AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #1 Del Skrevet 8. juni 2022 Etter år i terapi ønsker psykiater at jeg skal takke ja til medisinering, men jeg kjenner at jeg blir fysisk dårlig av å lese om helt vanlige bivirkninger av disse medisinene. Forverring, selvmordstanker, økt appetitt, nedsatt appetitt, munntørrhet som fører til hull i tenner, søvnløshet, nedsatt sexlyst, svetting, diaré, mareritt, ingen følelser og lista bare fortsetter på de forskjellene medisinene! Hvordan skal det gå med forholdet til mannen uten følelser og sexlyst? Hvordan skal jeg ha råd til å fikse tennene? Hvordan tør dere, og hvordan skal jeg tørre? Anonymkode: 57fab...a1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #2 Del Skrevet 8. juni 2022 Om det gir bivirkninger så er det bare å slutte. Anonymkode: 2b84c...ed9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #3 Del Skrevet 8. juni 2022 Gått på det i 1 år og ingen bivirkninger 😊 Anonymkode: 2d47d...a4d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #4 Del Skrevet 8. juni 2022 Ingen av disse bivirkningene er vel ting som både kommer over natta, og i tillegg er permanente? Så om depresjonen er et stort problem, så ville jeg nok prøvd. Sett om fordelene gjør opp for ulempene? Det er ikke sånn at du da forplikter deg til å gå på dette resten av livet, eller at du får alle bivirkningene? Ville hørt på fagfolk! Anonymkode: f3c5a...a39 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #5 Del Skrevet 8. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Gått på det i 1 år og ingen bivirkninger 😊 Anonymkode: 2d47d...a4d Ikke de første ukene/månedene heller som jeg forstår ofte er forbigående? Anonymkode: 57fab...a1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #6 Del Skrevet 8. juni 2022 Jeg har prøvd mange forskjellige medisiner mot depresjon (har bipolar lidelse så har begrensninger på hvilke jeg kan bruke, med tanke på mine andre medisiner, fysisk helse og mani). Men den jeg går på nå er jeg veldig fornøyd med. Har brukt den i 5 år nå. Den har ikke økt appetitt som bivirkning, har heller ikke merket noe negative bivirkninger på denne i det hele tatt. Har hatt mange negative erfaringer med flere andre typer, det betyr jo ikke at den virker sånn på alle. Men det er ofte slik at man prøver en medisin i noen måneder, og så kan man bytte om man ikke føler det var den rette for deg. Jeg har maks dose wellbutrin, det eneste er vel at jeg merket litt søvnløshet i starten. Men jeg bruker en annen medisin for å demp for å forhindre mani som jeg tar på kvelden som hjelper på dette. Men har hørt at allergi medisin (som er ganske trygg uten særlige bivirkninger) som man kan ta på kvelden for å kompensere. Det er ofte en god hjelp med antidepressiva, og for de fleste er det jo bare for en periode ☺️ og om behandler anbefaler det, så syns jeg du bør prøve. Du kan jo slutte om du ikke er fornøyd. Lykke til 💖 Anonymkode: 7799a...f79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #7 Del Skrevet 8. juni 2022 Var veldig skeptisk til medisinering grunnet bivirkninger, men sa til slutt ja til cipralex etter 1 år i behandling. Gått på det i 3 uker nå og merker allerede stor bedring, ikke hatt noen bivirkninger annet enn litt kvalme første uken. Veldig glad for at jeg valgte å takke ja til medisiner. Anonymkode: 600af...b6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #8 Del Skrevet 8. juni 2022 Jeg har gått på antidepressiva over 1 år. De første ukene slet jeg med kvalme og svette, men så gikk det over. Om bivirkningene varer i månedsvis kan du jo bare slutte, og eventuelt be om et annet merke for å se om det fungerer bedre. Men hold ut i noen uker iallfall. Det tok også en stund før medisinene fungerte optimalt for meg. Det tok noen måneder. Medisinene fungerte til en viss grad, men dagsformen svingte veldig. Jeg økte dosen underveis i samråd med lege. Da jeg ønsket å øke igjen, fordi jeg ble i en lengre periode mer deprimert, ba legen meg vente en stund. Og i mellomtiden fikk jeg bedre effekt av medisinen, slik at jeg stadig klarte å gjøre mer av de tingene som gjør bra for meg. Og først da fikk jeg god effekt av medisinene. Så ikke forvent en quick-fix av medisinene, det er bare en ekstra støtte i det arbeidet du gjør for å bli bedre av depresjonen. I dag er medisinene en god hjelp i hverdagen min. Jeg er ikke følelsesløs, som jeg ser du bekymrer deg over. Jeg vet at jeg ikke får disse «toppene» av sorg og glede, for det har legen og psykologen snakket om. Men samtidig kan jeg ikke huske sist jeg hadde det så bra som nå. Det er jo ikke sånn at jeg ikke ler og syns ting er morsomt, eller ikke er glad i familien min. Jeg har fortsatt følelser. Anonymkode: c982e...2fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #9 Del Skrevet 8. juni 2022 For min del ødela de livet mitt. Så ikke ta Venlafaxine/Effexor i hvert fall! Anonymkode: 93008...1f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #10 Del Skrevet 8. juni 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ingen av disse bivirkningene er vel ting som både kommer over natta, og i tillegg er permanente? Så om depresjonen er et stort problem, så ville jeg nok prøvd. Sett om fordelene gjør opp for ulempene? Det er ikke sånn at du da forplikter deg til å gå på dette resten av livet, eller at du får alle bivirkningene? Ville hørt på fagfolk! Anonymkode: f3c5a...a39 Noen mener enkelte bivirkninger er permanente, som nedsatt sexlyst. Men sexlyst påvirkes av så mange ting så er vanskelig å si om varig nedsettelse virkelig skyldes medikamentet eller om det setter seg og blir psykisk. Det mentale er jo ofte veldig viktig for lyst. Anonymkode: a3db1...536 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #11 Del Skrevet 8. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Noen mener enkelte bivirkninger er permanente, som nedsatt sexlyst. Men sexlyst påvirkes av så mange ting så er vanskelig å si om varig nedsettelse virkelig skyldes medikamentet eller om det setter seg og blir psykisk. Det mentale er jo ofte veldig viktig for lyst. Anonymkode: a3db1...536 Ja, jeg har ikke hatt sexlyst siden jeg ble sikkelig deprimert. Så tenker du har rett i at det mentale er veldig viktig for lyst. Anonymkode: c982e...2fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #12 Del Skrevet 8. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): For min del ødela de livet mitt. Så ikke ta Venlafaxine/Effexor i hvert fall! Anonymkode: 93008...1f6 Det er jo temmelig dumt råd. Dette er din erfaring, andre kan ha positive erfaringer. Det er derfor man må prøve og noen ganger må man prøve flere ulike typer for å finne ut hva som er best for en selv. Anonymkode: 49c18...456 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tullerikke Skrevet 8. juni 2022 #13 Del Skrevet 8. juni 2022 Jeg fikk det mye bedre etter jeg begynte på tabletter. Litt kvalm den første uka og svette litt mer enn vanlig dem første tiden, men ikke noe mer enn det. Føler meg ikke flat heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #14 Del Skrevet 8. juni 2022 Når du har evnen til å ressonere og vurdere, så er du frisk nok til å klare deg uten. God innsikt, er styrke. Anonymkode: cf555...b56 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #15 Del Skrevet 8. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er jo temmelig dumt råd. Dette er din erfaring, andre kan ha positive erfaringer. Det er derfor man må prøve og noen ganger må man prøve flere ulike typer for å finne ut hva som er best for en selv. Anonymkode: 49c18...456 Det rådet som er best er å gjøre skikkelig research på ulike medisiner. I USA er bruken av antidepressiva helt vill, og om man søker litt om medisinene på englelsk, så vil man se et bredere sspekter av erfaringer enn i Norge - både positive og negative. Anonymkode: 93008...1f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #16 Del Skrevet 8. juni 2022 Slutt å les bivirkninger om du ikke forstår det. Det er skrevet så produsenten er beskyttet mot søksmål. Alt som står listet er bivirkninger de har fått rapportert eller mistenker. Du har sikkert tatt smertestillende i ditt liv, viste du at de flere NSAIDs har hjerteinfarkt og hjertesvikt som bivirkning? Faktisk ligger det vanligvis på 1 av 100 - 1 av 1000 Anonymkode: e617a...6e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #17 Del Skrevet 8. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Slutt å les bivirkninger om du ikke forstår det. Det er skrevet så produsenten er beskyttet mot søksmål. Alt som står listet er bivirkninger de har fått rapportert eller mistenker. Du har sikkert tatt smertestillende i ditt liv, viste du at de flere NSAIDs har hjerteinfarkt og hjertesvikt som bivirkning? Faktisk ligger det vanligvis på 1 av 100 - 1 av 1000 Anonymkode: e617a...6e1 Legemiddelfirmaene får fortsatt store søksmål mot seg på grunn av alvorlige bivirkninger som ikke er nevnt, så hadde ofret det en liten tanke. Man kan ikke bare poppe i seg medisiner og tro at risikoen for bivirkninger kun risikerer for andre. Medisiner er kun når det er høyst nødvendig, fare for liv eller uutholdelige smerter. Flere av dagens ungdom popper smertestillende som om det var drops. Anonymkode: 93008...1f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #18 Del Skrevet 8. juni 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Var veldig skeptisk til medisinering grunnet bivirkninger, men sa til slutt ja til cipralex etter 1 år i behandling. Gått på det i 3 uker nå og merker allerede stor bedring, ikke hatt noen bivirkninger annet enn litt kvalme første uken. Veldig glad for at jeg valgte å takke ja til medisiner. Anonymkode: 600af...b6d AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg har gått på antidepressiva over 1 år. De første ukene slet jeg med kvalme og svette, men så gikk det over. Om bivirkningene varer i månedsvis kan du jo bare slutte, og eventuelt be om et annet merke for å se om det fungerer bedre. Men hold ut i noen uker iallfall. Det tok også en stund før medisinene fungerte optimalt for meg. Det tok noen måneder. Medisinene fungerte til en viss grad, men dagsformen svingte veldig. Jeg økte dosen underveis i samråd med lege. Da jeg ønsket å øke igjen, fordi jeg ble i en lengre periode mer deprimert, ba legen meg vente en stund. Og i mellomtiden fikk jeg bedre effekt av medisinen, slik at jeg stadig klarte å gjøre mer av de tingene som gjør bra for meg. Og først da fikk jeg god effekt av medisinene. Så ikke forvent en quick-fix av medisinene, det er bare en ekstra støtte i det arbeidet du gjør for å bli bedre av depresjonen. I dag er medisinene en god hjelp i hverdagen min. Jeg er ikke følelsesløs, som jeg ser du bekymrer deg over. Jeg vet at jeg ikke får disse «toppene» av sorg og glede, for det har legen og psykologen snakket om. Men samtidig kan jeg ikke huske sist jeg hadde det så bra som nå. Det er jo ikke sånn at jeg ikke ler og syns ting er morsomt, eller ikke er glad i familien min. Jeg har fortsatt følelser. Anonymkode: c982e...2fe tullerikke skrev (24 minutter siden): Jeg fikk det mye bedre etter jeg begynte på tabletter. Litt kvalm den første uka og svette litt mer enn vanlig dem første tiden, men ikke noe mer enn det. Føler meg ikke flat heller. Dette høres jo veldig lovende ut. For de som ønsker å svare, hvordan ble sexlysten? Min er (pga depresjon?) lav, men allikevel mer normal i perioder og er redd for å miste disse normale periodene, da det er en av tingene som holder liv i forholdet under sykdom. Anonymkode: 57fab...a1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #19 Del Skrevet 8. juni 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Når du har evnen til å ressonere og vurdere, så er du frisk nok til å klare deg uten. God innsikt, er styrke. Anonymkode: cf555...b56 For noe tull. Tror du alle med to bein kan løpe maraton og? Alternativet for meg er det ikke lov å skrive om her, det er lov å tenke litt lenger. Anonymkode: 57fab...a1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #20 Del Skrevet 8. juni 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg har prøvd mange forskjellige medisiner mot depresjon (har bipolar lidelse så har begrensninger på hvilke jeg kan bruke, med tanke på mine andre medisiner, fysisk helse og mani). Men den jeg går på nå er jeg veldig fornøyd med. Har brukt den i 5 år nå. Den har ikke økt appetitt som bivirkning, har heller ikke merket noe negative bivirkninger på denne i det hele tatt. Har hatt mange negative erfaringer med flere andre typer, det betyr jo ikke at den virker sånn på alle. Men det er ofte slik at man prøver en medisin i noen måneder, og så kan man bytte om man ikke føler det var den rette for deg. Jeg har maks dose wellbutrin, det eneste er vel at jeg merket litt søvnløshet i starten. Men jeg bruker en annen medisin for å demp for å forhindre mani som jeg tar på kvelden som hjelper på dette. Men har hørt at allergi medisin (som er ganske trygg uten særlige bivirkninger) som man kan ta på kvelden for å kompensere. Det er ofte en god hjelp med antidepressiva, og for de fleste er det jo bare for en periode ☺️ og om behandler anbefaler det, så syns jeg du bør prøve. Du kan jo slutte om du ikke er fornøyd. Lykke til 💖 Anonymkode: 7799a...f79 Hvordan holdt du motet oppe under utprøvingen? Tusen takk❤️ Anonymkode: 57fab...a1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå