Gå til innhold

Hvor er det best å ta ut penger ved reise?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Trenger euro i kontanter. Hvir er det billigst å gjøre dette? Her på gardemoen, eller i spania? Eller er det ikke så stor forskjell?

Anonymkode: 78e49...037

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Trenger euro i kontanter. Hvir er det billigst å gjøre dette? Her på gardemoen, eller i spania? Eller er det ikke så stor forskjell?

Ikke ta ut på flyplassen det er dyrere, så finn et lokalt valuta kontor når dere kommer frem,evt ta ut i minibank :) 

Anonymkode: 05e5e...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet ikke om de her fått orden på Gardermoen men det var ikke mulig å ta ut valuta der for 2 uker siden. Noe problem med leverandør og diverse avtaler så minibankene var ute av drift. Problemet der startet 1 mai.

Nå det er sagt så er det billigst å ta ut når du kommer frem da Gardermoen hadde et høyt påslag for veksling.

Anonymkode: 87753...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg mener man ikke kan ta ut penger på Gardermoen nå? Var det ikke noe med at de ikke ble enige om minibankene og fjernet muligheten fr å ra ut kontanter?

Anonymkode: 65e06...08e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker å ta med noen tusen i norske kroner så veksler jeg til lokal valuta der jeg skal, mange ganger er det gratis og svært god kurs også. 

Anonymkode: 65e06...08e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De siste to gangene jeg har vært i Spania har jeg brukt ca 20 euro på de få stedene de ikke tar kort, typisk et glass vin. Så ville bare tatt ut litt ved ankomst uten å tenke for mye på pris. 

Anonymkode: 34e30...e28

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ok da tar jeg ut i spania… men er ikke det litt shady? Bør jeg gjøre det i en ordentlig bank eller på flyplassen og ikke på hvilken som helst minibank på gata?

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De siste to gangene jeg har vært i Spania har jeg brukt ca 20 euro på de få stedene de ikke tar kort, typisk et glass vin. Så ville bare tatt ut litt ved ankomst uten å tenke for mye på pris. 

Jeg har 50 euro fra før av men tipper at taxi/leie av solsenger ikke tar kort.. samt selgere på stranda osv

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er stor forskjell å det er mere som er relevant en det du nevner her. 

1. Sett in kortet i en minibank på spansk jord som ikke er på en flyplass å IKKE er fra Euronet.

2.  Når du har slått inn Euro summen du skal ta ut får du tilbud om å veksle fra Norske kroner(de viser en sum dette vil koste deg i norske kroner).  Eller godta lokal conversion(de viser ingen sum). De fleste går på en smell her å velger "det trygge". Men du får alltid en bedre deal med å velge lokal conversion. 

Euronet har ofte ca. 50% av Minibankene på relativt poppulære destinasjoner i Europa. De kan ha en avgift så høy som 8% på uttak. Blågule minibanker er som regel din fiende, men de kan ha andre farger også.

kg 11.png

kg 22.jpg

Endret av Chomsky89
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har 50 euro fra før av men tipper at taxi/leie av solsenger ikke tar kort.. samt selgere på stranda osv

ts

Spania er ikke akkurat noe u-land.

Anonymkode: 05e5e...110

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du allerede har 50 EUR hadde jeg latt det bli med det i utgangspunktet, godt mulig at du uke trenger mer kontanter enn det. 

Å ta ut valuta i Norge er stort dett dyrere enn å gjøre det i utlandet. Ta ut i minibank når du har kommet frem, og fortrinnsvis ikke på flyplassen da de stort sett har en dårlig kurs. Velg alltid lokal valuta, både i minibank og når du betaler med kort (ofte tilbyr de deg å betale i norske kroner. Si alltid nei til det). Det er vanlig at du får opp  melding om eventuelt gebyr + kurs i minibanken før du gjennomfører uttaket, og du kan dermed avbryte hvis du har havnet på en veldig dyr en. Er du redd for at minibanken har skimmingutstyr el så kan du velge minibank som står inne i en butikk/kiosk/bank el fremfor en minibank i en lite bakgate. 

Sjekk hvilke gebyrer som er i kortene dine ifm kontantuttak i utlandet. Det er store forskjeller i hvor mye det eventuelt koste.

Å ta med norske kontanter for å veksle vil i de aller fleste tilfeller være en dårlig deal. 

Anonymkode: fcc1c...b5d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ok da tar jeg ut i spania… men er ikke det litt shady? Bør jeg gjøre det i en ordentlig bank eller på flyplassen og ikke på hvilken som helst minibank på gata?

ts

Det er 0,001% sjangs det er «shady». Jeg har reist mye, i alle verdensdeler. Og jeg har aldri blirt «rana» av en minibank. Ikke av minibanken i bakgata i India eller Mexico heller. Slapp helt av. 

Anonymkode: 64999...57a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

ts

Du skal til Spania. Et land som er vel så trygt og utviklet som Norge.

Minibankene er trygge, du kan bruke hvilken som helst, hvor som helst. Taxiene tar kort, og opererer ofte med fastpris. Du betaler med kort på restaurant, og ber dem bare legge på litt tips. Selv på sist strandklubb jeg var på der teppet jeg bare kortet når jeg kjøpte noe å drikke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...