Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
Skal ta studiekompetanse nå til høsten og er usikker på om jeg skal prøve å ta de 6 fagene på et eller to år. Skal ikke jobbe vedsiden så er avhengig at lånekassen ser det som fulltid med tanke på lån/stipend. 

Har spurt både kompetansebyggeren i Tønsberg å lånekassen, men ingen kan gi meg et sikkert svar, lånekassen skulle undersøke det. 

Er det noen her som vet om det regnes som fulltidsstudier å ta disse 6 fagene på to år? Vet at det regnes på enten poeng eller timer, men vanskelig når ingen vet =) 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt usikker på om det regnes som fulltid, men dersom du er avhengig av sterke karakterer, så vil jeg anbefale deg å ta det på to år. Jeg har gått via voksenopplæringa i Vestfold og Telemark, og da jeg begynte for 3 år siden, så var det ikke mulig å ta alle 6 fagene på et år, siden flere av fagene kræsjet i hverandre på timeplanen. Da måtte man i så fall ta enkeltfag som privatist eller på kveldstid, og det anbefalte de ikke dersom man trengte en noenlunde greit snitt. Jeg tok det på to år, og gikk ut med 65,7 studiepoeng. Hadde vært vanskelig å få det snittet dersom jeg tok det på et år, og enkeltfag som privatist.

Når det er sagt så jobbet jeg ved siden av. Kan selvsagt stille seg noe anderledes dersom man ikke gjør det. :)

Anonymkode: 65401...b1f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Usikker på om det er fulltids om du tar det på to år, men min rådgiver da jeg tok voksenopplæring anbefalte ingen å ta fagene på ett år. Det er utrolig mye stoff, å du skal være skoleflink og veldig dedikert for å takle det. 

Anonymkode: 46e64...c12

Skrevet

Takk for svar, noen andre som vet?

AnonymBruker
Skrevet

Med tanke på at du deler det opp så vil det sannsynligvis ikke regnes som fulltidstudie, siden du gjennomfører noe på 2 år som er ment som 1 år. Rekner med det er påbygg du mener? 

Hvordan skal du gjennomføre det? Privatist eller voksenopplæring?

Jeg tok selv 2 fag privatist nå på våren, norsk og naturfag. Siden norsk egentlig går over ett helt år, men jeg tok det på ett halvt år så ble den totale studiebelastningen min 84% og fekk støtte fra lånekassen for dette, men da ut fra 84% og ikke 100% studie. Jeg tok som privatist og måtte være oppmeldt på en skole og eksamen for å få dekket.

Anonymkode: b887a...7d0

AnonymBruker
Skrevet

Å dele opp fag er vanligvis ikke fulltidsstudie. Om du derimot tar alle 6 samtidig så er det fulltidsstudie. Slik var det ihvertfall da jeg tok generell studiekompetanse for 10 år siden.

Anonymkode: 53b72...ebe

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Med tanke på at du deler det opp så vil det sannsynligvis ikke regnes som fulltidstudie, siden du gjennomfører noe på 2 år som er ment som 1 år. Rekner med det er påbygg du mener? 

Hvordan skal du gjennomføre det? Privatist eller voksenopplæring?

Jeg tok selv 2 fag privatist nå på våren, norsk og naturfag. Siden norsk egentlig går over ett helt år, men jeg tok det på ett halvt år så ble den totale studiebelastningen min 84% og fekk støtte fra lånekassen for dette, men da ut fra 84% og ikke 100% studie. Jeg tok som privatist og måtte være oppmeldt på en skole og eksamen for å få dekket.

Anonymkode: b887a...7d0

Det er via voksenopplæring siden jeg har voksenrett. Har ikke gått vgs tidligere så usikker om det kalles påbygg da, skal ta seks fag for å kunne søke høyere utdanning gjennom 23/5 regelen senere

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...