det riktige å  gjøre. Dette avhenger også av hvorfor man er sykemeldt. Jeg er tilveldigvis i en slik situasjon der jeg jobber 20-30 prosent etter å ha vært utbrent. Dette er noe jeg ønsker selv, for å prøve meg gradvis i arbeid. Arbeidsgiver har selvsagt sagt at det ikke er aktuelt å pålegge meg noe som helst ferie i denne tiden, da de er fullt klar over at det er mange dårlige dager også som på ingen måte er å regne som ferie, og at jeg plutselig må være 100% borte noen uker igjen.

Jeg er stor tilhenger av å gi og ta. Arbeidsgiver kan selvsagt være nådeløs og følge alle regler til punkt og prikke, men da kan de heller ikke forvente at arbeisdstaker heller er veldig smidig og fleksibel. Hos oss er det slik at vi stiller opp for HVERANDRE og har derfor en fantastisk arbeidsplass. Når sjefen ringer og ber om at man skal ta i et ekstra tak, så ofrer alle sammen seg for dette og stiller opp, vel vitende om at de får igjen så det monner når det går andre veien. Hvis jeg vil, kan jeg slå av telefonen etter endt arbeidstid og gjøre meg fullstendig utilgjengelig frem til neste arbeidsdag. Det har jeg 100% rett til, akkurat som arbeidsgiver har rett til å tvinge folk som er 90% sykemeldt til å svi av hele ferien sin. Men gjør vi det? Selvsagt ikke.

Jeg ønsker meg raskest mulig tilbake i arbeid, men kan ikke gå inn 100% umiddelbart. I samtale med lege har vi derfor bestemt at jeg først må prøve meg med 20-30%. Arbeidsgiver er helt enig, og er fullt klar over at om jeg dundrer løs i 100% så er det stor fare for at det blir ny smell senere og ny langtidsperiode.

Vil bare si at jeg er svært fornøyd med at min arbeidsgiver ser sine ansatte, og ikke bare businessen. Jeg kan garantere deg at de har ekstremt mye igjen for det, og bedriften går da også så det dundrer, og har gjort det over lang lang tid. Arbeidsmiljøet er svært godt.

Men ja, du har helt rett i at de selvsagt kan tvinge allle til å ta ferie om de så bare var 5% sykemeldt.

De har overhodet ikke plikt til å påse at du tar ut ferie når du er sykemeldt. De skal etterstrebe at ferie tas ut i aktuelt kalenderår, men det er fullt mulig å overføre ferien til året etter.

Når jeg leser slikt innser jeg hvor ufattelig heldig jeg er med min arbeidsplass.

Hvis bedriften stenger i juli f.eks så kan de pålegge ferie. De vil jo tape penger på å ha en som jobber 50% f.eks når bedriften er stengt. Først lønn npr det er stengt, så senere når ferien tas ut så taper de inntekt + må betale lønn/feriepenger til den ansatte. 

Det er ferieloven som er slik, og den skal man følge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvis bedriften stenger i juli f.eks så kan de pålegge ferie. De vil jo tape penger på å ha en som jobber 50% f.eks når bedriften er stengt. Først lønn npr det er stengt, så senere når ferien tas ut så taper de inntekt + må betale lønn/feriepenger til den ansatte. 

Det er ferieloven som er slik, og den skal man følge. 

Jeg snakker selvsagt ikke om de som stenger ned og har fellesferie, noe som de fleste IKKE gjør. Det sier seg selv at det da blir vanskelig.

Mitt hovedpoeng her er at arbeidgsiver har to muligheter: 1) Være smidig og fleksibel og ikke pålegge arbeidstakeren ferie eller 2) Være kynisk og forlange at ferien tas ut. Velger han det første, vil han oppnå lojalitet og fleksibilitet tilbake, og på lang sikt et godt arbeismiljø og økt produktivitet. Garantert. Velger han det andre, vil han fort kunne risikere at arbeidstakerne gir tilbake med samme mynt - dvs. gjør sin jobb som kreves av dem, men ikke et gram mer, og sørger for å utnytte sine rettigheter til fulle. Hvorfor i alle dager skal arbeidstakerne yte ekstra innsats utover det som kreves av dem, når arbeidsgiver ikke gjør det samme? Dette er et lagspill.

Hadde det vært meg som hadde hatt en slik arbeidsgiver, så kan jeg love deg at jeg hadde vært knallhard når det gjaldt mine rettigheter. Slik det er i dag, så hender det ofte at jeg sitter både 20 og 30 minutter over vanlig arbeidstid, uten at jeg fører timer på det. Arbeidsgiver vet dette, og da er det ofte at man kan gå 30 minutter tidligere hjem på en fredag, og blir ønsket god helg av sjefen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er ikke ts så syk at hun ikke får reist på ferie? Da er man tverr når man sier man må være 100% sykemeldt for å få utsatt

Anonymkode: 3244c...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Enig i alt du skriver om arbeidsgiver og du er heldig der. Men det finnes så mange varianter av bedriftsstrukturer at det blir vanskelig å snakke for alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...