Gå til innhold

Mat i konfirmasjon - flere spørsmål om mat og tilberedning

Alt blir ok

Anbefalte innlegg

Vi skal ha konfirmasjon for det ene barnet neste år. Vi skal ha det hjemme og blir ca 23 stykker. Det blir seremoni i forkant av selskapet, så jeg kommer ikke til å ha mulighet til å stå på kjøkkenet samme dag. 

Vi har 2 alternativer: Bestille tapas fra et bra sted her i byen. Det blir i underkant av 500 per person. I tillegg skal vi servere vin og annen drikke til maten.

Spørsmål til dere som har gjort lignende: leide dere inn folk til å anrette maten osv, eller gjorde dere det selv? Fortell. 

Alternativ 2 er å ha treretters. Vi må da leie  inn noen til å lage maten. Noe av det kan jeg eventuelt gjøre selv dagen før, men vil ha minst mulig styr. 
Ønsker tips til både hva dere har servert og hvordan dere gjorde det med tilberedning. 

Forslag til menyer og tilberedning og hvordan vi ordner det? Leide dere inn kokk til å lage treretters?  Det er ikke aktuelt å spørre folk om å hjelpe til gratis. Jeg vil i så fall betale de som hjelper til, og det er ikke vanlig å spørre folk man kjenner her. 

Budsjettet er 10.000-15.000 på mat og drikke, men må ikke bruke alt. Men trenger heller ikke gjøre det billigst mulig, da det viktigste er at det blir bra. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde bestilt tapas. Du trenger ikke å anrette noe selv eller få andre til å gjøre det. Tapas serveres i engangsbeholdere som er laget for at en bare tar lokket av og serverer. Bare å plassere et egnet sted for folk til å forsyne seg. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luckiness skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde bestilt tapas. Du trenger ikke å anrette noe selv eller få andre til å gjøre det. Tapas serveres i engangsbeholdere som er laget for at en bare tar lokket av og serverer. Bare å plassere et egnet sted for folk til å forsyne seg. 

Ja, det var det jeg også tenkte var kjekt. Men noe må kanskje varmes opp? Må sjekke om de leverer maten varm samme dag, eller om den må hentes på forhånd. Men så hadde det vært litt gøy med treretters også.. Konfirmanten synes begge deler er greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt blir ok skrev (1 minutt siden):

Ja, det var det jeg også tenkte var kjekt. Men noe må kanskje varmes opp? Må sjekke om de leverer maten varm samme dag, eller om den må hentes på forhånd. Men så hadde det vært litt gøy med treretters også.. Konfirmanten synes begge deler er greit. 

Det fraktes i beholdere som holder en del på varmen. Så bare å sørge for at leveringen skjer når dere har kommet hjem til dere og det er nært opptil servering. Kan selvsagt hende at noen leier ut beholdere med varme for å holde maten varm (type slik som er på hotell-buffet) eller kanskje det er mulig å leie fra annet sted. Tror de fleste har med levering samme dag. 
Jeg synes i grunnen at treretters med kokk virker litt stivt når en har konfirmasjonen hjemme. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi hadde tapas i barnedåp nå nylig, alt kom ferdig anrettet på brett, og i varmebakker, veldig greit. Men i en konfirmasjon kan det være lurt å ha noen ryddehjelpere, som kan gjøre det klart når dere kommer hjem fra seremonien, og rydde underveis og etterpå, koke kaffe osv.  Så slipper du å tenke på det også. 

Anonymkode: 7fe50...b81

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi hadde tapas i barnedåp nå nylig, alt kom ferdig anrettet på brett, og i varmebakker, veldig greit. Men i en konfirmasjon kan det være lurt å ha noen ryddehjelpere, som kan gjøre det klart når dere kommer hjem fra seremonien, og rydde underveis og etterpå, koke kaffe osv.  Så slipper du å tenke på det også. 

Forrøvrig hadde vi 3 retters i min konf for 15 år siden, og da hadde vi kokk, som kom med maten ferdig tilberedt. Hun hadde med en hjelper, som hjalp til med å anrette og servere, sjenke vin osv. så det går jo også ann, hør med cateringselskaper, usikker på pris da.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for tips. Jeg sjekker med restauranten om de leverer det varmt til et gitt klokkeslett. Ja, det er nok lurt å ha noen til å fikse alt. I bursdager pleier det å være mye jobb med kaffikoking, servering av mat og kaker, så det vil jeg unngå. Vil bare fokusere på selskapet og talen jeg skal holde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Forrøvrig hadde vi 3 retters i min konf for 15 år siden, og da hadde vi kokk, som kom med maten ferdig tilberedt. Hun hadde med en hjelper, som hjalp til med å anrette og servere, sjenke vin osv. så det går jo også ann, hør med cateringselskaper, usikker på pris da.

Dette skal også sjekkes ut. Kjekt om de kommer med maten ferdig ja, jeg så av en eller annen grunn for meg at kokken skulle lage maten hos meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi hadde 40 gjester og hadde tapas fra Kajsas.no Vi valgte selskapsbuffet og lagde i tillegg kjøttboller i tomatsaus, som vi varmet raskt opp når vi kom. Resten ble levert varmt og kaldt ettersom hva de skulle være. Jeg satte på ovnen på 100 grader og slang det varme inn der mens vi spiste første runde, så det holdt seg litt varmt. Vi var veldig fornøyd og det ble lite jobb. 

vi hadde ansatt en kollega av mannen som vi betalte en ca 3 timer for. Han satte frem maten mens vi var i kirken. Serverte velkomstdrink og satte frem kalde mineralvann. Han ryddet og vasket underveis og forsvant når middagen var ferdig ryddet og da ordnet vi selv kaffe og kake.

Anonymkode: 13f2a...853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi hadde 40 gjester og hadde tapas fra Kajsas.no Vi valgte selskapsbuffet og lagde i tillegg kjøttboller i tomatsaus, som vi varmet raskt opp når vi kom. Resten ble levert varmt og kaldt ettersom hva de skulle være. Jeg satte på ovnen på 100 grader og slang det varme inn der mens vi spiste første runde, så det holdt seg litt varmt. Vi var veldig fornøyd og det ble lite jobb. 

vi hadde ansatt en kollega av mannen som vi betalte en ca 3 timer for. Han satte frem maten mens vi var i kirken. Serverte velkomstdrink og satte frem kalde mineralvann. Han ryddet og vasket underveis og forsvant når middagen var ferdig ryddet og da ordnet vi selv kaffe og kake.

Anonymkode: 13f2a...853

Det hørtes jo veldig greit ut. Takk for tips! Det blir litt ekstra stas med en som serverer velkomstdrink osv. Jeg tenkte også å kanskje lage noe selv i tillegg til det vi bestiller, men det er mest fordi min største skrekk er å ha for lite mat 🙈

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor treretters? 

Jeg ville bestilt en god gryte eller hørt med bekjente om de kan lage (om de er flink på kjøkkenet). Også er det kakebord til dessert. 

En gryte krever ikke like mye. Da kan du betale et par naboer, kollegaer, venner eller ungdommer for å holde maten varm og servere i skåler. Godt brød med smør til om det passer. 

Endret av Perleblomst
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Venter på at noen skal kommentere vinen😄😁

Anonymkode: c0cb0...09c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Perleblomst skrev (26 minutter siden):

Hvorfor treretters? 

Jeg ville bestilt en god gryte eller hørt med bekjente om de kan lage (om de er flink på kjøkkenet). Også er det kakebord til dessert. 

En gryte krever ikke like mye. Da kan du betale et par naboer, kollegaer, venner eller ungdommer for å holde maten varm og servere i skåler. Godt brød med smør til om det passer. 

Dette er avhengig av sosial krets. Hvor ts og mannen bor, jobber, hvilke venner de har etc. 

Mens en gryte er helt ok i enkelte sosiale lag og nesten alltid ok «utpå bygda» kan det være en sosial blemme som kan isolere deg i evig fremtid enkelte steder. Det er for ts mye billigere å betale 10 000 i tapas og vin enn å gå glipp av sosiale verv, vennetjenester og anbefalinger i 10 år. Sosial status har en reell verdi. Som kan måles i kroner.

Anonymkode: 2c963...174

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Dette er avhengig av sosial krets. Hvor ts og mannen bor, jobber, hvilke venner de har etc. 

Mens en gryte er helt ok i enkelte sosiale lag og nesten alltid ok «utpå bygda» kan det være en sosial blemme som kan isolere deg i evig fremtid enkelte steder. Det er for ts mye billigere å betale 10 000 i tapas og vin enn å gå glipp av sosiale verv, vennetjenester og anbefalinger i 10 år. Sosial status har en reell verdi. Som kan måles i kroner.

Hva er det du sier nå?😂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Perleblomst said:

Hva er det du sier nå?😂

Tror hun prøver å fortelle 

God og dyr mat = Oi så flinke dem er! Dem har penger og spanderer god mat! De bryr seg om oss! A++ 

Billig mat = Fyfy, Så gjerrig og fattig! Utestenger dem.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sykt. Er du naboen min som er sykelig opptatt av fasaden?😄 Hvem bryr seg om sosial status? Vi lever i sosialdemokratiske Norge i 2022.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Vi hadde 3 retters meny som vi lagde selv i hennes konfirmasjon .Uten alkohol selvfølgelig. Jeg skjønner bare ikke vitsen med å servere noe som dagens hedersgjest ikke har lov til å smake på.

Husk det er faktisk konfirmanten sin dag.

Anonymkode: b8731...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vi hadde 3 retters meny som vi lagde selv i hennes konfirmasjon .Uten alkohol selvfølgelig. Jeg skjønner bare ikke vitsen med å servere noe som dagens hedersgjest ikke har lov til å smake på.

Vitsen er at de voksne som ikke kjører bil den dagen kan ha valget om å ta et glass vin til maten. Konfirmasjon er jo en litt overdådig begivenhet, med fine rammer og god mat, da hører vin med til maten for mange. Alle utenom nordmenn og arabere forstår dette.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Og der kom det! 😂😂😂

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.6.2022 den 14.46):

Alle konfirmasjoner jeg har vært i har servert vin til maten. Hadde det i min egen også, da jeg var konfirmant. Til og med Congnac til kaffen. Har bare gode minner fra selskapet. Nå er det aldri noen som drikker for mye i slike settinger. Jeg skjønner at man dropper alkohol hvis det medfører fyll blant gjestene, men det gjør det altså ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...