Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Går det an? jeg vurderer å kjøpe en bolig for utleie. Har ca 800 000kr som jeg enten kunne tatt “pant” i(hvis det i det hele tatt er lov), eller refinansiert og fått utbetalt. Og 600 000 på konto. 1,4 mill til sammen.

Må jo selvsagt undersøke i flere banker; renten jeg har i dag nærmer seg 3%😏og verre blir det jo!

Har ikke en konkret bolig. Men tenker Spania, og bruke utleiemegler.

Har sett både rimelige og dyre, men tenker rundt 2 mill. Må selvsagt undersøke nøyere; alt fra skatteregler til markedspris på utleie. Er nettopp begynt å tenke på dette, da jeg er revmatiker og tror livet kan bli bedre når jeg blir 100% pensjonist. Er 50 år nå. Sliter veldig på vinteren her😌

Er ikke gira på fond, men dumt å ha så mye penger på konto. Jadda kan betale inn på nåværende lån🤪

Anonymkode: 319bc...398

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

*primærbolig

AnonymBruker
Skrevet

Ja det er mulig i de fleste banker så lenge det er nok sikkerhet I primærbolig. I praksis så refinansierer du bare det lånet du allerede har og bruker pengene på å betale ut ny bolig. Så du blir i praksis bare mer belånt på den boligen du har.

Noen banker tilbyr også lån med pant i boligen i utlandet, feks dnb, men de krever blant annet at du låner over 1,5 mill. Det var jo uansett ikke spørsmålet ditt, men poenget er bare at forskjellige banker har forskjellige måter å tilby finansiering på 😊

Anonymkode: fb4d8...632

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja det er mulig i de fleste banker så lenge det er nok sikkerhet I primærbolig. I praksis så refinansierer du bare det lånet du allerede har og bruker pengene på å betale ut ny bolig. Så du blir i praksis bare mer belånt på den boligen du har.

Noen banker tilbyr også lån med pant i boligen i utlandet, feks dnb, men de krever blant annet at du låner over 1,5 mill. Det var jo uansett ikke spørsmålet ditt, men poenget er bare at forskjellige banker har forskjellige måter å tilby finansiering på 😊

Takk for svar; det var mer positivt enn jeg hadde forestilt meg her på KG🤪ventet mer forslag om å oppsøke hjelp😅Skal undersøke med ulike banker!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar; det var mer positivt enn jeg hadde forestilt meg her på KG🤪ventet mer forslag om å oppsøke hjelp😅Skal undersøke med ulike banker!

Ikke noe problem, jobber i bank så det er bare hyggelig å kunne hjelpe. Lykke til med kjøp, sjekket samme mulighet forrige uke og tenker å kjøpe om en 5 års tid 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke noe problem, jobber i bank så det er bare hyggelig å kunne hjelpe. Lykke til med kjøp, sjekket samme mulighet forrige uke og tenker å kjøpe om en 5 års tid 😊

Tøft! kan jeg spørre hvor…? en grunn til at jeg er litt skeptisk til Spania er at det kryr av nordmenn🤣

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tøft! kan jeg spørre hvor…? en grunn til at jeg er litt skeptisk til Spania er at det kryr av nordmenn🤣

Ser på både Costa blanca og Costa del sol, vurderer golf resort for å få en jevnere utleieinntekt 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ser på både Costa blanca og Costa del sol, vurderer golf resort for å få en jevnere utleieinntekt 😊

Takk for svar😊hm ja, ikke dumt med golf resort. Det har jeg ikke tenkt på. Jeg tenker på de områdene også.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har en bolig du kan ta opp mer lån på, så bryr ikke banken seg om hva du bruker pengene på, du kan kjøpe bil, hytte, leilighet osv. eller pusse opp, bruke på ferie eller sløse bort.

Anonymkode: 49760...c51

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men, kan de da bryte 5 ganger inntektsregelen om de tar pant i boligen? Er det sånn at man kan låne like mye som verdien man tar pant for?

Anonymkode: fb293...a11

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men, kan de da bryte 5 ganger inntektsregelen om de tar pant i boligen? Er det sånn at man kan låne like mye som verdien man tar pant for?

Anonymkode: fb293...a11

5-gangeren gjelder, du skal kunne betjene lånet selv om banken har sikkerhet i pantet. 

Anonymkode: f6bdd...7ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

5-gangeren gjelder, du skal kunne betjene lånet selv om banken har sikkerhet i pantet. 

Anonymkode: f6bdd...7ae

Det stemmer ja, tallene må fortsatt gå opp. Vi sender ikke inn avvik for sekundærbolig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...