Gå til innhold

Huff, gutten min er så sjenert!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg trenger vettuge råd. 

Gutten min på 9 er sjenert. Han har i grunn "alltid" vært litt slik, men det er ikke så kjekt å være 1 av 3 gutter i klassen, og føle seg uttafor. Når det er sagt, så kan det hende at Jeg føler mer på at han ser uttafor ut, enn slik han føler seg? 

Jeg vil bare hjelpe og har informert både skole og de andre foreldrene, så de er klar over det. 

Han er jo akseptert, men han er jo så sjenert, at jeg frykter det blir verre. Hvordan kan han bidra til god leik når han nesten ikke sier et kvekk? 

Hjemme er han trygg, frempå, livlig og "tøff", men stivner i møte med andre. 

Når han har besøk fra klassen er han trygg, så sjenansen skjer når det er flere rundt. 

Hjelp altså! Det er ille å si, men jeg får vondt av han, og blir jo litt flau selv.. Jeg er selv ikke sjenert overhodet. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir du flau?

Det hjelper jo ikke på sjenansen. Støtt ham.

Snakk med ham om at det er greit å trenge litt tid, at man kan ta inn inntrykk før man kommer igang. Og at det ikke finnes en eneste plass hvor ikke folk er ulike på dette. 
Det er ikke heller sånn at alle utadvendte er supertrygge i alle situasjoner, faktisk kan noen som er veldig nervøse eller usikre snakke/være «litt ekstra på».

Dette er forskjellig, og sånn er det.

Du sier han får besøk av kjente, og har venner? Det er da supert 🤷‍♀️

Prøv heller å øve på at det er greit å trenge litt tid. Slappe av litt med den man er, og øve seg litt om man faktisk ønsker å være litt mer frempå. 

Utadvendte får nok lettere kontakt med andre, men ikke nødvendigvis flere gode og langvarige vennskap/kjærester osv. Der kreves kjemi

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du blir flau? Virkelig? Hva med å godta barnet ditt som det er? 

Anonymkode: f255a...b7a

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som du er problemet

Anonymkode: 172f6...8a2

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje han har en mer introvert eller sensitiv personlighet? Da er det helt normalt å bli litt "satt ut" av mye folk å forholde seg til, eller å være tilbakeholden når det er mye nytt eller uvant som skjer. Det er ingenting galt med de som er slik, de trenger bare litt mer tid fordi de fordøyer så mange inntrykk, og foretrekker heller å ha noen gode venner på liknende nivå, enn en diger og bråkete flokk.

Anonymkode: 45405...e1a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare la gutten din være som han er?! Hva skjer med dere som på død og liv skal tvinge barn til å være utadvendte??? Dere ødelegger barna!!

Anonymkode: 0d5b5...05e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det som gjør at du blir flau og syns dette er vanskelig? Er du redd han skal slite med å få venner eller slite senere sosialt? Er det det at du ønsker at andre skal se han slik du ser han?

Det jeg i alle fall kan si er at det viktigste her er at du aksepterer han som han er. Det vil ikke hjelpe på sjenansen å pushe ham til å bli mindre sjenert. Om det er betryggende så er det slik at de fleste jeg kjenner som var sjenert som barn, ikke er det som voksne og ikke har hatt problemer med å danne vennskap eller tørre å være seg selv.

Å være sjenert kan være en god egenskap på mange områder. Mange som er sjenerte blir oppfattet som snille og høflige. De er ofte flinke til å se an situasjoner og lese de før de gir seg hen i det sosiale samspillet noe som gjør at de ofte fungerer godt sosialt. Bare for å nevne noe. Dessuten er jo det viktigste å få noen gode venner, ikke flest mulig. 

Anonymkode: 00d04...e54

Skrevet

Huff, jeg burde ikke skriv flau fordi da ville halvparten beskrive meg som en dårlig mor. Det er på den andre siden bra at dere er så perfekte i følelsene. 

Han har ingen venner på skolen. 

Jeg har jobbet på for å knytte de sammen, for at de andre skal se hvilken fin gutt jeg har! Han er super han! Men: sjenertheten hans "ødelegger" for han, fordi han blir utenfor. 

Skjønner dere ikke? 

Skal jeg la de skure å gå og bare vente til en dag så bare går det greit? 

Jeg spurte om vettuge råd fordi jeg er glad i ungen min, og ser han strever. Han kom jo gråtende hjem. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
Eplejuice123 skrev (1 time siden):

Huff, jeg burde ikke skriv flau fordi da ville halvparten beskrive meg som en dårlig mor. Det er på den andre siden bra at dere er så perfekte i følelsene. 

Jeg har jobbet på for å knytte de sammen, for at de andre skal se hvilken fin gutt jeg har! Han er super han! Men: sjenertheten hans "ødelegger" for han, fordi han blir utenfor. 

Skjønner dere ikke? 

Jeg spurte om vettuge råd fordi jeg er glad i ungen min, og ser han strever. Han kom jo gråtende hjem. 

Ts

Du sier at han ikke har venner på skolen, men at han har besøk fra venner i klassen? Det hørtes jo litt rart ut. Men jeg tror du må få han til å forstå at det ikke er noe feil med han ,selv om han er sjenert. Styrk selvfølelsen hans.

Anonymkode: 3c9bd...ff6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest Albbas
Skrevet
1 hour ago, Eplejuice123 said:

Skjønner dere ikke? 

Ts

Nei vi skjønner ikke for du skriver veldig uklart. I HI sier du at han er akseptert og at han leker godt når han har besøk fra klassen. Javel, alt er fint? Men så sier du at han ikke har venner? Hvorfor får han besøk fra klassen hvis de ikke er venner? 

Er problemet at han ikke har venner, eller at han er sjenert? Jeg var også ekstremt sjenert, og sønnen min er lik, men venner har jeg alltid hatt. Det verste med å være sjenert er at andre skal problematisere det så veldig. 

"han kom jo gråtende hjem"? Javel? Hvorfor? Hvorfor skriver du det som om det er noe vi burde skjønt? 

AnonymBruker
Skrevet

Det viktigste er at han lærer å leve godt med seg selv. At han kjenner at det er helt greit å være meg. Jeg har en veldig sjenert 20 åring. Når han var 11 kjøpte stefar ny Playstation til han og via spill er han sosial og har også fått seg kjæreste gjennom det. Vi har tilrettelagt for lan hjemme hos oss de gangene vi har hatt noe å dra ut på og etter hvert som han ble gammel nok til å være alene hjemme på natta har han fått ha lan med spillvenner på overnatting. 

Anonymkode: 01eda...71e

Skrevet

Hvis jeg inviterer barn fra klassen hjem, så går leiken fint. Når han er på skolen blir han sa sjenert at han blir utenfor, og de andre bare løper i fra. 

Skolen sitt delansvar? Ja.. Ingen skal holdes utenfor? Det er ok å være for seg selv nå og da, men ikke hele tiden. 

Takk for svar folkens, jeg konkluderer med at å være utenfor er ok

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Så kjedelig. Er det ingen av jentene du kan hente han på? Andre miljøer/fritidsaktiviteter? Eller evt. søskenbarn/barn av dine venner han kan øve seg på? Gode sosiale erfaringer avler selvtillit og mestring, og bidrar til enda flere gode erfaringer.

VIlle faktisk vurdert å flytte/bytte skole dersom det ikke bedrer seg. Venner er så viktig for utviklingen hans. Hvis han ikke har noen nå, har han ikke så mye å tape. Kanskje en skole med større utvalg ville bidratt til at han fant noen han matcher bedre med. Dessuten kunne et par friske lærerøyne vært litt på og ført han sammen med noen. I et sunt vennskap skal han ikke måtte streve/stresse med å henge med, og det bør du ikke venne han til heller. 

Anonymkode: 7f42d...620

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Veldig viktig med venner, det gjelder alle aldre ❤️ Tror det er viktig at selvfølelsen styrkes, det er lov å være sjenert, og det kan være fint. Det ble være plass til alle typer personligheter. Og det er det. Men kanskje dere må prøve andre arenaer også, noen fritidsaktiviteter. Mye handler nok om kjemi, selv er jeg også sjenert med «feil» folk men har lært meg i voksen alder å «fake it» og være utadvendt i enkelte sammenhenger som krever det.

Syns det er fint du ønsker å støtte gutten din. Har et forsiktig barn selv, trenger tid på å bli varm i trøya og bekymrer meg litt for det. Men han er bare tre år da. Jobber mye med selvfølelse og det å tørre å ta plass, men elsker hele hans personlighet.

Men man må øve på andre ting også som man ikke er god på ☺️ Også den typen ting. Mens barn som er litt «mye» kanskje må øve på å gi andre plass.

Anonymkode: c76a0...ac3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Veldig viktig med venner, det gjelder alle aldre ❤️ Tror det er viktig at selvfølelsen styrkes, det er lov å være sjenert, og det kan være fint. Det ble være plass til alle typer personligheter. Og det er det. Men kanskje dere må prøve andre arenaer også, noen fritidsaktiviteter. Mye handler nok om kjemi, selv er jeg også sjenert med «feil» folk men har lært meg i voksen alder å «fake it» og være utadvendt i enkelte sammenhenger som krever det.

Syns det er fint du ønsker å støtte gutten din. Har et forsiktig barn selv, trenger tid på å bli varm i trøya og bekymrer meg litt for det. Men han er bare tre år da. Jobber mye med selvfølelse og det å tørre å ta plass, men elsker hele hans personlighet.

Men man må øve på andre ting også som man ikke er god på ☺️ Også den typen ting. Mens barn som er litt «mye» kanskje må øve på å gi andre plass.

Anonymkode: c76a0...ac3

Tusen takk for svar, du forstod❤️

Td

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...