Gå til innhold

Min mormor døde i alder av 36 pga hjernesvulst. Arvelig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er 36 år nå, så tenker litt på det. Noen teorier om det er arvelig eller ikke? 

Anonymkode: afd16...db1

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Tror ikke teorier er så til hjelp her. Ville snakket med fastlege, og bedt han vurdere henvisning til genetisk testing for arvelig kreft :) 

Ifølge helsenorge.no er 5% av hjernesvulst genetisk betinget, så sånn sett så har du statistikken på din side :) 

Endret av Frukthage
  • Liker 4
Skrevet
FeiteFrida skrev (Akkurat nå):

Eller ikke. Hvis du leser her, så ser du at risikofaktorer/årsaker for det meste er ukjent:

https://kreftlex.no/Sentralnervesystemet-hjernekreft/BAKGRUNN/Arsak?CancerType=CNS Intrakranial

Ja, fordi det i 5% av tilfellene er genetisk betinget: «Utvikling av hjernesvulster er i 95 % av tilfellene ukjent».

Jeg vil anta at fastlegen mener at det ikke er grunn til å henvise til genetisk testing, men det er verst for TS å snakke med fastlegen sin om det siden dette er noe hun tenker på.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke jeg ville tatt gentest for å  påvise arvelig hjernesvulst når det ikke finnes 100%behandling.

Anonymkode: 2e314...87f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Tror ikke jeg ville tatt gentest for å  påvise arvelig hjernesvulst når det ikke finnes 100%behandling.

Anonymkode: 2e314...87f

Ts her. Tror jeg dropper den ja. Men mamma har sagt det mest sannsynlig ikke er arvelig i dette tilfelle, en lege som fortalte henne det. Får leve i nuet og være for å være frisk, ingen tegn foreløpig :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Frukthage skrev (På 7.6.2022 den 23.50):

Ja, fordi det i 5% av tilfellene er genetisk betinget: «Utvikling av hjernesvulster er i 95 % av tilfellene ukjent».

Jeg vil anta at fastlegen mener at det ikke er grunn til å henvise til genetisk testing, men det er verst for TS å snakke med fastlegen sin om det siden dette er noe hun tenker på.

Det er jo ikke det som står? Legger inn screenshot. Det står at årsaken ofte er ukjent. Under det står det en egen overskrift med at arv heller er unntaket. Det er lang vei mellom det som blir sagt på lenken og din fremstilling av at 5% er genetisk!

Screenshot_20220609-104131_Chrome.jpg

Anonymkode: c06e4...f58

• 4 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.6.2022 den 10.44):

Det er jo ikke det som står? Legger inn screenshot. Det står at årsaken ofte er ukjent. Under det står det en egen overskrift med at arv heller er unntaket. Det er lang vei mellom det som blir sagt på lenken og din fremstilling av at 5% er genetisk!

Screenshot_20220609-104131_Chrome.jpg

Anonymkode: c06e4...f58

17A6E1C0-A8A8-44A1-A423-39EC7E9A6DCA.png

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.6.2022 den 21.55):

Ts her. Tror jeg dropper den ja. Men mamma har sagt det mest sannsynlig ikke er arvelig i dette tilfelle, en lege som fortalte henne det. Får leve i nuet og være for å være frisk, ingen tegn foreløpig :)

Bestemoren min døde ung og var syk i mange år før hun døde. Der var det snakk om en sykdom som var arvelig. Så hennes barn sjekket seg ut for å se om de hadde dette. For om noen av de hadde det så burde barna etter de igjen, oss søskenbarna sjekke oss ut også. Oss søskenbarna har også fått barn så da ville det gi en pekepinn for mange liv. 

Heldigvis hadde ikke bestemors 3 barn dette. Det er godt å slippe bekymringen for det også. 

Anonymkode: 53719...ea1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.7.2022 den 8.43):

Bestemoren min døde ung og var syk i mange år før hun døde. Der var det snakk om en sykdom som var arvelig. Så hennes barn sjekket seg ut for å se om de hadde dette. For om noen av de hadde det så burde barna etter de igjen, oss søskenbarna sjekke oss ut også. Oss søskenbarna har også fått barn så da ville det gi en pekepinn for mange liv. 

Heldigvis hadde ikke bestemors 3 barn dette. Det er godt å slippe bekymringen for det også. 

Anonymkode: 53719...ea1

Verre om det er omvendt da😬

Jeg har fått høre av min mor at det ikke er arvelig. 

AnonymBruker
Skrevet

Da barnet mitt fikk hjernesvulst gjorde de genetisk testing, men fant ingenting. Da sa de at risikoen for at de andre barna våre skulle få hjernesvulst var den samme som for alle barn. Og den risikoen er jo veldig lav, siden hjernesvulst hos barn og yngre personer generelt er veldig lav.

Anonymkode: 3fae9...dd2

Skrevet

Det er arvelig, men størst arvelighet hos barn. Arveligheten på genvarianter som går spesifikt på hjernesvulst er ikke så stor, men man har mange genvarianter som øker risikoen for kreft generelt. Noen av de er så "harmløse" at de eks bare påvirker hvor godt kroppen din tar opp B vitaminer. Greit å vite for det er en del måter man kan forebygge på.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hjernesvulst (godartet) og har fått beskjed om at i hvertfall den typen jeg har ikke er bevist arvelig. Jeg er den første i slekten vår med hjernesvulst. 

Anonymkode: 40c2b...ae9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...