Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis noen som jobber i butikk sier opp og fantegår før oppsigelsen er fullført, og arbeidsgiver får inn en vikar som tar over disse vaktene (med samme lønn) og av denne grunnen ikke lider noen økonomiske tap. Kan arbeidsgiver fremdeles trekke i lønn og feriepenger?

Anonymkode: 1a1be...9d3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Anonymkode: b89a1...2de

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis noen som jobber i butikk sier opp og fantegår før oppsigelsen er fullført, og arbeidsgiver får inn en vikar som tar over disse vaktene (med samme lønn) og av denne grunnen ikke lider noen økonomiske tap. Kan arbeidsgiver fremdeles trekke i lønn og feriepenger?

Trekke i lønn som allerede er opparbeidet? Hvorfor vikar? 

Anonymkode: 49717...b74

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Trekke i lønn som allerede er opparbeidet? Hvorfor vikar? 

Fordi TS sluttet uten å jobbe ut oppsigelsestiden.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Fordi TS sluttet uten å jobbe ut oppsigelsestiden.

Ts er jo i utgangspunktet pliktig til og jobbe ut oppsigelsestiden , så om dette har økonomiske konsekvenser for arbeidsgiver må jo de avgjøre. Hvorfor vikar? Skal stillingen avvikles? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts er jo i utgangspunktet pliktig til og jobbe ut oppsigelsestiden , så om dette har økonomiske konsekvenser for arbeidsgiver må jo de avgjøre. Hvorfor vikar? Skal stillingen avvikles? 

Men arbeidsgiver får ikke økonomiske konsekvenser av å få inn vikar, med samme timelønn som meg, og vikaren trengs for å dekke vaktene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Men arbeidsgiver får ikke økonomiske konsekvenser av å få inn vikar, med samme timelønn som meg, og vikaren trengs for å dekke vaktene.

Har arbeidsgiver sagt det, og vikaren blitt full opplært til og gjøre en like god jobb som deg? Hvis du jobber ut oppsigelsestiden, hva skal vikaren gjøre da? Det må vel arbeidsgiver ha sagt noe om? Hvorfor har de ikke ansatt noen ny i din stilling? 
det er så mye uklart, det rareste er dette med vikar. Vikar for deg eller vikar for sommeren ? Hvis arbeidsgiver allerede har erstattet deg, hvorfor ønsker de og ha deg ut oppsigelsestiden? I så fall jobber du jo ut oppsigelsestiden, så må de lønne dere begge. 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er noe jeg ikke forstår her. Arbeidsgiver kan ikke trekke deg for opparbeidet lønn og feriepenger, til og med ved avskjed har man rett til å fåutbetalt opparbeidet lønnog feriepenger. Hvorfor snakker du om trekk?

Anonymkode: 3deb4...b5a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det er noe jeg ikke forstår her. Arbeidsgiver kan ikke trekke deg for opparbeidet lønn og feriepenger, til og med ved avskjed har man rett til å fåutbetalt opparbeidet lønnog feriepenger. Hvorfor snakker du om trekk?

Hvis noen ikke fullfører oppsigelsestiden kan arbeidsgiver kreve erstatning ved økonomisk tap. Avskjed er jo arbeidsgivers valg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Av personlige grunner kan jeg ikke fullføre oppsigelsestiden på 3 måneder, og kommer ikke tilbake på jobb etter første måneden, det er jo dette som kalles fantegang. Dette har jeg gitt beskjed om til arbeidsgiver. Før han fikk inn vikaren (som nå er under opplæring) som skal å ta over mine vakter inntil ny ansatt blir ansatt, så sa han at dersom bedriften kommer til å lide økonomisk pga min fratreden før oppsigelsestidens slutt, så kan jeg bli trukket av lønna/feriepenger.

Men vikaren som skal ta over, får lik lønn som de andre ansatte..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Har arbeidsgiver sagt det, og vikaren blitt full opplært til og gjøre en like god jobb som deg? Hvis du jobber ut oppsigelsestiden, hva skal vikaren gjøre da? Det må vel arbeidsgiver ha sagt noe om? Hvorfor har de ikke ansatt noen ny i din stilling? 
det er så mye uklart, det rareste er dette med vikar. Vikar for deg eller vikar for sommeren ? Hvis arbeidsgiver allerede har erstattet deg, hvorfor ønsker de og ha deg ut oppsigelsestiden? I så fall jobber du jo ut oppsigelsestiden, så må de lønne dere begge. 

Sommervikar som overtar mine vakter ved mitt fratreden, inntil de finner ny ansatt.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke en innleid vikar, men vikar som har søkt på stillingsutlysning.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Av personlige grunner kan jeg ikke fullføre oppsigelsestiden på 3 måneder, og kommer ikke tilbake på jobb etter første måneden, det er jo dette som kalles fantegang. Dette har jeg gitt beskjed om til arbeidsgiver. Før han fikk inn vikaren (som nå er under opplæring) som skal å ta over mine vakter inntil ny ansatt blir ansatt, så sa han at dersom bedriften kommer til å lide økonomisk pga min fratreden før oppsigelsestidens slutt, så kan jeg bli trukket av lønna/feriepenger.

Men vikaren som skal ta over, får lik lønn som de andre ansatte..

Så det kommer an på om vikaren er opplært og klar til og ta over dine vakter når du slutter? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så det kommer an på om vikaren er opplært og klar til og ta over dine vakter når du slutter? 

Vikaren har så langt klart seg bra på opplæring.

AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsgiver kan trekke deg for ekstrakostnadene han evt har. I dette tilfellet ser jeg for meg at det kan dreie seg om kostnader rundt ansettelsen av vikar, altså tiden sjefen din (eller andre) har brukt på å lage stillingsutlysning, gjort intervjuer og skrevet kontrakt, meldt inn i lønningssystem og registre. Dersom vikaren får opplæringen sin på toppen av allerede full bemanning, kan det være du må dekke timene vikaren har hatt opplæring.

Anonymkode: 5a79a...b9f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Javel. Hvis opplæringen ,ansettelsen osv ikke har kostet bedriften noe kan de la deg gå før uten økonomisk tap, men det har jo arbeidsgiver allerede informert deg om. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har vikaren hatt opplæring uten lønn, eller mener du arbeidsgiver skal betale dobbel lønn og at dette ikke er økonomisk tap? 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...