Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i en stor bedrift hvor vi må snakke mye engelsk, selv om vi snakker mest norsk. Jeg er nylig tilbake i jobb etter 1 år med permisjon. Før permisjon var jeg ofte veldig nervøs før møter som skulle være på engelsk. Hjertet dunket og jeg satt bare og hadde angst for at jeg måtte si noe. Nå når jeg er tilbake skal jeg bli med i enda flere slike møter og ha mer ansvar noe som innebærer at jeg antagelig må snakke mer engelsk i disse møtene (som forøvrig er over Teams da de sitter i et annet land). Å skrive e-post på engelsk syns jeg er helt overkommelig. Behersker selve språket, er bare at jeg blir så nervøs når jeg må snakke.

Jeg har siden jeg var barn slitt med stamming. De som ikke kjenner meg godt vet ikke at jeg stammer da jeg driver med såkalt "skjult stamming", det vil si at jeg omformulerer meg når jeg merker jeg kommer til å stamme. Dette klarer jeg ikke på samme måte på engelsk, og jeg er redd for å stotre veldig. Feks er "I" vanskelig å si, og det åpner man jo veldig ofte setninger med. Da blir det mye stotring og jeg skjemmes sånn.

Noen som har det likt, eller har noen tips? Har så lyst til å bli mer komfortabel med dette, og å tørre å si noe når jeg faktisk har noe jeg har lyst til å si. Dette gjelder også i norske møter, det at blir nervøs og er redd for om jeg må snakke. Men klarer ofte å si det på en annen måte slik at stammingen blir kamuflert. 

Anonymkode: 69eea...900

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du noen gang forsøkt å si noe om stammingen i forkant av møter/telefonsamtaler? "Jeg stammer litt av og til, spesielt på engelsk" eller lignende. Da "ufarliggjør" man det gjerne litt, slik at du ikke trenger å "frykte" det like mye😊. Du får på en enkel måte "vist" det, på en kontrollert måte.

Anonymkode: 931ab...db8

Skrevet (endret)

Dersom man vanligvis ikke snakker engelsk i hverdagene, er det ikke rart at kroppen reagerer med litt stamming når man først skal snakke et språk man vanligvis ikke snakker, som sagt.
Ganske normalt ;)

Eneste måten å bli kvitt stammingen på for din del, er å snakke mest mulig engelsk! Desto mer du snakker, jo mer selvsikker blir du i engelsken din. 
At du gjør noen grammatiske feil må du bare gi blanke f i.. 😀

Til slutt vil det å snakke engelsk føles veldig naturlig og stammingen vil gradvis avta. :)

Endret av FunnyBoy123
AnonymBruker
Skrevet

Hva tror du skjer hvis du opplyser om dette i starten av et møte en gang og eventuelt også forteller dine kollegaer som kjenner deg at du har skjult stamming? 

Anonymkode: 98a43...32f

Gjest Muffin man
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Noen som har det likt, eller har noen tips? Har så lyst til å bli mer komfortabel med dette, og å tørre å si noe når jeg faktisk har noe jeg har lyst til å si. Dette gjelder også i norske møter, det at blir nervøs og er redd for om jeg må snakke. Men klarer ofte å si det på en annen måte slik at stammingen blir kamuflert. 

Om du blir nervøs vil det å nevne stammingen foran alle  ofte lette på trykket. Litt stamming er vanlig og trenger ikke nødvendigvis være et problem. Vi mennesker katastrofemaksimerer ofte våre egne uperfektheter i større grad enn andre ;) 

Er det stor forskjell på stammingen når du har en vanlig samtale med enn venn kontra når du snakker i møter? Må ærlig si at jeg kan knote veldig mye med å få frem egne poenger i sånne settinger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...