AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #1 Skrevet 8. juni 2022 Hei. Har funnet ut at mine bonusunger har ett eldre søsken de ikke vet om. Dette var noe min partner plutselig kom på at de snakket om en gang for mange år siden. Aldri nevnt igjen mens de var sammen. Tror det skulle skjules. Det ble ialf adoptert bort, og ungene vet ingenting. jeg tenker med dagens teknologi er dette noe som fort kan komme frem, og som en overraskelse på ungene om de skulle bestille en dna test eller lignende. Dette er overhode ikke mitt eller min prtners oppgave å fortelle, og vi kommer ikke til å snakke med xen om det heller. Men jeg tenker dere som plutselig Fikk vite om ukjent søsken eller lignende i en eldre alder via tilfeldig dna-testing osv., hvordan gikk det/tok dere det? Anonymkode: 29e0d...5d5 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #2 Skrevet 8. juni 2022 Jeg synes det var litt vaskelig info å få for å så måtte holde hemlig.. Anonymkode: 29e0d...5d5 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #3 Skrevet 8. juni 2022 For en god stund siden skrev jeg en tråd her om at jeg kanskje hadde funnet faren min, moren min var alltid rusa og ville ikke si noe om han. Jeg har ikke skrevet mer om han i noen tråder her, men vi tok dna test og det stemte. Vi har god kontakt nå. Anonymkode: 8b58a...008 5
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #4 Skrevet 8. juni 2022 Jeg synes at du bør ta det ordentlig opp med foreldrene og om de ikke vil fortelle det, si i fra til barna. Det er noe galt med mennesker som, for egen vinning, adopterer bort og deretter "glemmer" et menneske som er deres barn og noens søsken. Dette er ekte menneskeliv og jeg ser ikke ett eneste fornuftig argument for å holde det hemmelig. Det adopterte barnet vil nok sette pris på å få vite om slektskapet sitt, i tillegg til å få nye mennesker inn i livet sitt som kan fungere som en støtte når både adoptivforeldre og bioforeldre er borte. Samme for bonusbarna. Det er så ufattelig egoistisk. Håper du gjør det rette. Vet forresten om ei som fant ut at hun hadde en eldre bror som ble adoptert bort før hun ble født. De har god kontakt i dag - unner dem det beste. Anonymkode: 0dc9f...daf 3
Merlin Skrevet 8. juni 2022 #5 Skrevet 8. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei. Har funnet ut at mine bonusunger har ett eldre søsken de ikke vet om. Dette var noe min partner plutselig kom på at de snakket om en gang for mange år siden. Aldri nevnt igjen mens de var sammen. Tror det skulle skjules. Det ble ialf adoptert bort, og ungene vet ingenting. jeg tenker med dagens teknologi er dette noe som fort kan komme frem, og som en overraskelse på ungene om de skulle bestille en dna test eller lignende. Dette er overhode ikke mitt eller min prtners oppgave å fortelle, og vi kommer ikke til å snakke med xen om det heller. Men jeg tenker dere som plutselig Fikk vite om ukjent søsken eller lignende i en eldre alder via tilfeldig dna-testing osv., hvordan gikk det/tok dere det? Anonymkode: 29e0d...5d5 Mange får seg en overraskelse etter resultatene fra DNA fra fks My Heritage. Ellers har dere ingen mulighet til å finne den bortadopterte om ikke noen i familien kjenner til hvor HEN ble bortadoptert. Det er kun den adopterte som har krav på å få vite hvem de biologiske foreldrene er. Jeg ønsker dere lykke til med letingen men ikke glem, dette er følsomme saker. 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #6 Skrevet 8. juni 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg synes at du bør ta det ordentlig opp med foreldrene og om de ikke vil fortelle det, si i fra til barna. Det er noe galt med mennesker som, for egen vinning, adopterer bort og deretter "glemmer" et menneske som er deres barn og noens søsken. Dette er ekte menneskeliv og jeg ser ikke ett eneste fornuftig argument for å holde det hemmelig. Det adopterte barnet vil nok sette pris på å få vite om slektskapet sitt, i tillegg til å få nye mennesker inn i livet sitt som kan fungere som en støtte når både adoptivforeldre og bioforeldre er borte. Samme for bonusbarna. Det er så ufattelig egoistisk. Håper du gjør det rette. Vet forresten om ei som fant ut at hun hadde en eldre bror som ble adoptert bort før hun ble født. De har god kontakt i dag - unner dem det beste. Anonymkode: 0dc9f...daf Så stemor skal ta det opp med biomor? Det er jo ikke mannen hennes sitt barn, men et barn exen til mannen fikk før hun fikk barn med mannen til ts. Hun har jo ingenting med det bortsett fra at hun evt er glad i stebarna sine, og lurer på hvordan stebarna vil reagere på å få vite om et ukjent eldre søsken. Det er sånn jeg leser det? Anonymkode: 27e7e...e2d 5
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #7 Skrevet 8. juni 2022 Merlin skrev (6 minutter siden): Mange får seg en overraskelse etter resultatene fra DNA fra fks My Heritage. Ellers har dere ingen mulighet til å finne den bortadopterte om ikke noen i familien kjenner til hvor HEN ble bortadoptert. Det er kun den adopterte som har krav på å få vite hvem de biologiske foreldrene er. Jeg ønsker dere lykke til med letingen men ikke glem, dette er følsomme saker. Lykke til med leting? Hvorfor skal stemor lete etter stebarnas bortadoptert søsken på morssiden? Anonymkode: 27e7e...e2d 4
Merlin Skrevet 8. juni 2022 #8 Skrevet 8. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Lykke til med leting? Hvorfor skal stemor lete etter stebarnas bortadoptert søsken på morssiden? Anonymkode: 27e7e...e2d Det tror jeg de kommer til å gjøre en gang i framtiden. Barn som har et ukjent søsken vil stille spørsmål om dette når de blir eldre. Det finnes en del om dette på nett. Noen historier ender godt, men det er ekstra sårt for bortadopterte som opplever at biologisk familie ikke ønsker kontakt. Linker til en forening som kan svare litt om dette. https://www.adopterte.no/ 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #9 Skrevet 8. juni 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg synes at du bør ta det ordentlig opp med foreldrene og om de ikke vil fortelle det, si i fra til barna. Det er noe galt med mennesker som, for egen vinning, adopterer bort og deretter "glemmer" et menneske som er deres barn og noens søsken. Dette er ekte menneskeliv og jeg ser ikke ett eneste fornuftig argument for å holde det hemmelig. Det adopterte barnet vil nok sette pris på å få vite om slektskapet sitt, i tillegg til å få nye mennesker inn i livet sitt som kan fungere som en støtte når både adoptivforeldre og bioforeldre er borte. Samme for bonusbarna. Det er så ufattelig egoistisk. Håper du gjør det rette. Vet forresten om ei som fant ut at hun hadde en eldre bror som ble adoptert bort før hun ble født. De har god kontakt i dag - unner dem det beste. Anonymkode: 0dc9f...daf Jeg synes det er veldig spesielt når man ikke vet mer om hva som skjedde og hvorfor valget ble å la barnet bli adoptert bort - å si at det er for egen vinning. Vi vet heller ikke hvor mye eller ofte den biologiske moren tenker på barnet. Dette er et område hvor man bør trå veldig varlig. Det er ikke ment som spekulasjoner, men det kan være mange årsaker til at noen har valgt adopsjon. Press fra omgivelser, overgrep fra kjente eller ukjente, sykdom/dyp depresjon som gjør at man ikke klarer å se at man kan ta vare på barnet. Jeg forstår at du synes det er vanskelig informasjon å sitte på ts. Samtidig mener jeg det er riktig som dere tenker at det ikke er fra dere ungene skal høre det. Anonymkode: 6f163...730 5
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #10 Skrevet 8. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så stemor skal ta det opp med biomor? Det er jo ikke mannen hennes sitt barn, men et barn exen til mannen fikk før hun fikk barn med mannen til ts. Hun har jo ingenting med det bortsett fra at hun evt er glad i stebarna sine, og lurer på hvordan stebarna vil reagere på å få vite om et ukjent eldre søsken. Det er sånn jeg leser det? Anonymkode: 27e7e...e2d Jepp. Riktig tolkning. Ser det kan være noe forvirrende skrevet Anonymkode: 29e0d...5d5 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #11 Skrevet 8. juni 2022 Merlin skrev (1 time siden): Det tror jeg de kommer til å gjøre en gang i framtiden. Barn som har et ukjent søsken vil stille spørsmål om dette når de blir eldre. Det finnes en del om dette på nett. Noen historier ender godt, men det er ekstra sårt for bortadopterte som opplever at biologisk familie ikke ønsker kontakt. Linker til en forening som kan svare litt om dette. https://www.adopterte.no/ De vet ingenting. Dette er noe hans x har holdt svært skjult. Og kun nevnt det en gang under hele deres forhold (med tanke på at første fødsel ikke ble første fødsel), med streng beskjed om at dette skulle de aldri mer snakke om. Min mann holdt ordet, og nevnte det aldri igjen, selv om de var sammen i 7 år etter det. Anonymkode: 29e0d...5d5 1
Wannabeanna Skrevet 8. juni 2022 #12 Skrevet 8. juni 2022 Jeg fikk plutselig et nytt søsken, ikke bortadoptert - men en mor som skrev en annen som far. Det føles rart, vi er ganske jevngamle og bodde ikke så langt fra hverandre. Så ugh.. hvis vi hadde møttes på fest og blitt forelsket 🤪 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #13 Skrevet 8. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg synes det er veldig spesielt når man ikke vet mer om hva som skjedde og hvorfor valget ble å la barnet bli adoptert bort - å si at det er for egen vinning. Vi vet heller ikke hvor mye eller ofte den biologiske moren tenker på barnet. Dette er et område hvor man bør trå veldig varlig. Det er ikke ment som spekulasjoner, men det kan være mange årsaker til at noen har valgt adopsjon. Press fra omgivelser, overgrep fra kjente eller ukjente, sykdom/dyp depresjon som gjør at man ikke klarer å se at man kan ta vare på barnet. Jeg forstår at du synes det er vanskelig informasjon å sitte på ts. Samtidig mener jeg det er riktig som dere tenker at det ikke er fra dere ungene skal høre det. Anonymkode: 6f163...730 Takk! Jeg tror dette har gått langt mere inn på min partners x enn det en tenker. Virker som hun har vansker med å gi slipp på yngstemann, og ikke liker at hun vokser og blir større. Nå forstår jeg bedre hvorfor hun er slik. Samtidig har hun ikke klart å være mor på heltid, så vi har begge ungene fast, og hun låner de når hun ønsker. alt dette bugner nok i dårlig savittighet, og det er så mye lettere å forstå hvorfor man ikke klarer helt den rollen når man hører litt historien bak. Anonymkode: 29e0d...5d5 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #14 Skrevet 8. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): De vet ingenting. Dette er noe hans x har holdt svært skjult. Og kun nevnt det en gang under hele deres forhold (med tanke på at første fødsel ikke ble første fødsel), med streng beskjed om at dette skulle de aldri mer snakke om. Min mann holdt ordet, og nevnte det aldri igjen, selv om de var sammen i 7 år etter det. Anonymkode: 29e0d...5d5 Og så fortalte han det til deg? Så nedrig gjort, jeg hadde nok ikke greid å stole på en slik mann. Jeg synes det er hun som sto i det som eier denne historien, og dere har ingen rett til å gå inn og endre den. Risikoen for at barna finner det ut er hennes, og deres jobb er eventuelt å støtte og hjelpe barna dersom det kommer opp, og de behøver dere. Anonymkode: 673a0...b5b 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #15 Skrevet 8. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): De vet ingenting. Dette er noe hans x har holdt svært skjult. Og kun nevnt det en gang under hele deres forhold (med tanke på at første fødsel ikke ble første fødsel), med streng beskjed om at dette skulle de aldri mer snakke om. Min mann holdt ordet, og nevnte det aldri igjen, selv om de var sammen i 7 år etter det. Anonymkode: 29e0d...5d5 Men han sviktet henne totalt med å fortelle det videre til deg… Anonymkode: 27e7e...e2d 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #16 Skrevet 9. juni 2022 Det er jo ikke søsken. Adopsjon er endelig. Den adopterte har kanskje stor familie og mange søsken. Siden dette er holdt som en stor hemmelighet, syns jeg det skal forbli det, og det var feil av av mannen din å si det til deg (om enn forståelig). Det fører bare til spekulasjoner og nysgjerrighet, som her. Anonymkode: b8609...fdd 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #17 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er jo ikke søsken. Adopsjon er endelig. Den adopterte har kanskje stor familie og mange søsken. Siden dette er holdt som en stor hemmelighet, syns jeg det skal forbli det, og det var feil av av mannen din å si det til deg (om enn forståelig). Det fører bare til spekulasjoner og nysgjerrighet, som her. Anonymkode: b8609...fdd Selv om de ikke er det på papiret nå, så vil det komme opp på en gentest om noen av ungene tar det. Og den bortadopterte også har gjort det. Er veldig vanlig i min krets å ta gentest som voksen blitt ialf. Anonymkode: 29e0d...5d5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå