Gå til innhold

Barna mine blir ikke engang imponert av skriking

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ett konkret problem har jeg med mine for tiden: Det tar TIMESVIS å legge dem og de står opp så sent at jeg nesten kommer på jobb hver eneste dag. Kjenner stressnivået gjør meg skikkelig utslitt og tynnslitt. 

Barna har forskjellige aldre, så tror ikke det er noen spesiell fase. Kanskje det at det snart er sommer. Vi har våre faste ting som pleier å gjøres ved leggetid, type kveldsmat, pusse tenner og stell, bok og sang. Men for tiden er Ingenting godt nok. Må mase på dem for hver minste lille ting og det blir like sent hver dag. Hvis jeg skal tilpasse tidsskjema til hvor lang tid det tar før de gir ro, så må leggeprossessen egentlig starte før vi har kommet hjem på en vanlig ukedag. Det går ikke. 

Om morgenen er særlig den ene så treg at jeg har vært oppe i halvannen time innen jeg klarer å lokke den ut av senga, og da innebærer det igjen krangling på ting som burde være selvsagt rutine - ikke noe som står til diskusjon. Må bokstavelig talt stå og rope barnet opp i fjeset (for tiende gang) for at det skal få på seg sokkene. Det blir skikkelig intenst rett før vi skal dra og vi kommer nesten alltid forsinket avgårde. De siste minuttene før vi kommer oss ut døra er virkelig helt ekstreme, tilsynelatende uten grunn. De bare hører ikke. Jeg må på jobb og blir til slutt helt desperat. 

Det er veldig trist når dagene avsluttes og startes med krise, kjeft og slit. 

Tips? 

Anonymkode: 7553f...e87

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gamle er de

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ehm, du trenger hjelp. Man skal ikke stå å skrike barn opp i fjeset.......

Anonymkode: f0080...8a0

• Liker 13
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bra at de ikke blir imponert av skriking da. Hadde de blitt det så hadde de jo vært redd deg. 

Anonymkode: 733d5...e05

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

For det første bør du gå i deg selv å finne ut hva du gjør feil. Faktisk råder jeg deg til å søke veiledning, for du virker helt ute av kontroll. 

Anonymkode: d4412...78f

• Liker 17
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ehm, du trenger hjelp. Man skal ikke stå å skrike barn opp i fjeset.......

Anonymkode: f0080...8a0

Nei. Det vet jeg. Det er bare at når du bruker 4-5 timer på ting som "nå skal du kle på deg/kle av deg/pusse tenner/ta på sokker/gre hårer/pusse tenner" osv. Når disse tingene tar så mange timer i døgnet, klokka går og man virkelig ikke forstår hvordan de kommer på ideen om at disse tingene står til diskusjon, det er bare ting som må gjøres og ferdig og du har begynt rolig og alminnelig å be dem om å gjøre disse tingene i goooood tid, og det er som å snakke til en vegg, da stiger pulsen når det plutselig er 5 minutter til du helt definitivt kommer for sent til jobb for nte gang, ingenting du sier påvirker tempoet deres... Som sagt. Jeg blir jo helt desperat. Sier også unnskyld senere på dageb for at jeg sa det ene eller det andre, at jeg var høylytt eller hva som helst... Men hvorfor må de være så vanskelige? For å si det litt dumt: hadde disse tingene tatt en halvtime og ikke 2-3 timer om gangen, så hadde jeg aldri kommet dit. I utgangspunktet er jeg bare en forelder som gir en helt alminnelig selvsagt beskjed. 

• Liker 3
  • Hjerte 4
Skrevet

Hvor gamle er de?? Det har mye å si

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

For det første bør du gå i deg selv å finne ut hva du gjør feil. Faktisk råder jeg deg til å søke veiledning, for du virker helt ute av kontroll. 

Skjerp deg!

Anonymkode: 693b5...2cf

• Liker 13
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vet du hva. Jeg skjønner svaret ditt, men her mener jeg at enhver til slutt hadde reagert som meg. Dagen starter ikke akkurat med at de skrikes ut av senga. De vekkes på vennlig måte i god tid. Hvis de ikke hører, så blir det mer og mer stress. En eller annen gang er de ute av senga æ, men så skal man tyyyyyne alle videre gjøremål til det maksimale, helt til vi virkelig har fryktelig dårlig tid. Jeg synes ikke dette er min skyld og vi har ingen utfordringer ellers. Dette med legging og gjøre seg klar om morgenen ødelegger vanvittig mye. Har bare vært i noen uker, så jeg synes ikke jeg skal så veldig veldig i meg selv. Isåfall er det for å stramme mer opp på rutiner og bli strengere. Andre veien er det null spillerom. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (2 minutter siden):

Hvor gamle er de?? Det har mye å si

De er begge i barneskolealder på småtrinnet og uten spesielle utfordringer.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skjerp deg!

Anonymkode: 693b5...2cf

Har du lest hva ts skriver? Hun står og skriker ungen opp i ansiktet. Man krangler ikke med små barn. 

• Liker 4
Skrevet

De bryr seg ikke. Det de gjør får ingen konsekvenser. 

Alder har mye å si. Barnehage: ta de under armen og lever de nakne. 

Barneskole og opp, kjør fra de. De får kle på seg og gå.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vet du hva. Jeg skjønner svaret ditt, men her mener jeg at enhver til slutt hadde reagert som meg. Dagen starter ikke akkurat med at de skrikes ut av senga. De vekkes på vennlig måte i god tid. Hvis de ikke hører, så blir det mer og mer stress. En eller annen gang er de ute av senga æ, men så skal man tyyyyyne alle videre gjøremål til det maksimale, helt til vi virkelig har fryktelig dårlig tid. Jeg synes ikke dette er min skyld og vi har ingen utfordringer ellers. Dette med legging og gjøre seg klar om morgenen ødelegger vanvittig mye. Har bare vært i noen uker, så jeg synes ikke jeg skal så veldig veldig i meg selv. Isåfall er det for å stramme mer opp på rutiner og bli strengere. Andre veien er det null spillerom. 

Vet du hva, de fleste kommer heldigvis ikke i din situasjon. Du burde som sagt søke veiledning, for du mangler noe grunnleggende kunnskap om barn. 

• Liker 4
Skrevet

Ok siden du ikke skriver hvor gamle de er..

Om de er ungdommer...sp drit i de...la de komme for sent..la de lage egen matpakke...de må begynne å kjenne på ansvar selv.

Om de er barneskole må du bare sette på lyset..dra av de dyna og hjelpe de opp...

Om dere bruker sp lang tid på å komme opp trenger dere hjelp

Skrevet

La de ta ansvar for å få ting gjort selv. Stress ned og ikke bruk unødvendig energi. Barna blir påvirket av ditt stressnivå.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (2 minutter siden):

De bryr seg ikke. Det de gjør får ingen konsekvenser. 

Alder har mye å si. Barnehage: ta de under armen og lever de nakne. 

Barneskole og opp, kjør fra de. De får kle på seg og gå.

Føler du er inne på noe nå. De får aldri noen virkelige konsekvenser av noen ting. 

Men å kjøre fra dem kommer jeg ikke til å gjøre altså. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville satt med ned med dem på ettermiddagen og sagt at slik kan vi ikke ha det. «Dette orker jeg ikke». Så hadde vi sammen lagd en plan. Hvor fort kler vi på oss, spiser etc, og hva er planen om dette ikke skjer. Jo, da tar mamma og setter dere halvnakne og sultne i bilen og kjører dere på skolen slik før hun drar på jobb. Og jeg hadde gjort det. Snill som jeg er hadde jeg hatt klær bak i bilen på lur, så de hadde fått en sjanse til. Neste gang står de der i trusa. 

Det samme om kvelden. Til 20 skal dere være ferdig. Klokken 20 er det rett inn på rommet med skitne tenner og sultne. 

Vil tro de lærer relativt kjapt om de ikke har noen diagnoser.

Men, dialog og planlegging sammen. Se på hva som må gjøres og hva som er konsekvensene. 

Anonymkode: e2ea4...e8d

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ville satt med ned med dem på ettermiddagen og sagt at slik kan vi ikke ha det. «Dette orker jeg ikke». Så hadde vi sammen lagd en plan. Hvor fort kler vi på oss, spiser etc, og hva er planen om dette ikke skjer. Jo, da tar mamma og setter dere halvnakne og sultne i bilen og kjører dere på skolen slik før hun drar på jobb. Og jeg hadde gjort det. Snill som jeg er hadde jeg hatt klær bak i bilen på lur, så de hadde fått en sjanse til. Neste gang står de der i trusa. 

Det samme om kvelden. Til 20 skal dere være ferdig. Klokken 20 er det rett inn på rommet med skitne tenner og sultne. 

Vil tro de lærer relativt kjapt om de ikke har noen diagnoser.

Men, dialog og planlegging sammen. Se på hva som må gjøres og hva som er konsekvensene. 

Kom som anonym. Ikke meningen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere har havnet i et dårlig mønster hvor de ikke hører før de blir skreket til.

Du kan sette deg ned med dem og si at fra nå av blir det endringer, fordi dette er ikke hyggelig for noen. Du kommer til å gi en beskjed to ganger. Hvis den ikke blir fulgt, så blir det konsekvenser. Enten at du bærer dem ut av senga, de får ikke holde på med iPad når de kommer hjem eller hva som helst. Jeg er egentlig mot å bruke "straff" på den måten, men de er så store nå at de må lære at handlinger får konsekvenser.

Si fra tro ganger. Så konsekvens. Du MÅ være konsekvent her. Det vil bli tøft i begynnelsen og du må klare å stå i det. Det er selvsagt også minst like viktig at du gir ros og positive belønninger/erfaringer når de faktisk hører etter.

Anonymkode: 001ec...f9c

• Liker 6
Skrevet

Om morgenen er særlig den ene så treg at jeg har vært oppe i halvannen time innen jeg klarer å lokke den ut av senga, og da innebærer det igjen krangling på ting som burde være selvsagt rutine - ikke noe som står til diskusjon. Må bokstavelig talt stå og rope barnet opp i fjeset (for tiende gang) for at det skal få på seg sokkene. Det blir skikkelig intenst rett før vi skal dra og vi kommer nesten alltid forsinket avgårde. De siste minuttene før vi kommer oss ut døra er virkelig helt ekstreme, tilsynelatende uten grunn. De bare hører ikke..

For det første du kan ikke lokke de ut av sengen. Og har du skreket til de 3 ganger eller hat en skikkelig diskusjon..eller har du skrudd på lyset, lagt frem klær,tatt av dynen og si nå må du kle på deg vi skal snart dra? 

Har du snakket med de ? Altså om hvordan dere skal komme igang på morgen?

Det høres ut som du stresser mye, og når de ikke står opp første gangen så gir du opp og tur til krangler og roping..

Da lukker barna øyne og ører

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...