Gå til innhold

Far vil ikke ta farskapstest

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Av ulike årsaker har jeg drøyd å skrive opp far, helt til datteren min ble et år. Skjønte at dette handler verken om meg eller barnefar men om et lite barn.

Meg og barnefar var sammen i 6 mnd jeg ble gravid og han valgte å ikke være en del av det. Han har verken ikke fortalt foreldrene sine om dette eller familien. Jeg har ikke turt å sakt noe til de ettersom jeg egentlig ikke kjenner dem og er veldig redd for reaksjoner (konfliktsky person) 

Det har nå gått 5 mnd siden jeg tok DNA-prøve av meg og datter. Men far har ikke tatt dette enda.

Hvor lenge må jeg vente? og har skjønt det slik av legen at man ikke kan ignorere det eneste man bare gjør er å drøye det. Vil også bare nevne at jeg for noen mnd siden fikk skriv av NAV at dersom ikke far møter opp for DNA-prøve innen en satt dato så ble han hentet av politet. 

Anonymkode: 2e8cd...e38

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Troll. Det er den potensielle faren som får varsel om at han kan bli hentet av politiet i tilfelle han ikke kommer til test, ikke mor.

Og hvorfor tok du dna-test for deg selv og datteren? Redd at hun ble forvekslet på sykehus?

Anonymkode: 3967e...52f

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Lykke til med den faren

Anonymkode: fa0b1...64b

AnonymBruker
Skrevet

Dette er tull ja. De tar ikke dna test av mor, når det er far sin dna man skal sjekke opp mot barnet sitt. 

Anonymkode: 8071a...2e1

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Var du redd barnet ikke var ditt heller?

Anonymkode: ed5b6...f72

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Var du redd barnet ikke var ditt heller?

Anonymkode: ed5b6...f72

NAV stoler ikke på noen lengre

• Liker 1
Skrevet

La mannen være i fred.
Det var DU som ville ha unge!
Se til h..... å STÅ for det nå!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor lenge må jeg vente? og har skjønt det slik av legen at man ikke kan ignorere det eneste man bare gjør er å drøye det. Vil også bare nevne at jeg for noen mnd siden fikk skriv av NAV at dersom ikke far møter opp for DNA-prøve innen en satt dato så ble han hentet av politet. 

Anonymkode: 2e8cd...e38

Da vet du jo hvor lenge du må vente, ca, pluss tiden byråkratiet tar med vedtak og så effektuering av tvang, og analyse av prøven.

Anonymkode: 54bc4...7a8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Heydayotheinterweb skrev (23 minutter siden):

La mannen være i fred.

Tåler man ikke konsekvensene av ubeskyttet sex så får man begynne å bruke kondom.

Skal barnet ta støyten fordi far ikke gadd å bruke kondom?

Er så hinsides egoistiske de typen innlegg som du kommer med.

Det er 3 parter her, mor, far og barn. Det er IKKE mor vs far.

Anonymkode: 1aedd...839

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tåler man ikke konsekvensene av ubeskyttet sex så får man begynne å bruke kondom.

Skal barnet ta støyten fordi far ikke gadd å bruke kondom?

Er så hinsides egoistiske de typen innlegg som du kommer med.

Det er 3 parter her, mor, far og barn. Det er IKKE mor vs far.

Anonymkode: 1aedd...839

Ro deg ned

Det er ingen barn her. Ts tuller bare. Mødre tar ikke dna prøve for å sjekke fars dna. Derfor er dette ingenting å hisse seg opp for

AnonymBruker
Skrevet
Heydayotheinterweb skrev (2 timer siden):

La mannen være i fred.

Dust.. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er tull ja. De tar ikke dna test av mor, når det er far sin dna man skal sjekke opp mot barnet sitt. 

Sitat

Det biologiske farskapet til et barn kan bestemmes ved å utføre en DNA-test av prøver fra barn, mann og eventuelt mor.

Dersom mor ikke deltar med prøve, vil bevisstyrken kunne svekkes noe, men ved å utføre tilleggsanalyser tilstrebes det å oppnå en sannsynlighets-overvekt for farskap på minst 100 000 : 1, altså en sjanse for farskap på minst 99,999% i tilfeller der farskapet ikke utelukkes.

oslo-universitetssykehus.no

De tar kanskje feil - det kan jo være KG har rett... :P

Anonymkode: e3412...87c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Eh, jo, selvfølgelig er det lurt at mor tar DNA-test i en slik sak også! Selv om det er veldig lite sannsynlig at barnet er forbyttet på sykehuset eller at feil unge blir sendt til testing etc, så tar man testen for å utelukke slike feilkilder. Tenk om far fikk beskjed om at han ikke var far fordi testen var blitt forvekslet? Når det er match med mor, vet man at det er riktig barn.

Anonymkode: 2d952...621

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Til dere som sier at mor ikke tar dna-prøve, det er feil. Mitt barns far ønsket dna test,og da måtte jeg og barnet ta også. Dette er 15 år siden, så det er ingen ny prosedyre. 

Anonymkode: e76f9...a3b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvis mor oppgir xxx som far og han svarer på brevet ved å krysse av at han ikke erkjenner farskap, så innkaller nav til DNA prøve av alle tre. Gjøres gjerne via fastlegen. 

Konsekvensene av å ikke gjøre det vet jeg ikke, mulig det blir sendt videre til domstolen for avgjørelse der. 

Anonymkode: 15350...362

AnonymBruker
Skrevet
On 6/8/2022 at 5:27 AM, AnonymBruker said:

Troll. Det er den potensielle faren som får varsel om at han kan bli hentet av politiet i tilfelle han ikke kommer til test, ikke mor.

Og hvorfor tok du dna-test for deg selv og datteren? Redd at hun ble forvekslet på sykehus?

Anonymkode: 3967e...52f

Det er helt vanlig at DNA blir henta frå både barn og begge foreldre 😅 

Anonymkode: 813e5...4fb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...