AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #1 Skrevet 8. juni 2022 Er dette et vanlig fenomen? Ta f.eks. bare sommerferien. Sist jeg så foreldrene mine var i påsken, så jeg tok ut ferie 3 uker i juli (slik at jeg har litt slingrinsrom) etter å ha pratet med moren min, men nå viser det seg at foreldrene mine heller skal på egne ferier og ferie med venner disse tre ukene. Når de er hjemme igjen så jobber selvsagt jeg og har ikke mulighet for å besøke dem (vi bor en flytur og biltur unna hverandre). Da er det selvsagt snakk om at jeg må ta meg en uke fri for å heller besøke dem i august. I september så har morfaren min bursdag, så da må jeg selvsagt ta meg en langhelg for å reise bort dit. I oktober så må jeg visst ta meg enda en langhelg for å hjelpe dem med å ta opp båten (dette klarer de selv, men det er visst så koselig å ha meg på besøk). Så er det snakk om at jeg må ta meg litt tidlig juleferie for å reise hjem og til nyttår så vil de til hytta, så jeg får ikke tatt flyet tilbake før tidligst 3. nyttårsdag Er disse forventningene fra familie vanlig? Jeg er midt i 20-årene og har foreløpig kun jobbet i ett år etter studiene (i fjor var det veldig bittert for da ble det til at jeg måtte ta meg fri uten lønn pga jeg ikke hadde noen oppsparte feriedager) Anonymkode: 9d144...df6
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #2 Skrevet 8. juni 2022 Eh nei, det høres for mye ut. Til neste år planlegger dere ferien i forkant. Og hvilken arbeidsgiver vil gi masse ferie utenom sommerferie. Skyld på at du ikke får fri 😄 Anonymkode: 9b6e5...508 2
Jdz Skrevet 8. juni 2022 #3 Skrevet 8. juni 2022 Du bestemmer jo selv hva du vil bruke ferien din på. Da jeg var yngre havnet nok det å besøke foreldre lenger ned på prioriteringslista, men nå havner det ganske langt oppe. Det er vel heller ingenting unormalt med at foreldrene dine ønsker å dra på egen ferie, men samtidig ville se "barna" sine så ofte som mulig. Hadde det vært opp til mamma, hadde jeg nok måttet flytte hjem igjen 😅 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #4 Skrevet 8. juni 2022 Ikke vanlig her i alle fall. Mine foreldre bor i gangavstand da, så det er ikke nødvendig med ferie for å treffes. Men om vi skal reise noe sted sammen så venter de til datoene for det er fastsatt før de planlegger noe på egen hånd. Samme med svigers når vi skal reise til dem. Da planlegger de ikke noe annet før de har fått datoene vi skal være der, og legger andre planer til andre tidspunkt. (Vi spør jo når det passer for dem også selvsagt. Og planlegger i god tid så de har tid til å finne ut av hva de skal gjøre resten av ferien sin.) Og de krever jo ikke noe som helst, de bare inviterer. Anonymkode: 0d85a...864
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #5 Skrevet 8. juni 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Er dette et vanlig fenomen? Ta f.eks. bare sommerferien. Sist jeg så foreldrene mine var i påsken, så jeg tok ut ferie 3 uker i juli (slik at jeg har litt slingrinsrom) etter å ha pratet med moren min, men nå viser det seg at foreldrene mine heller skal på egne ferier og ferie med venner disse tre ukene. Når de er hjemme igjen så jobber selvsagt jeg og har ikke mulighet for å besøke dem (vi bor en flytur og biltur unna hverandre). Da er det selvsagt snakk om at jeg må ta meg en uke fri for å heller besøke dem i august. I september så har morfaren min bursdag, så da må jeg selvsagt ta meg en langhelg for å reise bort dit. I oktober så må jeg visst ta meg enda en langhelg for å hjelpe dem med å ta opp båten (dette klarer de selv, men det er visst så koselig å ha meg på besøk). Så er det snakk om at jeg må ta meg litt tidlig juleferie for å reise hjem og til nyttår så vil de til hytta, så jeg får ikke tatt flyet tilbake før tidligst 3. nyttårsdag Er disse forventningene fra familie vanlig? Jeg er midt i 20-årene og har foreløpig kun jobbet i ett år etter studiene (i fjor var det veldig bittert for da ble det til at jeg måtte ta meg fri uten lønn pga jeg ikke hadde noen oppsparte feriedager) Anonymkode: 9d144...df6 Nei, men det er av og til vanskelig for foreldre å løsrive seg når barna blir voksne. Du må bare snakke med dem og sette grenser for deg selv. Anonymkode: 86380...90a
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #6 Skrevet 8. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Eh nei, det høres for mye ut. Til neste år planlegger dere ferien i forkant. Og hvilken arbeidsgiver vil gi masse ferie utenom sommerferie. Skyld på at du ikke får fri 😄 Anonymkode: 9b6e5...508 Jeg prøvde å planlegge ferien med moren min, derav de 3 ukene i juli hvor noe av dette skulle gå til å besøke familie og familiehygge på hytta, men moren min fikk så noen tilbud av vennepar og lignende så de 3 ukene ble spist opp. Altså arbeidsgiveren min er veldig fleksibel så det er ikke noe problem Får egentlig tatt meg fri når jeg vil (når det kommer til langhelger), men føles litt flaut og ubrukelig med disse stadige langhelgene hos foreldrene mine når jeg heller kunne hatt en mer planlagt langhelg eller to med samboer i utlandet. Er jo ikke så mye som skjer når jeg er på besøk. Å reise tar en halv dag og ellers er jeg bare der før jeg må reise hjem til meg igjen ts Anonymkode: 9d144...df6
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #7 Skrevet 8. juni 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Er dette et vanlig fenomen? Ta f.eks. bare sommerferien. Sist jeg så foreldrene mine var i påsken, så jeg tok ut ferie 3 uker i juli (slik at jeg har litt slingrinsrom) etter å ha pratet med moren min, men nå viser det seg at foreldrene mine heller skal på egne ferier og ferie med venner disse tre ukene. Når de er hjemme igjen så jobber selvsagt jeg og har ikke mulighet for å besøke dem (vi bor en flytur og biltur unna hverandre). Da er det selvsagt snakk om at jeg må ta meg en uke fri for å heller besøke dem i august. I september så har morfaren min bursdag, så da må jeg selvsagt ta meg en langhelg for å reise bort dit. I oktober så må jeg visst ta meg enda en langhelg for å hjelpe dem med å ta opp båten (dette klarer de selv, men det er visst så koselig å ha meg på besøk). Så er det snakk om at jeg må ta meg litt tidlig juleferie for å reise hjem og til nyttår så vil de til hytta, så jeg får ikke tatt flyet tilbake før tidligst 3. nyttårsdag Er disse forventningene fra familie vanlig? Jeg er midt i 20-årene og har foreløpig kun jobbet i ett år etter studiene (i fjor var det veldig bittert for da ble det til at jeg måtte ta meg fri uten lønn pga jeg ikke hadde noen oppsparte feriedager) Anonymkode: 9d144...df6 Du må ta deg fri en uke i august for å besøke oss: Beklager, jeg satte opp ferie i juli etter avtale med dere, så nå har jeg ikke mer ferie å ta av. Du må ta deg fri en langhelg i september for å besøke oss: Beklager, jeg satte opp ferie i juli etter avtale med dere, så nå har jeg ikke mer ferie å ta av. Du må ta deg fri en langhelg i oktober for å besøke oss: Beklager, jeg satte opp ferie i juli etter avtale med dere, så nå har jeg ikke mer ferie å ta av. Du må ta tidlig juleferie og bli til over nyttår: Beklager, jeg satte opp ferie i juli etter avtale med dere, så nå har jeg ikke mer ferie å ta av. Anonymkode: a5d57...466 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå