Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har nå  hatt et friår etter vgs. fordi jeg egentlig ikke visste hva jeg ville bli/studere. Jeg må snart velge hva jeg vil. Har nemlig søkt språk, men er ikke helt sikker på om det er noe for meg. Ikke så mye som interesserer meg. Derfor jeg søkte språk for det har jeg vist interesse for tidligere. Dette friåret har jeg nå jobbet på matbutikken og jeg trives veldig og er litt usikker på om jeg skal ta et ekstra friår og kanskje studere neste år. Vet jeg da bare drøyer det, men vet ikke helt.Har heller ikke tatt lappen så vurderer å ta den om jeg velger et friår til. Gjerne kom med deres mening. 

Anonymkode: bee5d...0df

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville tatt et friår til og fokusert på lappen hvis du har råd til det. Du kan alltids studere senere.

Anonymkode: ea602...9fe

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres sikkert litt slemt ut, men er det noe poeng i et ekstra friår? Kommer du til å vite hva du vil gjøre etter det neste året, når du ikke har kommet fram til noe etter et helt år? 

Jeg vet alt om å være usikker, jeg er utdannet både sykepleier og jurist, i tillegg til at jeg har noen grunnfag fra universitetet, men jeg tror ikke jeg hadde kommet noen vei om jeg ikke hadde prøvd noe som helst. Det kan hjelpe å begynne med noe for å så gå derfra og kanskje finne noe annet om man ikke blir fornøyd. Jo lenger tid som går der du jobber og tjener penger, jo vanskeligere tror jeg det blir å ta opp studier. Særlig om man egentlig ikke vet hva man vil heller. 

Anonymkode: 2446a...aad

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du tar et friår til, så ville jeg byttet jobb til noe mer relevant slik at du får testet ut bransjen. Du kan jobbe som ufaglært innen flere områder. La jobbingen du gjør telle for noe annet enn å bare overleve 👍

Anonymkode: 60512...3f3

AnonymBruker
Skrevet

Altså du kan jobbe i butikk i flere år før du begynner å studere, du trenger ikke å kalle det "friår". Så ta den tiden du trenger. Jeg jobbet i butikk i 15 år før jeg fant ut hva jeg ville studere. Du kan også studere mens du jobber. 

Anonymkode: 1caa3...3ca

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke stresse med studier enda! Om du ikke er sikker på hva du vil studere, ikke bare begynn på et random studie. Det er mest sannsynlig bare bortkastet tid og penger. 

Om du har jobbet det siste året ville jeg absolutt ikke kalt det et "friår", å jobbe et år eller to (eller mange!) før man eventuelt studerer er helt legitimt. Om du også klarer å spare deg opp en god buffer vil du ha en mer behagelig studenttilværelse enn mange andre også. 

Kjenn på om det er noe spesielt du kunne tenke deg å drive med. Om du ikke kommer på noen ting - se på studier/yrkesveier som garantert gir deg jobb etterpå. Mange fagretninger blir interessante når man bare lærer om dem og mestrer dem, og det er et godt trekk å ha en utdanning som nesten garantert gir deg en stabil og trygg jobb. Selv om du kanskje ikke tenker på det som "drømmejobben" nå, kanskje det blir det etter hvert? Det skjedde meg i hvert fall 😊

Anonymkode: 92aad...f4c

• Liker 1
Skrevet

Ikke tenk så mye på hva som interesserer deg, tenk heller på hva som gir en jobb du kan leve med i 40 år fremover. Med det mener jeg kriterier som lønn, arbeidstider, fysisk belastning, reisevei, stressnivå etc. Lag en liste.

Det er vanskelig å få jobb ved å kun studere språk. Du kan ta pedagogikk og ende opp som lærer, eller du kan bli oversetter eller tolk.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg studerte ikke selv, jeg tok fri og jobbet og tok igjen studier som voksen. Den ene av mine barn gikk "rett vei" via skole til arbeid mens den andre tok et friår for å finne sin vei - begge har klart seg fint, men jeg ser på den som tok fri til å bruke tid på å finne ut hva som passet er mye lykkeligere med valget enn den som fortsatte løpet direkte - denne sier ofte at de skulle ønske de valgte noe annet, at om de ikke hadde partner som fortsatt studerte og barn selv ville de gått tilbake til skole osv.. Så jeg vil råde deg til å følge magefølelsen din, om skole nå ikke frister la det være.. For å studere og lykkes må man ønske det, hvis ikke blir det slit - og slit er ikke bra for noe. 

Anonymkode: 19362...1d3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trives du veldig i matbutikken ser jeg ikke mye i veien for å fortsette der, men det du må vurdere er om du vil jobbe der hele livet ditt og i den type bransje. Ville du vært fornøyd med arbeidstid, lønn, arbeidsforhold,  arbeidsoppgaver osv. hele livet? Hvis svaret er ja, og du er sikker på at det er det du vil, så trenger du jo ikke å studere.

Er svaret nei, så ville jeg tenkt meg nøye om det er det beste å jobbe der enda et år. Du har tjent en god del penger sikkert på et år, og det er kanskje tvilsomt at du vil få bruk for så mye mer enda et år til. Husk at man som regel tjener bedre etter studiene med en grad i relevant jobb enn i en ufaglært jobb. Så hvis du gjør som en over og jobber i 15 år før h*n studerer, så mister man en god del "god" inntekt.

Så ville jeg sett på motivasjon. Se både på motivasjonen nå til dags, men også hvordan den blir fremover for å studere. Motivasjon og arbeidsvilje er utrolig viktig å ha med seg på studier. Er du ikke motivert kan det hende du blir mer motivert senere. Men det kan også gå motsatt vei, at du blir vant til å tjene penger og aldri ender opp med å studere. Du kjenner deg selv best, og må bare se det an hva som passer best for deg. Personlig valgte jeg å studere med en gang siden jeg var motivert og visste hva jeg ville. Friår med andre ting ville bare utsette planene mine og kanskje heller demotivere meg (i verste fall), som ikke er bra når man i utgangspunktet har en plan å følge.

Anonymkode: ce3d6...16f

AnonymBruker
Skrevet

Ta et år til, det er ingen krise å jobbe noen år før du begynner å studere. Dersom du liker å jobbe i butikk kan kanskje bachelor i logistikk være noe for deg https://www.ntnu.no/studier/blog

Anonymkode: 16b8a...874

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...