AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #1 Skrevet 7. juni 2022 Hei. Jeg er nettopp ferdig med min utdannelse(bachelor) og holder på å søke jobber. Ett av spørsmålene som kan komme opp er "fortell et par ting du har hatt suksess med". Jeg vet ikke helt hva jeg skal svare på spørsmålet. Føler ikke jeg har noe å skryte av. Altså jeg har jo klart utdannelsen min, men det vet de jo fra før av, det er jo grunnen til at jeg er kvalifisert til jobben. Ved siden av har jeg jobbet i kassa på Rema. Noen tips til hvordan man kommer på en suksesshistorie man har hatt som egner seg i et jobbintervju? Anonymkode: 5d6b3...873
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #2 Skrevet 7. juni 2022 Tviler på at du får dette spørsmålet. Du er jo nettopp ferdig utdannet og det vet de som intervjuer deg. Dette er nok spørsmål som de spør mer erfarne søkere. Anonymkode: 4ff18...06f
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #3 Skrevet 7. juni 2022 Just now, AnonymBruker said: Tviler på at du får dette spørsmålet. Du er jo nettopp ferdig utdannet og det vet de som intervjuer deg. Dette er nok spørsmål som de spør mer erfarne søkere. Anonymkode: 4ff18...06f Jeg har allerede fått spørsmålet en gang. Så ikke utenkelig at jeg får det igjen. Enig med deg i at det er mer natulig å gi spørsmålet til en som allerede har annen jobberfaring enn kassajobb. TS Anonymkode: 5d6b3...873
powerpuffen Skrevet 7. juni 2022 #4 Skrevet 7. juni 2022 Kan være så enkelt som hvordan du jobbet i et fag du fikk toppkarakter i. 1
Gjest Hippokrates Skrevet 7. juni 2022 #5 Skrevet 7. juni 2022 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Noen tips til hvordan man kommer på en suksesshistorie man har hatt som egner seg i et jobbintervju? Anonymkode: 5d6b3...873 Vet du, jeg synes de små "suksesshistoriene" er mest sjarmerende. Det kan være små momenter i din jobb som ga deg en god følelse. Det trenger ikke være stort. Og det er ikke slik at jo større suksess eller historie jo mer interessant er det. Jeg tenker du kan lett gå for de små gevinstene i de små hjørnene av arbeidshverdagen du har hatt. Også på Rema. Så hva har du gjort (overprestert) på Rema som ga deg, lederen, en eller flere kunder og/eller leverandører gode følelser eller takknemlighet som virkelig har gitt deg noe, da særlig av god følelse? Har du noengang tatt helg en fredag med en enorm god mestringsfølelse eller prestasjonsfølelse for en liten hverdagslig ting du har bringt fram selv? Finn fram til de små "magiske" øyeblikkene og legg fram at det er slike ting som virkelig betyr noe. Det viser faktisk at de små tingene i arbeidshverdagen betyr litt ekstra for deg, og at du sånn sett er "lett" å tilfredsstille som arbeidstaker. Dèt har en betydning for en arbeidsgiver. Slike små ting er faktisk noe annet og bedre å høre enn "åpenbare" ting, direkte eller indirekte selvskryt, eller på andre måter ekstremt påtvunget selvhevdelse. Faktisk kan grasiøse suksesshistorier få fram egosentret i kandidatene, og de kan fremstå som overambisiøs og potensiell gjennomtrekk, og det svaret kandidaten opprinnelig trodde var en god suksesshistorie som bare måtte skrytes av, kan virke imot sin hensikt. Jeg er temmelig sikker på at intervjuerne ikke vil høre at du har bestått utdanningen din (som står på CV'en), at du har fått ut en palle med varer på 15 minutter, at du har tatt et avansert kurs eller verv (som står på CV'en) eller slike ting. Så du har alle muligheter for å komme godt ut av et slikt spørsmål hvis du ellers bare tenker deg godt igjennom nå. Endret 7. juni 2022 av Hippokrates
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #6 Skrevet 7. juni 2022 Jeg skal på et intervju på torsdag og har fått beskjed om at de kommer til å spørre b.la om hvordan jeg forstår stillingen. Har begynt å overtenke veldig, og lurer på hva de forventer at man skal svare på det, annet enn det de har opplyst om i jobbutlysningen? Anonymkode: 4cfe6...97f
Gjest Hippokrates Skrevet 7. juni 2022 #7 Skrevet 7. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg skal på et intervju på torsdag og har fått beskjed om at de kommer til å spørre b.la om hvordan jeg forstår stillingen. Har begynt å overtenke veldig, og lurer på hva de forventer at man skal svare på det, annet enn det de har opplyst om i jobbutlysningen? Anonymkode: 4cfe6...97f Skjønner godt at du overtenker, for det er et veldig dårlig spørsmål. Faktisk så handler et jobbintervju å lese hvordan man forstår hverandre, og da kartlegge hvor god match man er. Hadde vært mer humant å opplyse deg om stillingen og stille deg spørsmål utifra det, enn at du skal ta stilling til stillingen og svare på spørsmålet i sin helhet før du vet særlig om den annet enn det som står i annonsen. Men dette er grilleri i praksis. Du får sette deg inn i arbeidsplassen, den fattige jobbannonsen og så prøve å sette deg selv inn i jobben, og da svare utifra det.
Flintis Skrevet 7. juni 2022 #8 Skrevet 7. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei. Jeg er nettopp ferdig med min utdannelse(bachelor) og holder på å søke jobber. Ett av spørsmålene som kan komme opp er "fortell et par ting du har hatt suksess med". Jeg vet ikke helt hva jeg skal svare på spørsmålet. Føler ikke jeg har noe å skryte av. Altså jeg har jo klart utdannelsen min, men det vet de jo fra før av, det er jo grunnen til at jeg er kvalifisert til jobben. Ved siden av har jeg jobbet i kassa på Rema. Noen tips til hvordan man kommer på en suksesshistorie man har hatt som egner seg i et jobbintervju? Anonymkode: 5d6b3...873 Du har jo fått jobb i kassa på Rema.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #9 Skrevet 8. juni 2022 19 hours ago, Lacuna said: Kan være så enkelt som hvordan du jobbet i et fag du fikk toppkarakter i. Godt tips! 17 hours ago, Cylon said: Vet du, jeg synes de små "suksesshistoriene" er mest sjarmerende. Det kan være små momenter i din jobb som ga deg en god følelse. Det trenger ikke være stort. Og det er ikke slik at jo større suksess eller historie jo mer interessant er det. Jeg tenker du kan lett gå for de små gevinstene i de små hjørnene av arbeidshverdagen du har hatt. Også på Rema. Så hva har du gjort (overprestert) på Rema som ga deg, lederen, en eller flere kunder og/eller leverandører gode følelser eller takknemlighet som virkelig har gitt deg noe, da særlig av god følelse? Har du noengang tatt helg en fredag med en enorm god mestringsfølelse eller prestasjonsfølelse for en liten hverdagslig ting du har bringt fram selv? Finn fram til de små "magiske" øyeblikkene og legg fram at det er slike ting som virkelig betyr noe. Det viser faktisk at de små tingene i arbeidshverdagen betyr litt ekstra for deg, og at du sånn sett er "lett" å tilfredsstille som arbeidstaker. Dèt har en betydning for en arbeidsgiver. Slike små ting er faktisk noe annet og bedre å høre enn "åpenbare" ting, direkte eller indirekte selvskryt, eller på andre måter ekstremt påtvunget selvhevdelse. Faktisk kan grasiøse suksesshistorier få fram egosentret i kandidatene, og de kan fremstå som overambisiøs og potensiell gjennomtrekk, og det svaret kandidaten opprinnelig trodde var en god suksesshistorie som bare måtte skrytes av, kan virke imot sin hensikt. Jeg er temmelig sikker på at intervjuerne ikke vil høre at du har bestått utdanningen din (som står på CV'en), at du har fått ut en palle med varer på 15 minutter, at du har tatt et avansert kurs eller verv (som står på CV'en) eller slike ting. Så du har alle muligheter for å komme godt ut av et slikt spørsmål hvis du ellers bare tenker deg godt igjennom nå. Gode tips! . Var i jobbintervju nå og da dro jeg frem en historie fra butikken som ikke var så spesialt stor, men hvor jeg var fornøyd med jobben jeg hadde gjort. Følte faktisk det passet meg bedre enn å fremstille meg som et slags supermenneske. For jeg hverken er en som har gjort store bragder eller en som liker å skryte. Intervjueren min derimot han la ut i det store og brede om hva han hadde oppnådd og jeg lurte nesten på om intervjuet var der for at han skulle imponere meg. TS Anonymkode: 5d6b3...873
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #10 Skrevet 8. juni 2022 På jobbintervju en gang fortalte jeg om suksessen den gangen jeg greide å sjekke opp en 10er dame på utseendeskalaen, mens jeg var maks en 4er på skalaen. Intervjuer likte og humret godt over det svaret. Anonymkode: 1d9d6...810
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #11 Skrevet 8. juni 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: På jobbintervju en gang fortalte jeg om suksessen den gangen jeg greide å sjekke opp en 10er dame på utseendeskalaen, mens jeg var maks en 4er på skalaen. Intervjuer likte og humret godt over det svaret. Anonymkode: 1d9d6...810 Jeg humret jeg også. TS Anonymkode: 5d6b3...873
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #12 Skrevet 8. juni 2022 Jeg ble spurt om noe liknende som nyutdannet. Jeg fortalte om et fag jeg syns var utfordrende. Jeg skjønte det rett og slett ikke. Jeg hadde også gått glipp av ekskursjonen på grunn av korona. Hvor mye relevant var gjennomgått. Jeg fortalte at i stedet for å gi helt opp, så hukket jeg tak i foreleseren etter en time og spurte spørsmål. Jeg måtte stille spørsmålene mange ganger på forskjellige måter før han klarte å forklare det til meg. Vi ble sittende i en halvtime. Når eksamen kom en mnd etter var jeg en av to studenter på hele kullet som fikk A. Bare fordi jeg ikke var redd for å spørre flere ganger om det som varvanskelig og tok ansvar for egen læring😅 Lederen min ble imponert over svaret og sa de var veldig opptatt av at alle skulle hjelpe alle og at man ikke kan stille for mange spørsmål som ny ingeniør 🤗 jeg fikk jobben Anonymkode: 09c32...ce9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå