AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #1 Skrevet 7. juni 2022 Hver gang det kommer opp at vi har gjort eller planlegger noe hyggelig med barna så skal min mor alltid bli gretten og negativ. Lekeland «Åhr så dyrt og unødvendig! Synes ingenting om det der», stranden «Uff så mange folk og skittent vann. Nei at folk gidder», badehallen «Betale dyre dommer for å bade i pisslunket klorvann. Nei æsj!» , tur på fjellet «Herregud, er det ikke godt nok for dere å gå skogen utenfor huset? Alt skal være så ekstravagant i dag.» Cafetur «Herregud kan dere ikke kjøpe er rundstykke på butikken og spise hjemme i stedet?» Så kom det frem i dag at vi vurderer å reise med barna til syden i høst. Da laget hun den samme kvalmen om hvor dyrt det var, bare stress, ungene kom ikke til å få utbytte av det (5 og 8år). Nei, sånn feriedritt som det der var hun i alle fall ferdig med og glad til! Hun misunnet oss ikke, tvert i mot sa hun, vi gjør som vi gjør, men makan så dumme var vi. Det har bygget seg opp for jeg har alltid ignorert eller jattet med all den negativiteten hennes der hun prøver å forsure alt vi gjør. Jeg sa til henne at selv om hun var ferdig med å oppleve ting så betydde det ikke at vi andre skulle legge oss ned for å dø. Da skreik hun og smalt koppen i bordet, mens hun begynte å grine og stormet ut. Nummeret mitt har hun blokkert. Jeg kjenner at jeg får dårlig samvittighet, samtidig som jeg er så lei av at hun alltid skal hakke. Måten hun reagerte på minner meg om våre uenigheter da jeg var barn/ungdom. Dersom jeg var uenig i noe så bare låste hun seg inne på rommet sitt og grein og drev silent treatment. Men jeg var kanskje ekkel i dag? Anonymkode: 964e1...47c 3 18
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #2 Skrevet 7. juni 2022 Skjønner godt at det rant over for deg, hun høres veldig negativ ut! Anonymkode: 366da...5c0 35 4
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #3 Skrevet 7. juni 2022 Du kunne kanskje tatt det opp på en bedre måte, men du hadde jo helt rett i det du sa. Stå for det og la henne være sur. Anonymkode: f0221...fde 9 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #4 Skrevet 7. juni 2022 Er hun fattig, døende eller sliter med å dra på ting slik at det er sårt for henne når du forteller? Anonymkode: b1855...ba6 4
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #5 Skrevet 7. juni 2022 Herregud.. Godt du fikk sagt ifra. Hun kommer sikkert ikke til å endre seg, men hver gang hun sier negative ting ville jeg påpekt det. "Vær så vennlig å ikke si noe, om du bare skal være negativ. Det er frekt, og vi vil selvfølgelig oppleve ting sammen som familie. At du ville gjort ting anderledes betyr ikke at vi må endre på måten vi lever. Du må respektere at vi velger anderledes enn deg, og slutte å komme med nedstettende kommentarer" Anonymkode: 82abb...aa4 14 7
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #6 Skrevet 7. juni 2022 Du var på ingen måte ufin, det er helt greit å sette folk litt på plass når de krysser grenser. Reaksjonen hennes minner meg om "NSB overdramatiserer"-reklamene. Så nå er hun igang med å prøve å gi deg dårlig samvittighet. Noe skal man tydeligvis bruke pensjonisttida si på. Ikke gi deg, hun kommer bare til å fortsette med å trampe over deg om du gjør det. Anonymkode: 1cc24...bf4 8 2
Vimsepims Skrevet 7. juni 2022 #7 Skrevet 7. juni 2022 Helt innafor. Og sikkert på tide at du stod opp for seg selv også! Ikke ha dårlig samvittighet, stå på ditt. 8
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #8 Skrevet 7. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hver gang det kommer opp at vi har gjort eller planlegger noe hyggelig med barna så skal min mor alltid bli gretten og negativ. Lekeland «Åhr så dyrt og unødvendig! Synes ingenting om det der», stranden «Uff så mange folk og skittent vann. Nei at folk gidder», badehallen «Betale dyre dommer for å bade i pisslunket klorvann. Nei æsj!» , tur på fjellet «Herregud, er det ikke godt nok for dere å gå skogen utenfor huset? Alt skal være så ekstravagant i dag.» Cafetur «Herregud kan dere ikke kjøpe er rundstykke på butikken og spise hjemme i stedet?» Så kom det frem i dag at vi vurderer å reise med barna til syden i høst. Da laget hun den samme kvalmen om hvor dyrt det var, bare stress, ungene kom ikke til å få utbytte av det (5 og 8år). Nei, sånn feriedritt som det der var hun i alle fall ferdig med og glad til! Hun misunnet oss ikke, tvert i mot sa hun, vi gjør som vi gjør, men makan så dumme var vi. Det har bygget seg opp for jeg har alltid ignorert eller jattet med all den negativiteten hennes der hun prøver å forsure alt vi gjør. Jeg sa til henne at selv om hun var ferdig med å oppleve ting så betydde det ikke at vi andre skulle legge oss ned for å dø. Da skreik hun og smalt koppen i bordet, mens hun begynte å grine og stormet ut. Nummeret mitt har hun blokkert. Jeg kjenner at jeg får dårlig samvittighet, samtidig som jeg er så lei av at hun alltid skal hakke. Måten hun reagerte på minner meg om våre uenigheter da jeg var barn/ungdom. Dersom jeg var uenig i noe så bare låste hun seg inne på rommet sitt og grein og drev silent treatment. Men jeg var kanskje ekkel i dag? Anonymkode: 964e1...47c Du vet du hva. Ikke ha dårlig samvittighet. Du har funnet deg i mye og nå sprakk bobla. Ikke gi deg. Hun får gi seg. Men prøv å få til en samtale der du forteller at det er ikke greit å bli så sint som du ble. Men at hun sprer deg veldig når hun hele tiden er negativ til ting dere gleder dere til. Og at du håper at hun kan klare å være litt mer glad på deres vegne, siden det ikke er hun som skal ha de med til dyden eller bade anlegget. Slik at dere kan få et litt hyggeligere samvær, som du ønsker dere kan ha. Evnt skriv et brev om det. Bare ikke vær anklagene på henne. Bare vær tydelig på at det er sårt for deg, når du ikke føler hun unner deg/dere ting og kan glede seg litt på deres vegne. Anonymkode: 3cae3...ffd 7
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #9 Skrevet 7. juni 2022 Hadde en lignende situasjon med min mor noen år tilbake. Det var hennes formaninger og overbevisninger om barnebarna og alt fra bekledning, sko, soving, smokk, religion, teknologi, medisiner, amming, tv, språk, mat, ferier, sukker, utetid, innetid, u name it. Hun hadde fasiten på det meste. En vakker dag rant begeret over og det ble en gedigen scene. Angret først, og hadde noen dager uten kontakt. Tenkte jeg hadde overreagert, men hun hadde vært utidig i mange år. Så kom hun innom og ville glatte over det som hadde skjedd, men jeg tok tak og streket opp nye linjer. Fikk en uforbeholden beklagelse. Etterpå har ting vært mye bedre. Natt og dag faktisk. Viktig at du står opp for deg sjøl! Husker jeg sa at måten hun formante/snakket til oss på ville hun aldri snakket til en venninne. Anonymkode: afd54...2ec 9 8
Ctrl Skrevet 7. juni 2022 #10 Skrevet 7. juni 2022 Høres ut som om hun er en stereotypisk KG-bruker under nicket AnonymBruker Spøk til sides så var det vel på tide at du sa ifra. Reaksjonen hennes henger dog ikke på grep. NM å kle på seg offerkappe fordi noen endelig sa imot. 9
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #11 Skrevet 7. juni 2022 Send moren din på cos kurs😄 hun mener det nok oppriktig godt selvom det er negativt, men gamlinger kan vise det på rare måter. har også foreldre som har blitt bekymra med alderen huff nei og nei til alt mulig. Du får prøve å møte de på best mulig måte Anonymkode: 1b250...14f
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #12 Skrevet 7. juni 2022 Det er alltid lurt å ta opp ting før begeret renner over, men når det er sagt så syns jeg ikke at du bør ha dårlig samvittighet. Du har funnet deg i alt for mye negativitet fra moren din allerede, og det er klart det er fryktelig slitsomt. Anonymkode: 44af8...d21 5
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #13 Skrevet 7. juni 2022 Så herlig å få skiten ut og endelig få sagt i mot! Der tok du en for meg også . Takk! Moren er så vant til å være negativ at hun tenker ikke over hva hun sier. Av en eller annen merkelig grunn så tåler hun ikke å bli sagt imot. Det har nok med at hun er redd for ikke å ha innflytelse på dere Anonymkode: 7400c...f8f 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #14 Skrevet 7. juni 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Hver gang det kommer opp at vi har gjort eller planlegger noe hyggelig med barna så skal min mor alltid bli gretten og negativ. Lekeland «Åhr så dyrt og unødvendig! Synes ingenting om det der», stranden «Uff så mange folk og skittent vann. Nei at folk gidder», badehallen «Betale dyre dommer for å bade i pisslunket klorvann. Nei æsj!» , tur på fjellet «Herregud, er det ikke godt nok for dere å gå skogen utenfor huset? Alt skal være så ekstravagant i dag.» Cafetur «Herregud kan dere ikke kjøpe er rundstykke på butikken og spise hjemme i stedet?» Så kom det frem i dag at vi vurderer å reise med barna til syden i høst. Da laget hun den samme kvalmen om hvor dyrt det var, bare stress, ungene kom ikke til å få utbytte av det (5 og 8år). Nei, sånn feriedritt som det der var hun i alle fall ferdig med og glad til! Hun misunnet oss ikke, tvert i mot sa hun, vi gjør som vi gjør, men makan så dumme var vi. Det har bygget seg opp for jeg har alltid ignorert eller jattet med all den negativiteten hennes der hun prøver å forsure alt vi gjør. Jeg sa til henne at selv om hun var ferdig med å oppleve ting så betydde det ikke at vi andre skulle legge oss ned for å dø. Da skreik hun og smalt koppen i bordet, mens hun begynte å grine og stormet ut. Nummeret mitt har hun blokkert. Jeg kjenner at jeg får dårlig samvittighet, samtidig som jeg er så lei av at hun alltid skal hakke. Måten hun reagerte på minner meg om våre uenigheter da jeg var barn/ungdom. Dersom jeg var uenig i noe så bare låste hun seg inne på rommet sitt og grein og drev silent treatment. Men jeg var kanskje ekkel i dag? Anonymkode: 964e1...47c Ikke ha dårlig samvittighet. Et slikt menneske hadde jeg ikke orket, min mor er likedann, vi har ikke kontakt i dag. Jeg ønsker faktisk ikke å ha sånt rundt meg og mine barn. Håper hun ikke sitter sånn forann barna! Anonymkode: 7a192...da0 2 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #15 Skrevet 7. juni 2022 Ikke ha dårlig samvittighet! Det er tross alt hun som har vært den kjipe. At du til slutt får nok er helt naturlig. Men som flere sier kan det lønne seg å forsøke å ha en samtale med henne, dersom hun er mottakelig da. Vet du forresten hvorfor hun reagerer som hun gjør og er så negativ? Hva som ligger bak? Er det et dårlig mønster hun har kommet inn i? Eller undertrykte følelser for et eller annet som resulterer i denne spesielle væremåten? Ikke at det er ditt ansvar å finne ut, men kanskje det kunne være nyttig å prøve for så å finne de riktige verktøyene for å prøve å bedre relasjonen på et vis. Nå er jo det hun som har «problemet» som dessverre har blitt ditt problem. Uansett hva du gjør så syns jeg det er bra at du står opp for deg selv ❤️ Anonymkode: 05c89...b23 3
Mamajune11 Skrevet 7. juni 2022 #16 Skrevet 7. juni 2022 Høres ut som hun har en psykisk lidelse. Eller er hinsides sjalu på dere. Uansett skal ikke du ha dårlig samvittighet. Sier hun slike negative ting foran barna? Høres ut som ei skikkelig dritt kjærring, dropp henne. 7
Jadosaurus Skrevet 7. juni 2022 #17 Skrevet 7. juni 2022 Høres ut som din mor har mye vondt inni seg, og kanskje hadde hatt godt av å snakke med noen. Helst en psykolog 5 1
C8H10N4O2 Skrevet 7. juni 2022 #18 Skrevet 7. juni 2022 Hvis du alltid tidligere bare har jatta med, så synes jeg du var over streken i dag. Altså, jeg forstår godt at du fikk en utblåsning, det er ikke det. Men hvis du aldri har prøvd å si i fra på en skikkelig måte tidligere var dagens ordbruk ikke av den helt heldige. Etter min mening. 2
Meadow Skrevet 7. juni 2022 #19 Skrevet 7. juni 2022 Jeg synes det var flott at du klarte å sette ned foten. Hun overreagerte. 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #20 Skrevet 7. juni 2022 Hvilken generasjon tilhører hun? Jeg får litt assosiasjoner til en kvinne som har levd et liv med dårlig råd (kanskje til og med fattigdom), og som ikke hadde et reellt valg om å få barn eller ikke. Vet ikke når du er født, men selv om du er født etter at abort ble lovlig så kan det hende at hun ikke hadde reelle muligheter til å velge det (f.eks. pga. religion, streng ektemann/far, frykt for sosiale følger, frykt for helse og fertilitet eller andre grunner). Hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd å snakke litt med henne med henblikk på å forstå henne bedre. Forsøk å forstå hvordan livet hennes har vært, og så vil du nok ikke irritere deg like mye over henne lenger. Anonymkode: 0180e...981 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå