Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg ønsker så gjerne å jobbe i barnevernstjenesten etter endt sosionomstudie. Jeg vet det er en kamp om plassene og jeg kan heller ikke vite helt sikkert om det er noe for meg før jeg har prøvd det.

Jeg har dermed tenkt på at det vil hjelpe både for framtidig jobbsøking og egen nysjerrighet å høre om jeg kunne ha kommet på hospitering en dag. Noen som vet om dette kan la seg gjøre eller er uaktuelt?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
missyyyy skrev (7 timer siden):

Hei,

Jeg ønsker så gjerne å jobbe i barnevernstjenesten etter endt sosionomstudie. Jeg vet det er en kamp om plassene og jeg kan heller ikke vite helt sikkert om det er noe for meg før jeg har prøvd det.

Jeg har dermed tenkt på at det vil hjelpe både for framtidig jobbsøking og egen nysjerrighet å høre om jeg kunne ha kommet på hospitering en dag. Noen som vet om dette kan la seg gjøre eller er uaktuelt?

Du får en vei inn dit i studiet, gjør du en god jobb kan det være de vil beholde deg som ekstravakt. Det er flust av jobber i bvt om du flytter litt på deg. 

Anonymkode: 37676...700

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor bor du, siden det er kamp om jobbene i den kommunale barneverntjenesten? 😮

Anonymkode: 048d9...955

• Liker 1
Skrevet

Taushetsplikten og behov for å ta vare på barna og foreldrene som er involvert vil nok gjøre det litt problematisk å ta imot folk som vil hospitere. Har iallefall aldri hørt om slik praksis her. 

Hva med å søke på korte vikariater heller? 

• Liker 1
Skrevet

Har du ikke praksis i studiet ditt? Vi har nettopp hatt student på jobb hos oss i 20 uker. Daghospitering tror jeg aldri jeg har hørt om, uten at jeg dermed sier det ikke går :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvor bor du, siden det er kamp om jobbene i den kommunale barneverntjenesten? 😮

Anonymkode: 048d9...955

Ja, det lurer jeg og på? Her sliter de med å få folk inn i de stillingene. Drapstrusler og dritt mot en selv og familie er jo nærmest dagligdags så her går de fleste på en smell innenfor ganske kort tid og de fleste søker seg videre innen 4 år.

Anonymkode: 5974b...89a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, det lurer jeg og på? Her sliter de med å få folk inn i de stillingene. Drapstrusler og dritt mot en selv og familie er jo nærmest dagligdags så her går de fleste på en smell innenfor ganske kort tid og de fleste søker seg videre innen 4 år.

Anonymkode: 5974b...89a

Drapstrusler er selvsagt ikke dagligdags. Omsorgsovertakelse er sjeldent brukt, de få gangene de blir brukt er det oftest frivillig.

De fleste som får hjelp fra barnevernet er fornøyde, og de fleste får hjelp gjennom frivillige hjelpetiltak. Mener å huske at det ligger statistikk på bufetat sine nettsider som du kan lese.

Det er en HARD jobb, altså, det har du rett i, og mange søker seg ut etter relativ kort tid.

Anonymkode: 9b32f...fd2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.6.2022 den 7.36):

Du får en vei inn dit i studiet, gjør du en god jobb kan det være de vil beholde deg som ekstravakt. Det er flust av jobber i bvt om du flytter litt på deg. 

Anonymkode: 37676...700

Jeg har allerde vært i praksis og valgte dessverre ikke barnevern på den tiden. Nå har jeg kun et år igjen av studiet.

Skrevet
FrkSvår skrev (15 timer siden):

Har du ikke praksis i studiet ditt? Vi har nettopp hatt student på jobb hos oss i 20 uker. Daghospitering tror jeg aldri jeg har hørt om, uten at jeg dermed sier det ikke går :)

Jeg har allerde vært i praksis og valgte dessverre ikke barnevern på den tiden. Nå har jeg kun et år igjen av studiet. 

Hmm okei, jeg kan vell muligens forsøke.. :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Drapstrusler er selvsagt ikke dagligdags. Omsorgsovertakelse er sjeldent brukt, de få gangene de blir brukt er det oftest frivillig.

De fleste som får hjelp fra barnevernet er fornøyde, og de fleste får hjelp gjennom frivillige hjelpetiltak. Mener å huske at det ligger statistikk på bufetat sine nettsider som du kan lese.

Det er en HARD jobb, altså, det har du rett i, og mange søker seg ut etter relativ kort tid.

Anonymkode: 9b32f...fd2

I en sak jeg kjenner godt har de siste tre årene fem ansatte som har jobbet med samme sak søkt seg bort fra yrket rett og slett fordi denne konkrete saken er så vanskelig for dem, det er en forelder som motarbeider den andre, som er en vanskelig person å få i tale, få samarbeid med og som konspirerer mot de ansatte ved for eksempel å politiannmelde. Jeg og min familie har i en periode vært avlastningshjem og ble politannmeldt fem ganger i løpet av ett år fra vedkommende, når politiet så satte en stopper for det ved å si at dette er trakasering og du bryter loven var det familiemedlemmer som leverte inn annmeldelser.. Så at det til tider er en tung jobb kan jeg skrive under på.

Anonymkode: 070bd...dfa

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er mulig å flytte, for en periode eller mer permanent, vil det ikke være så vanskelig å få jobb etter endt studie. Noen steder, blant annet her jeg bor, er det mange søkere til stillinger i den kommunale barneverntjenesten. Men andre steder er det vanskelig å få kvalifiserte søkere.

Jeg har heller ikke hørt om den typen hospitering, og tror det kan være relativt vanskelig å få til pga. taushetsplikten. Men det skader ikke å forhøre seg.

Anonymkode: a3869...ad8

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...