Gå til innhold

Tips for å bli bedre i engelsk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Fått meg jobb der jeg skal snakke mere engelsk. Vil detfor begynne å øve meg. 

Noen som hsr tips på hvordan bli bedre i engelsk?

Anonymkode: 06d7c...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, AnonymBruker said:

Fått meg jobb der jeg skal snakke mere engelsk. Vil detfor begynne å øve meg. 

Noen som hsr tips på hvordan bli bedre i engelsk?

Anonymkode: 06d7c...b7a

Finn noen å trene med? en venn/partner f eks. Slutt å bruk norsk tekst på filmer osv, om du gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fridiskusjon.no skrev (Akkurat nå):

Finn noen å trene med? en venn/partner f eks. Slutt å bruk norsk tekst på filmer osv, om du gjør det.

Gjør man det etter barneskolen?

Anonymkode: 9505e...086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste mye på engelsk tidligere, det hjalp veldig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ja, det er mange godt voksne som bruker norsk tekst og. 

Anonymkode: b8bcb...86e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Alt som er foreslått. Når det gjelder og lese og se på programmer uten tekst blir det mer om du har dårlig ordforråd, hvis du bare må øve deg på din tale må du jo snakke engelsk. Med venner , familie og til deg selv. Tenk på engelsk, og tenk høyt 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det viktigste for å bli god i et språk er å praktisere det. Mer viktig er viktig å øve på å lage setninger og hente frem ord fra hukommelsen. Så anbefaler deg å bruke mye tid på å produsere tekst. Skriv dagbok på engelsk, skriv side opp og side med om trivialiteter, selve temaet er ikke viktig det viktige er å øve på å produsere egne setninger. 

Anonymkode: 6183e...5b2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Les mye engelsk, bøker, nyheter, sosiale media osv osv. 

Anbefaler deg å lage Reddit konto slik at du kan diskutere med andre, på engelsk!!

Hvis folk nevner at grammatikken din er dårlig så må du bare ta det som tips. 

Anonymkode: cd2b0...698

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 hours ago, AnonymBruker said:

Helt normalt. Jeg bruker det også på norske filmer dersom skuespillerne snakker veldig utydelig, noe de gjør forholdsvis ofte!

Anonymkode: 68671...b91

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Les bøker på engelsk - høyt. 

Skriv dagbok på engelsk. 

Bruk grammarly om du skal produsere engelsk tekst. Ikke bare godkjenn alle rettingene, men gå gjennom å se om du kan lære noe. 

Anonymkode: 2cd1c...d34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Heng på engelske forum istedet for KG

Anonymkode: 752fc...fdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trening! Trening! Trening! Trening!

Akkurat som med alt annet i livet, som er man nødt til å øve. Lese engelske bøker, og engelske nyhetsartikler eller lignende. Og les det selvfølgelig HØYT hele tiden, for praktisk læring.  

Anonymkode: d2d7b...e04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har satt språk på mobil og PC, Facebook og lignende til engelsk. Jeg hører på podcaster og YouTube-videoer på engelsk døgnet rundt, da absorberer man mye. Men å snakke og skrive selv er absolutt den beste treningen!

Anonymkode: d672d...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å vedlikeholde engelskkunnskapene, har jeg siden jeg var tidlig i tjueårene jevnlig lest bøker på engelsk. Er det et ord jeg ikke forstår, slår jeg det opp, pugger det, og leser videre. Lærer mye på den måten. 

Å SNAKKE engelsk og ha god uttale derimot, det trengs det en "innfødt" til å hjelpe deg med. Riktig tonefall og riktig trykk på riktige steder i ordene osv. Det er sikkert hjelp å få om man annonserer etter en privat engelsklærer, mange engelske personer som bor i Norge. Hvis du bor ute i distriktene, kan man ha timer i engelsk over internett med pc-kamera så man ser og hører hverandre.

Min sønn snakker flytende amerikansk og kan også herme britisk uttale utmerket. Han har språkøre. Men dette kommer av at han har siden han var 13-14 år daglig har snakket med amerikanere online i spillene når han gamer. Nå er han 22, så det har blitt noen år med daglig amerikansk/engelsk prating. Det hender noen amerikanere spør han hvor i USA han er fra, hvilken stat, for de klarer ikke helt å plassere dialekten hans. De blir veldig overrasket når han forteller at han er norsk og bor i Norge.

Det som gjelder er altså snakking med "innfødte". Det gir deg best uttale og uttrykksmåte. Annonser etter lærer. Og begynn å lese engelske bøker og blader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (2 timer siden):

For å vedlikeholde engelskkunnskapene, har jeg siden jeg var tidlig i tjueårene jevnlig lest bøker på engelsk. Er det et ord jeg ikke forstår, slår jeg det opp, pugger det, og leser videre. Lærer mye på den måten. 

Å SNAKKE engelsk og ha god uttale derimot, det trengs det en "innfødt" til å hjelpe deg med. Riktig tonefall og riktig trykk på riktige steder i ordene osv. Det er sikkert hjelp å få om man annonserer etter en privat engelsklærer, mange engelske personer som bor i Norge. Hvis du bor ute i distriktene, kan man ha timer i engelsk over internett med pc-kamera så man ser og hører hverandre.

Min sønn snakker flytende amerikansk og kan også herme britisk uttale utmerket. Han har språkøre. Men dette kommer av at han har siden han var 13-14 år daglig har snakket med amerikanere online i spillene når han gamer. Nå er han 22, så det har blitt noen år med daglig amerikansk/engelsk prating. Det hender noen amerikanere spør han hvor i USA han er fra, hvilken stat, for de klarer ikke helt å plassere dialekten hans. De blir veldig overrasket når han forteller at han er norsk og bor i Norge.

Det som gjelder er altså snakking med "innfødte". Det gir deg best uttale og uttrykksmåte. Annonser etter lærer. Og begynn å lese engelske bøker og blader.

Hva er « innfødt» engelsk? Dersom jobben er i Norge er det vel best og snakke godt business/turist engelsk som alle forstår. Jeg snakker veldig amerikansk som i new York amerikansk fordi jeg har bodd der, kan godt forstå det meste britisk, men i feks Liverpool ga jeg opp og svarte « i dont speak english» når noen snakket til meg 😅 så sant ikke ts skal flytte er vel nøytral engelsk det beste. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...