AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #1 Skrevet 8. juni 2022 Kanskje spesielt dere som ikke var modne når dere ble satt igang, for det er jeg mest sannsynlig ikke da den skal bli igangsatt 17 dager før termindato. Lurer på hvor lang tid det kan ta? Kan en oppleve at det rett og slett ikke går? Er det vondt? Var dere på sykehuset hele tiden? Påvirker det melka/amminga? Anonymkode: fcd7f...5fd
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #2 Skrevet 8. juni 2022 Blitt satt i gang 3 ganger, hver gang først med ballong så riestimulerende drypp etter noen timer. Første fødsel tok 20 timer, siste 6 timer. Opplevdes trygt å være på føden under hele fødselen. Anonymkode: f7984...d97
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #3 Skrevet 8. juni 2022 Det tok tre døgn, en ballong og en sånn tablett oppi skjeden. Fra jeg var i aktiv fødsel og til babyen gikk det 21 timer med intense rier og smerter, jeg måtte ha riestimulerende drypp for å få framgang, som ble skrudd opp med jevne mellomrom. Babyen ble til slutt tatt med vakuum, for han ville ikke ut og han hadde det ikke så bra. Jeg var på sykehuset hele tida, men det fikk jeg velge. Jeg tror ikke det påvirket amming eller melk? Amming gikk fint, men jeg hadde for lite melk. Regner med det tok lang tid på grunn av at jeg var totalt umoden 11 dager på overtid. Men har hørt mange fine historier om lette fødsler som er igangsatt 😊 Anonymkode: 0aa0b...0cc
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #4 Skrevet 8. juni 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Kanskje spesielt dere som ikke var modne når dere ble satt igang, for det er jeg mest sannsynlig ikke da den skal bli igangsatt 17 dager før termindato. Lurer på hvor lang tid det kan ta? Kan en oppleve at det rett og slett ikke går? Er det vondt? Var dere på sykehuset hele tiden? Påvirker det melka/amminga? Anonymkode: fcd7f...5fd 2 timer. Relativt intenst Anonymkode: f4237...4c1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #5 Skrevet 8. juni 2022 Skriv gjerne om dere var modne eller ikke når dere startet igangsettingen, føler det har en del å si Anonymkode: fcd7f...5fd
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #6 Skrevet 8. juni 2022 Har blitt satt i gang 2 ganger. Begge gangene gikk vannet, men riene startet ikke. Den éne gangen var det avflatet, men ingen åpning. Andre gangen var det 2 cm. Så var vel noe moden. Tablettene fungerte ikke for meg noen av gangene. Får noe rier etter 2-3 stk., men ikke effektive nok. Det er først når jeg drypp at ting starter ordentlig, og da har det gått bort. Hadde vel ca. 4 timer aktiv fødsel første gang, og 1-1,5 time andre gang. Ja, det var vondt men jeg aner jo ikke hvor vondt naturlige rier hadde gjort. Fikk ikke ordentlig melk noen av gangene men det er nok mer genetisk. Var på sykehuset hele tiden. Anonymkode: 46808...d58
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #7 Skrevet 8. juni 2022 Ikke moden. Igangsatt 8dager over termin pga. lite fostervann. Tok vel halvannet søgn fra ballong ble satt inn via noen runder med tabletter til åpning var stor nok til å ta vannet og sette riestimulerende drypp. Hadde lite smerter og ubehag egentlig. Det var koronanedstengt så satt alene på rommet hele tiden. Mannen min fikk komme da vannet skulle tas. Fikk epidural så fødselen var ganske overkommelig helt til pressfasen, som til gjengjeld var skikkelig påkjenning. Babyen satt fast så ble sugekopp og det var forferdelig. Anonymkode: 027df...e53
Petra200 Skrevet 8. juni 2022 #8 Skrevet 8. juni 2022 I gangsatt pga lekkasje, så smått blitt moden men svært lite. Det var grusomt vondt og langdrygt. Måtte ha riedrypp og så epidural, 10 jævlige timer med full åpning og 8 forsøk med vakuum, så det ble blålys til nyfødtintensiv. Ingen god opplevelse!
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #9 Skrevet 8. juni 2022 Ikke moden. Fødsel nr 2: satt inn ballong - den datt ut etter 4t, vannet tok dem 1T etter ballongen var ute. Alt gikk fint helt til riene stoppet opp og jeg måtte ha drypp, det er det JÆVLIGESTE jeg har opplevd. Her satt mini fast så holdt på å bli en stillefødsel - gikk heldigvis bra og har fått tilbud om keisersnitt neste gang, som vi takket ja til, så blir spennende å se hvordan det blir. ble satt igang ca 14 dager før. Anonymkode: 79a7a...723
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #10 Skrevet 8. juni 2022 Var ikke fødeklar. Men var tredje fødselen, så var litt moden selv om det var 4 uker tidligere enn jeg hadde født i mine to andre svangerskap. (Jeg fikk inntrykk av at man er temmelig myk som flergangsmor) (Hadde svangerskapsforgiftning og ble satt i gang i uke 37). De bestemte seg for å prøve å ta vannet. Og det funka det. Tok så fire timer før fødselen kom skikkelig i gang (i disse timene var smertene ikke verre enn menssmerter). Men da det først ble skikkelig fødsel, så kom barnet på 45min. Det gikk veldig fint. Og var veldig sammenlignbart med mine andre fødsler. Anonymkode: 959c7...3fa
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #11 Skrevet 8. juni 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Kanskje spesielt dere som ikke var modne når dere ble satt igang, for det er jeg mest sannsynlig ikke da den skal bli igangsatt 17 dager før termindato. Lurer på hvor lang tid det kan ta? Kan en oppleve at det rett og slett ikke går? Er det vondt? Var dere på sykehuset hele tiden? Påvirker det melka/amminga? Anonymkode: fcd7f...5fd Først ballong og var meningen at jeg skulle dra hjem å vente til den falt ut. Bare det å sette den i var utrolig vondt. Etter et par timer føltes det som rier, det var så vondt at jeg ikke fikk dra hjem likevel. Den ble vel satt i rundt kl 15 på dagen og falt ut rundt kl 23. Jeg var ganske sliten da av alke smertene så skulle få noe morfin å sove på også se igjen dagen etter. Morfin skapte en voldsom kvalme og ble noe oppkast og kvalme. Sov noen timer, spiste litt og kl 9 fikk jeg beskjed om å bevege meg mest mulig for at det skulle hjelpe. Gikk rundt på hele sykehuset i mange timer utenat noe skjedde. Fikk tabletter for å sette i gang og holdt på et døgn med det, mens jeg var på sykehuset. Neste natt var ny runde med morfin som også ga akutt oppkast og kvalme. På morfinen kjente jeg noe smerter stadig vekk. Kl 5 neste dag så var fødselen endelig i gang. Varte i 1t og 20 min så var babyen ute. Det gikk så kjapt at jeg ikke rakk epidural da. Men det tok vel tilsammen 3 dager til babyen var ute. Ingenting var vondt etter fødselen, men dette var nummer to så mulig det var derfor også. Anonymkode: 42b56...1b3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #12 Skrevet 8. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Først ballong og var meningen at jeg skulle dra hjem å vente til den falt ut. Bare det å sette den i var utrolig vondt. Etter et par timer føltes det som rier, det var så vondt at jeg ikke fikk dra hjem likevel. Den ble vel satt i rundt kl 15 på dagen og falt ut rundt kl 23. Jeg var ganske sliten da av alke smertene så skulle få noe morfin å sove på også se igjen dagen etter. Morfin skapte en voldsom kvalme og ble noe oppkast og kvalme. Sov noen timer, spiste litt og kl 9 fikk jeg beskjed om å bevege meg mest mulig for at det skulle hjelpe. Gikk rundt på hele sykehuset i mange timer utenat noe skjedde. Fikk tabletter for å sette i gang og holdt på et døgn med det, mens jeg var på sykehuset. Neste natt var ny runde med morfin som også ga akutt oppkast og kvalme. På morfinen kjente jeg noe smerter stadig vekk. Kl 5 neste dag så var fødselen endelig i gang. Varte i 1t og 20 min så var babyen ute. Det gikk så kjapt at jeg ikke rakk epidural da. Men det tok vel tilsammen 3 dager til babyen var ute. Ingenting var vondt etter fødselen, men dette var nummer to så mulig det var derfor også. Anonymkode: 42b56...1b3 Skal sies at babyen min kom ut helt tørr, ingen hjelp fra noe fostervann for det var tomt fra før. Det var ganske smertefullt da hver eneste del av kroppen til baby ga samme følelse som selve hodet. Skuldrene og bekkenet satt litt fast, men de fikk lirket han ut. Anonymkode: 42b56...1b3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #13 Skrevet 8. juni 2022 Burde vært moden, for hadde gått maks over. Ble igangsatt med ballong onsdag morgen. Skjedde ikke en dritt, så de tok den ut fredag kveld og ga meg smertestillende så jeg skulle få sove selv om jeg hadde maserier. Fikk en pille i skjeden torsdag morgen. Skjedde ingenting. Så fikk jeg sånne piller man spiser hver tredje time fra midt på dagen. Riene kom svaaaakt igang torsdag kveld, og da nådde vi to cm åpning. Rier hele natta uten særlig effekt, men da dagvakta kom nådde jeg endelig fire cm og fikk epidural. Så da stoppet riene opp, og de måtte gi meg drypp. Da fikk jeg stormrier og jordmora var superoptimistisk og mente at nå tok det seg opp. Da hun gikk av vakt hadde jeg sju cm åpning 😖 Nådde endelig de magiske ti cm rett før midnatt, men da hadde ungen fremdeles ikke kommet seg ned i bekkenet og hadde begynt å bli påvirket av den lange fødselen. Så da ble det keisersnitt rett over midnatt. Da hadde jeg hatt epidural så lenge at den ikke hadde effekt lenger, så ble lagt i narkose. Det var digg etter evigheter i fødsel! Føler egentlig at fødselen min var en slags test av alt de hadde på menyen. Hadde vært inne flere ganger mellom termin og igangsettelse for stripping og akupunktur også, så er vel bare pudentalbedøvelse, vakum og klipp jeg ikke fikk testet 🤪 Anbefaler ingen å gå så ivrig til verks egentlig. Fødte i november og var sliten til februar av fødselen (men ungen sov da - takk gud!) Anonymkode: 3461f...285
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #14 Skrevet 8. juni 2022 På min andre fødsel gikk vannet tre uker før termin. Jeg hadde INGEN symptomer på fødsel ellers og det var lite vann som kom, så jeg dro for å sjekke at det faktisk var vannavgang dagen etterpå. Jeg fikk bekreftet at det var det og at jeg hadde 2-3 cm åpning.(men kjente ingen ting). Jeg måtte settes I gang med drypp noen timer etterpå (24 timer etter vannet gikk) og før de startet dryppet fikk jeg en epidural som satt PERFEKT. Denne fødselen var nesten smertefri! Helt utrolig. Min første fødsel var uten smertestillende og jeg kunne mildt sagt kjenne de smertene, men var likevel veldig skuffet over å ikke kunne føde naturlig på andre fødsel også, men altså, det gikk utrolig fint med igangsetting og! Det var en liten periode før pressing at han lå i stjernekikker-posisjon, men det klarte jordmor å fikse før pressingen 😊 null sting på denne fødselen (hadde også null sting på første). Anonymkode: d5d00...61b
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #15 Skrevet 8. juni 2022 Vannet gikk onsdag morgen. Ble satt i gang på en torsdag med ballong (det gjorde så vondt at de ikke fikk fylt ballongen full🙈, men det er nok sjelden det skjer). Fikk aldri noen forklaring da riene hadde startet, men regner med at det var fordi riene startet lenge etter at vannet gikk. Det gikk fra håndterbare rier til vonde stormrier. Aner ikke om jeg var moden eller ei. Påvirket ikke ammingen her noe særlig. Tok litt tid før jeg hadde nok melk, men så fikk jeg overproduksjon. Nå tror jeg det er normal mengde. Anonymkode: da95b...eb5
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #16 Skrevet 8. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Burde vært moden, for hadde gått maks over. Ble igangsatt med ballong onsdag morgen. Skjedde ikke en dritt, så de tok den ut fredag kveld og ga meg smertestillende så jeg skulle få sove selv om jeg hadde maserier. Fikk en pille i skjeden torsdag morgen. Skjedde ingenting. Så fikk jeg sånne piller man spiser hver tredje time fra midt på dagen. Riene kom svaaaakt igang torsdag kveld, og da nådde vi to cm åpning. Rier hele natta uten særlig effekt, men da dagvakta kom nådde jeg endelig fire cm og fikk epidural. Så da stoppet riene opp, og de måtte gi meg drypp. Da fikk jeg stormrier og jordmora var superoptimistisk og mente at nå tok det seg opp. Da hun gikk av vakt hadde jeg sju cm åpning 😖 Nådde endelig de magiske ti cm rett før midnatt, men da hadde ungen fremdeles ikke kommet seg ned i bekkenet og hadde begynt å bli påvirket av den lange fødselen. Så da ble det keisersnitt rett over midnatt. Da hadde jeg hatt epidural så lenge at den ikke hadde effekt lenger, så ble lagt i narkose. Det var digg etter evigheter i fødsel! Føler egentlig at fødselen min var en slags test av alt de hadde på menyen. Hadde vært inne flere ganger mellom termin og igangsettelse for stripping og akupunktur også, så er vel bare pudentalbedøvelse, vakum og klipp jeg ikke fikk testet 🤪 Anbefaler ingen å gå så ivrig til verks egentlig. Fødte i november og var sliten til februar av fødselen (men ungen sov da - takk gud!) Anonymkode: 3461f...285 Glemte å svare på det med ammingen. Jeg har aldri fått nok melk, så måtte gi tillegg hele veien. Nå spiser han mye fast føde ettersom vi begynte å introdusere ved fire måneder, men før det ammet og ga jeg mme ca 50/50. Nå ammer jeg bare om morgen og kvelden. Anonymkode: 3461f...285
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #17 Skrevet 8. juni 2022 Satt i gang 4 dager etter termin grunnet 2 i score på risikoskjema. Var ikke moden i det hele tatt. Ballongen var utrolig vond å få satt inn, men det hjalp med paracet. Hadde minimalt med effekt av ballongen som ble fjernet dagen etterpå. Tror jeg hadde 2 cm åpning når de fjernet ballongen. Fikk så satt inn pille som hadde lite effekt. Fremdeles 2 cm etter 8 timer, men begynt å avflate litt. Fikk ny pille satt inn. Eneste effekten av den var at jeg fikk noe rier, men de var uregelmessige. Før natta ble det tatt ny ctg og det skulle vurderes om jeg skulle få ny pille eller få slappe av for natta. Men ctg viste at babyen var stresset. Etter litt om og men og ny sjekk av åpning for å se om de kunne ta vannet (det kunne de ikke for jeg hadde fremdeles bare 2 cm åpning) ble det besluttet haste-keisersnitt. Baby var født Kl 00.40 på natta. Melka kom ikke skikkelig i gang før på dag 8 eller noe. Men det hadde nok også med at babyen ble lagt inn på sykehus halvannet døgn etter at vi reiste hjem og jeg var ganske stresset i den perioden. Det var heldigvis ikke noe galt med baby og ammingen går som en drøm. Baby er 3 måneder og over 7 kg 😅 Anonymkode: f64b3...868
Heln Skrevet 9. juni 2022 #18 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Kanskje spesielt dere som ikke var modne når dere ble satt igang, for det er jeg mest sannsynlig ikke da den skal bli igangsatt 17 dager før termindato. Lurer på hvor lang tid det kan ta? Kan en oppleve at det rett og slett ikke går? Er det vondt? Var dere på sykehuset hele tiden? Påvirker det melka/amminga? Anonymkode: fcd7f...5fd Satt igang to uker før, men var litt modent så ballongen datt ut etter bare en times tid. Det gikk 9 timer til før babyen var ute, men aktiv fødsel var på under en time. Det kan ta flere dager og jeg har hørt om tilfeller hvor det rett og slett ikke går og ender i keisersnitt istede, men da er nok alle metoder prøvd. Jeg synes riedryppet var dritvondt de siste timene, mye værre enn naturlige rier. For meg påvirket ikke fødselen ammingen noe lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå