Gå til innhold

Spotting før mens, ikke vanlig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Stemmer det at det ikke er vanlig å spotte før mensen? Har alltid gjort det siden tenårene og fortsatt i voksen alder(er 33 nå). Vi prøver også å få barn og leste at spotting kunne være tegn på lavt progesteronivå? 

Anonymkode: 214a3...f42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Stemmer det at det ikke er vanlig å spotte før mensen? Har alltid gjort det siden tenårene og fortsatt i voksen alder(er 33 nå). Vi prøver også å få barn og leste at spotting kunne være tegn på lavt progesteronivå? 

Jeg har hørt omvendt.

Anonymkode: 0461e...3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spotting alene er ikke nødvendigvis tegn på lavt progesteronnivå. Men hvor lang er lutealfasen din? Og har du ømme bryst mellom el og mens? opplever du disse to tingene også, samtidig som du har problemer med å bli gravid, kan det muligens være at du har lavt progesteronnivå. 

Ofte vil man ikke møte særlig forståelse i helsevesenet når det kommer til at man mistenker lavt progesteronnivå, man må nok ha kommet langt i forløpet for å bli på tatt på alvor ang det.

En enkel ting du kan gjøre selv til å begynne med er å begynne med Pyrodoksin(vit B 6), minst 40 mg, men gjerne også 80 for en periode,  alternativt kan du også prøve Vitex.

Anonymkode: 0a137...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Spotting alene er ikke nødvendigvis tegn på lavt progesteronnivå. Men hvor lang er lutealfasen din? Og har du ømme bryst mellom el og mens? opplever du disse to tingene også, samtidig som du har problemer med å bli gravid, kan det muligens være at du har lavt progesteronnivå. 

Ofte vil man ikke møte særlig forståelse i helsevesenet når det kommer til at man mistenker lavt progesteronnivå, man må nok ha kommet langt i forløpet for å bli på tatt på alvor ang det.

En enkel ting du kan gjøre selv til å begynne med er å begynne med Pyrodoksin(vit B 6), minst 40 mg, men gjerne også 80 for en periode,  alternativt kan du også prøve Vitex.

nei jeg har ikke ømme bryster mellom mens. Hva er el forresten? Mener du eggeløsning? Jeg har eggeløsning hvertfall, hver måned. Hvordan finner man ut lutealfasen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spotter før mens og har tre barn. Har gått helt fint. Det avgjørende er hvor lang tid det er mellom eggløsning og mens, om det er tid for egget å feste seg før blødning. Har ikke spottet før forventet mens de gangene jeg har vært gravid.

Anonymkode: 4f58f...857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

nei jeg har ikke ømme bryster mellom mens. Hva er el forresten? Mener du eggeløsning? Jeg har eggeløsning hvertfall, hver måned. Hvordan finner man ut lutealfasen?

vi har nettopp begynt å prøve så til nå har perioden vært 17 dager, hvis jeg har regnet riktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Mener eggløsning ja. 

Lutelafasen er dagene mellom eggløsning og mens(eggløsningsdag og 1. mensdag telles ikke med). Er ideelt sett på 14 dager, men 12-16 dager er normalt. Under 10 dager kan gjøre det vanskeligere å bli gravid og kan være tegn på lite progesteron.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Mener eggløsning ja. 

Lutelafasen er dagene mellom eggløsning og mens(eggløsningsdag og 1. mensdag telles ikke med). Er ideelt sett på 14 dager, men 12-16 dager er normalt. Under 10 dager kan gjøre det vanskeligere å bli gravid og kan være tegn på lite progesteron.

eggeløsningen varer jo i noen dager da, regner du med kun første dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

eggeløsningen varer jo i noen dager da, regner du med kun første dagen?

Selve eggløsningen(fra egget løsner) varer i ca 24 timer. Så dagen etter dette regner man lutealfasen fra.

https://www.syklus.info/lutealfase/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...