Gå til innhold

Liten kroppsvekt på datteren min, ingen bekymring fra lege.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min datter på 5,5 år veier bare 15 kg. Hun er heller ikke noe særlig høy, 103 cm. Hun har alltid vært liten og lett, var liten da hun var født (2500 kg) men har hele veien fulgt kurven sin. Men nå, sist vi var på kontroll har hun gått litt ned på skalaen og vi ser jo også at hun har strekt seg men ikke lagt på seg noe særlig. Var mye syk i vinter med alt mulig av forkjølelser, influensa og korona. 
Må også si det at hun er småspist, det har hun alltid vært. Men legen mener det er ingen grunn til bekymring. Dette er ikke noe å tenke på. Jeg klarer ikke helt å slå meg til ro med dette. Blir ekstra stresset hvis hun spiser lite en dag eller hopper over et måltid. Har ikke mye å gå på hvis hun blir syk heller. Har prøvd å kjøpe næringsdrikker til henne, men det nekter hun å drikke, det smaker forferdelig og hun er ikke noe interessert. Kan ikke tvangsfore henne heller. Når skal man egentlig være bekymret da? Noen som har hatt/har barn som dette? Hva kan dere anbefale? 

Anonymkode: 972ff...aa8

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har to jenter, begge to er/var småspiste og spinkle.

Hun eldste er nå 14 år og normalvektig/normalt høy (50kg og 157cm) Hun yngste er 7 år, er 123 cm høy og 21 kg. Omtrent samme som storesøsteren var på samme alder.

De spiser frokost, lunsj, middag og ev noe lett til kvelds. Tvinger de aldri til å spise mer en de orker. Så lenge de følger sin egen kurve er det ingenting å bekymre seg for. Om ikke helsestasjon eller lege er bekymret så synes jeg du skal prøve å ikke uroe deg for det. 

Begge var små ved fødsel (2700 og 2900g) om det har noe å si 🤷‍♀️

Endret av SaySomething
AnonymBruker
Skrevet

Mine gutter veide ikke så mye mere når de var på samme alder. Dattera veide over 20 kilo...hun var bredere bygd enn guttene men ikke høy.

Anonymkode: 5eff7...338

AnonymBruker
Skrevet

Slapp helt av. Hun spiser vel når hun føler for det og er sulten. Det er flott. Ingen grunn til å trykke i henne mer mat.

La henne styre dette selv. Hun kan fort få et komplisert forhold til mat om du skal fokusere på det. 

Anonymkode: bba22...1e8

AnonymBruker
Skrevet

Uten å være ekspert, tenker jeg det viktigste å se på er om barnet er aktivt og fornøyd. 

Jeg var et slikt lite barn med liten matlyst selv, og er en kvinne på 153 cm og slank som spiser små porsjoner nå. Det ene av barna mine ligger også lavt på persentilskjemaet. Vi er ikke bekymret selv om hun ikke spiser mye. Jeg tenker det at hun er liten kan bidra til at hun trenger mindre også. Men så vet vi jo også at det er gode sjanser for at det er genetisk, og hun er frisk og aktiv ellers. Det andre barnet var nylig på fireårskontroll, og hadde falt på persentilskjemaet for vekt, og da kommenterte helsesykepleieren at det sannsynligvis hadde sammenheng med alle luftveisinfeksjoner og omgangsyker og alt hva det har vært vi har hatt i det siste. Hun var ikke bekymret for det. Men dette barnet ligger bare litt under snittet på kurvene. 

Om du fortsetter å være bekymret ville jeg bedt om en prat på helsestasjonen :) 

Anonymkode: 921d6...ad2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min datter på 5,5 år veier bare 15 kg. Hun er heller ikke noe særlig høy, 103 cm. Hun har alltid vært liten og lett, var liten da hun var født (2500 kg) men har hele veien fulgt kurven sin. Men nå, sist vi var på kontroll har hun gått litt ned på skalaen og vi ser jo også at hun har strekt seg men ikke lagt på seg noe særlig. Var mye syk i vinter med alt mulig av forkjølelser, influensa og korona. 
Må også si det at hun er småspist, det har hun alltid vært. Men legen mener det er ingen grunn til bekymring. Dette er ikke noe å tenke på. Jeg klarer ikke helt å slå meg til ro med dette. Blir ekstra stresset hvis hun spiser lite en dag eller hopper over et måltid. Har ikke mye å gå på hvis hun blir syk heller. Har prøvd å kjøpe næringsdrikker til henne, men det nekter hun å drikke, det smaker forferdelig og hun er ikke noe interessert. Kan ikke tvangsfore henne heller. Når skal man egentlig være bekymret da? Noen som har hatt/har barn som dette? Hva kan dere anbefale? 

Hvilke næringsdrikker har du forsøkt?

Fortini som selges på apotek har mange ulike smaker - min toåring elsker de.

Ellers må du tenke kalorier i det hun spiser - ikke lettprodukter - skikkelig smør på brødskiven, h-melk, du kan blande rapsolje i yoghurt, fløte i sauser, Avokado i smoothie etc.

Anonymkode: 64d5a...52f

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde barn akkurat som det, sjekk for cøliaki. Hvordan er fordøyelsen/avføring?

Anonymkode: a0365...093

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vet at broren min var 16 kilo på 7-årskontrollen på helsestasjonen.

Anonymkode: d7e41...b45

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et undervektig barn, men tenker at disse tallene ikke er så verst. Ja, hun er slank, men hun ligger også akkurat innenfor normalområdet. Du sier selv at hun har gått fra kurven sin litt fordi hun har strekt seg, så da er det jo grunn for å tro at hun tar dette igjen. Tenker det er helt unødvendig å forsøke å presse i henne næringsdrikker med den vekta/høyden hun har. 

Anonymkode: 3848d...9c6

AnonymBruker
Skrevet

Min søster bruker å blande næringsdrikkene i smoothien til niesen min. 
Men så lenge legen ikke er bekymret så burde du prøve å ikke være det du også. 
Bare pass på å tilby henne mat jevnlig 

Anonymkode: 5ed22...260

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Næringsdrikker med sjokoladesmak er veldig godt å blande i milkshake, hvis du lager med is osv. Det er en god kaloribombe :) 

Anonymkode: bc574...59a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Vet at broren min var 16 kilo på 7-årskontrollen på helsestasjonen.

Skulle egentlig tilføye at han verken er liten eller spesielt tynn i dag. Helt vanlig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

ikke lite det. min er 116 og 15kg, 15 kg er ganske vanlig på en 5-6åring.

Anonymkode: 2bfd6...85b

Skrevet

Vekt i forhold til høyde er helt fin her. Alle følger egen kurve. Så lenge hun er aktiv, blid, fornøyd og ikke har noen plager bør du stole på legen. Er du likevel bekymret ber du om en kontroll av vekt og høyde hos helsesykepleier/lege om noen mnd.

Og ikke hør på råd til andre i tråden om næringsdrikker her. Det skal ikke gis med mindre det er i samråd med lege. Du skal ikke medisinere ditt eget barn med ekstra kalorier bare fordi du selv er bekymret, men legen har ingen bekymring. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Ja, hun er blid og fornøyd jente. Bare litt ofte syk/dårlig immunforsvar. Men når hun er frisk så har hun masse energi og springer dagen lang, er med på løping og ski på vinteren osv. aktiv jente. Har slitt litt med magen i det siste. Blir ofte uggen rett før hun må på do, men dette har vi også nevnt for lege, hun mente det ikke var noe å tenke på. Bruker Movicol og det gir seg fort når hun har vært på do. Muligens hun kjenner at det skjer noe i magen rett før hun må på do og kaller det for uggen når hun egentlig ikke er uggen. Men ja, vi får se og følge med fremover :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...