AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #1 Skrevet 7. juni 2022 hvordan gjør dere det rent praktisk? skal være alene med baby på 2 mnd og mini på 2 år i 3 uker da far skal på jobbreise. minste krever å bli bært omtrent hele tiden, liker ikke vogn eller bæresele. er også veldig urolig for å gjøre situasjonen enda bedre. toåringen er som toåringer flest, travel! trenger praktiske tips og triks fra erfarne mødre (eller fedre) hvordan dere får hverdagen til å gå rundt. spent på første middagen, da toåringen er trøtt, sur og sulten etter bhg, å henger i beina.. den andre bærer jeg i armene 🙊 Anonymkode: fbf69...c4d
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #2 Skrevet 7. juni 2022 Mitt råd er fjordland og barne-tv i bakhånd til enhver tid, og at alt utover det er et pluss! Anonymkode: f4042...29d 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #3 Skrevet 7. juni 2022 Hvor god tid har du før reisen? Ville fått far til å hjelpe med å kokkelere middager som kan fryses ned. Anonymkode: 4861e...709 2
Anonym6789 Skrevet 7. juni 2022 #4 Skrevet 7. juni 2022 Jeg har en del hjemmekontor, og prøver å lage middag før jeg henter i barnehagen. Ting som kan kjapt varmes opp igjen bare, eller gratenger som jeg bare kan la stå i avslått, varm ovn mens jeg henter. Sparer meg for en del sutring under middagslaging.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #5 Skrevet 7. juni 2022 Min eldste var 2,5 da minste kom, i oktober i fjor. Etter to uker perm var faren borte mandag til fredag frem til juleferie 😅 var litt stresset for hvordan det skulle gå, men gikk overraskende bra! Vi fant en fin rytme, og mottoet mitt var «vi har ikke dårlig tid». Selv om det ofte føles sånn, når babyen trenger hjelp til å sovne og eldste vil ha oppmerksomhet eller trenger hjelp til å kle på seg. Vår ble heldigvis ikke sjalu (enn så lenge🫢) og bare veldig stolt, så hun var veldig samarbeidsvillig og fikk plutselig en del «ansvar» som gjorde henne mye enklere i feks stellesitusjoner enn hun hadde vært før fødsel. stell/bad: «lillebror er så liten han, så han klarer ikke å kle av seg! Haha! Men det kan du» «lillebror er så liten han. Han har ingen tenner å pusse! Men det har du!» «lillebror klarer ikke å legge seg ned for å bytte bleie selv, men det kan vel du?» dette har vært MAGISKE setninger for meg, funker fjell hver gang 😅 alternativer er å spørre om hun kan vise lillebror hvordan man sitter på potte/tar på pysj/osv osv. hun har også vært veldig med på å stelle han, da har vi gjort en greie ut av at først er det storesøster sin tur - nå må du vente lillebror! Og så steller vi han sammen etterpå. Andre ganger har hun stelt dukken sin mens jeg har stelt han. Har måttet snakke til han mens han gråter innimellom i stedet for å plukke han opp, så jeg gjør det tydelig at det er hennes tur. «Nå må DU vente lillebror!!» sier hun da og er veldig medgjørlig, hun liker nemlig heller ikke å høre på han gråte Middag: få hjelp av venner, familie og far til å lage opp middager til fryseren. Ha to middager av hver rett, så har du hele perioden. Vår to-åring er glad i frossenpizza, så liker å ha det på lur i tilfelle jeg glemmer å ta opp middag til tining. Serverer med litt cherrytomat og agurk til bare 🤭 handling: handle på nett 😅😅👌🏻 matpakker: jeg smører frosne polarbrød/brødskiver om morgenen, de tiner til lunsj. Slenger oppi banan eller yoghurtbeger i tillegg. Legging: har lagt begge to samtidig i dobbeltsenga. Ammer minste i søvn mens jeg leser og synger for eldste. Hun sluttet med dagsøvnen rett før babyen kom, så sluknet veeeldig fort på den tiden 😆 bærer så eldste inn i egen seng. Dette funket frem til 6 mnd her, men nå er det umulig da han blir så forstyrret og girer seg bare opp. Nå legger jeg minste mens eldste leser bøker for seg selv i senga, eller hører på lydbok, også kommer jeg inn til henne når han sover. Han sovner heldigvis raskt, om ikke hadde jeg sikkert gått mye frem og tilbake. avlastning: 1 dag i uken sover eldste hos min mor. Blir hentet i bhg og levert dagen etter. Høydepunktet for alle hver uke 🤪 Pleier også å invitere venner på middag en dag i uken. Da leker de med eldste mens jeg ordner litt mat, også spiser de med oss frem til leggetid. Da rydder de mens jeg tar barna på badet, og går hjem etterpå 🥰 også spurt om hjelp fra andre foreldre i bhg for å hente, særlig når det bikka 10 minus. Det er utrolig hva folk stiller opp med om man bare tør å spørre om hjelp! Er heldig med at vår sover i vogn og bæresele. Men det tok noe gråting og en god del misnøye før han tolererte å bli båret rundt i den, men jeg opplevde at jeg ikke fikk det til å gå rundt uten. Så da tenkte jeg bare at jeg vet han er trygg, han er helt nære meg. Så da er det greit at han protesterer, men han må bare innfinne seg meg det. Har hatt på podcast i noise cancelling for å klare å slå meg til ro med det. Nå blir han glad hver gang han ser bæreselen, så han ble vant til slutt! Ikke sikkert det fungerer for dere, men jeg har hvertfall ikke hatt dårlig samvittighet for at jeg bare holdt ut til tross for protester. Bhg levering/henting: har hatt lange frokoster, og ventet til babyen var klar for å sove før vi gikk. Da sovner han raskt og jeg fikk ro til å levere eldste. Men har hatt mange morgenen som har føltes heeelt utmattende dette kommer til å gå bra! Dere finner nok raskt en rytme og rutiner som funker for dere 🥰 ikke ha høye krav til hva dere skal få til, hva dere skal spise eller hvordan det ser ut hjemme 🫢 og - spør om hjelp! Det er en stor styrke og overlevelsestips nummer en. Folk flest liker å være til hjelp. Anonymkode: 90ee2...f5d 1 4
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #6 Skrevet 7. juni 2022 Jeg var hjemme med begge barna mine til den yngste var 2, det er 1,5 år i mellom dem. Hadde den yngste mye i bæresele, slik at jeg hadde armene fri til å gjøre ting. Hadde også tvillingvogn sånn at det var lett å ta med begge ut. Dette var jo ikke tida for kulinariske spesialiteter, det ble enkel mat, gjerne brødskiver eller havregrøt hvis jeg ikke orka å lage noe "ordentlig". Ellers tror jeg at begge lærte seg å vente litt - de tåler å ikke få alle ønsker oppfylt med én gang. Den eldste ble også veldig flink til å leke alene. Brukte ikke noe TV/skjerm til dem på dagtid. Vil ikke anbefale deg å få den (u)vanen å bruke det hele tida. Selvsagt greit i krisesituasjoner, men ser veldig mange bare gir ungene smarttelefon/nettbrett med én gang de kjeder seg eller sutrer for noe. Man gjør seg selv en bjørnetjeneste - ungene blir veldig krevende av det. Anonymkode: b46fa...6b7
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #7 Skrevet 7. juni 2022 Jeg er alene med barna 2-4 uker i strekk pga. mannens jobb. Av praktiske løsninger tenker hjemlevering av dagligvarer på døra er den som betyr mest for meg. Og at lettvinte løsninger er lov. Det hendte babyen var fornøyd med å sitte i newbornseat på tripptrappstol og se på at storesøster "hjalp" meg å lage middag. Men det hendte også at jeg ga opp og det ble brødskiver til middag, og jeg ga meg selv kred for å ha løst det. Sikkert ikke bra at hun satt så lenge i det setet heller forresten, men på gulvet gråt hun og om hun satt i bæretøy gråt begge barna. Og ellers hadde jeg noen mantra til meg selv da den yngste var baby. Som en annen nevner; "vi har god tid!" var vel verdt å repetere for meg selv. Og "de kommer til å sove til slutt". I perioden før tre mnd. var det en sannhet med modifikasjoner, for når toåringen sovnet for kvelden var babyen sprellvåken og urolig og når babyen sov godt utpå morgenkvisten våknet toåringen. Men da også hjalp det å tenke at dette er stress, men det er ikke varig. Om det så er når mannen kommer hjem det vil bli enklere, eller om noen år, for til slutt må de vel begynne å sove bedre (hos oss ble det helt ok, med noen kriseperioder, fra lillesøster var 3-4 mnd.). En ting til, å være utendørs. Når vi kom oss ut, ble alt veldig mye bedre for min del. Det funket ikke å ha babyen i bæretøy innendørs for oss, men ute gikk det fint. Så da hang hun på mens den eldste fikk løpe rundt. Anonymkode: 15b74...d7e
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #8 Skrevet 7. juni 2022 Er alene med baby og en på 2.5. Eldste må bare tåle å vente litt, men blir også inkludert i alt som er mulig. Andre ganger må baby vente. Lettvinte middager, finn en rutine på legging som fungerer. Her må f.eks eldste se på barnetv når jeg legger baby på dagtid og kveld, ellers løper han bare etter meg og forstyrrer. Har kjøpt endel leker til inne og ute som ikke krever mye av meg. F.eks: Trampoline, basseng, sykkel, ringspill , vannprøver, sandkasse, gatekritt, maling, puslespill osv. Minste trives heldigvis i sele og vogn, så går endel tur. Anonymkode: dc4a3...cf5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå