AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #1 Skrevet 7. juni 2022 Min to år gamle nevø kan ikke leke alene. Foreldrene "klager" på at han er veldig krevende, at de hele tiden må engasjere seg i han og han krever mye oppmerksomhet. Sier han sliter dem ut, særlig moren. Et barn formes mye av miljø, så tenker de litt har seg selv å takke. Hva tenker dere om dette? (Jeg har ikke barn selv, og kommenterer selvfølgelig ikke på barnet til foreldrene eller deler mine synspunkter her. Redd de tar det som kritikk. De er nydelige mennesker og foreldre.) Anonymkode: 38287...710 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #2 Skrevet 7. juni 2022 Når det gjelder toåringer så er svaret nei. Det er ofte en krevende alder helt uavhengig av foreldrenes innsats. Man kan øve med dem at de kan leke litt alene, men at de krever en del oppmerksomhet og gjeting i den alderen er helt normalt. Anonymkode: 7bc53...5f7 17 1 5
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #3 Skrevet 7. juni 2022 Vi har to barn som har fått samme oppdragelse. De er veldig forskjellige, og den ene kunne leke fint i den alderen mens den andre ikke kunne det. Den som ikke kunne det har generelt alltid vært mer krevende og har mye mer temperament. Men noe kan jo skyldes miljø, det er litt vanskelig å vite det i denne situasjonen siden du ikke skriver noe om hvilke situasjoner barnet sliter ut foreldrene sine. Anonymkode: b5655...fa6 7 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #4 Skrevet 7. juni 2022 Barn i den alderen kan være veldig krevende. Det har nødvendigvis ikke noe med foreldrene å gjøre. Barn er også utrolig forskjellige (min erfaring, har to barn). Anonymkode: f2714...1e8 4 5
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #5 Skrevet 7. juni 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Men noe kan jo skyldes miljø, det er litt vanskelig å vite det i denne situasjonen siden du ikke skriver noe om hvilke situasjoner barnet sliter ut foreldrene sine. Takk for svaret ditt. Sliter dem ut med å være rampete, utspekulert og krever konstant deres oppmerksomhet. Leker aldri for seg selv. Kan jo også være at de føler det som en belastning mer enn mange andre foreldre. Anonymkode: 38287...710
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #6 Skrevet 7. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk for svaret ditt. Sliter dem ut med å være rampete, utspekulert og krever konstant deres oppmerksomhet. Leker aldri for seg selv. Kan jo også være at de føler det som en belastning mer enn mange andre foreldre. Anonymkode: 38287...710 Begge våre barn var sånn i toårsalderen. Det ble bedre. Anonymkode: 829fb...c28 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #7 Skrevet 7. juni 2022 Tenker at det er litt vel mye å forvente at en toåring leker alene særlig lenge av gangen. Jenta mi har alltid likt å styre på litt for seg selv, allerede fra når hun lå i babygymmen, men det skyldes nok personlighet og er ikke min fortjeneste. Barn er veldig forskjellige har jeg inntrykk av. Noen sitter og pusler for seg selv fra ung alder, mens andre vil sosialisere omtrent hele tiden. Så jeg tror ikke at det er foreldrenes feil. Men det skader jo ikke å trene litt på å leke for seg selv da. Anonymkode: 9e54a...032 3 3
kri.star Skrevet 7. juni 2022 #8 Skrevet 7. juni 2022 Det er din nevø skriver du, altså er en av foreldrene din søster eller bror. Dere har sikkert fått samme oppdragelse, men er dere hele like av den grunn? 2-åringer kan være så krevende at man kan grine og angre på at man fikk barn! Og noen 2-åringer er rene engler (vi hadde en slik). De er akkurat like forskjellige som andre mennesker. Noen av dem er det fra "naturens side" andre har desverre foreldre som ikke akkurat bidrar til positiv oppførsel hos barnet. Kanskje er det foreldrene, kanskje er det ikke. Det er uansett ikke noe du kan gjøre noe med. Det du derimot kan gjøre, som barnløs tante er å tilby utslitte foreldre litt sårt tiltrengt fri. Vinn/vinn. Du får herlig tante-tid, og foreldrene får en pustepause! 8
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #9 Skrevet 7. juni 2022 barnebarnet her blir to i August, og vi leker mye sammen, jeg syns barnet er enkelt og ha med å gjøre men mor syns barnet er krevende så jeg tror det kommer ann på foreldrene også, ikke bare barnet.. Anonymkode: afc2f...a87 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #10 Skrevet 7. juni 2022 Min seksåring var et mareritt da han var to år😅 Ekstremt krevende og misfornøyd. Så ble han 4 år og verdens skjønneste, mest fornøyde gutt. Mine to andre barn var veldig fornøyde og greie som 2-åringer, så tror ikke det har noe med foreldrene å gjøre. Anonymkode: 878d4...e44 1
Zwish Skrevet 7. juni 2022 #11 Skrevet 7. juni 2022 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): barnebarnet her blir to i August, og vi leker mye sammen, jeg syns barnet er enkelt og ha med å gjøre men mor syns barnet er krevende så jeg tror det kommer ann på foreldrene også, ikke bare barnet.. Anonymkode: afc2f...a87 Eller kommer an på setting. Vår syns det er superstas med besteforeldre og er på sin absolutte best behaviour der, men kan til tider være en håndfull hjemme. Endret 7. juni 2022 av Zwish 6 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #12 Skrevet 7. juni 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Takk for svaret ditt. Sliter dem ut med å være rampete, utspekulert og krever konstant deres oppmerksomhet. Leker aldri for seg selv. Kan jo også være at de føler det som en belastning mer enn mange andre foreldre. Anonymkode: 38287...710 De er små, kun to år. Helt normalt Anonymkode: 6e36d...c70 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #13 Skrevet 7. juni 2022 Det sies at det er 50/50 arv og miljø Anonymkode: 29ff4...2a5 1 1
Mooria Skrevet 7. juni 2022 #14 Skrevet 7. juni 2022 Alle barn er jo krevende, mer eller mindre. (Har 4 stk selv) Men man merker jo ofte på foreldrene om de synes det er givende å bruke tid på barnet, eller om barnet er en "belastning" for dem store deler av tiden. 2
Gjest Albbas Skrevet 7. juni 2022 #15 Skrevet 7. juni 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Takk for svaret ditt. Sliter dem ut med å være rampete, utspekulert og krever konstant deres oppmerksomhet. Leker aldri for seg selv. Kan jo også være at de føler det som en belastning mer enn mange andre foreldre. Anonymkode: 38287...710 Han er to år. Han er ikke utspekulert, han er en liten forsker som lærer seg å forstå verden. Og ja, toåringer krever konstant oppmerksomhet. At en toåring ikke leker for seg selv er fullstendig normalt.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #16 Skrevet 7. juni 2022 1 hour ago, Mooria said: Alle barn er jo krevende, mer eller mindre. (Har 4 stk selv) Men man merker jo ofte på foreldrene om de synes det er givende å bruke tid på barnet, eller om barnet er en "belastning" for dem store deler av tiden. Det virker som moren synes det er en belastning, ja. Kun klaging - i 98% av tilfellene. Anonymkode: 38287...710
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #17 Skrevet 7. juni 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det virker som moren synes det er en belastning, ja. Kun klaging - i 98% av tilfellene. Anonymkode: 38287...710 Hun er sikkert sliten. Som mange blir i småbarnstiden. Helt normalt det også. Jeg var også helt kjørt da min eldste var i den alderen, fordi det gikk i ett hele hans våkentid. Har aldri sett på han som en belastning for det. Anonymkode: 7bc53...5f7 6 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #18 Skrevet 7. juni 2022 Just now, AnonymBruker said: Hun er sikkert sliten. Som mange blir i småbarnstiden. Helt normalt det også. Jeg var også helt kjørt da min eldste var i den alderen, fordi det gikk i ett hele hans våkentid. Har aldri sett på han som en belastning for det. Anonymkode: 7bc53...5f7 Ja, er nok bare slitenheten som overskygger Anonymkode: 38287...710
~white lady~ Skrevet 7. juni 2022 #19 Skrevet 7. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Min to år gamle nevø kan ikke leke alene. Foreldrene "klager" på at han er veldig krevende, at de hele tiden må engasjere seg i han og han krever mye oppmerksomhet. Sier han sliter dem ut, særlig moren. Et barn formes mye av miljø, så tenker de litt har seg selv å takke. Hva tenker dere om dette? (Jeg har ikke barn selv, og kommenterer selvfølgelig ikke på barnet til foreldrene eller deler mine synspunkter her. Redd de tar det som kritikk. De er nydelige mennesker og foreldre.) Anonymkode: 38287...710 Helt normalt. Det er en krevende alder både fordi de er så små ennå at de må være under konstant oppsyn, og samtidig øver på de å være selvstendige- dette kan føre til mange kamper mellom toåringen og foreldrene. 3 2
~white lady~ Skrevet 7. juni 2022 #20 Skrevet 7. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for svaret ditt. Sliter dem ut med å være rampete, utspekulert og krever konstant deres oppmerksomhet. Leker aldri for seg selv. Kan jo også være at de føler det som en belastning mer enn mange andre foreldre. Anonymkode: 38287...710 Ikke bruk slike ord på barn. Dette er små mennesker i utvikling. De er umodne på alle områder. En toåring er ikke i stand til å være utspekulert, det krever en kognitiv modenhet som utvikles senere. Rampete er de heller ikke, de utforsker. De forstår ikke at foreldrene blir slitne. Er man klar over dette, blir det straks lettere å være forelder. (I den grad at tålmodigheten kan strekkes liiiiitt lenger). 4 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå