Gå til innhold

Nye røykvarslere, erfaring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er på utkikk etter nye røykvarslere. Har nå NoFlame som var i huset da jeg kjøpte det, og er plaget med at de går av uten grunn. 
Jeg har sett på Nest Protect, liker at de er både optisk og co, men synes de er litt dyre. Er de verdt prisen?

Noen som har andre gode forslag? Ønsker at de har en «sentral» eller at de kan kobles til mobilen slik at man vet hvilken brannvarsler som går. 

Anonymkode: 09e30...aa9

AnonymBruker
Skrevet

Er forresten ikke aktuelt med varslere fra vaktselskap da jeg bor usentralt, og ingen selskaper har dekning her. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg anbefaler Cavius. Seriekoblet og kjøp med hub slik du kan få varsel på mobil. Ikke noe vaktselskap. Røykvarslere er ikke noe man vil spare penger på. 

Anonymkode: 3b83d...0b3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg anbefaler Cavius. Seriekoblet og kjøp med hub slik du kan få varsel på mobil. Ikke noe vaktselskap. Røykvarslere er ikke noe man vil spare penger på. 

Takk for anbefaling 😊 er de følsomme, og har de falske alarmer ofte? På varslet på mobil, får du opp hvilket rom den er utløst i?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Takk for anbefaling 😊 er de følsomme, og har de falske alarmer ofte? På varslet på mobil, får du opp hvilket rom den er utløst i?

Ikke så følsomme. Må støvsuges innimellom (alltid anbefalet) du får varsel om hvilke som er løst ut. Du får varsel når d anbefales å teste de. Har hatt disse i mine tre siste boliger. I tillegg er d ikke så store og dermed penere. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oi sann, det var stygge saker 😅

Har aldri opplevd røykvarslere som slår ut uten grunn, annet enn én av røykvarslerne i huset her som var fra byggeåret (nesten ti år) som først gikk ut på batteri, for deretter å spontan-aktiveres flere ganger i løpet av kvelden. Med puls på to hundre (jeg hadde lagt meg) lærte jeg at optiske røykvarslere uansett bør skiftes ut etter noen år... https://www.dsb.no/nyhetsarkiv/2021/visste-du-at-roykvarsleren-gar-ut-pa-dato/ 

Anonymkode: 52e59...537

Skrevet

Nest sine røykvarslere er fine de. Enkle å sette opp, kjører selvtest en gang i måneden, har talevarsling som sier at det er detektert brann. De har også en helt genial tilleggsfunksjon jeg ikke visste om da jeg kjøpte dem, nemlig belysning. De registrerer om man går i nærheten av dem på natta og slår på et svakt lys som lyser opp rommet meget svakt. Veldig fint om natta når man lister seg rundt og skal på toalettet, sjekke barn som sover osv. Slipper å slå på annen belysning.  Kan selvfølgelig slås av om man har den på soverommet og det er plagsomt. Men veldig fint i gangen, stua, trappa og slike steder. 

De koster en tusenlapp pr stk på tilbud, og det er de definitivt verdt. De dør av seg selv etter 10 år, som er anbefalt makstid på en røykvarsler. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Oi sann, det var stygge saker 😅

Har aldri opplevd røykvarslere som slår ut uten grunn, annet enn én av røykvarslerne i huset her som var fra byggeåret (nesten ti år) som først gikk ut på batteri, for deretter å spontan-aktiveres flere ganger i løpet av kvelden. Med puls på to hundre (jeg hadde lagt meg) lærte jeg at optiske røykvarslere uansett bør skiftes ut etter noen år... https://www.dsb.no/nyhetsarkiv/2021/visste-du-at-roykvarsleren-gar-ut-pa-dato/ 

Anonymkode: 52e59...537

Om du er usikker på hva som er best for deg så ta kontakt med en nøytral part som ikke selger noe, f.eks Norsk brannvernforening som tilbyr gratis svartjenesten om brannsikkerhet. En røykvarsler bør byttes ut hvert 10 år og testet minimum en gang i året. 1.desember er røykvarsler dagen. Jeg selv er over gjennomsnittet opptatt av brannsikkerhet og er ikke tvil om hva jeg hadde valgt. Husk å ha varsler i alle etasjer og slik du hører d i alle rom med lukket dør. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...