Gå til innhold

Mobil eller Xplora til skolestarter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Klart man kan overvåke så små barn.  Jeg overvåker min førsteklassing, fordi han trenger det. Han har to søsken som går på ungdomsskolen, disse overvåker jeg ikke i det hele tatt. De har rett på sitt privatliv. Det har ikke en seksåring i samme grad. 

Min fikk en gammel mobil i fjor sommer, da han var ute og fløy til stadighet, og jeg ble lei av å lete hver eneste kveld. Den ble lagt igjen på utallige trampoliner og lekeplasser i nabolaget, og så ble den ødelagt. Vi kjøpte klokke, og den funker mye bedre. Abonnementet er ikke billig, men han skal få mobil igjen om et par år når han kan ta vare på den. 

Anonymkode: 61072...941

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle veldig gode svar! Fint med flere sider av saken også 😊 Angående dette med overvåking, så tenker jeg at foreldre må være sitt ansvar bevisst, men enn så lenge er de så små at jeg synes det er riktig å vite hvor de er. Da blir det nok en Xplora, ble bare usikker på om vi skulle gå for X4 eller X5. 😊

Anonymkode: 57d10...7e8

Skrevet

Ryddet for brukerdebatt og siteringer av slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

Skrevet

Vi er veldig fornøyde med xplora. Bortsett fra at appen noen ganger har litt problemer. Men det går ikke utover det viktigste, som er å kunne ringe sønnen min. Vi kunne ikke gitt vår åtteåring en mobil. Han hadde definitivt glemt den et sted, så det er praktisk at den sitter fast på ham. 

AnonymBruker
Skrevet

9-åringen her har nettopp fått explora. Det er ikke ideellt, jeg liker ikke GPS-fuksjonen (som ikke kan skrus av), og jeg skulle ønske hun kunne få sende vanlig sms med den, men enn så lenge anser jeg den som et bedre alternativ enn vanlig mobil. Vanlig mobil er lettere å glemme igjen eller miste (selv om min er flink til å ta vare på ting), og jeg liker ikke mulighetene til spill, internett etc. 

Anonymkode: 64f59...d0f

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 8.6.2022 den 21.36):

Dine ord " vi får beskjed om at ungene har forlatt den trygge sonen når de ikke har det" 

Det kalles å overvåke ungene sine. Trygge sonen, hva i alle dager? 

Anonymkode: da725...781

Trygge sonen handler om at en kan sirkle opp et område som barna ikke skal forlate uten avtale. Vi som bor nær sjø synes at den er grei å ha, slik at hvis barnet går ned dit uten avtale/ en voksen så får vi en varsel på mob slik at vi blir obs på det. Jeg anser ikke det som overvåking. Dette gjelder tross alt  barn, små barn og ikke ungdomme, vi styrer på og passer på ungene våre og prøver å holde litt styr på dem samtidig som vi gir dem mulighet til å ferdes litt selvstendig rundt. 

Verden er ikke lenger slik som når vi vokste opp. 

Endret av Forundret..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...