Gå til innhold

Budapest, tips til sted å bo?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gler meg veldig til å reise dit. Hvilken bydel er det fint og sentralt å bo i? Tenker ikke å få med meg " alt", men vil gjerne bo nær broa mellom bydelene og i gangavstand til shopping. Kunne også tenke meg å besøke House og terror.

Anonymkode: 40655...d93

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Gler meg veldig til å reise dit. Hvilken bydel er det fint og sentralt å bo i? Tenker ikke å få med meg " alt", men vil gjerne bo nær broa mellom bydelene og i gangavstand til shopping. Kunne også tenke meg å besøke House og terror.

Budapest er en by med ganske store avstander sammenlignet med feks Praha.  Du skriver "broa", den mest "berømte" og sentrale broa er stengt for restaurering til 2023 minimum.  Det blir vanskelig å anbefale noe basert på disse kriteriene, men jeg vil jo tro at å bo nærme Elisabeth broa på pest siden, ville passet. 

Ettersom House of terror ligger på den eldgamle verdensarvslistete Metrolinjen M1, så er jo dette en fin måte å slå tro fluer i en smekk på.  Stoppet heter vorosmarty utca. Samtidig ligger det på Andrassy avenue som er en ganske poppulær gate, 

Kjøp gjerne ukespass eller 72-timers pass fra de lilla automatene for offentlig transport, så kan du ta trikk og metro uten å tenke på validering. De funker på Metro, trikk og buss.  

maskin.jpg

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Chomsky89 skrev (23 timer siden):

Budapest er en by med ganske store avstander sammenlignet med feks Praha.  Du skriver "broa", den mest "berømte" og sentrale broa er stengt for restaurering til 2023 minimum.  Det blir vanskelig å anbefale noe basert på disse kriteriene, men jeg vil jo tro at å bo nærme Elisabeth broa på pest siden, ville passet. 

Ettersom House of terror ligger på den eldgamle verdensarvslistete Metrolinjen M1, så er jo dette en fin måte å slå tro fluer i en smekk på.  Stoppet heter vorosmarty utca. Samtidig ligger det på Andrassy avenue som er en ganske poppulær gate, 

Kjøp gjerne ukespass eller 72-timers pass fra de lilla automatene for offentlig transport, så kan du ta trikk og metro uten å tenke på validering. De funker på Metro, trikk og buss.  

maskin.jpg

Tusen takk for gode råd. VIl du si det er tungtvint når den mest berømte broa ikke er åpen? ts

Anonymkode: 40655...d93

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tusen takk for gode råd. VIl du si det er tungtvint når den mest berømte broa ikke er åpen? ts

Ikke egentlig, men det kan nok føles slik for en førstegangsbesøkende om man ikke gjør en del research.  Det område som er nærmest den brua på budasia kan du jo "runde" i løpet av en dag, selv om det er en god del der. Så da gjelder det å finne den enkleste veien dit fra hvor en du bor noen dager før du faktisk skal dit.  Mange liker dog å ta bilder av parlamentet fra budasiden, ved området Bathyany ter før og etter sola har gått ned. Dette stedet har eget metrostopp og ligger 2 trikkestopp fra den brua. Så det passer nok sikker best å komme seg dit tidlig en dag, Altså: ta Metrolinje 2 fra pest til buda om du bor på den sia.

På det vedlagte modifiserte screenshotet fra Maps, ser du hvilke metrostopper du kan hoppe på rød metro nr 2.(Deak ferenc ter, Astoria, Eller Kodsuth lajos, som er 100meter fra parlamentet på pestsiden. Håpp av på Bathyany ter. Alle trikker som går nordover fra bathyany ter tar deg til clark adam ter, dette er rett på andre siden av den strenge brua. hvor det er gondolheis opp til buda castle. Du kan også gå til fishermans bastion her oppe fra, som også er blant de 3 mest besøkte severdighetene på budasia. 

metro2.png

Endret av Chomsky89
  • Liker 1
Skrevet

Jeg bodde på Adina apartment Hotel da jeg var der i 2010, synes å huske at mye var i  gangavstand derfra. Men dette er jo noen år siden så ting kan ha forandret seg. 

Skrevet

Vi ankom Budapest med tog fra Bratislavia/Slovakia.  Det var en togferie hvor vi ikke hadde forhåndsbestilt overnattinger.  Fant et rimelig hotellrom som lå i sentrum, i hovedgata Vàsi utca.  Husker ikke hotellnavnet, men det var så trangt der at bare en av oss kunne reise oss fra senga om gangen :)  Flyttet til Bohem Art Hotel, og ble der i mange dager.  Hotellet ligger i en sidegate til Vàsi ut, og bare få meter fra Donau og bro over til Pest. 
Vi var i Budapest i juni, og det var veldig varmt der.  Hyggelig hotell med super beliggenhet, men vi savnet virkelig en terrasse å kunne sitte ute på.   

AnonymBruker
Skrevet

Mange år siden jeg var der og bodde da på et hostel som het marco polo sammen med ei venninne. Rent, fint, sentralt og billig og eget rom med bad. Men ville nok valgt hotell om jeg skulle reist dit igjen i dag. Ville bodd i Pest og besøkt Buda, som vi gjorde da. Veldig fin by med mye å se og oppleve og det kostet lite for mat og drikke. 

Anonymkode: 0a499...6f0

AnonymBruker
Skrevet

Finn et hotell rundt Rákóczi tér. Et legendarisk prostitusjonsområde som på sitt meste hadde 10000 prostituerte og forsynte shady bordeller rundt om i Europa. 

Anonymkode: cf5e3...363

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Finn et hotell rundt Rákóczi tér. Et legendarisk prostitusjonsområde som på sitt meste hadde 10000 prostituerte og forsynte shady bordeller rundt om i Europa. 

Anonymkode: cf5e3...363

🤣🤣 

Jeg vil faktisk anbefale et område som ligger like i nærheten: Köruten (ringveien) i distrikt 6/7/5. Der  4-6-trikken går. Nå sist bodde jeg på Anantara New York ved Blaha Lujza tér (like i nærheten av Rakoczi tér 🤣), og det er ideell beliggenhet rett ved metro og 4-6-trikken. 
Ellers aner jeg ikke hvilken bru du mener, Budapest er full av bruer. Pga avstander må du belage deg på kollektivtransport uansett så lenge du ikke vil gå HELE dagen, så det viktigste er å finne et hotell med god beliggenhet ift det. 

Anonymkode: d03b0...eb2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...