Gå til innhold

Småbarn - problemer med mat og søvn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke barn selv, derfor jeg stiller dette spørsmålet. Det virker som om mange småbarn sliter både med å sove og å spise. De vil ikke legge seg, er oppe for lenge, våkner tidlig, er sure pga for lite søvn osv. De vil ikke spise det meste av mat og vil bare ha bolle og pølse osv. 

Dette ser ut tl å gå igjen hos mange. Jeg har lest mye av det på KG, andre forum og hørt foreldrene snakke om det i "det virkelige liv".

Det jeg lurer på er - hvorfor? Søvn og mat må være noen av de mest grunnleggende behov vi har for å overleve, og til og med enkle dyr klarer å sove og spise når de skal. Hvorfor gjør ikke så mange menneskebarn det?

Anonymkode: 545a1...3a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har ikke barn selv, derfor jeg stiller dette spørsmålet. Det virker som om mange småbarn sliter både med å sove og å spise. De vil ikke legge seg, er oppe for lenge, våkner tidlig, er sure pga for lite søvn osv. De vil ikke spise det meste av mat og vil bare ha bolle og pølse osv. 

Dette ser ut tl å gå igjen hos mange. Jeg har lest mye av det på KG, andre forum og hørt foreldrene snakke om det i "det virkelige liv".

Det jeg lurer på er - hvorfor? Søvn og mat må være noen av de mest grunnleggende behov vi har for å overleve, og til og med enkle dyr klarer å sove og spise når de skal. Hvorfor gjør ikke så mange menneskebarn det?

Det er ikke ungene det er noe i veien med, det er en kombinasjon av foreldrenes manglende forståelse for hvordan barn fungerer og utvikler seg, hvilke behov de har og hvordan møte disse behovene på en god måte.

I tillegg er mye av det du nevner alderstypisk, og henger sammen med en umoden hjerne som ikke klarer å forstå konsekvenser og logikk og er styrt av impulser. (Evnen til impulskontroll utvikles fra 4-års alderen før den forsvinner en periode i tenårene...). Toåringen forstår ikke at å strekke ut leggetiden vil føre til for lite søvn og at hun vil bli trøtt og gretten neste dag. Det er heller ikke toåringens ansvar å sørge for nok søvn.

Mange foreldre sliter med grensesetting og i å ta gode og sunne avgjørelser for ungene sine, fordi de selv har manglet gode rollemodeller i oppveksten. Dårlige kostholdsvaner går ofte i arv og kan være vanskelig å endre. Enkelte bruker mat som trøst eller belønning, og overfører dette til barna. Har foreldrene en småspist toåring (som er veldig vanlig!) kan det være lettere å prakke på boller og pølser bare for å "få i ungen noe", enn at ungen skal sitte og småplukke i fiskemiddagen.

Til slutt, siden du ikke har barn, så prøv å husk dette: "perfekte foreldre er de uten barn".

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, ~white lady~ said:

Til slutt, siden du ikke har barn, så prøv å husk dette: "perfekte foreldre er de uten barn".

For en unødvendig kommentar. Men takk for et ellers informativt innlegg.

TS

AnonymBruker
Skrevet

En 2 åring vil jo sove og skaffe seg søvn som andre dyr, men til forskjell så er vi avhengig av en rutine for å kunne fungere i samfunnet. Det fungerer dårlig at en 2 åring legger seg kl 23 og står opp kl 9, når vi skulle vært i bhg kl 0730. Derfor må foreldre prøve å styre søvnen noe som ikke alltid er like lett. 

Anonymkode: 91cae...7d1

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...