Mjau99 Skrevet 8. juni 2022 #1 Skrevet 8. juni 2022 Hei! Noen gode råd for å for å få til dette? Skal få innekatt, men vil gjerne ta den ut i sele jevnlig. Hvilken sele egner seg best? Ser at det hovedsakelig er to typer: de som er et stort stykke over ryggen og de som er som to ringer som tres henholdsvis rundt hodet og buken. Link til en bra en? Når begynne å gå ut med den i sele? andre tips? Er så redd for at katten skal bli redd og stikke av ...
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #2 Skrevet 8. juni 2022 Mjau99 skrev (8 minutter siden): Hei! Noen gode råd for å for å få til dette? Skal få innekatt, men vil gjerne ta den ut i sele jevnlig. Hvilken sele egner seg best? Ser at det hovedsakelig er to typer: de som er et stort stykke over ryggen og de som er som to ringer som tres henholdsvis rundt hodet og buken. Link til en bra en? Når begynne å gå ut med den i sele? andre tips? Er så redd for at katten skal bli redd og stikke av ... Begynn med en gang du får katten. Vår katt har brukt sele hele tiden og står ute i den med bånd. Katta er nå 5 år. Selen er rundt halsen og magen. Den er ganske skvetten og jeg er livredd for at den skal komme seg ut på egenhånd. De mister noe viktig ved å ikke være fri katt,men vi måtte ha den i bånd på grunn av bo situasjonen Anonymkode: 7e858...f6f
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #3 Skrevet 8. juni 2022 Vi fikk en kattunde på 6 måned i februar. Fikk ham fra dyrebeskytelsen som hade ham siden han ble født. I slutten av april kjøpte jeg kattesele (på biltema da) sånn som settes rundt naken og magen og koblet sammen via belte som går over ryggen. Fikk satt den på katten uten noe problemer ,selv om han var litt skeptisk men det gikk helt fint det. Og da var det var første tur ute i hagen. Ja en kan si tur liksom ,vi brukte 10 min. på å bevege oss 5 meter i hagen ,lol. Etter det hver gang jeg kommer med sele så løpper katten mot døra mot hagen ,løfter seg på bakbeina ,jeg setter sele og på tur vi går. En gang når vi var ute så blåste det og en sånn kost med lang skaff datt og lagde en del bråk. Katten skvatt som F og hoppa tilbake mot døra og i den enne hoppet klarte å lirke seg ut fra denne delen av selen som går rundt magen. Så obs til deg ,de kan lirke seg ut fra selen ganske fort ! MEN ,av erfaring med var katt sier jeg ,hvis du tar katt ut 1 gang så er du ferdig ,den kommer til å masse hele tiden om å gå ut ! Anonymkode: 41556...bbb
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #4 Skrevet 8. juni 2022 Mjau99 skrev (2 timer siden): Hei! Noen gode råd for å for å få til dette? Skal få innekatt, men vil gjerne ta den ut i sele jevnlig. Hvilken sele egner seg best? Ser at det hovedsakelig er to typer: de som er et stort stykke over ryggen og de som er som to ringer som tres henholdsvis rundt hodet og buken. Link til en bra en? Når begynne å gå ut med den i sele? andre tips? Er så redd for at katten skal bli redd og stikke av ... Skulle jeg valgt igjen, ville jeg gått for en slik som Jesperpus bruker. Jeg har mer type «kanin-sele», den funker, men tror den andre typen er bedre. Jeg starter allerede som kattunge. Ikke at det har hjulpet min, da han er redd alt og alle 😅 men tror det er mer pga. personlighet enn noe annet. Det er greit å kjenne katten. Kjenne kroppsspråket slik at du kan gripe inn om noe skjer. Man ønsker ikke at katten skal få panikk, og rive og slite og skade seg i forsøk på å rømme. Jeg har sluppet båndet flere ranger, og det var bare en vei katten rømte og set var inn i trygghet. Jeg er langt fra en ekspert, og du kan kanskje finne bedre tips hos Jesperpus 😸 https://jesperpus.blogg.no/1486300417_gode_katteseler.html Anonymkode: c1b8c...789 1
silkestrå Skrevet 9. juni 2022 #6 Skrevet 9. juni 2022 Vi har brukt sele på katten siden hun var liten (hun er nå tre år) og har derfor testet litt ulike seler. Den både katten og jeg foretrekker er selen fra Tre Ponti (ca denne: https://dyresjappa.no/Produkt/97/301256/Hundesele-Tre-ponti-Mesh-Svart). Den er enkel å ta av og på, og det virker som hun nesten ikke merker at hun har den på. Ulempen med denne selen er imidlertid at hun har klart å rømme fra den en gang, så selv om jeg føler meg trøgg når jeg bruker den har jeg i bakhodet at hun kan komme seg løs fra den dersom hun virkelig får panikk og vil rømme. Vi har også en sele fra Puppia (https://www.kattkompaniet.nu/sv/articles/164/kattsele-catspia) Denne synes jeg er svært bra fordi den sitter bom fast og hun kan garantert ikke rømme fra den. Men hun hater å få den over hodet og er ikke like avslappet med denne, så denne bruker jeg kun når vi er på reise og jeg skal være sikker på at hun ikke kan vri seg ut av den, for eksempel når vi er ute og flyr.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #7 Skrevet 9. juni 2022 Kjøpte marsvinsele da hun var kattunge, men etter hun ble voksen har vi ikkefunnet noen hun ikke kommer seg ut av, dessverre. Anonymkode: 6f0df...d65
Mjau99 Skrevet 9. juni 2022 Forfatter #8 Skrevet 9. juni 2022 silkestrå skrev (2 timer siden): Vi har brukt sele på katten siden hun var liten (hun er nå tre år) og har derfor testet litt ulike seler. Den både katten og jeg foretrekker er selen fra Tre Ponti (ca denne: https://dyresjappa.no/Produkt/97/301256/Hundesele-Tre-ponti-Mesh-Svart). Den er enkel å ta av og på, og det virker som hun nesten ikke merker at hun har den på. Ulempen med denne selen er imidlertid at hun har klart å rømme fra den en gang, så selv om jeg føler meg trøgg når jeg bruker den har jeg i bakhodet at hun kan komme seg løs fra den dersom hun virkelig får panikk og vil rømme. Vi har også en sele fra Puppia (https://www.kattkompaniet.nu/sv/articles/164/kattsele-catspia) Denne synes jeg er svært bra fordi den sitter bom fast og hun kan garantert ikke rømme fra den. Men hun hater å få den over hodet og er ikke like avslappet med denne, så denne bruker jeg kun når vi er på reise og jeg skal være sikker på at hun ikke kan vri seg ut av den, for eksempel når vi er ute og flyr. takk for linker. Hvilken størrelse bør jeg bestille? Når jeg får han er det en kattunge, men katten blir sannsynligvis 4-5 kilo som voksen.
silkestrå Skrevet 9. juni 2022 #9 Skrevet 9. juni 2022 Mjau99 skrev (25 minutter siden): takk for linker. Hvilken størrelse bør jeg bestille? Når jeg får han er det en kattunge, men katten blir sannsynligvis 4-5 kilo som voksen. Jeg brukte en billig, vanlig kattungesele til katten vår de første kanskje seks månedene, og jeg synes det fungerte fint (noe alla dette: https://www.petworld.no/sele-til-kattunger). Katten vår er ca fem kilo nå og har masse tykk pels. Jeg husker dessverre ikke hvilken størrelse jeg kjøpte i Tre Ponti selen. Jeg sjekket den nettopp nå, og det er ingen lapp i den heller, men jeg mistenker at jeg kjøpte den som er størrelse 2, dvs opp til 5 kg. Jeg kjøpte den i en fysisk butikk og fikk låne den med hjem for å prøve størrelsen før jeg bestemte meg. I Puppia selen har hun størrelse S ser jeg.
silkestrå Skrevet 9. juni 2022 #10 Skrevet 9. juni 2022 (endret) Det er forresten denne modellen fra Tre Ponti, med spenne, men uten regulering, vi har: https://www.tinybuddy.se/products/tre-ponti-sele-med-spanne?variant=5320259960859 Endret 9. juni 2022 av silkestrå
Gjest hellokitty Skrevet 9. juni 2022 #11 Skrevet 9. juni 2022 (endret) Puppia selene er fantastiske. Har brukt de til mine katter i flere år. Vil samtidig sterkt fraråde de klassiske katteselene hvor en er rundt halsen og en rundt magen. Ser så vondt ut og kan ikke vært noe behagelig hvis katten drar i i båndet. Endret 9. juni 2022 av hellokitty
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #12 Skrevet 12. juni 2022 Mjau99 skrev (På 8.6.2022 den 7.00): Hei! Noen gode råd for å for å få til dette? Skal få innekatt, men vil gjerne ta den ut i sele jevnlig. Hvilken sele egner seg best? Ser at det hovedsakelig er to typer: de som er et stort stykke over ryggen og de som er som to ringer som tres henholdsvis rundt hodet og buken. Link til en bra en? Når begynne å gå ut med den i sele? andre tips? Er så redd for at katten skal bli redd og stikke av ... Kjempe kult av deg! Jeg har mye erfaringer med dette med forskjellige katter. Begynn med å introdusere båndet med pus over lengre tid som en positiv innflytelse. For eksempel gi pus godbiter, litt godmat hver gang de ser båndet. Samme hver gang du går frem med å ta på båndet. Vær rolig, ikke forhast deg og gjør det til en positiv opplevelse. Tilslutt over tid vil pusen akseptere båndet. Tren med pus på å gå inne med båndet. så sakte men sikkert gå litt med pus ute, bare ikke tving pus, dra i båndet. La pus bestemme. Det er mange fine videoer på youtube om dette Masse lykke til! Anonymkode: 15d52...1f7
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #13 Skrevet 12. juni 2022 Pass på at selen festes rund hals og mage, hva slags bånd du ønsker å bruke er jeg mer usikker på. bare IKKE velg borrelås, det går opp uansett! Anonymkode: 15d52...1f7
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #14 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Pass på at selen festes rund hals og mage, hva slags bånd du ønsker å bruke er jeg mer usikker på. bare IKKE velg borrelås, det går opp uansett! Anonymkode: 15d52...1f7 Ops, var ikke spesifikk nok her, mener som puppia sele(formen), er veldig grei form. Men pass på å ikke KUN ha halsbånd. Det bør festes minst to steder(helst en helform er veldig grei). Kun en halsbånd er nesten det samme som å kvele pusen. Pus vil ønske å utforske og kan klatre opp i tre, sette seg fast, du vil ikke ha et halsbånd som i verstefall kveler pusen din om den skulle tuklet seg inn i en busk.Pass på alt selve båndet drar i hele kroppen og ikke kun hals. Anonymkode: 15d52...1f7
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #15 Skrevet 12. juni 2022 Tilvenning og trening er det viktigste. Søk opp harness training cat på google/tiktok, meld deg inn i turkatter og adventure cats på facebook for å se metoder. Det å få katten trygg på mennesker/hunder osv fra starten av er også viktig, det gjør det mindre sannsynlig at katten blir redd å prøver å komme seg løs.. Leste noen hadde trent katten sin til å hoppe opp i sekken når det gikk hunder forbi. En ting jeg har skjønt etter diverse tråder er at ingen seler er helt sikker, det noen er fornøyd med har andre katter kommet seg ut av og vice versa. Så det beste man gjør hvis katten får panikk å prøver å komme seg ut er å slakke båndet, springe etter katten slik at det holder seg slapt og å ikke la katten rygge (da må du følge på).. Katter kommer seg som regel ut ved at de rygger til et stramt bånd.. Vanskelig å forklare 😂 Anonymkode: 86985...71c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå