Gå til innhold

Var tenker du om la barn vokse opp i sentrum( middelklasse) f eks Majorstuen/Grünerløkka/Kampen/Vålerenga osv

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Altså relativt trygge sentrumsområder, men få eneboliger. Hvis man f eks velger å bo i sentrum blir det leilighet med mindre man tjener veldig bra. 

Hva tenker du f eks om å la barna vokse opp i en leilighet på 110 kvadratmeter på. Majorstuen sammenlignet med et rekkehus på 160 på Røa?

Anonymkode: 2bac2...315

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Altså relativt trygge sentrumsområder, men få eneboliger. Hvis man f eks velger å bo i sentrum blir det leilighet med mindre man tjener veldig bra. 

Hva tenker du f eks om å la barna vokse opp i en leilighet på 110 kvadratmeter på. Majorstuen sammenlignet med et rekkehus på 160 på Røa?

Obs det ble en del feil i overskriften😂. Det virker som at jeg er utenlandsk🤣

AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke valgt det selv, barn trenger kontakt med natur og frihet uten stress trafikk og bråk.. 

Anonymkode: 43e77...199

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke noe negativt i det.

Anonymkode: 327c2...64f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Syks mye om folk som er så usikre at de lager tråder hvor de etterspør andres synspunkt om enkeltes bovalg. De som bor der du beskriver har valgt det fordi det passer dem. Du behøver ikke mene noe om det. Du velger det som passer deg. 

Anonymkode: 9df6d...e7a

• Liker 8
Skrevet

Du vet at det er mye leiligheter på Røa også...?

Jeg er oppvokst delvis i sentrum og delvis lenger vest, både i leilighet og i tomannsbolig og synes ikke forskjellen var så stor. Nå bor jeg i sentrum i et område hvor det kryr av unger som ikke ser ut til å lide noen nød. Man kan ha en god oppvekst alle steder og i alle typer boliger, det er andre ting som veier tyngre.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

At de har mye penger, og at barna er heldige. Spesielt Vålerenga/ kampen , men lite trafikk og mye park. 

Anonymkode: f7214...787

• Liker 5
Skrevet

Det er jo helt supert! Det er jo parker og slikt i nærheten hvor barna kan leke og sykle osv. De vil jo også få venner som bor i sentrum og som lever det samme "barn i by"-livet. Jeg tenker at de er heldige!

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenker det er supert hvis foreldrene (og barnet) trives med det, men jeg hadde ikke gjort det selv. Ikke på grunn av barnet mitt, men fordi JEG ikke hadde trivdes med å bo så sentrumsnært. Broren min og dama har det som plommen i egget på Løkka med deres datter, men de er også glad i å bo midt i smørja. Borettslaget er veldig flinke til å arrangere aktiviteter for barna, og de har flust med parker rundt seg å leke i og mange barnehager i umiddelbar nærhet. Vi (to voksne, ett barn og en hund) stortrives på 65 kvadrat på Lambertseter, med en akkurat passe lang/kort tur med banen ned til sentrum og skogen rett utenfor blokka. Stille og rolig er det her også, bortsett fra når måkene våre blir sinte, da. 😛

Anonymkode: d838a...760

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ville ikke valgt det selv, barn trenger kontakt med natur og frihet uten stress trafikk og bråk.. 

Anonymkode: 43e77...199

Har du vært på Røa? 😅

Jeg tenker en ulempe med å bo innenfor Ring 3 (som jeg gjør selv med barn) er at det flytter endel ila bhg/skoleår. 

Ellers ser man på trivselsundersøkelsene at det er familiene i by/urbant strøk som trives best - ikke de som flyttet lengre ut av byene. 

De i byene oppgir fritidstilbud og parker osv som trivselsfaktoren. 

Har bodd/vært veldig mye i de områdene du nevner - og jeg ønsker ikke bo igjen på Majorstua med barn. Og heller ikke Grunerløkka. 

Trives nok best i grensen til Ring 3 fremfor 2, da slipper en det verste maset fra alle andre som ikke bor i (del)bydelen. 

Og så - uten å overdrive - synes jeg gateselgerne av ditt og datt ødelegger mye av nærmiljøet med gnål. Nå stoppes jeg utenfor kjøpesenter, mens på Grunerløkka/Majorstua ble jeg stoppet sikkert 6-10 ganger daglig hvorenn jeg skulle mellom hjem/annensteds. 

Så jæææææævlig irriterende.  

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det som gjorde at vi etterhvert flyttet fra sentrum med barn var ustabiliteten i venneflokken. Stadig fikk barna nye venner og så flyttet de. Vi valgte å flytte til Nordstrand, og her bie folk mye mer stabilt. 

Anonymkode: 352bd...874

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at de fleste foreldre ønsker det beste for sine barn, og dermed selv er i stand til å avgjøre hva som er gode oppvekstvillkår for sine barn. Selv om man tenker ulikt så trenger det ikke være noe rett og galt her. Vi flyttet ut av byen året før jeg fikk vår første. Vi la vekt på store friområder, og at ungene kan gå fritt i nabolaget og nå senere til venner og fritidsaktiviteter. Kan godt være at våre resonnementer rundt dette er feil, og at de tingene er greit å gjøre i mer sentrumsnære områder også. Så har ingen ting å utsette på foreldre som kom fram til en annen konklusjon enn oss. Som sagt, det er ikke nødvendigvis noen fasit på det her. Ulike mennesker, ulike verdier.

Anonymkode: b034e...6ad

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vel. Før tenkte jeg de som vokste opp på Kampen, Grünerløkka og Vålerenga ble asfaltungdom som endte opp sine dager på Plata. 

Anonymkode: 00086...f90

Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Altså relativt trygge sentrumsområder, men få eneboliger. Hvis man f eks velger å bo i sentrum blir det leilighet med mindre man tjener veldig bra

Om man går ut og kjøper en leilighet på 110m2 på Majorstuen synes jeg ikke man faller inn under gruppen "dårlig betalt" eller middelklasse egentlig. De koster 10-25 millioner pr stk, omtrentlig samme prisleie som en enebolig på Røa. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er oppvokst i blokk leilighet sentralt i Oslo. Og mine venner bodde jo og i blokk, så for oss var det helt normalt. Og jeg har hatt en flott oppvekst. Det er jo mange parker rundt omkring, bodde i nærheten av Tøyenbadet, så der var vi hele tiden. 

Og det har gått bra med alle oss, det store flertallet har tatt utdannelse, og fått seg bra jobb. De som ikke har tatt utdannelse, er og i jobb og klarer seg fint. 

Anonymkode: 5f70e...be7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det tenker jeg er fine, flotte folk som gir sine barn en god oppvekst. For det gjør vi. Syns sammenligningen med Røa var litt søk, Majorstua-Røa er ikke så forskjellig. 

Anonymkode: 290ee...33b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (54 minutter siden):

Om man går ut og kjøper en leilighet på 110m2 på Majorstuen synes jeg ikke man faller inn under gruppen "dårlig betalt" eller middelklasse egentlig. De koster 10-25 millioner pr stk, omtrentlig samme prisleie som en enebolig på Røa. 

Jeg var litt upresis. Det jeg mente var at eneboliger i sentrum er rike, mens leilgheter på 110 kvadratmeter er for litt mer vanlige folk. 

Skrevet

Jeg ser ikke den elementære forskjellen på et hus til 13 millioner og en leilighet til 13 millioner. Du må da isåfall differensiere litt bedre. 110m2 leilighet eller 160m2 hus er nesten identisk boareal for en familie. Store gleden med leilighet er at man slipper å klippe gress og måke snø, og ha boden full av gressklipper, kantklipper, snøfreser, løvblåser og annet nødvendig uteredskaper. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ihvertfall tre av mine kolleger er vokst opp sentralt i Oslo, i leiligheter. Helnorske, jobber i IT. Alle sier at det gikk veldig fint og de er fornøyde med barndommen og oppveksten. 

Alle er voksne folk nå, er i 30-40 årene. Ingen av de dog oppdrar nå sine egne barn i Oslo sentrum, alle flyttet ut til et hus i Bærum/Asker. Men det tror jeg har mer med priser å gjøre, siden de er jo fornøyde med sin egen oppvekst? 

Problemet er vel at velger du Oslo, velger du i praksis ikke en 110 kvm leilighet, men snarere 60-80 kvm leilighet. Og det er litt lite til A4 familie, uansett hvor plasseffektiv man er. 

Anonymkode: 281e5...d95

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Tenker at de fleste foreldre ønsker det beste for sine barn, og dermed selv er i stand til å avgjøre hva som er gode oppvekstvillkår for sine barn. Selv om man tenker ulikt så trenger det ikke være noe rett og galt her. Vi flyttet ut av byen året før jeg fikk vår første. Vi la vekt på store friområder, og at ungene kan gå fritt i nabolaget og nå senere til venner og fritidsaktiviteter. Kan godt være at våre resonnementer rundt dette er feil, og at de tingene er greit å gjøre i mer sentrumsnære områder også. Så har ingen ting å utsette på foreldre som kom fram til en annen konklusjon enn oss. Som sagt, det er ikke nødvendigvis noen fasit på det her. Ulike mennesker, ulike verdier.

Anonymkode: b034e...6ad

Spørs jo veldig hvor man bor.

Vi bor innen Ring 3 og har bilfri skolevei. Flytter jeg til Nordstrand er det jo olympisk mesterskap i biltrafikk og kondomsyklister i høy fart. 

I hjembyen er det totalt sett mindre trafikk, men folk bruker bilen overalt. Så jeg kan ikke si jeg opplever trafikksikkerheten bedre for barn egentlig. 

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...