Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt kjent med ei ny venninne. Vi kjenner ikke hverandre så godt ennå, men vi går litt turer og på cafe. I dag fikk jeg melding om jeg ville være med på spleisen til noe hun kom over på nettet.  Ei som ikke har råd til utgifter i etterkant av datteren sin begravelse, fordi den finner sted i Sverige.  Spleisen i seg selv ser ekte ut, med navn og saklige opplysninger,  men jeg ble bare litt satt ut. Jeg aner ikke hvor mye det er vanlig å gi til bekjente av venner. Burde jeg gi og i såfall hvor mye? 

Anonymkode: cdfbf...21e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes tigging (på egen eller andres vegne) er frekt. Uavhengig av hvor lang tid dere har vært venner. Hadde sagt nei.

Anonymkode: e1b44...7b0

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har blitt kjent med ei ny venninne. Vi kjenner ikke hverandre så godt ennå, men vi går litt turer og på cafe. I dag fikk jeg melding om jeg ville være med på spleisen til noe hun kom over på nettet.  Ei som ikke har råd til utgifter i etterkant av datteren sin begravelse, fordi den finner sted i Sverige.  Spleisen i seg selv ser ekte ut, med navn og saklige opplysninger,  men jeg ble bare litt satt ut. Jeg aner ikke hvor mye det er vanlig å gi til bekjente av venner. Burde jeg gi og i såfall hvor mye? 

Anonymkode: cdfbf...21e

dette bestemmer du selvfølgelig helt selv. 

er dette virkelig noe du har lyst til å være med på, og som føles riktig for deg, så kan du vel sende over en passende sum.    

Anonymkode: 835e5...4ca

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du gir om det føles riktig for deg. Og i dette tilfellet virker det jo ikke som det gjør det.

Hun aner jo ikke om du gir uansett.

Anonymkode: d7a3f...34c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier alltid nei til slikt av prinsipp. Har hendt at jeg likevel bidrar, men uten å si det til den som tipset meg om spleisen.

Anonymkode: cad86...e22

Skrevet

Da hadde jeg gitt en symbolsk 50lapp.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

"Noe hun fandt på nettet...". Hvorfor skal hun vite om du vil være med, når hun ikke har noe å gjøre med innsamlingen selv? Rødt flagg. 

Anonymkode: 26594...878

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Spleise på noe som det er litt uklart hva egentlig er, til en helt ukjent person/venn av en litt perifer venninne? Selvsagt gjør du ikke det.

Anonymkode: 10e27...b6c

• Liker 4
Skrevet

Det er ingenting du er forpliktet til, men du kan hvis du vil, uavhengig av hva venninnen din mener.

Skrevet

Jeg hadde pent takket nei/ignorert invitasjonen til spleis.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bidratt til noen slike spleiser. Men ikke gitt så det svir for å si det sånn. Hadde det vært nære venner hadde jeg gitt mer. 

Men du er ikke forpliktet til noe som helst TS. Det er lov å gi lite. Alle monner drar. 

Anonymkode: 3ee4a...bd3

Skrevet

Det virker ikke engang som om dette er en bekjent av din venninne, men noe hun fant tilfeldig på nett?

Jeg hadde uansett ikke bidratt med noe, og jeg syns ikke du trenger å føle noen forpliktelse til det heller. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har bidratt til noen slike spleiser. Men ikke gitt så det svir for å si det sånn. Hadde det vært nære venner hadde jeg gitt mer. 

Men du er ikke forpliktet til noe som helst TS. Det er lov å gi lite. Alle monner drar. 

Men over. Dette var noe hun kom over på nettet? Ikke noen hun kjenner? Det gir jeg ikke til. Det er så utrolig mange i nød. Gir til spleis som har en eller annen relasjon til. Samt seriøse organisasjoner som norsk folkehjelp etc. Man må velge tenker jeg. 

AnonymBruker
Skrevet

Man svarer ikke på slikt, man ignorerer... Skaff deg litt ben i nesa da.

Anonymkode: db80e...e43

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville vært noe skeptisk, du kjenner vel ikke denne nye venninnen din så godt, ville lurt på om dette er noe hun kommer til å fortsette med. Du kan selvsagt bare gi en symbolsk liten sum denne gangen, men om hun fortsetter med å "komme over ting på nettet" som hun ber deg om å støtte, ville jeg satt ned foten.

Anonymkode: c37ff...cbd

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare å si «sånne ting er ikke noe for meg», «jeg støtter dem jeg har et personlig forhold til» eller «jeg har mine faste organisasjoner/lag/saker/whatever som jeg støtter og det er mer enn nok»

En eller annen variant av dette er fullstendig stuerent

Anonymkode: 9faca...740

Skrevet

Er lov å si at nå begynner det å bli nok tigging av penger rundt omkring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...