Gå til innhold

Hvordan svare på samtale der personen har fått en annen versjon enn sannheten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva ville dere gjort om du fikk en meldig angående noe, og personen du har fortalt det til har gått videre til den andre. Ikke noe slemt. Bare lagt det frem på en mer måte som gjør at denne personen trekker seg unna meg nå. 

Ville dere forklart ærlig hvordan det egentlig er? Altså din versjon? Hvordan gjør dere det om det ikke stemmer det som kommer ut via en annen. 

Gu så irriterende. 

Anonymkode: 21915...78f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja! Absolutt! Det er viktig å rydde opp i misforståelser. Det kan være at det blir pinlig for deg, men du må bare gjøre det. 

Anonymkode: a2ca4...90c

• Liker 1
Gjest AprilRyan
Skrevet

Jeg ville prøvd, men så spørs det hvor åpen personen er for at ting ikke var som de ble fortalt. Ikke alle er det og da gidder ikke jeg å kjempe for at de skal tro meg, men absolutt verdt et forsøk.

AnonymBruker
Skrevet

Nei jeg gidder ikke forklare meg såfremt jeg ikke blir spurt direkte om det. Vennene mine vet bedre enn å tro på rykter uansett, og om noen tror blindt på noe uten å spørre meg om det først så er det deres tap. 

Anonymkode: c0570...53a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha oppklart misforståelsen. Det er jo ikke hyggelig at personen trekker seg unna deg fordi han/hun har blitt fortalt en historie som er uriktig, eller som er mangelfull. Jeg ville også ha snakket med den som gikk videre med historien og som fortalte den på en måte som var lite fordelaktig overfor deg.

Dette forutsetter selvsagt at historien som ble gjenfortalt virkelig ble gjengitt på en feil måte, og ikke at du prøver å unndra deg ansvar for det som ble sagt/skrevet.

Anonymkode: e2aa2...f69

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva ville dere gjort om du fikk en meldig angående noe, og personen du har fortalt det til har gått videre til den andre. Ikke noe slemt. Bare lagt det frem på en mer måte som gjør at denne personen trekker seg unna meg nå. 

Ville dere forklart ærlig hvordan det egentlig er? Altså din versjon? Hvordan gjør dere det om det ikke stemmer det som kommer ut via en annen. 

Gu så irriterende. 

Hvis det er sånn at den andre tar side uten å høre begge versjonene, så er du egentlig ikke tjent med å kjenne den personen.

AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

(...) personen (A) du har fortalt det til har gått videre til den andre (B).  

Hæ? 

Har du sladret til A om B, og blir nå konfrontert av B? 

Anonymkode: ffbf0...74c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Gu så irriterende. 

Ja, i fjor sommer fikk jeg en lang melding med en rekke beskyldninger. Det var ordlagt rimelig brutalt og ufint, helt uten spørsmål om min side av saken. 

Jeg svarte at denne denne versjonen av en "sannhet" kjenner jeg ikke til. Hvis hun kunne stilt et åpent spørsmål om det i stedet for å bare tro en side så hadde det vært lettere å gi henne et skikkelig svar. Jeg ga en kvass beskjed tilbake om at dette var veldig ufint og at jeg ikke ser noe grunn til å svare mer før det kommer et ålreit spørsmål. 

Dagen etter var hun mildere og forsto at hun hadde tråkket feil. Hun forklarte hvorfor hun ble så amper, da dette kunne ha skjedd, i følge henne. Jeg svarte at nå har du kjent meg i 2 år og ikke opplevd meg som en ufin person, så hvorfor tro noe annet nå? 

Det ble egentlig aldri lagt bak oss. Jeg spurte tilslutt om hvorfor hun i det hele tatt gadd å sende meldinger når hun hadde bestemt seg for å tro på en side av en sak. Den fikk jeg ikke noe særlig svar på før drittslengingen begynte. 

Anonymkode: 45a0a...053

AnonymBruker
Skrevet

Har du med en narsisisst eller psykopat å gjøre, kan du gi opp med det samme.

Det farligste med de folka er at folk tror mer på de enn de som har riktig versjon. 

Anonymkode: 32c73...624

AnonymBruker
Skrevet

I min sak så er det jeg som har fått høre av jente1 at kjæresten behandlet henne veldig dårlig over tid. Så ble det slutt mellom de og siden han er familie så har jeg stilt opp for begge to. 

Så får han seg ny kjæreste (jente2) og etter 1 år så forteller hun meg at kjæresten (samme fyr) behandler henne dårlig. Tingene hun fortalte kjente jeg igjen fra jente1. 

Mellom jente1 og jente2 så rakk det å være ei til, noen måneder lang greie. Dette var ei vi rakk å bli godt kjent med, som var på overnattinger hos meg og samboer, flere fester, etc. 

Så glapp det ut av meg til jente2 at "ja, flere har opplevd det med han kjæresten hennes." Jeg sa ikke noe navn, satte ikke ord på handlingene, sa ingenting nøyaktig eller noe rundt saken. Det ble kun den setningene og råd til jente2. 

Jente2 prater da med jente1 og forteller at jeg har brukt grove, stygge ord om hva jente1 skal ha opplevde fyren. Ord jeg absolutt ikke pleier å bruke og som heller ikke har vært sagt.

Så derfor ble jente1 så sint og sendte slike meldinger. Jeg fikk flere meldinger der det sto at jeg bare skulle slutte å nevne hennes navn, men det har jeg jo ikke gjort en gang. Jente2 satt hos meg å gråt av hvor fælt hun hadde det så går hun ut blant kjæresten og eksen hans for å legge frem en veldig annen sannhet.

Så i familien nå så har det blitt så ille at flere nekter å prate med meg. Historiene om hva jeg skal ha fortalt har blitt ennå drøyere. Kjæresten hennes nekter å prate med meg og de reiser om jeg kommer på besøk til andre i familien. Dette har pågått et helt år nå. 

Sånn er det når noen tror blindt på en side. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

problemet er ofte at det blir "ord mot ord" i sånne situasjoner. 

0g da kan alle andre kjapt falle for de ville historiene til noen andre, i steden for å tro på sannheten.... 

Anonymkode: 30c11...5ba

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

problemet er ofte at det blir "ord mot ord" i sånne situasjoner. 

0g da kan alle andre kjapt falle for de ville historiene til noen andre, i steden for å tro på sannheten.... 

Anonymkode: 30c11...5ba

Jeg går ennå å venter på at folk skal begynne å se jente2 for den hun er. Hun er alltid et offer i alle situasjoner. Litt kritikk så gjemmer hun seg, sladrer til kjæresten og får masse trøst etterpå.

Men jeg har sett henne for den hun er og hun er uten empati og snakker så stygt om folk. Håper hun en dag glipper og viser hvem hun egentlig er. 

Det er vel også derfor hun ikke vil at noen i familien skal ha tillit til meg. For da kan det hende at jeg kan fortelle sannheten om henne. Derfor sprer hun rykter. 

AnonymBruker
Skrevet

Du må bare godta at dette er konsekvensen av å slarve. Den beste måten å få slutt på det er å slutte med slarvingen.

Anonymkode: fed88...ed6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...