AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #1 Skrevet 8. juni 2022 Hva tenker dere om å dele innlegg på sosiale medier om at man søker jobb? Jeg kjenner til flere som har lyktes med å få jobb på denne måten. Jeg vurderer å gjøre det på vegne av min samboer (noe hun selvfølgelig har godkjent). Vi flytter i sommer, til nabokommunen til der jeg har vokst opp. Jeg har fått fast jobb. Men min samboer har søkt på ca. 20 stillinger i vår uten å få noe napp. Hun er ikke på Facebook selv. Jeg tenker også at fordi jeg har en del facebook-venner fra området, så vil det være mer sannsynlig at et innlegg fra meg vil få jungeltelegrafen i gang og kanskje nå den rette personen eller arbeidsgiveren. Tenker å formulere noe sånt som: Etter X antall år i Trondheim er vi nå klare for et nytt kapittel og i sommer flytter vi til Sandnes. Vi har funnet oss et koselig hjem i nærheten av sentrum og jeg gleder meg til å starte i ny jobb hos ****. Det eneste som mangler er arbeid for min samboer. Samboer har utdannelse innen ...... og variert erfaring fra ...... Derfor kan en jobb innen x, y og z være relevant, men hun har et stort ønske om et mer praktisk arbeid feks. innen a, b eller c. Er du eller noen du kjenner ute etter en god kollega, en lærevillig og motivert nyansatt, eller har tips til aktuelle stillinger setter vi stor pris på å få tips! (Samboer er ikke på Facebook, men jeg videreformidler selvsagt tips og kontaktinfo til samboer). Vil selvsagt skrive samboers navn i teksten og ikke "samboer". Tips, råd og tanker tas imot med takk! Anonymkode: 6e053...5e5 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #2 Skrevet 8. juni 2022 Tja, jeg tenker at det kan funke innenfor visse typer jobb. Kan funke i stillinger som ikke krever høy utdanning. Ville ikke gjort det med mastergrad og spisskompetanse. Hvilke jobber ønsker samboer?☺️ Anonymkode: 0ab37...31c 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #3 Skrevet 8. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tja, jeg tenker at det kan funke innenfor visse typer jobb. Kan funke i stillinger som ikke krever høy utdanning. Ville ikke gjort det med mastergrad og spisskompetanse. Hvilke jobber ønsker samboer?☺️ Anonymkode: 0ab37...31c Hun har høyere utdannelse og lang erfaring innen arbeid med mennesker. Hun har søkt på det meste av stillinger som er relevant for sin bakgrunn. Men hun ønsker egentlig å gjøre noe helt annet og har vurdert utdannelse innen feks. anleggsgartner eller bygg og anleggsteknikk. Ikke lett å få jobb innen dette uten utdannelse. Men hun har søkt på alt fra bartender til Kiwi. Anonymkode: 6e053...5e5
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #4 Skrevet 8. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hun har høyere utdannelse og lang erfaring innen arbeid med mennesker. Hun har søkt på det meste av stillinger som er relevant for sin bakgrunn. Men hun ønsker egentlig å gjøre noe helt annet og har vurdert utdannelse innen feks. anleggsgartner eller bygg og anleggsteknikk. Ikke lett å få jobb innen dette uten utdannelse. Men hun har søkt på alt fra bartender til Kiwi. Anonymkode: 6e053...5e5 Hvis hun er villig til å prøve ut ulike jobber så tenker jeg bare kjør på. Lykke til! Anonymkode: 0ab37...31c
Gjest Hippokrates Skrevet 8. juni 2022 #5 Skrevet 8. juni 2022 Joda, helt grei tekst. Men jeg ville nok ha lokalisert alle aktuelle arbeidsplasser for henne i kommunen basert på utdanningen og erfaringen hennes, og sendt en åpen søknad til dem alle først. Jeg tenker slike grep gir større og bedre muligheter å bli lagt merke til enn Facebook. En åpen søknad kan standardiseres mer enn vanlige jobbsøknader, så det bør ikke utgjøre mye jobb egentlig. Og så ville jeg gitt det noen uker før jeg publiserte på Facebook. Jeg ser egentlig på en slik Facebook-post mer som en desperat handling som i all hovedsak burde unngåes til absolutt alt annet er prøvd først.
ElineRB Skrevet 9. juni 2022 #6 Skrevet 9. juni 2022 Jeg fikk jobb gjennom LinkedIn og bor i nabokommunen til Sandnes Jeg får også jevnlig forespørsel om å komme på intervju fra personer fra rekrutteringsbyråer. - Har hun en oppdatert Linkedin profil som speiler den verdiskapningen hun kan gi til en ny arbeidsgiver? - Be henne ta kontakt med personer fra forskjellige headhunter/rekrutteringsbyråer. Be henne invitere seg selv på en kaffe med de slik at de kan kartlegge hennes kompetanse og bruke det mot sine kunder. - Vurdert å få hjelp av en HR spesialist for utforming av CV, Søknad og LinkedIn profil? Kan anbefale Eva. Holder til i Stavanger. https://www.linkedin.com/in/eva-kanic-pieterse-89325785/ - Har hun meldt seg inn i nettverk som er riktig for hennes kompetanse? PWN og Oda nettverket har avdeling i Stavanger/Rogaland. Næringsforeningen har også masse bra. Masse lykke til Tvi tvi
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #7 Skrevet 9. juni 2022 Mener hun bør lage sin egen linkedin enn at du poster for henne. På LinkedIn kan en bli kontaktet. Har skjedd meg flere ganger. Anonymkode: 205e0...797
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #8 Skrevet 9. juni 2022 Et lite tips fra en journalist: ikke begynn posten på Facebook med «bla, bla bla» om deg/dere selv. Folk scroller over det som ikke fanger interessen, og du ha bare to sek på å koble leseren på. Start heller med: «Se hit! Min samboer trenger jobb. Kjenner dere til noe ledig innen…?» Så kan du skrive at dere er nyinnflyttende osv. Lykke til😊 Anonymkode: e7e05...2f4 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå