Gå til innhold

Jernmangelanemi - når merke bedring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har gått på 100 mg i 5 dager, 3 dager før brukte jeg 27 mg (før jeg helt skjønte at jeg hadde jernmangel)

Hvordan merket dere bedring, dere som har hatt det samme? 

jeg er pr nå veldig bleik i munnen og under øyelokket. Slapp og sliten. 

Har tatt blodprøver hos legen så jeg fikk beskjed om å starte med jern. 

(årsaken er langvarig og kraftig mens)

Anonymkode: 3f4cb...c77

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok 200mg hver dag i ca 2 måneder før jeg begynte å bli meg selv igjen, men går enda på 200mr pr dag for å fylle på jernlagrene. 

Det tar tid, mange uker, måneder å fylle på et tomt jernlager. Jeg går til blodprøver hver 2mnd for å sjekke, veldig spent på hva de neste uke sier. 

Anonymkode: f11d8...60f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tok 100 mg, følte meg bedre på etter en måned, men ikke helt bra før det var gått tre måneder. 

Anonymkode: 966c9...793

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tar også 100mg fast, hvis jeg hopper over en uke med tabletter går jeg nesten i bakken. Da tar det minst en uke før jeg føler meg normal igjen. Da jeg begynte å ta jern tok det meg et par uker før jeg følte meg bra.

Anonymkode: ef5a9...d52

Skrevet

Blir dere ikke dårlig I magen av så høye doser? Sliter med det selv og er svært lav på jern. 

Men magen min protesterer:-( 

Kraftig mens her også og er konstant trøtt,sliten,dårlig pust osv. 

Kunne ønske jeg kunne få intravenøst.  

• Liker 1
Gjest Hipparchia
Skrevet

Hvordan klarer dere å ta så høy dose? Magen min var helt forferdelig når jeg gikk på 100 mg daglig, og selv annenhver dag. Tar nå 25 mg hver 3. Dag og prøver å spise jernholdig mat. Har jernmangel pga stort blodtap etter fødsel. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Snurrevipp said:

Blir dere ikke dårlig I magen av så høye doser? Sliter med det selv og er svært lav på jern. 

Men magen min protesterer:-( 

Kraftig mens her også og er konstant trøtt,sliten,dårlig pust osv. 

Kunne ønske jeg kunne få intravenøst.  

Hvorfor kan du ikke det? Om du har jernmangel og orale preparater ikke virker for deg , så kan du jo det

Anonymkode: e2344...52b

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvorfor kan du ikke det? Om du har jernmangel og orale preparater ikke virker for deg , så kan du jo det

Anonymkode: e2344...52b

Skal høre med legen neste gang jeg skal måle. Virker litt enklere i grunnen. 

Dere som sliter med dette,har dere vondt i ledd eller har andre plagsomme ting?

AnonymBruker
Skrevet
Hipparchia skrev (21 minutter siden):

Hvordan klarer dere å ta så høy dose? Magen min var helt forferdelig når jeg gikk på 100 mg daglig, og selv annenhver dag. Tar nå 25 mg hver 3. Dag og prøver å spise jernholdig mat. Har jernmangel pga stort blodtap etter fødsel. 

Merker ikke så mye på magen, ikke da jeg tok 300mg ved et par anledninger heller, får vel takke og bukke alle guder for det

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man blir MYE fortere frisk igjenn om man samtidig spiser mye rødt kjøtt etter min erfaring!

Anonymkode: ec359...170

AnonymBruker
Skrevet

Jeg merket det ved at jeg var helt ekstremt trøtt på jobb og sleit noe vanvittig med å holde meg sånn halvveis våken. Det tok kanskje et par uker før jeg kjente at jeg ikke var såå trøtt lengre, men jeg kjenner meg egentlig enda ikke 100% og det er noen mnd siden nå. 

Anonymkode: 862fe...c0c

AnonymBruker
Skrevet

Det vil nok ta ca en mnd før du merker bedring og enda lengre tid før du føler at du er tilbake der du var. 

Jeg reagerer med magesmerter og diare på jerntabletter. Bruker nå Ferromax på 65 mg, en morgen og en kveld. Det har gått greit. 

Anonymkode: 7dce1...55d

Skrevet

Nevner ikke legene hormonet hepcidin når det er snakk om jernanemi?

Hepcidin er hormonet som styrer opptak og distribusjon av jern i kroppen. Hepcidin funker sånn at det blir produsert for å stanse opptaket av jern når lageret er fullt. Når lageret i kroppen begynner å tømmes, skal normalt nivået med hepcidin bli redusert, slik at kroppen igjen begynner å ta opp jern fra fordøyelsen.

Hvis kroppen ikke får gitt beskjed om å kutte produksjonen av hepcidin, begynner ikke kroppen å ta opp jern, selv om lageret er i ferd med å tømmes. Da kan du spise så mye jerntilskudd du bare vil, uten at det blir tatt opp i blodet.

Hvis du vil spørre legen din om sammenhengen mellom hepcidin og jernanemi, kan du f.eks. skrive ut denne studien og ta den med. Kanskje legen får ideer.

De 12 forskerne bak studien skriver:

Sitat

I en pilotstudie med friske frivillige økte tilskudd med en enkelt oral dose vitamin D (100 000 IE vitamin D2) blodnivået av 25D-hydroksyvitamin D fra 67 nmol/L før tilskudd til 110 nmol/L etter tilskudd. Denne responsen var assosiert med en 34 % reduksjon i sirkulerende nivåer av hepcidin innen 24 timer etter vitamin D-tilskudd. Disse dataene viser at vitamin D er en potent regulator av hepcidin-ferroportin-aksen hos mennesker og fremhever en potensiell ny strategi for håndtering av anemi hos pasienter med lavt vitamin D og/eller CKD.

Om dette er nok til at jernnivået øker, er imidlertid forskerne usikre på.

Leger som testet hvor mye D-vitamin som må til for å redusere hepcidin-nivået nok til å øke jernnivået i blodet raskt, fant ut at det må betydelig mer D-vitamin til enn 100.000 IE. De testet tilskudd med henholdsvis 250.000 IE og 500.000 IE vitamin D på pasienter med jernanemi og fant ut at pasientene ikke reagerte nevneverdig på tilskudd med 250.000 IE. Pasientene som fikk 500.000 IE vitamin D begynte derimot raskt å tilføre blodet jern fra fordøyelsen.

Betyr dette at det er bare å hive innpå 500.000 IE D-vitamin og problem solved? Neppe. Men det går an å ta med studiene og spørre fastlegen om det kan være en ide å prøve. Det er i alle fall vist at det virker. Legen blir sikkert begeistret når hen får vite at det finnes behandling som er nesten gratis og helt uten bivirkninger...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Merker ikke så mye på magen, ikke da jeg tok 300mg ved et par anledninger heller, får vel takke og bukke alle guder for det

Jeg har kjent litt småtteri i magen, men ikke så ille. Ørliten mageknip, men helt ærlig har jeg trodd det var menssmerter (derfor jeg har mangel på jern, blødd kraftig i 3 uker) 

følte meg litt hard i magen for 2 dager siden, mens i dag var det stikk motsatt 🤪 men altså så lite plaget at det gjør meg ingenting å ta 100 mg i døgnet. 

dere som sliter med magetrøbbel? Hva slags problemer har jerninntaket skapt for dere? 

AnonymBruker
Skrevet
Lonehill skrev (1 time siden):

Nevner ikke legene hormonet hepcidin når det er snakk om jernanemi?

Hepcidin er hormonet som styrer opptak og distribusjon av jern i kroppen. Hepcidin funker sånn at det blir produsert for å stanse opptaket av jern når lageret er fullt. Når lageret i kroppen begynner å tømmes, skal normalt nivået med hepcidin bli redusert, slik at kroppen igjen begynner å ta opp jern fra fordøyelsen.

Hvis kroppen ikke får gitt beskjed om å kutte produksjonen av hepcidin, begynner ikke kroppen å ta opp jern, selv om lageret er i ferd med å tømmes. Da kan du spise så mye jerntilskudd du bare vil, uten at det blir tatt opp i blodet.

Hvis du vil spørre legen din om sammenhengen mellom hepcidin og jernanemi, kan du f.eks. skrive ut denne studien og ta den med. Kanskje legen får ideer.

De 12 forskerne bak studien skriver:

Om dette er nok til at jernnivået øker, er imidlertid forskerne usikre på.

Leger som testet hvor mye D-vitamin som må til for å redusere hepcidin-nivået nok til å øke jernnivået i blodet raskt, fant ut at det må betydelig mer D-vitamin til enn 100.000 IE. De testet tilskudd med henholdsvis 250.000 IE og 500.000 IE vitamin D på pasienter med jernanemi og fant ut at pasientene ikke reagerte nevneverdig på tilskudd med 250.000 IE. Pasientene som fikk 500.000 IE vitamin D begynte derimot raskt å tilføre blodet jern fra fordøyelsen.

Betyr dette at det er bare å hive innpå 500.000 IE D-vitamin og problem solved? Neppe. Men det går an å ta med studiene og spørre fastlegen om det kan være en ide å prøve. Det er i alle fall vist at det virker. Legen blir sikkert begeistret når hen får vite at det finnes behandling som er nesten gratis og helt uten bivirkninger...

Er det ikke stort sett sånn at leger finner problemet og ikke nødvendigvis går så nøye inn på å løse problemet da? det er iallefall mitt syn på helsevesenet etter mange år som kroniker og med kronisk sykt barn (og andre i nær familie). Ofte lettvinne løsninger dessverre. Lite jern? Ta jerntabeletter og ta kontakt om det ikke bedres. (Sukk)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...